2019-11-19, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Allt är inte hemligt. Eftersom samma brittiska företag ligger bakom delar av EW-systemen till både F-35 och Gripen E så kan man gissa att de blir tämligen likvärdiga. Även ett visst mjukvaruföretag i Jönköpingstrakten är också inblandade.

Totalt svammel. F-35s EW system AN/ASQ-239 utvecklas av en enhet av BAE Systems som köptes från LM. Som en del av köpet ingick att all verksammhet skulle ligga kvar i USA och ha vattentäta skott mot övriga BAE.
Inte ens Typhoons EW system har något därifrån och absolut inte Gripens.

BAE som helhet har i princip ingenting med Gripen att göra längre. Allt tidigare samarbeten runt Gripen är avslutade och BAE har sålt de aktier i Saab som man hade.

Gripens EW system utvecklas i Järfälla och är helt egenutvecklat. Vissa komponenter som tex MAWS och pyroteknik köps utifrån men det mesta är Saabs egen teknik.

Som sagts är det mesta runt dessa system hemligt men det är ett rimligt antagande att Gripens EW är betydligt mera avancerad än F-35s.

USA brukar inte ha särskillt avancerade EW system i sina stridsflygplan utan man har dedikerade platformar som sköter det som Growler, Compass Call, Rivet Joint etc.
Sedan har inte USA varit ledande inom EW sedan man gick all in på stealth. Det sågs som onödigt och kontraproduktivt.
På senare år har man börjat komma i kapp bla i NGJ projektet (Next Generation Jammer) som är ett poddat system med tekniker som AESA störare, GaN, inferometriska mottagare, ultrawideband, VLF mm. I princip samma tekniker har Gripen Es integrerade system och man ligger faktiskt något år före NGJ i utvecklingen. Det har pratats som att integrera NGJ poddar på F-35 men det är inte planerat.

Det är också känt att Israel har bråkat rätt mycket för att få kunna använda sina egna EW system på F-35. Det hade man knappast gjort om F-35s system var bättre.
Citera
2019-11-19, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ...napalm...
har du bevitnat det ? 100 stycken som kan flyga i 90 km/h
4 gen ok vad ska du göra med dem skolflygplanen
? kan inte var någon match för någon

Haha, du svarade på en kommentar typ 15 år gammal..
Gripen kan ju rulla i 1 km/h! 100 stycken som kan rulla i 1 km/h, kan inte vara någon match för någon!
Citera
2019-11-19, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janne3x
Det här är det jag hittade nu men jag har för mig att jag sett annan info om det tidigare.

"FMV satsar också 100 miljoner extra på att öka effekten i planens motorer."

https://www.svd.se/beskedet-gripen-e-kan-flyga-operativt-2021

Detta är ju skitbra!
Citera
2019-11-19, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Eftersom motorerna köps från GE så kan det handla om EPE-varianten plus en "fågelhärdning" av fläkt/kompressor. Då blir det 18% mer kraft i motorn plus längre räckvidd vid lika kraftuttag.

Detta kan vara stort, för det är just motorstyrkan och räckvidden som är begränsande.

Edit: Och då blir dragkraft/vikt ungefär 0.9, vid halv tank. Detta slår det mesta men därmed är ju också förbättringspotentialen uttömd.
Vad jag läste så ökar effekten med 20% minskad bränsle förbrukning 1%. En ökning med 35% från gamla motorn, ganska imponerande med tanken på att den nya motorn inte är jätte mycket större än den gamla.
Citera
2019-11-19, 22:46
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenryG
Vad jag läste så ökar effekten med 20% minskad bränsle förbrukning 1%. En ökning med 35% från gamla motorn, ganska imponerande med tanken på att den nya motorn inte är jätte mycket större än den gamla.

Det handlar om en mer effektiv kompressor och en mer tålig turbin. Då kan man öka både luftflödet och temperaturen i motorns heta delar.

Sedan vet man ju inte vilken "trimsats" som valts, EPE har ju båda. Dock, redan en mer tålig turbin medger ju en mer stökiometrisk blandning av bränsle/luft vilket ökar både effekt och verkningsgrad. Klämmer man även dit nya kompressorn så kan man också öka luftflödet.

