Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-11-18, 03:42
Bannlyst
Ja, vet inte riktigt vart man ska börja men jag hittade ingen musikalisk tråd om Per Gessle. Han bör ju avhandlas alltså. Jag håller Per Gessle som den största svenska låtskrivaren, så klart. Errol Norstedt/Eddie Meduza är den enda som kan konkurrera för mig. Men dom är ju inte så jämförbara precis. Errol lever ju mest på texterna egentligen bara. "Tidiga Gyllene Tider" och "Tidiga Roxette" - - Det blir ju inte mycket bättre än så helt enkelt.

Textmässigt får ju Per Gessle verkligen till det ibland (Billy t.ex...) men det blir ju lite "instabilt" ("Jag tycker om dina bröst i morgonljuset" :whistle). Jag vet att många tycker Per Gessles texter är rent skräp och jag vill höra varför ni tycker det isf.

Jag har faktiskt aldrig sett varken Roxette (fick inte med mig någon då dom spelade i Stockholm för x antal år sen och bangade ur, i Berlin 2016 ställde dom in när jag var där) eller Gyllene Tider live. Gyllene Tider har känts som en lite sorglig historia sedan 1985, eller något, så det har jag inte velat se. Däremot var jag på Skansen och såg Per Gessle - En Vacker Natt på Skansen 2017. Det var riktigt bra. Jag hade hoppats på att Marie skulle vara med på Roxette-låtarna, men så blev det inte.

Vad säger Expertpanelen om Per Gessle? Det finns väl en del att avhandla, minst sagt.

Jag äger f.ö. en Farfisa VIP-233 - en likadan orgel som Göran Fritzon kör med. #orgelmagi Passar på att länka ett par Gessle-favoriter när jag ändå håller på.

Gyllene Tider - När vi två blir en - live Folkets Park, Mjölby (1981)
https://www.youtube.com/watch?v=d_cdAYydf50
Å det är så svårt att säga till dig
Vad man egentligen tycker och tänker om dig
Det blir mest en massa ord som glider
Om myggbett som svider och Gyllene Tider

När vi är tillsammans och du vill dansa
Men jag vill bara sitta och snacka
Det blir lätt att man drar en vals
En massa tomt snack om ingenting alls

Roxette - Fading Like a Flower (1991)
https://www.youtube.com/watch?v=vL9CDt49ewI
... OMG Vilken power-nånting-rockballad-power-något?

Per Gessle - Om du bara vill (2003)
https://www.youtube.com/watch?v=ykCN9Rf3gbY
... b.la. produktionen på den här är helt galet bra tycker jag!

Lägg din arm omkring min hals så du är nära
Det finns inget mer ikväll du måste bära
Fäll ut ditt hår en silvertår
Lägg ditt huvud på min kudde

Om du bara vill så säg till
Jag kan vara din vän när natten faller
Om du bara vill öppna din dörr
Och bara våga släppa någon in

Det bor en sorg i dina ögon som jag inte når
Det bor en sorg i ditt hjärta som är svår att förstå
Hur kom den dit hur kom den dit
Den är svart som svart granit

Passar på att länka den här klassikern också. Bör inte missas!
Robert Gustafsson - Hemma hos Per Gessle (oklart år?!)
https://www.youtube.com/watch?v=Sen321ZRFd0
Citera
2019-11-18, 04:43
Medlem
"Tänk att få sätta på flickorna på tv2". Jo han är djup och bra. Själv föredrar jag tveklöst Gyllene Tider framför Roxette. Men jag skulle önska att folk generellt gav mer cred till bandet som helhet, inte bara Gessle, för de har ett otvetydigt helhetssound och jag tror att de övriga medlemmarna bidrar med väldigt mycket till helheten.
Citera
2019-11-18, 05:26
Medlem
Per Gessle är väl expert på att skriva totalt intetsägande texter helt utan djup.
Citera
2019-11-18, 06:49
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
Per Gessle är väl expert på att skriva totalt intetsägande texter helt utan djup.

Kan du utveckla det?
Citera
2019-11-18, 06:53
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Kan du utveckla det?

Gå & fiska, där går gränsen för Gessles filosofiska förmåga.
Citera
2019-11-18, 06:58
Medlem
elopis avatar
Tycker att Gyllene Tiders VM-låt sammanfattade deras låtskatt ganska bra. Bäst när det gäller.

Sen härliga klassiker från Per Gessle, "Jag sitter på en sten vid en sjö vid en skog", "Jag går och fiskar" och den härligt djupa och mytomspunna "På promenad genom stan". Undrar vad han menade egentligen?

