2019-11-16, 16:12
Medlem
Ringmuskeldofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
För att alla fattar det efter att publiken enbart gjorde apljud de gångerna Isak fick bollen. Är du verkligen så pantad?

Vad hade hänt om de gjort gamljud när en flintskallig spelare hade bollen, eller bäverljud när en spelare med stora framtänder dribblade? Troligtvis inget, och detta bevisar ju att legenden om allas lika värde bara är en papperstiger..
Senast redigerad av Ringmuskeldoft 2019-11-16 kl. 16:17.
2019-11-16, 16:20
Medlem
Kan någon länka ett video-klipp där man kan höra apljuden mot Isak? Jag hörde inget från tv:en och kan inte hitta något videobevis på nätet.
2019-11-16, 16:29
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
nej du har missuppfattat mig
Nej, jag har inte missuppfattat dig, för det spelar ingen roll vad du skrivit. "På något vänster" betyder "på något sätt". https://sv.wiktionary.org/wiki/p%C3%...t_v%C3%A4nster

Är det någon som missuppfattat någonting så är det möjligtvis du, om du lyckats använda ett idiomatisk uttryck utan att vara medveten om det eller vad det betyder.
2019-11-16, 16:39
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Typ Staffan Tapper som tokmobbades efter straffmissen mot Polen. Snacka om grova tillmälen, men att avbryta matcher var det aldrig ens tal om.
Stock och sten kan bryta mina ben, men glåpord gör mig inget! " Straffan Tapper".
Tappan Straffer kallades han.
2019-11-16, 16:49
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Eller så kan huliganer dra åt helvete och flytta till ett annat land om man vill huligana. Jag vill inte ha sådant i Sverige. Vuxna män som inte kan bete sig. Vilket skämt. Ingen uppfostran, klass eller intelligens. Som dagisbarn. Föräldrarna borde skämmas över sina misslyckanden.

Jag ser verkligen ned på sådana personer.

Hur ringar du in den gruppen du ser ner på? Är det enbart den du själv hör utstöta ap-ljud som du ser ner på eller är det alla huliganer? Utstöter alla huliganer ap-ljud? Får man se ner på de som saknar uppfostran (svensk uppfostran), klass och intelligens? Får man se ned på svarta? På bögar? Handikappade?

Citat:
Ursprungligen postat av Ringmuskeldoft
Vad händer om någon planterar en fjärrstyrd liten högtalare på motståndarlagets läktare och sedan låter högtalaren avge sådana där läten som ska tolkas som "negerljud" på hög volym ? Vore faktiskt ett roligt prank att ha en högtalare fasttejpad på läktaren som plötsligt utstöter "ugh ugh ugh wa wa wa iiiiiih iiiiih iiiiihh" och sedan beskåda när ett lag förlorar med 0-3 trots att deras fanclub på läktaren är helt oskyldig.... Fotboll är ju en ""sport"" där en grupp med stora intellektuella tillkortakommanden underhåller en annan grupp med starkt begränsat förstånd mot betalning... Att låta en färgad spelare avgöra utgången när apljud har utstötts är ju rasism om något, snacka om "proof of concept"...

Precis. De fattar det inte själva, men PK är de värsta rasisterna av alla.

Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det var flera italienska spelare som reagerade på ofoget. Det har förekommit tidigare på deras matcher, ursprungligen kommer det fråm Frankrike.
Sen var det inte speciellt manligt av Sverige att besegra ett uddlöst Italien ...

Kanske det, men Buffon var den som skämdes när låten spelades. Så vitt jag vet var han den enda som kom in på svenskarnas buss eller omklädningsrum efter matchen och bad om ursäkt och gratulerade svenskarna. Hans sista match i landslaget har jag för mig det var. Riktigt rakryggat av honom!

Sverige spelade inte precis någon vacker anfallsfotboll den matchen men de offrade sig 100+ för att inte släppa in ett italienskt mål. Jag tycker de stod upp som män!
2019-11-16, 16:56
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in-i-din-mun
Kan det bero på att du själv skrev det, ditt fyllo.Du lever i en bubbla, testa att delta i sporten.
Har testat och dragit mina slutsatser.
2019-11-16, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringmuskeldoft
Vad hade hänt om de gjort gamljud när en flintskallig spelare hade bollen, eller bäverljud när en spelare med stora framtänder dribblade? Troligtvis inget, och detta bevisar ju att legenden om allas lika värde bara är en papperstiger..

