Citat:
Ursprungligen postat av
Berra168cm
Extremt många inlägg om vilken slags diagnos som kan föranleda LRV med SUP.
Saken är den, att en rättspsykiater kan kryssa lite som han/hon känner för.
Det är ingen exakt vetenskap och i det här fallet så skriver de ju till och med att det nätt och jämt räcker upp till ett kryss (med "knappt" som formulering).
Diagnosmanualen är så pass bred, att man egentligen kan dra till med precis vad man känner för.
(finns flertal diagnoser som ingen kan "försvara" sig emot, utan att det per automatik blir "saknar sjukdomsinsikt", vilket är det fina i kråksången).
Att GM är knallsjuk råder det inget tvivel om, ändå så är det alltså precis att man kan döma honom till vård...
Jag kan säga med säkerhet, att hade han varit över 21år, så hade man istället dömt honom till livstidsfängelse.
En aspekt som jag tycker är mer intressant än vilken/vilka diagnoser han lider av.
Rättsväsendet sätter honom nu på ett i det närmaste livstidsstraff, trots att han är 16år.
Vi är många människor här som har olika intressen och en del av oss vill veta vilka diagnoser han har som kan hugga en vän i huvudet mins 7 ggr med en yxa.
Ja, visst är jack sjuk, finns inga tvivel där.
Själv tycker jag inte det är konstigt med straffet eftersom han hugger en barndomsvän med yxa i huvudet utan att de var osams, satt ju och diskuterade genetik! Detta är ett ovanligt fall och jag skulle vilja veta vilka diagnoser han har.
Jag tror han vet exakt vilken motiv han hade till mordet, men han vill inte säga det för det är så banalt och vill därför inte berätta om det.
Jag tror han är psykopat + tvångstankar utan insikt (som står i domen) + andra diagnoser, som jag är väldigt nyfiken på.
Hoppas bara han får samma straff hos hovrätten om han överklagar, vilket jag tror han kommer att göra. Han är en livsfarlig person, som behöver vara inlåst.