2019-10-25, 12:41
Medlem
Det står i bloggen att någon har tagit ut pengar på hans konto. Finns det inte kameror vid alla bankomater?
Citera
2019-10-25, 17:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bankomat på Kungsholmen natten mot den 30/11 1997.

Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Det står i bloggen att någon har tagit ut pengar på hans konto. Finns det inte kameror vid alla bankomater?

Ja kl. 01.01 på natten mot den 30/11 registrerades ett uttag på 1 000 kronor i bankomaten vid Trygg Hansa-huset på Kungsholmen.

Den försvunne lär knappast då ha varit livet. Det är inte säkert att det fanns kameror vid alla bankomater 1997. Den här specifika bankomaten har jag en gång tiden använt en hel del och har inget minne av någon kamera där. Fast detta var ca 10 år tidigare.
Citera
2019-10-25, 20:54
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta är ett olöst försvinnande under snart 22 års tid.

Sävenfalks försvinnande har av någon anledning blivit mycket litet uppmärksammat. Skulle vara intressant att försöka få reda på mera genom att begära att få ta del av polisutredningen. Eftersom försvinnandet skedde i Stockholm så bör utredningen finnas arkiverad i Stockholmspolisens arkiv.

Personligen tror jag att han kom att bli mördad någon gång under kvällen den 30 november 1997. Ev. kan det handla om ett rånmord men skulle också kunna vara fejkat och mordet begicks av någon annan okänd anledning.

Ja det är märkligt att vissa fall som detta får så lite uppmärksamhet. Dock minns jag inte hur det var som färskt 1997? Någon annan kanske kan berätta.
Citera
2019-10-25, 22:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett försvinnande som har fått mycket litet uppmärksamhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Ja det är märkligt att vissa fall som detta får så lite uppmärksamhet. Dock minns jag inte hur det var som färskt 1997? Någon annan kanske kan berätta.

Troligtvis bör jag ha läst om försvinnandet efter att det hade inträffat.

Har dock inga som helst minnen av det så det kan inte ha varit några braskande rubriker. Kanske en notis i var och en av de fyra stora Stockholmstidningarna?

För att ett försvinnande skall bli intressant så skall det s. a. s. ha "allt". Ett typexempel på ett försvinnande som hade "allt" var Viola Widegrens försvinnande 1948. Än idag trycks det artiklar och diskuteras om detta olösta fall.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-10-25 kl. 23:02.
Citera
2019-10-25, 22:57
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Troligtvis bör jag ha läst om försvinnandet efter att det hade inträffat.

Har dock inga som helst minnen av det så det kan inte ha varit några braskande rubriker. Kanske en notis i var och en av de fyra stora Stockholmstidningarna?

För att ett försvinnande skall bli intressant så skall det ha s. a. s. ha "allt". Ett typexempel på ett försvinnande som hade "allt" var Viola Widegrens försvinnande 1948. Än idag trycks det artiklar och diskuteras om detta olösta fall.

Förstår vad du menar Skaraborg2! Tack förresten för många intressanta trådstarter genom åren!
Citera
2019-10-26, 17:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ovanligt efternamn.

Citat:
Förstår vad du menar Skaraborg2! Tack förresten för många intressanta trådstarter genom åren!

Tack för din uppskattning.

Det är tråkigt att hans försvinnande har varit så litet uppmärksammat. Den försvunne hade det ovanliga efternamnet Sävenfalk vilket gör det lättare att minnas om man har läst om fallet tidigare. Åtminstone efter att efternamnet blev publicerat första gången.
Citera
2019-10-29, 16:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Efternamnet Sävenfalk.

Sävenfalk är ett ovanligt efternamn.

Har kollat lite på olika ställen efter personer som har detta efternamn och det finns en del. Kanske några av dem är släkt med Thomas? Hans mamma var 62 år 1997 och skulle fortfarande kunna vara i livet.
Citera
2019-11-01, 18:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sävenfalks taxi.

Än idag finns Sävenfalks taxi registrerat med noll anställda.

Detta hemma hos hans mor som ännu är i livet. Modern bor tillsammans med en ung kvinna som ev. skulle kunna vara hennes sondotter. Om det är så så var sondottern bara några år när hennes far försvann.
Citera
2019-11-08, 18:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Avslag.

Har begärt att få ta del av polisutredningen gällande Sävenfalks försvinnande.

Har nu erhållit svar och så här lyder detta:

"Hej,

Du har via mail till Polismyndigheten begärt att få kopior av en utredning rörande en försvunnen person.

Begäran att ta del av handlingar avslås. Jag bedömer att ärendet innehåller uppgifter som är sekretessbelagda då du inte är part i ärendet.

Enligt 35 kap 1 § 1 st. offentlighet- och sekretesslagen (2009:400), OSL, gäller sekretess för uppgifter om enskildas personliga förhållanden i utredning enligt bestämmelserna om förundersökning, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider skada eller men.

Om du är missnöjd med detta tjänstemannabesked har du rätt att begära att få ett skriftligt myndighetsbeslut som kan överklagas till domstol, återkom i så fall."

Första gången det har blivit avslag av den stora mängd gällande olösta försvinnanden som jag har begärt att få ta del av. Dock har alla andra utredningar varit äldre än denna. Verkar vara ett känsligt fall.
Citera
2019-11-19, 02:02
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Har begärt att få ta del av polisutredningen gällande Sävenfalks försvinnande.

Har nu erhållit svar och så här lyder detta:

"Hej,

Du har via mail till Polismyndigheten begärt att få kopior av en utredning rörande en försvunnen person.

Begäran att ta del av handlingar avslås. Jag bedömer att ärendet innehåller uppgifter som är sekretessbelagda då du inte är part i ärendet.

Enligt 35 kap 1 § 1 st. offentlighet- och sekretesslagen (2009:400), OSL, gäller sekretess för uppgifter om enskildas personliga förhållanden i utredning enligt bestämmelserna om förundersökning, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider skada eller men.

Om du är missnöjd med detta tjänstemannabesked har du rätt att begära att få ett skriftligt myndighetsbeslut som kan överklagas till domstol, återkom i så fall."

Första gången det har blivit avslag av den stora mängd gällande olösta försvinnanden som jag har begärt att få ta del av. Dock har alla andra utredningar varit äldre än denna. Verkar vara ett känsligt fall.

Väldigt märkligt. Nästan så man tror dom vet vad som hänt men inte kunnat bevisa det.
Citera
2019-11-19, 15:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisiärt uppklarat?

Citat:
Väldigt märkligt. Nästan så man tror dom vet vad som hänt men inte kunnat bevisa det.

Precis vad jag också tycker.

Här var det inte ens fråga om att få ta del av den utredningen som inte hade sekretess. Inte ens med maskning. Hela utredningen verkar vara belagd med sekretess av någon anledning. Har aldrig tidigare fått ett sådant svar när jag har begärt att få ta del av en polisutredning.

Jag får samma känsla som du att Sävenfalks försvinnande skulle kunna vara polisiärt uppklarat.
Citera
2019-11-19, 15:06
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Precis vad jag också tycker.

Här var det inte ens fråga om att få ta del av den utredningen som inte hade sekretess. Inte ens med maskning. Hela utredningen verkar vara belagd med sekretess av någon anledning. Har aldrig tidigare fått ett sådant svar när jag har begärt att få ta del av en polisutredning.

Jag får samma känsla som du att Sävenfalks försvinnande skulle kunna vara polisiärt uppklarat.
Kallades han för "Plommon"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in