2019-11-15, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag hörde ett ljudklipp från media för en stund sen (ska se om jag hittar det om du inte hört det), och han är ganska kort i tonen. Arrogant. Rösten är förvanskad dock.

https://www.aftonbladet.se/tv/a/301579/peter-plax-16-arige-mordare-vagrade-svara-pa-fragor-i-ratten
Citera
2019-11-15, 22:26
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
https://www.aftonbladet.se/tv/a/301579/peter-plax-16-arige-mordare-vagrade-svara-pa-fragor-i-ratten
Under rättegången:
"Ja... eller jag tar tillbak... jag vill helst inte svara på den frågan vad vi gjorde där"
Förhör med JL; 2019-08-19 09:13
FL: Mm. Äter ni båda pizza, eller?
Jack: Ja.
FL: Ja. Där, jag tänker på i tidigare förhör här, så har, så står det där i förhöret att du sagt att
du tänkte döda PP vid pizzerian.
JL: Nej. De har jag, radera de då sa jag fel.
JL tror på fullt allvar att han kan ta tillbaka saker han säger under rättegången eller be förhörsledaren att radera saker han säger under polisförhöret.
Under rättegången:
"Alltså jag svarar hellre på frågor till exempel om alltså vad jag köpte på XXL, sådana frågor."
Lite anmärkningsvärt att JL vill styra frågorna så konkret till just inköpen på XXL.
Senast redigerad av downloathe 2019-11-15 kl. 23:17.
Citera
2019-11-15, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av downloathe
Under rättegången:
"Ja... eller jag tar tillbak... jag vill helst inte svara på den frågan vad vi gjorde där"
FL: Ja. Där, jag tänker på i tidigare förhör här, så har, så står det där i förhöret att du sagt att
JL tror på fullt allvar att han kan ta tillbaka saker han säger under rättegången eller be förhörsledaren att radera saker han säger under polisförhöret.
Under rättegången:
"Allstå jag svarar hellre på frågor till exempel om alltså vad jag köpte på XXL, sådana frågor."
Lite anmärkningsvärt att JL vill styra frågorna så konkret till just inköpen på XXL.
Svårt. Men jag vill nog placera honom som psykopat. Han vet vad han gjort, han inser att allt han säger kommer ligga honom till last. Han inser också att varenda ord kommer placera honom längre ner i ett hål som han inte kommer upp ur. Alltså vill han inte svara. Han har troligen insett att han sagt för mycket i den utredning som rättspsyk gjort. Nu tänker han inte säga minsta lilla till. Nå, det hjälper honom inte. Fan ta honom.
Citera
2019-11-15, 23:33
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Han låter obehagligt kall. Han verkar ha ändrat taktik. Tror han att han kan styra och ställa hur som helst och göra vad som helst? Kan han ha någon form av storhetsvansinne?
Citera
2019-11-15, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Han låter obehagligt kall. Han verkar ha ändrat taktik. Tror han att han kan styra och ställa hur som helst och göra vad som helst? Kan han ha någon form av storhetsvansinne?

Han kanske ångrar sig att han i polisförhören (i chock?) har öppet berättat om allt möjligt? Han kanske först nu inser att offrets föräldrar (och hans egna) får reda på allt han säger oavsett att de inte sitter ens i samma rum.

Han kanske känner att han har ältat detta tillräckligt och vill inte berätta en gång till.

Kan hända att han inte ens själv vet med 100% säkerhet "varför"? Eller att han inser att hans svar skulle bara väcka än fler frågor som han inte vill svara på.

Dels måste vi komma ihåg att han endast är 16 år och därmed funkar inte hans hjärna som en vuxen människas. Utöver detta tycks inte just hans hjärna inte funka som ens en vanlig 16åringens hjärna.

Det kan också vara så att han inser hur annorlunda han tänker än sin omgivning. Poliser som frågar och undrar - kanske sånt som för honom är självklart.

