Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Jo, det är den. Din lösning är onödigt krånglig. Straffet blir alltså ditt. Sätt igång och räkna.
Jag sätter igång. Men håller inte med. Kan man faktorisera sina uträkningar så är väl det att föredra? För mig är det självklart.
Det är lite som att cykla på ett hjul förbi mållinjen, visst. Men det visar även att man har lite djupare matematisk förståelse.
Sen fokuserar uträkningen endast på frågeställningen. Den frågar inte vad sannolikheten är att kondomerna inte fungerar. Vi vill inte veta det så varför finns det med i uträkningen??
Nä då ska jag besväras med att behöva lista ut varför han vill veta det.. Jag blir iallafall irriterad på sådant.
Sannolikheter är dessutom viktigt att hela tiden hålla ordning och reda på ord. ord som
inte behöver man har noggrann koll på och hela tiden behöva fundera på.
Min uträkning är simpel, utfall 1 + utfall 2 + utfall 3 är sannolikheten för att mlnsr en kondom fungerar. En och samma tankegång och tydligt vad man menar och är ute efter..
Om du vill veta hur långt upp det är till våning 3 på ett 10 våningshus så inte räknar du väl inte först ut längden mellan 3 och 10 och sen subtrahera med husets totala längd eller??
Det är ju vansinne, snudd på anarki.
Sen som sagt avsluta med en faktorisering gör uträkningen snygg och så liten som möjligt..
Vadå min uträkning Onödigt krånglig??
Den är inte krånglig nånstans.
Paranteser, prioriteringar och faktorisering är ju basic högstadie matte..
Vad menar du med komplicerat?