Vilken löjlig nivå från din sida. Till skillnad från dina påhittade scenarion så förekommer rasism mot svarta spelare på riktigt, framför allt i Balkan, östeuropeiska länder och i Italien.

När dina påhittade scenarion blir verklighet och blir vanligt förekommande, då kan vi diskutera problematiken runt det.

Och nej, jag är inte pk eller vänstermupp.
2019-11-16, 17:12
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Hur ringar du in den gruppen du ser ner på? Är det enbart den du själv hör utstöta ap-ljud som du ser ner på eller är det alla huliganer? Utstöter alla huliganer ap-ljud? Får man se ner på de som saknar uppfostran (svensk uppfostran), klass och intelligens? Får man se ned på svarta? På bögar? Handikappade?

Precis. De fattar det inte själva, men PK är de värsta rasisterna av alla.

Kanske det, men Buffon var den som skämdes när låten spelades. Så vitt jag vet var han den enda som kom in på svenskarnas buss eller omklädningsrum efter matchen och bad om ursäkt och gratulerade svenskarna. Hans sista match i landslaget har jag för mig det var. Riktigt rakryggat av honom!

Sverige spelade inte precis någon vacker anfallsfotboll den matchen men de offrade sig 100+ för att inte släppa in ett italienskt mål. Jag tycker de stod upp som män!
Jag ser ned på fotbollshuliganer, som jag skrev. Var det otydligt? Har skrivit det igen nu i så fall så du har två inlägg att studera.
2019-11-16, 17:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag ser ned på fotbollshuliganer, som jag skrev. Var det otydligt? Har skrivit det igen nu i så fall så du har två inlägg att studera.

Nästan alla "fotbollshuliganer" är skötsamma i sina vanliga liv.

Du borde lägga energin på riktiga problem istället. Som sprängningar, mord på öppen gata, folkutbytet, kreditbubblan, de konkursfärdiga kommunerna etc. Inte på några som skriker på domaren och häcklar motståndarlagets spelare inne på en fotbollsarena.
2019-11-16, 17:30
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Nu undrar man lite över vad som händer om en svart publik ger ifrån sig apljud.
2019-11-16, 17:37
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lionatthezoo
Igår lät domaren den svarte spelaren Alexander Isak få avgöra om matchen skulle brytas eller inte efter att den rumänska publiken gjort apljud.

Att kalla någon för idiot, bög, plattfot, grek, zigenare ger också ett matchbryt och 3-0 vinst? Eller är det bara svarta människor som behövs skyddas?

Gjorde domaren (Daniele Orsato - Ita) rätt som la över ansvaret på en spelare eller bör domaren stängas av? Han har varit i rampljuset förr pga detta

Om du lägger din egen brinnande rasism åt sidan så kanske en liten del av dig kan förstå det sunda resonemanget här.
Domaren (neutral part) hör väldigt illa beteende från ena klacken, dvs inte enskilda utrop utan hela klacken gör "ap"-ljud i rätt uppenbara syften.
Domaren bedömer det så illa att det kan påverka utgången på matchen varvid han frågar spelaren det riktar sig till om han störs av detta eller om han kan spela vidare ostört, normalt ska domaren avbryta matchen om såna situationer uppstår, men här är domaren av den åsikten att man ska försöka fortsätta om den det berör är okey med det.

Bra inställning och respekt till sporten, spelarna vill bara spela, vissa tar åt sig värre än andra.
Motståndarlaget ska såklart straffas.. men kan göras så utanför planen om möjligt.
Nervärderande slagord mot motståndarlag är aldrig ok, oavsett om det är rasism, hån eller trakasseri.
2019-11-16, 17:39
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nu undrar man lite över vad som händer om en svart publik ger ifrån sig apljud.

Helt i sammanhanget, är det motståndare man vänder sig till och apljuden anspelar på hudfärgen så ja definitivt.
Är det medspelare som är alla svarta och inte riktat till en enskild får man förmoda att det är hejjarop.. men sånt är rätt uppenbart till matchmönstret vad som avses.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in