Citat:
Ursprungligen postat av
Gliedabsauger
Du gillar inte fina bilar fair enough. Jag tänker inte dö med flera miljoner i fickan och njutar av att köra i nyaste modell. Att börsen bara går upp och upp är inte fallet. Du kan förlora mycket pengar.
Jag gillar inte att arbeta och inte komma någonstans i livet för att man spenderat sina hårt tjänade pengar på skit som tappar värde. Bilar är ingenting annat än en kostnad och en statussymbol för dom som inte har något vettigt i sitt liv, man fyller det med materialistiska saker - du betalar bilen med tiden av ditt liv rakt av. Jag hade idag kunnat gå in och köpa en bil för 500k rakt upp och ner med lån, dock är jag ju inte jättesugen på att veta att om 3år så är bilen bara värd 250k. Jag har alltså BRÄNT 250lax på skit. Eller som du kallar det "njuter av att köra i nyaste modellen", well om det får dig att sova bättre om nätterna så absolut.
Skillnaden är mellan oss två är att jag inte kör en dyr bil, utan dom pengarna som bilen hade kostat mig använder jag till investeringar. Om 10år så har du bytt bil för 10e gången, du jobbar fortfarande 40h i veckan och du har lika mycket likvider som du har nu och knegar för att ha råd med bilen. Jag däremot, behöver inte jobba för att pengarna jag har investerat betalar av sig. Så om jag vill köpa en ny bil så kommer investeringarna täcka kostnaden för bilen. Win win, jag är varken luspank eller knegar, någon annan betalar min bil genom hyresfastigheten jag hyr ut. Gå i pension när man är ca 45år låter iaf trevligt för mig.
Det roliga med börsen är att du KAN förlora pengar. Beroende på hur du investerar, indexfonder - otroligt låg risk.
Med en bil kommer du GARANTERAT FÖRLORA 50% på 3år. Alltså det är skrivet i sten, du har BRÄNT 50% av ditt kapital. Grattis till din "investering".
Du är en vanlig knegare och konsument, klart du spenderar istället för att investera.
Offtopic: Jag har ett brutalt bil- och motorintresse, så jag vet precis vad jag pratar om när det kommer till bilar och affärer.