2019-11-18, 19:42
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror inte man undanhåller något alls. Rätten och de som skall ha insyn har ju läst hela förundersökningen inklusive haft tillgång till protokollet från RPUn för att kunna fatta rätt beslut i domen.

Rätten har med ledning av RPUn gjort en sammanfattning i domen.
Det kan finnas mer i RPUns konklusion som helt enkelt inte syns i domslutet och domskälen. De som vill rota vidare - exvis Hovrätten vid överklagan - kommer ha full insyn i RPUn. Men det finns säkert anledningar till att protokoll från undersökningar är sekretessbelagda.

Ja, exakt. Diagnosen är tvångssyndrom. Det måste vara upp till en kompetent tingsrätt att avgöra frågan om påföljd på en högst individuell nivå. Vi kanske till och med borde se det som positivt att man kan avvika från hårda kriterier och även skriver att JL knappt uppfyller dem, om all övrig information talar för att han inte borde avtjäna sitt straff på ett fängelse.

Tycker personligen påföljden i domen är ett tecken på intelligens och kompetens. Men det kanske kommer tillbaks och biter dom i nästa instans.
Citera
2019-11-18, 19:44
Medlem
Gissar du är rätt ute. Det finns fler diagnoser på killen

Citat:
Jag tror inte man undanhåller något alls. Rätten och de som skall ha insyn har ju läst hela förundersökningen inklusive haft tillgång till protokollet från RPUn för att kunna fatta rätt beslut i domen.

Rätten har med ledning av RPUn gjort en sammanfattning i domen.
Det kan finnas mer i RPUns konklusion som helt enkelt inte syns i domslutet och domskälen. De som vill rota vidare - exvis Hovrätten vid överklagan - kommer ha full insyn i RPUn. Men det finns säkert anledningar till att protokoll från undersökningar är sekretessbelagda.
Citera
2019-11-18, 19:45
Medlem
flashblakks avatar
Kan nån reposta bild och namn på gärningsmannen?
Citera
2019-11-18, 19:45
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
1. Finns många inom autismspektrum som döms till fängelse fastän dom gjort undersökningen.
2) tvångsmässighet kan föranleda vård i vissa fall som enda diagnos dessutom.

Hade han haft schizofreni så hade inte motiveringen varit ”med knapp marginal” eftersom schizofreni och tvångsmässighet, personlighetssyndrom inte skulle ge några tvivel kring frågan om vård.

Du döms inte till sluten rättspsykiatrisk tvångsvård med särskild utskrivningsprövning för autismspektrumstörningar.
Citera
2019-11-18, 19:47
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Märkligt att Anders Hansen skriver så, eftersom schizofreni nästan uteslutande bryter ut i ca 15 - 25 års ålder.

Men det är klart: en person som är äldre än 25 år kan ha gått under radarn. Folk runtomkring kanske har tyckt att personen bara är "lite konstig", men inget mer än det.

Sen har vi då de med schizotyp eller schizoid personlighetsstörning som i värsta fall kan tippa över kanten de också.

Och 15-16 passar bra in på JL.
Citera
2019-11-18, 19:57
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Du döms inte till sluten rättspsykiatrisk tvångsvård med särskild utskrivningsprövning för autismspektrumstörningar.

Rättelse: Vi har redan konstaterat att det finns åt minstånde en sådan dom.

inlägg 4455

Citat:
Domen meddelas på nu på måndag. Jag läste nyss en gammal fup om en djurplågare (kattmördaren i Lerum 2008-09). Han bedömdes ha "atypisk autism eller atypisk asperger". Denna störning "är att anses som en allvarlig psykisk störning vilken förelegat såväl vid samtliga gärningar som vid undersökningen". Man ansåg att "de medicinska förutsättningarna för att överlämna XX till rättspsykiatrisk vård är uppfyllda". Han sitter sedan 10 år på rättspsykiatrisk klinik.

