2019-11-19, 15:04
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anus.Dos.Deminos
Jag tjänar också bara 32.000 i månaden och börjar bli lite less på att vara WT.

Vi måste upp i lön, 50.000-60.000 i månaden skulle räcka för mig, då finns det utrymme för familj och barn också vilket blir tufft just nu.

Så hur går vi tillväga?
”Ekonom” är ju ett rätt svennigt yrke. Medellön 60 papp.
https://www.va.se/nyheter/2019/03/04/ekonom/
Är du mellanchef går du upp till 80’.
Jurister ligger uppåt 60’. På en bra byrå i Stockholm, snarare 80’+.
https://www.jusek.se/lon/lonestatistik/
Systemutvecklare av någorlunda rang tjänar i snitt 45’ eller som senior typ 60’. Formell utbildning inget krav. I Stockholm kan du plussa på lite till.
https://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B...stemutvecklare

Storstaden gäller, med ansvar och hyfsad skicklighet, eller rumpslickande. Därtill akademisk examen.

Som kommunal tjänsteman kan du vara helt dum i huvudet och tjäna betydligt mer än du gör. Du slipper ansvar, eller att jobba alls. Likadant med företagare, speciellt i överprissatta branscher, typ målare. De förstnämnda lyfter dessutom finfina pensioner och de sistnämnda fett med cash i fickan (om de vill).
Senast redigerad av itsurewasntme 2019-11-19 kl. 15:08.
Citera
2019-11-19, 15:13
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Lite olika hur man fungerar och hur man ser på vad som är övre medelklass.
Vissa har här hänvisat till väldigt låga inkomster, men sanningen är att ganska många som jobbar med management och finnans idag har rätt höga löner inte ovanligt med inkomester på några 100 tusen i månaden.
Sen givetvis så lever ett par med medelinkomser rätt bra men inte som du beskriver.
Bor själv i en mellanstor komun i en villa för 2.5 mille 2 bilar och reser utomlands privat ca. 4 ggr per år jag har dryga 50 och frugan en pension på drygt 20.
”Några hundra” är jävligt ovanligt. Kika runt lite på statistik. En bra VD-lön är typ 90’. Risktagande finansstekare med kontakter kan ha flyt och ta sig en bra bit högre, men inte fan är det ”vanligt”. Trust me.
Citera
2019-11-19, 15:19
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Japp och under tiden medan företaget drivs om du har anställda, förutsatt att företaget går bra, kommer du kunna ta upp till ca 6 miljoner i utdelning per år till 20% beskattning och sedan 30% över det. Skatterna är fortfarande väldigt höga i Sverige även för företagare totalt sett, men ändå som natt och dag jämfört med att gå via inkomstskatt. Det är så man bygger en förmögenhet på riktigt i Sverige.
Upp till 6 miljoner är helt taget ur luften. Du behöver en jävla massa högavlönade anställda för att det ska bli verklighet. Att överhuvudtaget göra en vinst på 6M kräver en omsättning på ca 37M om bolaget är mycket lönsamt (20% vinstmarginal). Med den omsättningen kommer du f ö inte i närheten av det utdelningsutrymme du beskriver.
Citera
2019-11-19, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Kan vara psykiskt skönt att bo i en avbetald villa, men rent rationellt, om ni tog lån på villan och investerade beloppet så kommer det med stor sannolikhet att täcka alla löpande utgifter.

Absolut. Dock täcker redan lägenheten och avkastningen vi har idag alla löpande utgifter + lite till

Som du nämner hade vi kunnat göra så att vårt totala arv på drygt 12 m växte mycket mer. Men känns inte som vi har drivkraft eller behov till det.

Ingen av oss har strävat efter topp jobb eller att bli "rika" innan vi fick arvet. Hennes föräldrar gick tragiskt bort och dom hade kämpat och byggt upp en bra förmögenhet (Avbetalt hus, företag m.m.) som ärvdes av min sambo samt hennes syster.

Hennes syster förvaltade den delen hon fick "bättre" rent ekonomiskt.
Citera
2019-11-19, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsurewasntme
Upp till 6 miljoner är helt taget ur luften. Du behöver en jävla massa högavlönade anställda för att det ska bli verklighet. Att överhuvudtaget göra en vinst på 6M kräver en omsättning på ca 37M om bolaget är mycket lönsamt (20% vinstmarginal). Med den omsättningen kommer du f ö inte i närheten av det utdelningsutrymme du beskriver.

Jag sa inte att det var trivialt, men fel eller taget ur luften är det inte. Med rätt uppfyllda villkor kan upp till 90 IBB utdelas till 20% vilket är knappt 6 miljoner i år. Och jag borde veta eftersom jag använder denna regel varje år. Dock så delar vi inte ut maxbeloppet, och jag är en minoritet. Mitt svar var dessutom i kontexten hur olika skatt fungerar för inkomsttagare och lyckade företagare (jag är inte en av dem, jag rider på andras framgångar men kom in väldigt tidigt).

Citat:
Ursprungligen postat av Mrbigd
Absolut. Dock täcker redan lägenheten och avkastningen vi har idag alla löpande utgifter + lite till

Som du nämner hade vi kunnat göra så att vårt totala arv på drygt 12 m växte mycket mer. Men känns inte som vi har drivkraft eller behov till det.