Kan också vara så att han inte kan/vill svara på frågor som handlar om "känslor" om det nu är så att han inte riktigt känner som de flesta gör. Hellre då frågor om verktyg som han inhandlade på XXL..
Citera
2019-11-15, 23:56
Medlem
Fy fan!
Först tar han sig rätten att ta livet av en ung människa, bara för dödandets skull. En mammas och en pappas älskade barn. Sen sitter han i rätten och anser att han heller inte ens behöver svara på i princip en enda jävla fråga.
Så fruktansvärt och obeskrivligt knäckande för PP’s stackars föräldrar (och övriga anhöriga till PP.)
Att en människa kan bli så defekt och så ond är helt ofattbart!!!

Jag hoppas innerligt att hans ovilja att ens försöka berätta snarare är honom till last i kommande dom och att det tillsammans med ingen uppvisad ånger håller honom inspärrad för en väldigt lång tid framöver!!
Senast redigerad av Strogge123 2019-11-15 kl. 23:59.
Citera
2019-11-16, 00:02
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av downloathe
Under rättegången:
Under rättegången:
"Alltså jag svarar hellre på frågor till exempel om alltså vad jag köpte på XXL, sådana frågor."

Tycker att han låter klar.
Målmedveten.
Beräknande.

Det här är en kille som kan kalkylera....
Citera
2019-11-16, 00:05
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Kan också vara så att han inte kan/vill svara på frågor som handlar om "känslor" om det nu är så att han inte riktigt känner som de flesta gör. Hellre då frågor om verktyg som han inhandlade på XXL..

Det var min tanke angående detta också.

Dina övriga spekulationer är även dem helt relevanta.
Citera
2019-11-16, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strogge123
Fy fan!
Först tar han sig rätten att ta livet av en ung människa, bara för dödandets skull. En mammas och en pappas älskade barn. Sen sitter han i rätten och anser att han heller inte ens behöver svara på i princip en enda jävla fråga.
Så fruktansvärt och obeskrivligt knäckande för PP’s stackars föräldrar (och övriga anhöriga till PP.)
Att en människa kan bli så defekt och så ond är helt ofattbart!!!

Jag hoppas innerligt att hans ovilja att ens försöka berätta snarare är honom till last i kommande dom och att det tillsammans med ingen uppvisad ånger håller honom inspärrad för en väldigt lång tid framöver!!

Det är väldigt beklagligt för PP:s anhöriga, men samtidigt: vad kan man förvänta sig av svar av en människa som tycks vara helt sjuk i skallen? Man vill ju få en "logisk" förklaring till brottet. Men hans och vår logik stämmer ju inte överens.

Tror inte att hans svar spelar någon som helst roll för påföljden. Det blir vård hur som.
Citera
2019-11-16, 00:18
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det är väldigt beklagligt för PP:s anhöriga, men samtidigt: vad kan man förvänta sig av svar av en människa som tycks vara helt sjuk i skallen? Man vill ju få en "logisk" förklaring till brottet. Men hans och vår logik stämmer ju inte överens.

Tror inte att hans svar spelar någon som helst roll för påföljden. Det blir vård hur som.

Ja så är det nog. Man vill förstå men kan inte.
Citera
2019-11-16, 00:31
Medlem
Funderar.. Har man inte rätt att ta tillbaka sitt erkännande i rätten? Det kanske han försöker göra nu. Fast det finns ju massor av bevis så det är väl lönlöst.
Och att säga att allt han sagt är lögn är ju lite... konstigt. Han förstår väl inte allvaret och vill inte ha något straff
Citera
2019-11-16, 00:50
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haveitall
Funderar.. Har man inte rätt att ta tillbaka sitt erkännande i rätten? Det kanske han försöker göra nu. Fast det finns ju massor av bevis så det är väl lönlöst.
Och att säga att allt han sagt är lögn är ju lite... konstigt. Han förstår väl inte allvaret och vill inte ha något straff

Försvarets försök styra om domen till dråp förutsätter att man måste säga att JL talade osanning i polisförhöret. Råkade säga fel eller något liknande. Det ändrar inte på hur man i domen förhåller sig till informationen i som framkommer i polisförhöret med JL.

När försvaret menar att JL ljuger i samtliga polisförhör blir ju frågan; finns det någon anledning till att han skulle ljuga till sin egen nackdel? Hur trovärdigt är det att han skulle kunna ljuga så detaljerat?

Trovärdigheten blir mycket låg.

Försvarets agerande tyder på viss desperation från föräldrarnas sida.
Senast redigerad av downloathe 2019-11-16 kl. 00:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in