Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Jag tycker nog att borde-listan är ofantligt mycket längre hos SD. Han skulle inte brutit sitt äktenskapslöfte till HD, han skulle stöttat sin sjuka fru, tagit hand om barnen och prioriterat familjen. Döttrarna verkade inte alls intresserade av att leta burkar. Vilka intressen hade dom eller vilka nya kunde dom upptäcka tillsammans? Mutade SD barnen, för att skapa egen frihet, via att ge dom kaniner?
Hur stor del tillbringade han i hemmet när HD var sjuk jmfrt med burkjakt?
HD blev sjuk efter 2:a barnets födelse dvs 2009. Barn nr 1 var 3 år. När tog SD ut sin pappa ledighet?
Hur många lögner måste inte han serverat hustru och barn under denna tid? Det borde han inte. Han gick medvetet bakom ryggen på alla, det borde han inte.
Redan när han flirtade runt och sökte känslomässig närhet skyllde han på att hans hustru var sjuk efter andra barnets födelse. Det är att ett svek mot hustrun som är så dj-vla fult!
Det borde han inte gjort.
Använd nu samma kritiska ögon när det gäller SD, tack.
Hetsa inte upp er, och skicka svar - utan reflektera.
Jag checkar ut.
Det är i och för sig inget ovanligt att äktenskapet spricker när frun insjuknar.. Det har vi flera exempel om (och även statistik).
Jag vill ändå påstå att det i sin tur är väldigt ovanligt att vigselpastorn vid läget väljer att trösta mannen i fråga – och inte kvinnan eller familjen som en helhet. Det är där man blir alldeles perplex när man läser om den här storyn och det är därför man börjar moralisera LW.
Hur kan man som kvinna göra så gentemot en annan kvinna – som dessutom är sjuk? Otroligt osolidariskt.
Hur kan man som pastor (f.d. eller inte) göra så mot sin medsyster?
Hur man kan som mamma göra så mot sin sjuka grannens barn?
Att vanliga äkta män gör så dvs. ”flyr” när de bäst behövs i hemmet är inte så förvånande. Det är väldigt tråkigt, men det händer relativt ofta. Det där med ”i nöd och lust” är väldigt få som tar på allvar. Man bara säger så av gammal vana och gifter sig i kyrkan i brist på bättre lokal.
I bästa fall inser mannen efter ett tag att det faktiskt handlar om HANS fru och HANS familj och att det är HANS ansvar i första hand som make och pappa att ta hand om familjen. Men det krävs en viss mognad och moraliskt invaknande till det.
Ofta blir det dock tvärtom: paret skiljer sig och mannen skaffar sig en ny – frisk – fru.
SD BORDE absolut ha varit en av dessa undantag som stannar vid sin frus sida även i nöd. Men jag blir inte särskilt upprörd över att ha inte gjorde det.
Om man däremot inte ens kan lita på en pastor så att hon inte försöker ragga upp ens man medan man själv är sjuk.. då har världen blivit riktigt galen. Då kan man inte lita på någon..