2019-11-16, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Vaa?? Nologic.com

Citat:
Ursprungligen postat av TungPhung
Fast de blir ju inte beroende av varandra för det. Det är bara att skyddets sannolikhet minskas.
Hade hjärnsläpp.
Citera
2019-11-16, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Hade hjärnsläpp.

Jag förlåter dig om du medger att min uträkning är snyggast.
Citera
2019-11-16, 09:15
Medlem
Citat:
Jag förlåter dig om du medger att min uträkning är snyggast.
Nja, TS lösning är faktiskt mycket snyggare.
Citera
2019-11-16, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Nja, TS lösning är faktiskt mycket snyggare.

Oh no, det kan inte vara möjligt
Faaan! Det blir 6 timmars matte idag som straff och 4 timmar imorgon och ytterligare 4 på måndag.

Men 2(0.8*0.5) är ju en mer matematisk utträkning?
Senast redigerad av HejFrans 2019-11-16 kl. 09:26.
Citera
2019-11-16, 09:26
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Fast de blir ju inte beroende av varandra för det. Det är bara att skyddets sannolikhet minskas.

Jo, det är dom. Det är ju det ett beroende är.
Citera
2019-11-16, 09:26
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Oh no, det kan inte vara möjligt
Faaan! Det blir 6 timmars matte idag som straff och 4 timmar imorgon och ytterligare 4 på måndag.

Jo, det är den. Din lösning är onödigt krånglig. Straffet blir alltså ditt. Sätt igång och räkna.
Citera
2019-11-16, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder

En oberoende variabel betyder ju att resultatet från variabel a är oberoende av resultatet från variabel b..
Kastar du två tärningar och får en 5 och en 6 så beror inte 6an resultat på att du fick en femma. Dom är alltså oberoende av varandra.

Men drar du ett ess från en kortlek så har sannolikheten att du drar ett ess på andra försöket minskat från 4/52 till 3/51 och därför är resultat beroende av första variabeln.

Kondomerna resultat påverkar inte varandra är och ju därför också då oberoende av varandra.
Citera
2019-11-16, 09:41
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
En oberoende variabel betyder ju att resultatet från variabel a är oberoende av resultatet från variabel b..
Kastar du två tärningar och får en 5 och en 6 så beror inte 6an resultat på att du fick en femma. Dom är alltså oberoende av varandra.

Men drar du ett ess från en kortlek så har sannolikheten att du drar ett ess på andra försöket minskat från 4/52 till 3/51 och därför är resultat beroende av första variabeln.

Kondomerna resultat påverkar inte varandra är och ju därför också då oberoende av varandra.

En kondoms skydd är beroende av om det finns en spiral eller inte, alltså är dom beroende av varandra.
Citera
2019-11-16, 09:54
Medlem
Citat:

Utveckla hur du tänker.
Om två event är beroende av varandra så betyder det att den ena eventets resultat påverkar det andra eventets resultat.
Hur ska att använda ett skydd och bli gravid påverka sannolikheten att bli gravid av att använda ett helt annat skydd?
Citera
2019-11-16, 09:56
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Utveckla hur du tänker.
Om två event är beroende av varandra så betyder det att den ena eventets resultat påverkar det andra eventets resultat.
Hur ska att använda ett skydd och bli gravid påverka sannolikheten att bli gravid av att använda ett helt annat skydd?

T ex spiral sticker hål på kondom.
Citera
2019-11-16, 09:58
Medlem
Citat:
Jo, det är den. Din lösning är onödigt krånglig. Straffet blir alltså ditt. Sätt igång och räkna.

Jag sätter igång. Men håller inte med. Kan man faktorisera sina uträkningar så är väl det att föredra? För mig är det självklart.
Det är lite som att cykla på ett hjul förbi mållinjen, visst. Men det visar även att man har lite djupare matematisk förståelse.

Sen fokuserar uträkningen endast på frågeställningen. Den frågar inte vad sannolikheten är att kondomerna inte fungerar. Vi vill inte veta det så varför finns det med i uträkningen??
Nä då ska jag besväras med att behöva lista ut varför han vill veta det.. Jag blir iallafall irriterad på sådant.
Sannolikheter är dessutom viktigt att hela tiden hålla ordning och reda på ord. ord som inte behöver man har noggrann koll på och hela tiden behöva fundera på.

Min uträkning är simpel, utfall 1 + utfall 2 + utfall 3 är sannolikheten för att mlnsr en kondom fungerar. En och samma tankegång och tydligt vad man menar och är ute efter..

Om du vill veta hur långt upp det är till våning 3 på ett 10 våningshus så inte räknar du väl inte först ut längden mellan 3 och 10 och sen subtrahera med husets totala längd eller??
Det är ju vansinne, snudd på anarki.

Sen som sagt avsluta med en faktorisering gör uträkningen snygg och så liten som möjligt..
Vadå min uträkning Onödigt krånglig??
Den är inte krånglig nånstans.

Paranteser, prioriteringar och faktorisering är ju basic högstadie matte..
Vad menar du med komplicerat?
Senast redigerad av HejFrans 2019-11-16 kl. 10:01.
Citera
2019-11-16, 10:03
Medlem
Citat:
En kondoms skydd är beroende av om det finns en spiral eller inte, alltså är dom beroende av varandra.

Du måste trolla med oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in