Tippar på nya turbinen och "chipstrimning" av motorstyrningen samtidigt som man har kvar kompressorn. (För man slipper då "fågelhärda" och man behöver inte modifiera luftintagen).

Känner mig nu tämligen säker på att det handlar om den turbin som sitter i både EDE- och EPE-motorerna. Man kan nog ha denna turbin i den vanliga F414 och det handlar då om en mer modest effektökning.

EDE ger upp till 15% mer effekt och EPE upp till 20%. Det är kompressorerna som skiljer där.
Senast redigerad av Eerieye 2019-11-19 kl. 22:59.
Citera
2019-11-19, 22:53
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReinfeldtM
Finnarna har vett och en budget på 10 mdr euro, dem kommer definitivt köpa F-35. Gripen har inte en chans.

Det är ju några år sedan..

Men, om jag inte minns fel så var det inte 10 mdr euro i början, som var budgeten. Tror/minns siffran 6 mdr euro. Dvs budgeten har skruvats upp..

Citera
2019-11-19, 23:59
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Det handlar om en mer effektiv kompressor och en mer tålig turbin. Då kan man öka både luftflödet och temperaturen i motorns heta delar.

Sedan vet man ju inte vilken "trimsats" som valts, EPE har ju båda. Dock, redan en mer tålig turbin medger ju en mer stökiometrisk blandning av bränsle/luft vilket ökar både effekt och verkningsgrad. Klämmer man även dit nya kompressorn så kan man också öka luftflödet.

Tippar på nya turbinen och "chipstrimning" av motorstyrningen samtidigt som man har kvar kompressorn. (För man slipper då "fågelhärda" och man behöver inte modifiera luftintagen).

Känner mig nu tämligen säker på att det handlar om den turbin som sitter i både EDE- och EPE-motorerna. Man kan nog ha denna turbin i den vanliga F414 och det handlar då om en mer modest effektökning.

EDE ger upp till 15% mer effekt och EPE upp till 20%. Det är kompressorerna som skiljer där.

Borde inte EPEn vara en no brainer att sätta in. 116kN istället för 98kN
Citera
2019-11-20, 00:02
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore
Borde inte EPEn vara en no brainer att sätta in. 116kN istället för 98kN

Njae, den klarar inte de krav som ställs i en enkelmotorkonfiguration. Tror jag inte, i alla fall.

Fast pengatillskottet var ju 100 miljoner och de pengarna kanske används till att härda och verifiera motorn.
Senast redigerad av Eerieye 2019-11-20 kl. 00:11.
Citera
2019-11-20, 00:16
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Njae, den klarar inte de krav som ställs i en enkelmotorkonfiguration. Tror jag inte, i alla fall.

Fast pengatillskottet var ju 100 miljoner och de pengarna kanske används till att härda och verifiera motorn.
OK, det innebär att nya kompressorn och annat nytt inte är utprovat/kört tillräckligt länge. (Makes sense). Motorn är ju som sagt samma dimension. Så när den uppfyller kraven, så är det bara att byta?!
Citera
2019-11-20, 00:20
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore
OK, det innebär att nya kompressorn och annat nytt inte är utprovat/kört tillräckligt länge. (Makes sense). Motorn är ju som sagt samma dimension. Så när den uppfyller kraven, så är det bara att byta?!

Troligen, F/A 18 Hornet får nya motorer med start nästa år. (Läste jag mig till just nu). Så Sverige hakar väl på då genom att slänga in 100 miljoner.
Citera
2019-11-20, 00:31
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Troligen, F/A 18 Hornet får nya motorer med start nästa år. (Läste jag mig till just nu). Så Sverige hakar väl på då genom att slänga in 100 miljoner.

Skulle vara intressant att se vad E/F-kärran gör med 18% mer kraft. Utan att öka bränsleåtgången...
Citera
2019-11-20, 07:33
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Lite OT men bra för mina aktier.

https://saabgroup.com/media/news-press/news/2019-11/united-arab-emirates-announces-intention-to-procure-additional-globaleye-from-saab/

Bra nyheter!
Det blir alltså den tredje kärran dom köper va, är alla jetplan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in