2019-11-18, 15:46
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Det finns ju ingen förklaring. Tror knappast han kommer fram till det iheller. Förutom att han befann sig i ett svårt sjukdomstillstånd under gärningen. Och fortf befinner sig i, han är sjuk, möjligt han kommer till insikt i framtiden vad som hänt. Men förklaring finns inte.

Själva förklaringen är tvånget i sig. Det är en speciell hjärna som här lätt att falla offer för besatthet. JL själv kan idag inte förklara för dig hur det går till eller anledningen till det. JL själv har inte distans nog att kliva ur sin egen besatthet för att säga vad anledningen är.

En dag kommer JL kunna förklara för dig hur det blev som det blev och då kommer det låta ungefär som i mina tidigare inlägg.
Citera
2019-11-18, 15:48
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
För att bli en "bidragande skattebetalare" så måste han ut i samhället för att arbeta, dvs släppas på fri fot från rättspsyk. Det hoppas jag inte sker på många många år.

Jag håller helt med dig. Eftersom återfallsrisken är hög så kunde domen inte bli bättre. Rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Honom kommer vi inte behöva vara oroliga för under en lång, lång tid. Kanske aldrig. Frisk kommer han säkert aldrig bli så hans tillvaro inom slutenvården kan bli livslång. Tråkigt för alla, men det bästa beslutet då han är som han är.
Citera
2019-11-18, 15:49
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Någon som har en teori om vilka mediciner dem stoppar i honom?

Om han är schizofren blir det Klozapin i stor dos möjligen Haldol. Tvångsmässighet maniskhet i psykos så blir det någon atypisk neuroleptika typ arioripazol, abilify
Citera
2019-11-18, 15:50
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Han har en förklaring han inte vill delge av rädsla för att förklaringen troligen är banal av rädsla för sin egen familj och Peters familj. Det är min åsikt och teori. Vad andra tror skiter jag i. Framtiden får utvisa.

Tillägg: Det finns inget som talar för att JL känner rädsla eller att det är därför han agerar som han gör. Det är en subjektiv tolkning som saknar relevans i detta ärende, utan har sannolikt mer relevans för avsändaren själv.
Citera
2019-11-18, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av downloathe
Jag förstår att alla här är känslomässigt påverkade av JLs handlingar. Jag respekterar det och försöker vara varsam.

Min poäng är att JL kan blir en fungerande samhällsmedborgare igen, men för varje dag efter påbörjad "behandling" som den ser ut idag ökar chanserna att JL ska kosta oss den summan vi tidigare disskuterade. Och det var ju inte meningen att "behandlingen" i sig skulle innebära ytterligare kostnader eller livslångt vårdberoende i form av permanenta skador som idag inte är behandlingsbara, utan även dessa symptom lindras med för hjärnan destruktiv medicinering.

Jag hoppas innerligt att den fullvuxne mannen JL i framtiden ges en chans att gottgöra sig och göra rätt för sig.
Jag begriper vart du vill komma. Dock tvivlar jag starkt att en sån här våldsamhet, besatthet, kan vårdas bort. Men vem vet - han är kanske ute om några år.

Citat:
Han har en förklaring han inte vill delge av rädsla för att förklaringen troligen är banal av rädsla för sin egen familj och Peters familj. Det är min åsikt och teori. Vad andra tror skiter jag i. Framtiden får utvisa.

Vad jag förstår av Jacks sätt att svara i förhören är att han inte vill att det skall "bli fel" när han säger något. Därav allt svammel. Nån rädsla eller nån skam tror jag inte finns. Han har ingen som helst empati för andra så det tror jag inte det handlar om. Någon jag känner kallade honom ynkrygg - när han vägrade att svara på frågor i rättssalen. Och jag håller med till fullo.

Mitt under brinnande huvudförhandling, lät han via sin advokat meddela att allt han sagt i förhör och rekonstruktion "kan vara felaktigt och/eller lögn". Med en enda mening så tog han tillbaka allt utom sitt erkännande. Japp - en ynkrygg.
Citera
2019-11-18, 15:52
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Om han är schizofren blir det Klozapin i stor dos möjligen Haldol. Tvångsmässighet maniskhet i psykos så blir det någon atypisk neuroleptika typ arioripazol, abilify

Tillägg: Det finns inget som tyder på att JL får diagnosen schizofreni eller varit psykotisk under tiden för händelsen.
Citera
2019-11-18, 15:52
Medlem
Combivals avatar
Citat:
JL är en förvirrad ung man, han har lätt till besatthet och han har befunnit sig i en annan dimension under viss tid - det är problemet, han kan med rätt hjälp lära sig styra besattheten till något konstruktivt.