Citera
2019-11-18, 07:06
Medlem
Fattiga nödrim det är Per bra på.
Klaga att vi stjäl hans levebröd är han också bra på. Mannen som är god för över en MILJARD KRONOR.
Hycklare av rang.

Men visst, de låtar han gör är trallvänliga. Men djupa och bästa låtskrivaren någonsin? Nej!

Thore Skogman har skrivit över 1200 sånger så han borde ligga etta.
Citera
2019-11-18, 07:16
Medlem
grungewhores avatar
Per Gessle var tidig med att hitta en formel för folklighet, i större omfång än Tomas Ledin och andra folkliga giganter.

Är det genialiskt? Nej. Det är framgångsrikt och väl utnyttjade formler, och hans Clash/Tom Petty-stölder är väldigt tydliga i tidig karriär.

Roxette gjorde han framgångsrikt genom att ändra formeln till amerikanskt tuggummisnitt. Det är outhärdligt kommersiell radiopop helt utan själ. Gyllene Tider hade, åtminstone i början (fram till skivan Puls), en komplexitet som gjorde att låtarna höll längre.

Errol Norstedt är ju en annan kaliber, men vågade ta ut svängarna betydligt mer. Han hade många formler, men många gånger improviserade han nog efter ljudbilder han hittade (Disko Tjo, Knulla en get i röven, Nina Hagen o s v). Texterna höll honom borta från de stora folklagren, och när han väl satsade kommersiellt riktade han nog in sig på en ganska snäv raggarpublik.
Citera
2019-11-18, 08:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44

Lyssna på Billy. Ordentligt.
Citera
2019-11-18, 08:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Fattiga nödrim det är Per bra på.
Klaga att vi stjäl hans levebröd är han också bra på. Mannen som är god för över en MILJARD KRONOR.
Hycklare av rang.

Men visst, de låtar han gör är trallvänliga. Men djupa och bästa låtskrivaren någonsin? Nej!

Thore Skogman har skrivit över 1200 sånger så han borde ligga etta.

Vem har sagt att han är djup? Inte jag iaf. Men nog är det bra låtar. Stackars Per som får utstå allt det här näthatet bara för att han har massa dyra bilar och en miljard SEK på banken.

Vem skulle vara en bättre låtskrivare i Sverige då?

Minns f.ö. när The Big P var upprörd över att Smurhits sålde mer än hans egna grejer något år, för ca. 100 år sen.
Citera
2019-11-18, 08:50
Medlem
What in the world can make a brown-eyed-girl turn blue
when everything I ever do I do for you
and I go la la la la la.
Citera
2019-11-18, 08:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Per Gessle var tidig med att hitta en formel för folklighet, i större omfång än Tomas Ledin och andra folkliga giganter.

Är det genialiskt? Nej. Det är framgångsrikt och väl utnyttjade formler, och hans Clash/Tom Petty-stölder är väldigt tydliga i tidig karriär.

Roxette gjorde han framgångsrikt genom att ändra formeln till amerikanskt tuggummisnitt. Det är outhärdligt kommersiell radiopop helt utan själ. Gyllene Tider hade, åtminstone i början (fram till skivan Puls), en komplexitet som gjorde att låtarna höll längre.

Errol Norstedt är ju en annan kaliber, men vågade ta ut svängarna betydligt mer. Han hade många formler, men många gånger improviserade han nog efter ljudbilder han hittade (Disko Tjo, Knulla en get i röven, Nina Hagen o s v). Texterna höll honom borta från de stora folklagren, och när han väl satsade kommersiellt riktade han nog in sig på en ganska snäv raggarpublik.

Jag tycker det är genialiskt, men smaken är ju som baken. Maries sång lyfter ju Roxette rätt rejält också. Som någon skrev ovan tycker jag också att bandet i Gyllene Tider borde få mer kredd.

Lite OT, men...
Oj! Ja! Errol tar ju ut svängarna lite mer. Jag råkade på den här låten häromdagen f.ö. Det är en FJÄRDE låt in den sk. "Mats Olsson-trilogin". Som aldrig gavs ut. Det här är Errol när han är på topp tycker jag. Underbart stökig i både sång, "text" och musik. Mycket till låtskriveri är det väl kanske inte. Särskilt som den ju är stulen. Tror jag iaf.

Eddie Meduza - Mats Olsson A-B Punkversion (1979, tror jag)
https://www.youtube.com/watch?v=UajQxIiQDEc
... vissa tycker väl att Per Gessle har liknande djup i sina texter som det här?!
"Rövhål, rövhål, rövhål, rövhål"-sekvensen är ju ren musiksstökmagi!
Senast redigerad av realFEZ 2019-11-18 kl. 09:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in