2019-11-20, 20:08
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verkligheten123
Det här med övre medelklass är ju en subjektiv betraktelse. De flesta skulle nog betrakta mig och min sambo som övre medelklass i vårt område. Inte på grund av våra inkomster som är relativt låga (ca 50 k netto). Det har mer att göra med våra låga utgifter och kulturellt kapital. Huset är betalt, inga skulder och kontantköpt bil. Samt ca 2 miljoner i sparande.

Vi är intresserade av vin, politik, böcker, aktier. Har jobb som framstår som "fina" trots att lönerna är låga i förhållande till insats.

Jag känner många som tjänar tredubbelt så mycket som mig men de är fattiga både när det kommer till det kulturella och hur de ska hantera sin ekonomi. De har förköpt sig på bilar och resor istället för att hantera sin ekonomi varsamt.

Varför? Du hade tjänat mer på ta lån och lägga resten av kontanterna in marknaden.
Citera
2019-11-20, 22:46
Medlem
No plane - no gain.

Klart roligaste pensionsförsäkringen som kan utnyttjas under värdestegringen. På börsen sitter pengarna fast, men i luften njuter man av dem. Men som alltid måste man ha kunskap.
Citera
2019-11-21, 06:51
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu vet inte jag vad du menar med övre medelklass men i min värld handlar det om de enstaka % som i princip skulle kunna vara överklass men inte kan klassas som ren överklass av arv eller "Förtjänad" makt, och de är faktiskt en ganska stor skara i vårt land. Många som startat upp företag som finansieras via vår skattsedel eller jobbar med att förvalta våra pensionspengar etc. har inkomster som är betydligt över median.
Dv.s de som utan belåning kan skaffa sig mer en 1 bostad inte behöver fundera på val av bil eller om man skall åka över till nice över helgen.
De som käkar blodpudding varje dag för att kunna stoltsera med med kåken i nacka och den nya Volvon på uppfarten är definitivt meddelklass.
Samma de bor i en mindre ort har 2 begagnade bilar (Som har sparats till eller lånats till) och får spara in lite restaurangbesök för att kunna ta en weekend i London. (Jag tillhör det sisnämda).
Ser du inte själv glappet mellan dina exempel ”fler än en bostad utan belåning” och blodpudding i Nacka? Jag befinner mig schmack i mitten av den lilla värld du beskriver och här har man inte stora hem, sommarställen och bilar helt utan belåning, speciellt inte vid TS ålder. Vissa har det, i de flesta fall tack vare arv, men också framgångsrikt företagande (vad du beskriver som finansierat via skattsedeln, förklara gärna), fastighetsaffärer eller finansstekeri. Den här tråden handlar nu inte om klassmarkörer, vilket är en del av den definition du far efter, utan rent ekonomiska aspekter, och då skjuter du för högt. Speciellt i förhållande till vad TS frågar om. Berätta mer om hur man blir överklass ”genom förtjänad makt”. Det skulle vara underhållande.
Citera
2019-11-21, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsurewasntme
Ser du inte själv glappet mellan dina exempel ”fler än en bostad utan belåning” och blodpudding i Nacka? Jag befinner mig schmack i mitten av den lilla värld du beskriver och här har man inte stora hem, sommarställen och bilar helt utan belåning, speciellt inte vid TS ålder. Vissa har det, i de flesta fall tack vare arv, men också framgångsrikt företagande (vad du beskriver som finansierat via skattsedeln, förklara gärna), fastighetsaffärer eller finansstekeri. Den här tråden handlar nu inte om klassmarkörer, vilket är en del av den definition du far efter, utan rent ekonomiska aspekter, och då skjuter du för högt. Speciellt i förhållande till vad TS frågar om. Berätta mer om hur man blir överklass ”genom förtjänad makt”. Det skulle vara underhållande.

