2019-11-18, 23:34
Medlem
Jag undrar hur man som förälder går vidare med sitt liv när ens barn döms för mord.
Spontant känner jag att jag hade avsagt mig som förälder men förstår att det är enkelt för mig att säga som aldrig varit i den sitsen.

Går man under jorden? Tar livet av sig? Eller lever man med en fasad? Kan man som anhörig idag byta identitet när någon i ens närhet begår dessa grova brott?
Citera
2019-11-19, 00:04
Medlem
Bra dom! Hej då Jack ditt liv är nu förstört och du kommer inte ut på väldigt länge, förhoppningsvis aldrig. Ett rättvist straff då Peter inte heller fick chansen till ett liv!

Detta meningslösa mordet alltså. Man försöker förstå men det går liksom inte...
Citera
2019-11-19, 01:56
Medlem
Så då har Jack fått sitt straff, och det var väl det bästa straffet man kunde hoppas på...
Men fortfarande är en oskyldig ung, fin, smart och välartad kille död och borta för alltid.
Så fruktansvärt onödigt!
Jag lider så oerhört med Peters föräldrar!
Visst är det hemskt även för Jacks föräldrar, men inte jämförbart. De har åtminstone sin son i livet.
Citera
2019-11-19, 06:40
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
1. Finns många inom autismspektrum som döms till fängelse fastän dom gjort undersökningen.
2) tvångsmässighet kan föranleda vård i vissa fall som enda diagnos dessutom.

Hade han haft schizofreni så hade inte motiveringen varit ”med knapp marginal” eftersom schizofreni och tvångsmässighet, personlighetssyndrom inte skulle ge några tvivel kring frågan om vård.

Jag kan inte alls särskilt mycket om olika störningar men beror det inte mest på hur personen är i sin/sina diagnoser? Jag menar, det finns massor med människor som är schizofrena och en hel massa som har funktionsnedsättningar, som lever gott och aldrig gör något kriminellt utan fungerar väldigt bra och mår bra. Det är väl inte själva diagnosen som klassas som allvarlig störning utan det blir det först i juridiksammanhang när lämplig förvaring ska utses för just den personen? En person med autism kan väl vara så störd så han inte kan ansvara för sina handlingar vid ett mord. Eller en med schizofreni?

Det behöver väl inte heller vara diagnosen som utlöser vissa händelser? Med rätt medicinering kan väl en person som är schizo begå mord i ren ilska som alla andra och därmed dömas till fängelse? Eller? har jag fel?

Jag tycker till exempel att en psykopat som mördar för sitt nöjes skull, typ seriemördare är allvarligt psykiskt störd. Men det är de inte när de hamnar i rätten. De döms till fängelse.
Senast redigerad av Combival 2019-11-19 kl. 06:52.
Citera
2019-11-19, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morzard
Med andra ord släpps inte sperman som borde skjutits ut på lakanet ut i samhället någonmer.

Ibland älskar jag rättssystemet, ibland hatar jag det. Idag älskar jag definitivt det!

Klart han kommer ut snart! Vi bor i Sverige.
Citera
2019-11-19, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av downloathe
Det är förmodligen på rättspsykiatrisk slutenvård han hör hemma.

Om vi räknar med att JL blir 75 år gammal och spenderar kommande 60 år i tvångvårdens händer resulterar det i ca 22 000 dagar. Kostnaden för rättspsykiatrisk slutenvård ligger idag på 5000 kr och uppåt per dygn.

22 000 x 5 000 = 110 000 000 kr

Kostnaden på 110 Miljoner kronor för JLs vård förutsatt att den är livslång är lågt räknat. Jag tycker inte vi direkt kan kalla det för en vinst.

Vilken kapitalist du är! Du tänker inte på de liv som sparas in? Dödar han fler Petertyper förlorar vi också skattebetalare som kan betala för åtminstone en annan person som vägrar jobba.
Citera
2019-11-19, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Extremt många inlägg om vilken slags diagnos som kan föranleda LRV med SUP.

Saken är den, att en rättspsykiater kan kryssa lite som han/hon känner för.
Det är ingen exakt vetenskap och i det här fallet så skriver de ju till och med att det nätt och jämt räcker upp till ett kryss (med "knappt" som formulering).

Diagnosmanualen är så pass bred, att man egentligen kan dra till med precis vad man känner för.
(finns flertal diagnoser som ingen kan "försvara" sig emot, utan att det per automatik blir "saknar sjukdomsinsikt", vilket är det fina i kråksången).

Att GM är knallsjuk råder det inget tvivel om, ändå så är det alltså precis att man kan döma honom till vård...

Jag kan säga med säkerhet, att hade han varit över 21år, så hade man istället dömt honom till livstidsfängelse.

En aspekt som jag tycker är mer intressant än vilken/vilka diagnoser han lider av.

Rättsväsendet sätter honom nu på ett i det närmaste livstidsstraff, trots att han är 16år.