Förutsättningarna för att JL hamnar på liknande inrättning verkar ganska goda. Sen om JL har något inom autismspektrat återstår att se, men det verkar som om de flesta i tråden (som i o f s aldrig träffat JL) är överens om att något sådant borde finnas om man utför en gärning som denna.
Citera
2019-11-18, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashblakk
Kan nån reposta bild och namn på gärningsmannen?

J*ck L*ndblom, byt ut * mot a och i. Bild har jag inte länk till men ska finnas någonstans i tråden. 🙂
Senast redigerad av Rosagardin 2019-11-18 kl. 20:09.
Citera
2019-11-18, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Jag hade inte heller hört om den diagnosen . Letade bera efter något med tvångstankar och ingen insikt, OCD har han nog inte för det står ju heller inte i domen.

https://www.mielenterveystalo.fi/sv/aikuiset/Tietopankki/Diagnoosi-tietohaku/F60-69/F60/Pages/default.aspx

Sen behöver man aldrig ha alla symtom som räknas upp på olika sjukdomar eller funktionsnedsättningar.

Här finns lite mer att läsa. Jag tror han är också psykopat för han har ingen empati för nån, som tex PP föräldrar , bror, moster m.m ..

Visst kan ha grader av psykopati också, tillsammans med de övriga störningarna. I vissa av nivåerna inom autismspektrat förekommer de ju helt klart.
Citera
2019-11-18, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08

Extremt många inlägg om vilken slags diagnos som kan föranleda LRV med SUP.

Saken är den, att en rättspsykiater kan kryssa lite som han/hon känner för.
Det är ingen exakt vetenskap och i det här fallet så skriver de ju till och med att det nätt och jämt räcker upp till ett kryss (med "knappt" som formulering).

Diagnosmanualen är så pass bred, att man egentligen kan dra till med precis vad man känner för.
(finns flertal diagnoser som ingen kan "försvara" sig emot, utan att det per automatik blir "saknar sjukdomsinsikt", vilket är det fina i kråksången).

Att GM är knallsjuk råder det inget tvivel om, ändå så är det alltså precis att man kan döma honom till vård...

Jag kan säga med säkerhet, att hade han varit över 21år, så hade man istället dömt honom till livstidsfängelse.

En aspekt som jag tycker är mer intressant än vilken/vilka diagnoser han lider av.

Rättsväsendet sätter honom nu på ett i det närmaste livstidsstraff, trots att han är 16år.
Citera
2019-11-18, 20:19
Medlem
flashblakks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosagardin
J*ck L*ndblom, byt ut * mot a och i. Bild har jag inte länk till men ska finnas någonstans i tråden. 🙂

Aha, ok.

Tack 👍
Citera
2019-11-18, 20:20
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Extremt många inlägg om vilken slags diagnos som kan föranleda LRV med SUP.

Saken är den, att en rättspsykiater kan kryssa lite som han/hon känner för.
Det är ingen exakt vetenskap och i det här fallet så skriver de ju till och med att det nätt och jämt räcker upp till ett kryss (med "knappt" som formulering).

Diagnosmanualen är så pass bred, att man egentligen kan dra till med precis vad man känner för.
(finns flertal diagnoser som ingen kan "försvara" sig emot, utan att det per automatik blir "saknar sjukdomsinsikt", vilket är det fina i kråksången).

Att GM är knallsjuk råder det inget tvivel om, ändå så är det alltså precis att man kan döma honom till vård...

Jag kan säga med säkerhet, att hade han varit över 21år, så hade man istället dömt honom till livstidsfängelse.

En aspekt som jag tycker är mer intressant än vilken/vilka diagnoser han lider av.

Rättsväsendet sätter honom nu på ett i det närmaste livstidsstraff, trots att han är 16år.

Tack för ytterligare information och för att du delar med dig av ditt perspektiv.

Jag delar helt ditt resonemang.
Citera
2019-11-18, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av downloathe
Tack för ytterligare information och för att du delar med dig av ditt perspektiv.

Jag delar helt ditt resonemang.
Håller med. Det är inte avart eller vitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in