Ingen av oss har strävat efter topp jobb eller att bli "rika" innan vi fick arvet. Hennes föräldrar gick tragiskt bort och dom hade kämpat och byggt upp en bra förmögenhet (Avbetalt hus, företag m.m.) som ärvdes av min sambo samt hennes syster.

Om ni inte vill ha mer pengar så
Citera
2019-11-19, 16:57
Medlem
Du tjänar 33000/månad, bor i en etta och har knappt något över säger du? Vad i helsike?

Du har en hygglig lön och när ha en bra slant över. Tramsigt prat.
Citera
2019-11-19, 18:04
Medlem
rejmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Du tjänar närmare en miljon men har bilen på avbetalning? Herregud!

Det är ju bara dumt att köpa bilen med likvider. Vem pungar in 500k i en bil som bara tappar värde? Det är ju bättre att investera dom pengarna och få avkastning, räcker ju att börsen går upp 10% så har man ju fått 50k rätt i fickan. 500k i en bil och du har 250k kvar efter 3år. Well done, du har precis förlorat 250k i likvider på 3 år.
Citera
2019-11-19, 18:06
Medlem
rejmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbigd

Ni hade ju kunnat belåna huset, ta ut några miljoner och köpa en hyresfastighet som genererar mer pengar i månaden. Slipper du iaf jobba 8-17 och bara syssla med det vilket är långt ifrån 40h i veckan iaf. Täcker alla kostnader.
Citera
2019-11-19, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsurewasntme
”Några hundra” är jävligt ovanligt. Kika runt lite på statistik. En bra VD-lön är typ 90’. Risktagande finansstekare med kontakter kan ha flyt och ta sig en bra bit högre, men inte fan är det ”vanligt”. Trust me.
Jag hade också för mig att det såg ut så, tills jag kom i kontakt med lite konsulter högre chefer etc.
I den nya ekonomin så finns det ganska många som ligger en bra bit över 100 000 men då med stora delar som klassas som inkomst av kapital.
Och skall du räknas som övre meddelklass och kunna gå runt med stor villa våning ett par bilar och leva gått utanför det.
Jag räknar inte dessa överbelånade svenssons som övre meddelklass.
Så inkomsten för en familj för att räknas som övre överklass bör nog ligga på 150 000 prt månad netto.
Annars räknas man nog som meddelklass
Citera
2019-11-19, 19:01
Medlem
Citat:
Jag hade också för mig att det såg ut så, tills jag kom i kontakt med lite konsulter högre chefer etc.
I den nya ekonomin så finns det ganska många som ligger en bra bit över 100 000 men då med stora delar som klassas som inkomst av kapital.
Och skall du räknas som övre meddelklass och kunna gå runt med stor villa våning ett par bilar och leva gått utanför det.
Jag räknar inte dessa överbelånade svenssons som övre meddelklass.
Så inkomsten för en familj för att räknas som övre överklass bör nog ligga på 150 000 prt månad netto.
Annars räknas man nog som meddelklass

150k netto är nog rätt ovanligt i Sverige. Det tillhör nog definitivt the 1%, kanske rent av 0.5%.

Sedan blir det iofs inget liv i sus och dus med den lönen. Men övre medelklass är nog ändå en familjeinkomst på > 100-120k brutto per månad i Sverige.

Men för att ha en 10 miljonersvilla, en tesla, en suv och ett antal utlandssemestrar så räcker inte 100k brutto per månad. Jag tror att man bör ha gjort bostadskarriär mm för att ha det så. Iofs är det ju väldigt billigt att låna just nu men man måste ju bli godkänd av banken också.
Citera
2019-11-19, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
150k netto är nog rätt ovanligt i Sverige. Det tillhör nog definitivt the 1%, kanske rent av 0.5%.

Sedan blir det iofs inget liv i sus och dus med den lönen. Men övre medelklass är nog ändå en familjeinkomst på > 100-120k brutto per månad i Sverige.

Men för att ha en 10 miljonersvilla, en tesla, en suv och ett antal utlandssemestrar så räcker inte 100k brutto per månad. Jag tror att man bör ha gjort bostadskarriär mm för att ha det så. Iofs är det ju väldigt billigt att låna just nu men man måste ju bli godkänd av banken också.

50-60 k brutto är en meddelklasslön, känner ganska många ingenjörer, läkare, ekonomer men även sjuksköterskor och lärare inc. som ligger med dessa btuttolöner inc. mig själv.
Sen känner jag några 10tal som ligger på 150 k och över mgm konsulter, entrepenörer och några högre chefer, och då är jag själv meddelklass ursprungen från ren arbetarklass eller lägre(farsan föddes som statare) så jag har ingen kontakt med överklassen så den gruppen har ökat senaste åren.
Citera
2019-11-19, 19:18
Medlem
Citat:
50-60 k brutto är en meddelklasslön, känner ganska många ingenjörer, läkare, ekonomer men även sjuksköterskor och lärare inc. som ligger med dessa btuttolöner inc. mig själv.
Sen känner jag några 10tal som ligger på 150 k och över mgm konsulter, entrepenörer och några högre chefer, och då är jag själv meddelklass ursprungen från ren arbetarklass eller lägre(farsan föddes som statare) så jag har ingen kontakt med överklassen så den gruppen har ökat senaste åren.

Jo, men ett läkarpar eller två civilingenjörer är väl ungefär den nedre gränsen för övre medelklass. Medelklass är väl ungefär en socionom och en bibliotekarie som bor ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in