Nu riskerar man att helt medicinera sönder hans hjärna så han aldrig kan bli en bidragande skattebetalare igen. Det blir mycket dyrt - på tok för dyrt... och oftast helt i onödan.

Hans eventuella skattepengar kan vi klara oss utan. De liv han eventuellt skulle släcka om han kom ut är mycket mer värda.
Citera
2019-11-18, 15:54
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Tillägg: Det finns inget som tyder på att JL får diagnosen schizofreni eller varit psykotisk under tiden för händelsen.

Vad tror du att han lider av? Det är inte så många "störningar" som klassas som allvarlig psykisk störning. Har du någon teori?
Citera
2019-11-18, 15:55
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Hans eventuella skattepengar kan vi klara oss utan. De liv han eventuellt skulle släcka om han kom ut är mycket mer värda.

Det var ju inte hans pengar jag var intresserad av, mer vår skyldighet som medmänniskor att kräva mer av vården. Det blir ju inte direkt +-0 även om JL mot förmodan skulle komma ut i arbete efter 20 år i tvångsvårdens händer.
Citera
2019-11-18, 15:57
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Vad tror du att han lider av? Det är inte så många "störningar" som klassas som allvarlig psykisk störning. Har du någon teori?

Jag behöver inte spekulera längre. Det står ju i domen. Hans första diagnos är tvångssyndrom, en autismspektrum-diagnos.
När det gäller diagnosticering anges att symtomen är
förenliga med svåra tvångstankar i ett tvångssyndrom och att diagnosen fastställs
till tvångssyndrom utan insikt enligt ett internationellt erkänt diagnossystem.
Med hänvisning till att gärningen är personfrämmande, dess
bakomliggande tankar närmast bisarra, sjuklig tvångsmässighet och abnorm
våldsfixering blir den samlade rättspsykiatriska bedömningen att övervägande skäl
föreligger – om än med knapp marginal – för att Jack led av en allvarlig psykisk
störning även vid gärningen.
Och att det JL uppfyller kriterierna för "allvarlig psykisk störning" med knapp marginal säger oss hur svårt det är att anses vara för mentalt sjuk för fängelse i sverige idag.
Senast redigerad av downloathe 2019-11-18 kl. 16:00.
Citera
2019-11-18, 15:58
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Jag håller helt med dig. Eftersom återfallsrisken är hög så kunde domen inte bli bättre. Rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Honom kommer vi inte behöva vara oroliga för under en lång, lång tid. Kanske aldrig. Frisk kommer han säkert aldrig bli så hans tillvaro inom slutenvården kan bli livslång. Tråkigt för alla, men det bästa beslutet då han är som han är.

Ja det allra viktigaste är att han inte kan skada ännu fler. Hur hans eget liv kommer att se ut är mindre viktigt.
Citera
2019-11-18, 16:00
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:

Allvarlig psykisk störning är [1]

psykotiska tillstånd med starka symptom på förvirring, tankestörningar, hallucinationer eller vanföreställningar

depression utan psykotiska symptom, men med stark självmordsrisk

svårare personlighetsstörningar med genombrott av psykotisk karaktär, eller starkt tvångsmässigt beteende

https://www.rmv.se/aktuellt/allvarlig-psykisk-storning/

Vad utmärker en person som handlar under påverkan av en allvarlig psykisk störning?
– De här personerna har vanligen många psykiatriska symtom. Den största gruppen som lider av allvarlig psykisk störning är de med symptom som ger psykotiska effekter där de lever i en egen tankevärld med vanföreställningar, tankestörningar och hallucinationer. De har till exempel psykossjukdomar som schizofreni och andra tillstånd med varaktiga psykotiska symptom. En annan grupp är de med svåra depressioner som kanske är suicidala. I enstaka fall förekommer
Senast redigerad av Sleipner08 2019-11-18 kl. 16:04. Anledning: Tilllägg från RMT.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in