2019-11-17, 06:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cypress
Kan för övrigt berätta att lägsta hastigheten en Gripen kan flyga i är i 90 Km/h, vilket jag har bevittnat. Detta var på en flyguppvisning på Såtenäs, år 2005. Flygplanet använde dem två mindre och främmre vingarna otroligt mycket vid den här manövern.

har du bevitnat det ? 100 stycken som kan flyga i 90 km/h
4 gen ok vad ska du göra med dem skolflygplanen
? kan inte var någon match för någon
Senast redigerad av ...napalm... 2019-11-17 kl. 07:00.
Citera
2019-11-17, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ...napalm...
har du bevitnat det ? 100 stycken som kan flyga i 90 km/h
4 gen ok vad ska du göra med dem skolflygplanen
? kan inte var någon match för någon

Vad är det för pårökt svammel? Jag förstår inte ett dugg vad du menar.
Citera
2019-11-17, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Vad är det för pårökt svammel? Jag förstår inte ett dugg vad du menar.
Det er jeg enig i. Ikke godt å få noen mening ut av innlegget.
Men han som påstår han har sett en Jas Gripen fly i 90km/t gir heller ingen mening.
De forskjellige modellene har oppgitt følgende:
STALL SPEED(Stall speed is slowest speed a plane can fly to maintain level flight.):
JAS-39 (A): 180 kph
JAS-39 (B): 190 kph
JAS-39 (C): 170 kph
JAS-39 (D): 180 kph
Citera
2019-11-17, 18:38
Medlem
Flygplan kan flyga väldigt sakta med hög aoa. Walking the dog heter manövern 90 är nog lite för sakta men strax över 100 kan dom nog flyga

https://m.youtube.com/watch?v=7fVI78_CRCE

https://m.youtube.com/watch?v=bK1GChMOnrQ 2:30 in i den så är väll ett extremt fall men det går och flyga väldigt sakta.
Citera
2019-11-19, 12:04
Medlem
janne3xs avatar
Hur ligger det egentligen till med förmågan till supercruise hos Gripen E? För några år sedan skrevs det mycket om fördelarna med just den förmågan och Gripen Demo flög i Mach 1.2 utan EBK på 9000m höjd. Det stod även att Gripen E skulle klara supercruise med viss vapenlast (2 radar+2 IR-robotar?).

Gripen E är större än demo och väger ca 1 ton mer tom nu än vad den ursprungligen skulle väga. Jag såg senare nya siffror som angav Mach 1.1 för E-modellen. I de officiella uppgifter jag hittar idag så står det inget mer än "Yes" när det gäller supercruise och ingenting om eventuell vapenlast.

FMV har beställt en effektökning av motorn tidigare i år. Kan det vara så att det behövs för att uppfylla de ursprungliga kraven? Att E efter viktuppgången helt enkelt inte längre klarar supercruise med vapenlast?
Citera
2019-11-19, 12:27
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Kan garantere at det er det siste vi kommer til å vite noe om. Er det noe som alle vil holde hemmelig er det nettopp slike egenskaper. Så de som kommer med påstander her lyver, eller bryter med loven.

Allt är inte hemligt. Eftersom samma brittiska företag ligger bakom delar av EW-systemen till både F-35 och Gripen E så kan man gissa att de blir tämligen likvärdiga. Även ett visst mjukvaruföretag i Jönköpingstrakten är också inblandade.

Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Det er jeg enig i. Ikke godt å få noen mening ut av innlegget.
Men han som påstår han har sett en Jas Gripen fly i 90km/t gir heller ingen mening.
De forskjellige modellene har oppgitt følgende:
STALL SPEED(Stall speed is slowest speed a plane can fly to maintain level flight.):
JAS-39 (A): 180 kph
JAS-39 (B): 190 kph
JAS-39 (C): 170 kph
JAS-39 (D): 180 kph

De siffrorna gäller med en viss specifikt vapenlast och med bränsle. Det är inga fasta siffror eftersom de helt beror på flyghöjd och planets aktuella vikt. Dessa hastigheter i tabellen är de lägsta som planet normalt tillåter i farthållaren men planet går alltså att flyga långsammare om man gör det manuellt och det är lättare lastat t.ex. vid flyguppvisningar.

Citat:
Ursprungligen postat av janne3x
Hur ligger det egentligen till med förmågan till supercruise hos Gripen E? För några år sedan skrevs det mycket om fördelarna med just den förmågan och Gripen Demo flög i Mach 1.2 utan EBK på 9000m höjd. Det stod även att Gripen E skulle klara supercruise med viss vapenlast (2 radar+2 IR-robotar?).

Gripen E är större än demo och väger ca 1 ton mer tom nu än vad den ursprungligen skulle väga. Jag såg senare nya siffror som angav Mach 1.1 för E-modellen. I de officiella uppgifter jag hittar idag så står det inget mer än "Yes" när det gäller supercruise och ingenting om eventuell vapenlast.

FMV har beställt en effektökning av motorn tidigare i år. Kan det vara så att det behövs för att uppfylla de ursprungliga kraven? Att E efter viktuppgången helt enkelt inte längre klarar supercruise med vapenlast?

