Citat:
Ursprungligen postat av
itsurewasntme
Ser du inte själv glappet mellan dina exempel ”fler än en bostad utan belåning” och blodpudding i Nacka? Jag befinner mig schmack i mitten av den lilla värld du beskriver och här har man inte stora hem, sommarställen och bilar helt utan belåning, speciellt inte vid TS ålder. Vissa har det, i de flesta fall tack vare arv, men också framgångsrikt företagande (vad du beskriver som finansierat via skattsedeln, förklara gärna), fastighetsaffärer eller finansstekeri. Den här tråden handlar nu inte om klassmarkörer, vilket är en del av den definition du far efter, utan rent ekonomiska aspekter, och då skjuter du för högt. Speciellt i förhållande till vad TS frågar om. Berätta mer om hur man blir överklass ”genom förtjänad makt”. Det skulle vara underhållande.
Överklass föds man in till alt. skaffar sig en makt position i samhället: Typexempel är de större koncernceferna typ. P.G Gyllenhammar K-H Svanberg, Mats Lundstedt m.fl. Så antingen en förvärvad position allt infödd som vår adel bara en en extremt bra ekonomi räcker inte i min värld för att klassad som överklass.
Sen TS fråga var hur man lever som övre meddelklass, och då förklarade jag hur jag ser på frågan.
Sen att jag nämner den skattefinansierade verksamheten och pensionsförvaltning beror på att mycket av den nya övre mellanklassen har gjort sin förmögenhet i den världen.
Givetvis finns även klassiska företagare, ärvda pengar etc. i den gruppen men det nya(Sista 15åren) har en ny typ av "företagande" kunnat skaffa sig den typen av inkomster typ, friskoleägare, vårdhem, konsulter inriktade på den komunala/Statliga sektorn.
Men att ha en "lyxig" kåk ett par belånade bilar och några semeterresor per år så är man forfarande kvar som klassisk meddelklass.
Själv ligger jag i underkant av vad TS beskriver: Kåk(Men inte på 10 m då jag inte bor i Stockholm) 2 bilar en ny "bruksbil" och en begagnad sportbil, genomför typiskt 1-2 längre utlandsresor(2 veckor) och 2-3 kortresor till klassiska kulturstäder per år. Kommit dit p.g.a man inte levt över sina tillgångar, skaffat sig en utbildning, jobb med en hyffsad inkomst och att man under alla år ägt sitt boende.