Vi är många människor här som har olika intressen och en del av oss vill veta vilka diagnoser han har som kan hugga en vän i huvudet mins 7 ggr med en yxa.
Ja, visst är jack sjuk, finns inga tvivel där.

Själv tycker jag inte det är konstigt med straffet eftersom han hugger en barndomsvän med yxa i huvudet utan att de var osams, satt ju och diskuterade genetik! Detta är ett ovanligt fall och jag skulle vilja veta vilka diagnoser han har.

Jag tror han vet exakt vilken motiv han hade till mordet, men han vill inte säga det för det är så banalt och vill därför inte berätta om det.

Jag tror han är psykopat + tvångstankar utan insikt (som står i domen) + andra diagnoser, som jag är väldigt nyfiken på.

Hoppas bara han får samma straff hos hovrätten om han överklagar, vilket jag tror han kommer att göra. Han är en livsfarlig person, som behöver vara inlåst.
Citera
2019-11-19, 11:37
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Vi är många människor här som har olika intressen och en del av oss vill veta vilka diagnoser han har som kan hugga en vän i huvudet mins 7 ggr med en yxa.

Själv tycker jag inte det är konstigt med straffet eftersom han hugger en barndomsvän med yxa i huvudet utan att de var osams, satt ju och diskuterade genetik! Detta är ett ovanligt fall och jag skulle vilja veta vilka diagnoser han har.

Jag tror han vet exakt vilken motiv han hade till mordet, men han vill inte säga det för det är så banalt och vill därför inte berätta om det.

Jag tror han är psykopat + tvångstankar utan insikt (som står i domen) + andra diagnoser, som jag är väldigt nyfiken på.

Hoppas bara han får samma straff hos hovrätten om han överklagar, vilket jag tror han kommer att göra. Han är en livsfarlig person, som behöver vara inlåst.
Det står i domen vilken diagnos han har. Tvångssyndrom utan insikt. Han styrs av ett inte tvång och risken att återfalla i grovt brott bedöms som hög.
Citera
2019-11-19, 11:39
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosagardin
J*ck L*ndblom, byt ut * mot a och i. Bild har jag inte länk till men ska finnas någonstans i tråden. 🙂

Varför maska hans namn? Det förekommer överallt i tråden. Samhällelig dubbelmoral att BO namn offentliggörs. Dessutom är den unge mannen numera en dömd mördare.

Bilder på Jack Lindblom:
https://forumbilder.com/i/rd8g
Senast redigerad av T34Panzer 2019-11-19 kl. 11:55.
Citera
2019-11-19, 11:48
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55

Jack undviker att svara på frågor vilka motiv som fanns för att mörda just Adam eller Peter. Han har sagt flera gånger att efter skolavslutning funderade han på döda tjejer. Vilka tjejer ? Bekanta? Varför FL inte frågade om det? I den tredje förhöret säger Jack hemska saker : han hugger Peter och väntar på hans reaktion, hur Peters kropp reagerar. Fullständigt avsaknad av medlidandet till offret!
Konstigt att både föräldrar som är professionella lärare kunde inte se sonens avvikande beteende. Känns som pappa var hela tiden upptagen med egen motionering och springande. Mamma hade ingen koll på varken sonens intresse eller vänner. Vad var det för vän som visade för Jack filmer med avhuggna kroppsdelar? FL fler gånger försökte fråga men Jack vägrade svara.

Stakars Peter! Vilket hemskt sätt att dö!
Senast redigerad av loislois 2019-11-19 kl. 11:53.
Citera
2019-11-19, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tvangsintagna-kravs-pa-vardavgift-skuldsatts

Landstingen skuldsätter människor som dömts till rättspsykiatrisk tvångsvård, genom att kräva dem på betalning för vården.

Det är ju inte helt fel? Åtminstone liiite kanske kan komma tillbaka till stats-/landstingskassan.

Men:
Varje dygn för en patient i rättspykiatrisk tvångsvård kostar närmare 6.000 kronor. Den summan står skattebetalarna för.

Blir ju ändå att han ej betalar. Han har ju ingen inkomst och är dessutom 16 år. Så ”han” kommer inte betala nånting.
Citera
2019-11-19, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilly2001
Blir ju ändå att han ej betalar. Han har ju ingen inkomst och är dessutom 16 år. Så ”han” kommer inte betala nånting.
Alla som ligger på sjukhus betalar 80-100 kr per natt (tror det är det senare beloppet numera). Däremot har jag dålig koll på hur det är när barn (icke myndiga) ligger på sjukhus. Mina egna barn är vuxna och betalar för sig om det skulle hända. Är det kostnadsfritt för barn eller inte? Om inte så borde samma system gälla om man ligger på en bekvämlighetsinrättning som rättspsyk. Dvs att föräldrarna betalar för barnet tills barnet är myndigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in