2019-11-18, 13:28
Medlem
https://mitti.se/nyheter/aringen-efter-mordet/?omrade=sollentuna&view=app

16-åringens advokat, Rickard Appelberg, kan inte i nuläget kommentera domen.
– Jag kan inte säga så mycket än. Jag ska precis besöka min klient och gå igenom domen och prata med honom om den, säger Rickard Appelberg till Mitt i.
Då vet ni inte om ni kommer att överklaga eller inte?
– Nej, det har vi inte bestämt. Jag måste höra med honom vad han tycker om domen och hur han ställer sig till ett överklagande.
Citera
2019-11-18, 13:29
Medlem
Vad innebär ”särskild utskrivningsprövning”? Liksom vad betyder det?
Citera
2019-11-18, 13:31
Medlem
https://minfil.com/68I2d1Ban7/Dom_Jack_pdf
Citera
2019-11-18, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosagardin
https://sv.wikipedia.org/wiki/Särskild_utskrivningsprövning
Citera
2019-11-18, 13:35
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosagardin

Det betyder att läkare inte kan bevilja permission inte heller kan han skrivas ut från rättspsykiatrisk vård. Det är domstolen som tar ställning om och när han får permission eller utskrivning. Det kommer inte ske på många år om ens någonsin.
Citera
2019-11-18, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Det betyder att läkare inte kan bevilja permission inte heller kan han skrivas ut från rättspsykiatrisk vård. Det är domstolen som tar ställning om och när han får permission eller utskrivning. Det kommer inte ske på många år om ens någonsin.

Okej tack!
Citera
2019-11-18, 13:48
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morzard
Med andra ord släpps inte sperman som borde skjutits ut på lakanet ut i samhället någonmer.

Ibland älskar jag rättssystemet, ibland hatar jag det. Idag älskar jag definitivt det!
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Så jäkla underbart!! Hoppas han aldrig mer kommer ut igen.

Blev lite orolig, för att föräldrarna ville att han skulle få fängelse istället. De ska nog vara glada att han får rättspsyk nu...så slipper även dom vara rädda för att bli mördade.

Det är förmodligen på rättspsykiatrisk slutenvård han hör hemma.

Om vi räknar med att JL blir 75 år gammal och spenderar kommande 60 år i tvångvårdens händer resulterar det i ca 22 000 dagar. Kostnaden för rättspsykiatrisk slutenvård ligger idag på 5000 kr och uppåt per dygn.

22 000 x 5 000 = 110 000 000 kr

Kostnaden på 110 Miljoner kronor för JLs vård förutsatt att den är livslång är lågt räknat. Jag tycker inte vi direkt kan kalla det för en vinst.
Citera
2019-11-18, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av downloathe
Det är förmodligen på rättspsykiatrisk slutenvård han hör hemma.

Om vi räknar med att JL blir 75 år gammal och spenderar kommande 60 år i tvångvårdens händer resulterar det i ca 22 000 dagar. Kostnaden för rättspsykiatrisk slutenvård ligger idag på 5000 kr och uppåt per dygn.

22 000 x 5 000 = 110 000 000 kr

Kostnaden på 110 Miljoner kronor för JLs vård förutsatt att den är livslång är lågt räknat. Jag tycker inte vi direkt kan kalla det för en vinst.
Om det gör att några personer som nu lever, inte riskerar att falla för JLs tvång att döda, så kanske det är värt det. Fast JLs föräldrar kanske solidariskt borde betala delkostnad för hans vård?
Citera
2019-11-18, 13:58
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om det gör att några personer som nu lever, inte riskerar att falla för JLs tvång att döda, så kanske det är värt det. Fast JLs föräldrar kanske solidariskt borde betala delkostnad för hans vård?

Ja, vi får väl tänka så. Att JL i alla fall inte kan döda fler när han är inlåst och medicinerad.

Jag blir alldeles matt när jag tänker på hur stora summor han kommer kosta samhället.
Citera
2019-11-18, 13:59
Medlem
Citerar från domen:

Med hänvisning till att gärningen är personfrämmande, dess
bakomliggande tankar närmast bisarra, sjuklig tvångsmässighet och abnorm
våldsfixering
blir den samlade rättspsykiatriska bedömningen att övervägande skäl
föreligger om än med knapp marginal för att Jack led av en allvarlig psykisk störning även vid gärningen.
Citera
2019-11-18, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av downloathe
Ja, vi får väl tänka så. Att JL i alla fall inte kan döda fler när han är inlåst och medicinerad.

Jag blir alldeles matt när jag tänker på hur stora summor han kommer kosta samhället.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tvangsintagna-kravs-pa-vardavgift-skuldsatts

Landstingen skuldsätter människor som dömts till rättspsykiatrisk tvångsvård, genom att kräva dem på betalning för vården.

Det är ju inte helt fel? Åtminstone liiite kanske kan komma tillbaka till stats-/landstingskassan.

Men:
Varje dygn för en patient i rättspykiatrisk tvångsvård kostar närmare 6.000 kronor. Den summan står skattebetalarna för.
Citera
2019-11-18, 14:03
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Citerar från domen:

Med hänvisning till att gärningen är personfrämmande, dess
bakomliggande tankar närmast bisarra, sjuklig tvångsmässighet och abnorm
våldsfixering
blir den samlade rättspsykiatriska bedömningen att övervägande skäl
föreligger om än med knapp marginal för att Jack led av en allvarlig psykisk störning även vid gärningen.
När det gäller diagnosticering anges att symtomen är
förenliga med svåra tvångstankar i ett tvångssyndrom och att diagnosen fastställs
till tvångssyndrom utan insikt enligt ett internationellt erkänt diagnossystem.
Tvångssyndrom är diagnosen, såhär långt.

Och att det JL uppfyller kriterierna för "allvarlig psykisk störning" med knapp marginal säger oss hur svårt det är att anses vara för mentalt sjuk för fängelse i sverige idag.
Senast redigerad av downloathe 2019-11-18 kl. 14:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in