2019-11-16, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nu undrar man lite över vad som händer om en svart publik ger ifrån sig apljud.

Det beror på. Om det finns vita i publiken så skyller man på dem och avbryter. Annars beror det på hur pass mörk publiken är. Domaren får utrustas med en nyans-skala som han håller upp mot publiken och om den utsatta spelaren är mörkare än publiken så är det rasism. Annars inte. FIFA fixar det lagom till Qatar för annars kan det bli åka av där nere i MÖ.

Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Ni är sjukt jävla dumma i huvudet om ni tror att domaren gav Isak auktoritet att avbryta matchen och tilldela Sverige segern med 3-0. Ofattbart korkade. Saknar ord.

Det är dock vad som sägs(?). Vem ljuger?

Hänvisar än en gång till spektaklet Evra-Suarez. Evra och Ferguson kunde minsann gå till media och snacka hur mycket som helst om vilken rasist Suarez är och att han inte borde få spela... Detta pga att han kallade Evra svart på ett annat språk än engelska. Jag kan helt klart köpa att en feg domare frågar spelaren om han vill bryta bara för att slippa få skit efter matchen om han INTE bryter. Alla går på äggskal med en neger i närheten. Ytterst tröttsamt.
Senast redigerad av Megafetkuk 2019-11-16 kl. 20:09.
2019-11-16, 20:45
Medlem
sinewaves avatar
Något som är väldigt problematiskt och som inte har lyfts fram särskilt väl i tråden är varför vissa människor är av typen som behöver skyddas ungefär som att vi inte pratar om vuxna människor utan om små barn som behöver en napp att suga på och trösta sig med. Det blir lätt något löjligt.

Jag tycker det var bra av Isak att fortsätta, det skulle knappast varit roligt att utmärka sig som killen med mörkare hudfärg som vinner matcher genom att grina illa vid glåpord av olika slag. Man kan också undra hur hans fortsatta karriär skulle se ut om han inte klarar fula glåpord från publiken med tanke på att de fulaste glåporden, de vi dessutom inte blir varse om, kommer från motståndarna. Detta gäller knappast endast folk med mörkare hud, det gäller alla som har något som sticker ut som stora öron, stor näsa eller vad det nu kan vara.

Glåpord av olika slag har i psykningssyfte alltid förekommit inom fotbollen. Apljud? Knappast första gången. Kalla tyskarna för nazister och heila åt dem för att psyka? Givetvis har även det förekommit.

Att vissa specifika grupper nu plötsligt skulle behöva bli skyddade som om de vore små barn är kontraproduktivt. Varför är just dessa individer svagare än andra som tydligen klarar av alla glåpord osv? Denna idioti kallas de låga förväntningarnas rasism.

Jag tror inte att t ex Isak är svagare än de andra på planen, men det beror på att jag inte är rasist som de flesta andra i tråden verkar vara.
Senast redigerad av sinewave 2019-11-16 kl. 20:47.
2019-11-16, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Skulle anspel på pedofili vara ok vid en match Sverige-Irak? Skulle hitlerhälsningar vara ok som störmoment vid en match Sverige-Tyskland? Är apljud lämpligt störmoment på en match mot nått afrikanskt lag? Kom igen..

Det finns en gräns och domaren har rätt bedöma när den är passerad, sen ser jag bara det som en styrka att låta den utsatta ha möjlighet forts matchen, spelarna vill hellre spela än låta fans förstöra matcher som klassiska Danmarksmatchen

Givetvis är det ”ok” så länge man kan psyka motståndarlaget. Vad du inte verkar förstå är att det blir en väldigt arbiträr gränsdragning när en svart spelare kan hävda att vederbörande hört ”apljud” varpå domaren då ska fråga spelaren ”aj då, vill du att vi bryter matchen så ni kan ni kan vinna på walkover med 3-0?”.
2019-11-16, 21:23
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Nästan alla "fotbollshuliganer" är skötsamma i sina vanliga liv.