I dessa hastigheter så har vikten ganska liten betydelse för maxhastigheten eftersom luftmotståndet är den stora begränsande faktorn. Ett tyngre plan behöver lite mer tid på sig för att nå den hastigheten. När det gäller ökade vikten för Gripen E så beror den dels på att man har mer kundanpassad utrustning är från början, dels på att de interna bränsletankar blivit lite större genom förbättrad byggteknik .

Motorn vet jag inte så mycket om, men det handlar mest om mer effekt vid start vilket gör det enklare att använda kortare banor med full last.
Citera
2019-11-19, 14:54
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Allt är inte hemligt. Eftersom samma brittiska företag ligger bakom delar av EW-systemen till både F-35 och Gripen E så kan man gissa att de blir tämligen likvärdiga. Även ett visst mjukvaruföretag i Jönköpingstrakten är också inblandade.

Menas det att Sverige tillverkar 'komponenter' även till F-35 (kul isånnafall!)?

Citat:
I dessa hastigheter så har vikten ganska liten betydelse för maxhastigheten eftersom luftmotståndet är den stora begränsande faktorn. Ett tyngre plan behöver lite mer tid på sig för att nå den hastigheten. När det gäller ökade vikten för Gripen E så beror den dels på att man har mer kundanpassad utrustning är från början, dels på att de interna bränsletankar blivit lite större genom förbättrad byggteknik .

Vore mycket intressant att få veta hur andra pimpar Gripen, nån som vet (och nämn inte skärmen igen, den konversationen har vi haft!)?
1000 kg är rätt så mycket (?).
Senast redigerad av DragonOnWall8 2019-11-19 kl. 14:58.
Citera
2019-11-19, 14:58
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Vore mycket intressant att få veta hur andra pimpar Gripen, nån som vet (och nämn inte skärmen igen, den konversationen har vi haft!)?
1000 kg är rätt så mycket (?).

Det kommer nog mer information som småningom. Beställningarna på utrustningen är inte hemlig så det går att se att man beställt, men inte i detalj exakt vad. 1000 kilo gällde väl totalvikten, inte tomvikten som inte ändrats nämnvärt under konstruktionen.
Citera
2019-11-19, 15:40
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Det där är intressant, har du länk till något uttalande från FMV? Är det EPE-varianten som ska härdas för att duga i en enkelmotorkonfiguration? (Då ökar även räckvidden eftersom EPE är en mer effektiv motor).

Sedan är det ju så att Mach 1.05 till cirka Mach 1.2 är ungefär samma prestanda eftersom luftmotståndskoefficienten minskar med ökande fart, alltså i det transsoniska fartområdet, så därför går det knappt att säga vad supercruise hamnar på. (Men sedan växer luftmotståndet på ett förutsägbart sätt, med konstant koefficient, med kvadraten på hastigheten).
Senast redigerad av Eerieye 2019-11-19 kl. 16:01.
Citera
2019-11-19, 16:56
Medlem
janne3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det där är intressant, har du länk till något uttalande från FMV? Är det EPE-varianten som ska härdas för att duga i en enkelmotorkonfiguration? (Då ökar även räckvidden eftersom EPE är en mer effektiv motor).

Sedan är det ju så att Mach 1.05 till cirka Mach 1.2 är ungefär samma prestanda eftersom luftmotståndskoefficienten minskar med ökande fart, alltså i det transsoniska fartområdet, så därför går det knappt att säga vad supercruise hamnar på. (Men sedan växer luftmotståndet på ett förutsägbart sätt, med konstant koefficient, med kvadraten på hastigheten).

Det här är det jag hittade nu men jag har för mig att jag sett annan info om det tidigare.

"Stridsflygplanet Gripen E kan flyga i operativt stridsdugligt skick i det svenska flygvapnet 2021. Det beskedet lämnade Försvarets Materielverk (FMV) vid en utfrågning i riksdagen på torsdagen. FMV satsar också 100 miljoner extra på att öka effekten i planens motorer."

https://www.svd.se/beskedet-gripen-e-kan-flyga-operativt-2021
Citera
2019-11-19, 17:01
Medlem
Lite OT men bra för mina aktier.

https://saabgroup.com/media/news-press/news/2019-11/united-arab-emirates-announces-intention-to-procure-additional-globaleye-from-saab/

Citat:
Vart finns info om FMV:s beställning, har sökt utan att finna.
Senast redigerad av kroppskultur 2019-11-19 kl. 17:17. Anledning: stavfel
Citera
2019-11-19, 18:17
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Det här är det jag hittade nu men jag har för mig att jag sett annan info om det tidigare.

"Stridsflygplanet Gripen E kan flyga i operativt stridsdugligt skick i det svenska flygvapnet 2021. Det beskedet lämnade Försvarets Materielverk (FMV) vid en utfrågning i riksdagen på torsdagen. FMV satsar också 100 miljoner extra på att öka effekten i planens motorer."

https://www.svd.se/beskedet-gripen-e-kan-flyga-operativt-2021

Eftersom motorerna köps från GE så kan det handla om EPE-varianten plus en "fågelhärdning" av fläkt/kompressor. Då blir det 18% mer kraft i motorn plus längre räckvidd vid lika kraftuttag.

Detta kan vara stort, för det är just motorstyrkan och räckvidden som är begränsande.

Edit: Och då blir dragkraft/vikt ungefär 0.9, vid halv tank. Detta slår det mesta men därmed är ju också förbättringspotentialen uttömd.
Senast redigerad av Eerieye 2019-11-19 kl. 18:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in