Överklass föds man in till alt. skaffar sig en makt position i samhället: Typexempel är de större koncernceferna typ. P.G Gyllenhammar K-H Svanberg, Mats Lundstedt m.fl. Så antingen en förvärvad position allt infödd som vår adel bara en en extremt bra ekonomi räcker inte i min värld för att klassad som överklass.
Sen TS fråga var hur man lever som övre meddelklass, och då förklarade jag hur jag ser på frågan.
Sen att jag nämner den skattefinansierade verksamheten och pensionsförvaltning beror på att mycket av den nya övre mellanklassen har gjort sin förmögenhet i den världen.
Givetvis finns även klassiska företagare, ärvda pengar etc. i den gruppen men det nya(Sista 15åren) har en ny typ av "företagande" kunnat skaffa sig den typen av inkomster typ, friskoleägare, vårdhem, konsulter inriktade på den komunala/Statliga sektorn.
Men att ha en "lyxig" kåk ett par belånade bilar och några semeterresor per år så är man forfarande kvar som klassisk meddelklass.
Själv ligger jag i underkant av vad TS beskriver: Kåk(Men inte på 10 m då jag inte bor i Stockholm) 2 bilar en ny "bruksbil" och en begagnad sportbil, genomför typiskt 1-2 längre utlandsresor(2 veckor) och 2-3 kortresor till klassiska kulturstäder per år. Kommit dit p.g.a man inte levt över sina tillgångar, skaffat sig en utbildning, jobb med en hyffsad inkomst och att man under alla år ägt sitt boende.
Citera
2019-11-21, 09:23
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Överklass föds man in till alt. skaffar sig en makt position i samhället: Typexempel är de större koncernceferna typ. P.G Gyllenhammar K-H Svanberg, Mats Lundstedt m.fl. Så antingen en förvärvad position allt infödd som vår adel bara en en extremt bra ekonomi räcker inte i min värld för att klassad som överklass.
Sen TS fråga var hur man lever som övre meddelklass, och då förklarade jag hur jag ser på frågan.
Sen att jag nämner den skattefinansierade verksamheten och pensionsförvaltning beror på att mycket av den nya övre mellanklassen har gjort sin förmögenhet i den världen.
Givetvis finns även klassiska företagare, ärvda pengar etc. i den gruppen men det nya(Sista 15åren) har en ny typ av "företagande" kunnat skaffa sig den typen av inkomster typ, friskoleägare, vårdhem, konsulter inriktade på den komunala/Statliga sektorn.
Men att ha en "lyxig" kåk ett par belånade bilar och några semeterresor per år så är man forfarande kvar som klassisk meddelklass.
Själv ligger jag i underkant av vad TS beskriver: Kåk(Men inte på 10 m då jag inte bor i Stockholm) 2 bilar en ny "bruksbil" och en begagnad sportbil, genomför typiskt 1-2 längre utlandsresor(2 veckor) och 2-3 kortresor till klassiska kulturstäder per år. Kommit dit p.g.a man inte levt över sina tillgångar, skaffat sig en utbildning, jobb med en hyffsad inkomst och att man under alla år ägt sitt boende.
Överklass har mest att göra med nedärvd social status, oftast adel, inte pengar. HM-Persson är överklass, har växt upp i rätt miljö och vet hur man för sig socialt. PG är inte överklass, han är Göteborgare. Övre medelklass är att föra sig väl i en fin miljö och att dra runt ett gott liv, behöver inte vara överdådigt. Rik såsse, tex Emanuel, är inte övre medelklass. Han är arbetarklass som möjligen vill vara övre medelklass. Klass är klass. Pengar är pengar. Nog så.
Citera
2019-11-21, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GodMode
Har ni barn? Det är så allt börjar. Föräldraledig, vabb och deltid. Sedan efter 8-9 år bär det upp igen.

Har en dotter på 5 år och är redo för en till
Citera
2019-11-21, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rejman
Klart ni kan leva så, frågan är ju hur mycket kapital ni har/hur mycket ni sparar varje månad? Man kan ju leva från lön till lön hela livet men man är ju fortfarande tokfattig. Skulle någon av er bli av med jobbet har ni inte råd med två bilar eller resor.
Folk som tar lån till hus har ju bundit en del pengar i huset.

Vi har ju ca 100 000 kr på, spar och har betalat stor del av huset tack vare att vi fick bra betalt för lägenheten vi hade centralt. Huset kostar ca 8000 i mån dvs ränta och lånet så mycket billigare än vanlig lägenhet i 130 kvm klassen
Citera
2019-11-24, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Varför? Du hade tjänat mer på ta lån och lägga resten av kontanterna in marknaden.

Ja antagligen, om jag valt att följa index vill säga. Det finns också en härlig känsla i att ha låg belåningsgrad. Om börsen rasar så kan jag utan problem låna 2-3 miljoner för att investera på börsen.

Jag är uppfostrad i gamla skolan. Lånar inte pengar för att köpa bil. Allt lyx ska betalas kontant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in