Du borde lägga energin på riktiga problem istället. Som sprängningar, mord på öppen gata, folkutbytet, kreditbubblan, de konkursfärdiga kommunerna etc. Inte på några som skriker på domaren och häcklar motståndarlagets spelare inne på en fotbollsarena.
Jag tycker det är patetiskt beteende och som jag skrivit innan ett flagrant bevis på bristande uppfostran och klass. Jag har rätt mycket energi så det är inga problem för mig att ägna mig åt både fotbollshuliganer och andra samhällsproblem. Men tack för omtanken.
2019-11-16, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Då borde det laget som har mest negrer i laget kunna vinna dom flesta matcherna och titlarna i Europa om man kör enbart på rasistregeln.
Vita kan ju också bli utsatta för rasism, eller?
2019-11-16, 22:34
Medlem
Spenneths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Om vi tänker oss att det sker i kommande VM.
Vad händer om fans från ett afrikanskt land ger apljud ifrån sig.
Uppenbart inte som hejarop.

Vad händer då ?

Då blir det väl 3-3?
2019-11-16, 22:34
Medlem
Gavins-Friends avatar
Det sjuka är att man får skrika exempelvis "din jävla fitta, din mamma är en hora och din pappa har ingen kuk och jag ska döda och sen äta upp hela din familj" typ så och ännu värre saker. I värsta fall får man väl rött kort om domaren uppfattar det. Men matchen bryts inte. Men om man buar åt en svart eller gör apljud så kan matchen brytas. Fattar ni hur skevt det är?

Varje match jag spelat i stort sett säger folk otrevliga saker. Men nej säger man något om kultur eller ras då är det katastrof, men horunge och fitta är okej. Mött några blattar flera gånger och de försöker alltid dra rasistkortet, sist vi mötte dom tog en stryptag på en i mitt lag och då sa han i mitt lag typ "släpp mig eller dra åt helvete" då försökte albanen få matchen bruten för... Rasism och menade typ på att be honom dra åt helvete är samma som att be han åka hem. Extra komiskt att snubben i mitt lag kom från den snubbens trakter själv. Det var ett av många exempel. "jävla svenne" får man ju höra själv var fjärde mstch typ och ingen bryr sig.

Minns ni när Zidane skallade Materazzi för han sa nåt om att Zidanes syrra var en hora eller vad det var? Sen kom det ut vad som sagts och folk typ "jaha korkat av Zidane att ta åt sig" Tänk om Materazzi hade sagt "käften sandneger" då jävlar hade man hängt Materazzi. Är det andra exemplet verkligen värre?

Folk kan inte tänka ett steg längre. Självklart (enligt mig och många andra) hör inte rasism hemma inom fotbollen. Men det här är skev PK och man har tänkt helt fel.

För övrigt: Folk lider och svälter jorden runt. En fotbollsmiljonär som blir utbuad pga. sin hudfärg känns inte som ett stort problem.
2019-11-16, 22:35
Medlem
ms18s avatar
Finns nog ingen spelare på hög nivå som skulle låta sig få bestämma om detta. Tror ni lagkamrater hade varit nöjda?
2019-11-16, 22:39
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av durmazbrorsa
Vita kan ju också bli utsatta för rasism, eller?
Va? Det finns ju ingen omvänd rasism enligt våra politiker. Så göm det.
2019-11-16, 22:43
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Helt rätt.

Avbryt matchen och ge motståndarlaget vinsten.
Vuxna män som gör apljud? Genomsnitts IQ:n kan inte legat högt i den klacken.
Efter 2-3 matchers förlust kommer dom att hålla käften.
Samma gäller med huliganerna när man ändå är igång.

Det är inte mesigt att agera mot detta, det mesiga är att detta har fått fortgå sedan Pelés tid och FIFA bara printar banderoller och hycklar istället för att agera på riktigt.
Du har helt fel.
1. Rumänien har fått straff tidigare. En match utan publik (tror jag) och en match där bara barn fick komma in. När de ligger under med 0-2 mot Sverige skiter nog de som höll på i konsekvenserna. Det gjorde de nog bara mer triggade att hålla på mtp. att de fått straff tidigare. Är som när de ger böter för bengaler och det är ännu mer bengaler nästa match. Varför? Jo för man vill säga fuck you till auktoritet vilket är vanligt, inte bara bland lågbegåvade.

2. Fifa har snarare gjort för mycket. Deras PK skit de drar in i fotbollen gör att folk tröttnar och vill säga fuck you till Fifa. Vad menar du att Fifa ska göra mer?

I svensk fotboll fick inte svff bort den större rasism. Det fixade klackarna själva.

Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Fan hur löjliga FIFA/UEFA har blivit under de senaste åren, jag försvarar givetvis inte racism inom fotbollen. Men det kommer tyvärr alltid att vara racism i fotboll och det blir inte mindre racism inom fotbollen för att FIFA/UEFA har skyltar med texten "No to Racism" eller "Equal Game" på varenda jävla match eller att de nu låter en mörkhyad spelare avbryta en fotbollsmatch om han upplever ngt som han ser på racism. Fattar fan inte hur fotbollen har blivit så jävla PK de sista 5 åren. Det bästa för att kämpa mot racism vore helt enkelt att ge de som utövar racism mot mörkhyade spelare så lite uppmerksamhet som möjligt, men det är omöjligt i dag när 50% av sportjournalisterna är kärringar.
Precis så.
Senast redigerad av Gavins-Friend 2019-11-16 kl. 22:45.
2019-11-16, 23:04
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Något som är väldigt problematiskt och som inte har lyfts fram särskilt väl i tråden är varför vissa människor är av typen som behöver skyddas ungefär som att vi inte pratar om vuxna människor utan om små barn som behöver en napp att suga på och trösta sig med. Det blir lätt något löjligt.

Jag tycker det var bra av Isak att fortsätta, det skulle knappast varit roligt att utmärka sig som killen med mörkare hudfärg som vinner matcher genom att grina illa vid glåpord av olika slag. Man kan också undra hur hans fortsatta karriär skulle se ut om han inte klarar fula glåpord från publiken med tanke på att de fulaste glåporden, de vi dessutom inte blir varse om, kommer från motståndarna. Detta gäller knappast endast folk med mörkare hud, det gäller alla som har något som sticker ut som stora öron, stor näsa eller vad det nu kan vara.

Glåpord av olika slag har i psykningssyfte alltid förekommit inom fotbollen. Apljud? Knappast första gången. Kalla tyskarna för nazister och heila åt dem för att psyka? Givetvis har även det förekommit.

Att vissa specifika grupper nu plötsligt skulle behöva bli skyddade som om de vore små barn är kontraproduktivt. Varför är just dessa individer svagare än andra som tydligen klarar av alla glåpord osv? Denna idioti kallas de låga förväntningarnas rasism.

Jag tror inte att t ex Isak är svagare än de andra på planen, men det beror på att jag inte är rasist som de flesta andra i tråden verkar vara.

Insiktsfullt och välskrivet. Jag skrev något liknande i ett tidigare inlägg, bland annat detta om vad som gör att vissa individer med vissa företräden anses särskilt känsliga och skyddsvärda medan andra inte tillmäts samma omsorg. Det blir en märklig gränsdragning som lätt får (omedvetet) rasistiska förtecken, just det som brukar kallas "de låga förväntningarnas rasism". En nedlåtande klapp på huvudet. Hur var det nu, ska vi skilja på folk och folk?

Och som sagt, det råder sannerligen ingen brist på riktigt otrevliga, kränkande tillmälen om spelare och deras företräden som är precis lika oföränderliga som hudfärgen, som dessa får utstå både från publik och motståndare, men nu läggs allt fokus på hudfärg och "rasism". En bättre läktarkultur och större respekt spelare emellan rent allmänt vore kanske att föredra, men det är väldigt typiskt för vår tid att man väljer att lyfta fram enstaka profilfrågor och lägga allt krut på dessa i stället för att se till helheten.

Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt; både ta avstånd från rasistiska och på annat sätt olämpliga beteenden och samtidigt inse att man riskerar att gå rasisternas - eller kanske snarare mobbarnas, för det är vad de är - ärenden genom att ge detta så in i helvete stor uppmärksamhet och få dem att känna sig viktiga, samtidigt som man visar att man tar åt sig om man börjar kräva att matcher ska avbrytas för att någon har sagt något taskigt. Då har mobbarna vunnit.
2019-11-16, 23:58
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeNeFrego
Givetvis är det ”ok” så länge man kan psyka motståndarlaget. Vad du inte verkar förstå är att det blir en väldigt arbiträr gränsdragning när en svart spelare kan hävda att vederbörande hört ”apljud” varpå domaren då ska fråga spelaren ”aj då, vill du att vi bryter matchen så ni kan ni kan vinna på walkover med 3-0?”.

Du verkar inte förstått mycket av vad du svarar på. Säger ju att domaren gör bedömningen att avbryta helt på egen hand, som också fallet har varit här. sen kan den utsatt spelare insistera att fortsätta om de lyckas övertala domaren..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in