2019-11-15, 21:48
Medlem
Tja

Ortodox Kristen ser ingen anledning till lämna barn ensamma med Jehovas Vittnen Gubbar,,,,
Citera
2019-11-15, 21:49
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du måste ha levt under en sten, svenska domstolar dömer inte människor enbart på ett vittne.

Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Inte??? Hur var det med Jean-Claude Arnaud?? Kulturprofilen, somk han kallades?

I vilken svensk domstol dömdes Jean-Claude Arnaud enbart på ett vittne?

Dessutom, tycker du det är rätt att man kan döma människor till fängelsestraff enbart på vad en enda person säger?
Senast redigerad av ttsp 2019-11-15 kl. 21:51.
Citera
2019-11-15, 21:52
Medlem
Citat:
I vilken svensk domstol dömdes Jean-Claude Arnaud enbart på ett vittne?

Om jag minns rätt så var det både i tingsrätten som i hovrätten. Men; bollen ligger hos dig, kom med en källa på tvåvittnesregeln i svenskt rättsväsende.
Citera
2019-11-15, 21:54
Medlem
Om någon säger till mig ”det fanns ETT vittne till brottet” då tänker jag direkt att det inte är offret som menas.
Citera
2019-11-15, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om någon säger till mig ”det fanns ETT vittne till brottet” då tänker jag direkt att det inte är offret som menas.

Det behövs inte; rätten gör en trovärdighetsbedömning.
Hur sannolikt är det att Sara 11 år vill ha samlag med äldstebrodern Per-Erik, 62 bast? Är frivillighet ett rimligt antagande i en sådan situation?
Citera
2019-11-15, 21:59
Medlem
Citat:
Ja, det räcker alltså med att vittne. Offret är ju inte vittne alltid. T.ex. vid mord.

Hos Jehovas vittnen så räcker det med att offret och gärningsmannen är vittnen till händelsen (alltså inte "vittnen" som "Jehovas vittnen"), det är två vittnen, eller att det är offret och någon utomstående som är ett vittne.

Det blir rättsosäkert om enbart offret kan vittna och få en människa att bli utesluten eller hamna i fängelse. I Sverige har det faktiskt skett att ett barn har anklagat sin fader för sexuella övergrepp, och fadern hamnat i fängelse, för att flera år senare skulle barnet ta tillbaka sina anklagelser.
Citera
2019-11-15, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det behövs inte; rätten gör en trovärdighetsbedömning.
Hur sannolikt är det att Sara 11 år vill ha samlag med äldstebrodern Per-Erik, 62 bast? Är frivillighet ett rimligt antagande i en sådan situation?
Det jag menar är att oavsett antal vittnen, så är offret inte medräknad bland dessa. Jag ser inte offret som vittne, i den bemärkelsen.
Citera
2019-11-15, 22:03
Medlem
Citat:
Hos Jehovas vittnen så räcker det med att offret och gärningsmannen är vittnen till händelsen (alltså inte "vittnen" som "Jehovas vittnen"), det är två vittnen, eller att det är offret och någon utomstående som är ett vittne.

Det blir rättsosäkert om enbart offret kan vittna och få en människa att bli utesluten eller hamna i fängelse. I Sverige har det faktiskt skett att ett barn har anklagat sin fader för sexuella övergrepp, och fadern hamnat i fängelse, för att flera år senare skulle barnet ta tillbaka sina anklagelser.

Och därvidlag så räcker det med att en pedofil förnekar brott för att gå fri. Pedofiler brukar nämligen inte ansätta sina offer inför åsyna vittnen.
Citera
2019-11-15, 22:03
Medlem
Citat:

När någon säger att ett vittne finns, så brukar det menas att en person sett vad som hänt offret. Det är alltså inte offret som är vittnet.
Citera
2019-11-15, 22:04
Medlem
Citat:

Hos Jehovas vitten så är offret ett vittne, och då krävs det ett till vittne för att kunna utesluta en person, och det kan vara gärningspersonen eller ett utomstående vittne.

Samma krav finns i svenska domstolar, ett barn kan inte skicka en människa i fängelse bara för att barnet vittnar om övergrepp. Det måste finnas fler vittnen och helst teknisk bevisning innan någon kan kastas i fängelse.
Citera
2019-11-15, 22:04
Medlem
Citat:
Det jag menar är att oavsett antal vittnen, så är offret inte medräknad bland dessa. Jag ser inte offret som vittne, i den bemärkelsen.

Även inom JV så räknas brottsoffret som ett vittne enliget tvåvittnesregeln. Problemet är att förövare inte brukar ha åskådare till sina bravader.
Citera
2019-11-15, 22:06
Medlem
Citat:
När någon säger att ett vittne finns, så brukar det menas att en person sett vad som hänt offret. Det är alltså inte offret som är vittnet.

Jo, offret är också ett vittne till händelsen, varför tror du något annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in