2019-11-15, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hos Jehovas vitten så är offret ett vittne, och då krävs det ett till vittne för att kunna utesluta en person, och det kan vara gärningspersonen eller ett utomstående vittne.

Samma krav finns i svenska domstolar, ett barn kan inte skicka en människa i fängelse bara för att barnet vittnar om övergrepp. Det måste finnas fler vittnen och helst teknisk bevisning innan någon kan kastas i fängelse.

DEt första är korrekt. Tänk att du och jag är helt ense om vad som gäller inom JV! :O

Det andra stämmer däremot inte; domstplar gör en trovärdighetsbedömning.
Citera
2019-11-15, 22:07
Medlem
Citat:
Hos Jehovas vitten så är offret ett vittne, och då krävs det ett till vittne för att kunna utesluta en person, och det kan vara gärningspersonen eller ett utomstående vittne.

Samma krav finns i svenska domstolar, ett barn kan inte skicka en människa i fängelse bara för att barnet vittnar om övergrepp. Det måste finnas fler vittnen och helst teknisk bevisning innan någon kan kastas i fängelse.
Så vid mord räknas offret som vittne?
Jag räknar inte in offret öht, när jag funderar på hur många vittnen det finns till ett brott.

Med andra ord så har JV en envittnes-regel? (offret borträknat )
Citera
2019-11-15, 22:08
Medlem
Citat:
Jo, offret är också ett vittne till händelsen, varför tror du något annat?

Rätt. Men du......vi som är kritiska till JV är inte ofelbara!
Citera
2019-11-15, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Även inom JV så räknas brottsoffret som ett vittne enliget tvåvittnesregeln. Problemet är att förövare inte brukar ha åskådare till sina bravader.
Därför jag inte förstått allt. För mig är ett vittne någon som sett offret bli utsatta.
Citera
2019-11-15, 22:10
Medlem
Citat:
Jo, offret är också ett vittne till händelsen, varför tror du något annat?
För att offret kan varit medvetslöst t.ex.
För mig är vittnen de som sett ett offer bli utsatt för brott.
Om jag mördar dig, är du vittne då?
Citera
2019-11-15, 22:12
Medlem
Citat:
Även inom JV så räknas brottsoffret som ett vittne enliget tvåvittnesregeln. Problemet är att förövare inte brukar ha åskådare till sina bravader.

Tror du det finns åskådare i sexuella övergrepp utanför Jv?

Jag tror faktiskt du har levt under en sten.
Citera
2019-11-15, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så vid mord räknas offret som vittne?
Jag räknar inte in offret öht, när jag funderar på hur många vittnen det finns till ett brott.

Med andra ord så har JV en envittnes-regel? (offret borträknat )

Ett lik kan inte vittna inför rätta. Men, ja, i övrigt är det som Ttsp säger; det är oftast offret och ett ytterligare vittne som krävs.

Nu du, "Titsup" (sagt med glimten i ögat), nu har jag försvarat dig. Håll i dig! Kors i taket! Men rätt ska vara rätt.
Citera
2019-11-15, 22:14
Medlem
Citat:
Tror du det finns åskådare i sexuella övergrepp utanför Jv?

Jag tror faktiskt du har levt under en sten.

Nej, och just därför ska inte förövare automatiskt gå fria via en tvåvittnesregel......bravo, du börjar ju tänka.

Men.......finns det fler åskådare till dito inom JV, menar du??? Eller ska JV-förövare automatiskt gå fria?
Citera
2019-11-15, 22:17
Medlem
Citat:
Ett lik kan inte vittna inför rätta. Men, ja, i övrigt är det som Ttsp säger; det är oftast offret och ett ytterligare vittne som krävs.

Nu du, "Titsup" (sagt med glimten i ögat), nu har jag försvarat dig. Håll i dig! Kors i taket! Men rätt ska vara rätt.
Jag räknar bort offret när jag talar om hur många vittnen som finns till ett brott.
När man gifter sig så ska det finnas vittnen, men ”ofrret” (hi hi) räknas inte dit.
Citera
2019-11-15, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
För att offret kan varit medvetslöst t.ex.
För mig är vittnen de som sett ett offer bli utsatt för brott.
Om jag mördar dig, är du vittne då?

Det är dilemmat. Menar du att man ska döma människor trots att det inte finns vittnen eller teknisk bevisning?

Tänk om du själv plötsligt blir anklagad av en arbetskompis för våldtäkt, hur vill du själv bli behandlad? Räcker det med att din arbetskompis anklagar dig, och du hamnar i fängelse?

Tycker du att du själv kan anklaga någon som du inte tycker om, som då hamnar i fängelse, utan andra vittnen och bevisning?

Räcker det med ett vittne för att Jehovas vittnen ska utesluta, eller krävs det minst två vittnen?

" ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras." (Matt 18:16 Bibel2000)
Citera
2019-11-15, 22:25
Medlem
Citat:
Det är dilemmat. Menar du att man ska döma människor trots att det inte finns vittnen eller teknisk bevisning?

Tänk om du själv plötsligt blir anklagad av en arbetskompis för våldtäkt, hur vill du själv bli behandlad? Räcker det med att din arbetskompis anklagar dig, och du hamnar i fängelse?

Tycker du att du själv kan anklaga någon som du inte tycker om, som då hamnar i fängelse, utan andra vittnen och bevisning?

Räcker det med ett vittne för att Jehovas vittnen ska utesluta, eller krävs det minst två vittnen?

" ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras." (Matt 18:16 Bibel2000)
Nej, jag tycker inte man ska döma människor om inga bra bevis finns. Har inte varit i närheten av att påstå något sådant heller, vill jag inflika.

Det räcker med ett vittne för att JV ska utesluta. Och med vittne menar jag någon som sett offret bli utsatt.
Citera
2019-11-15, 22:29
Medlem
Hej!

Är fakta nu, sällskapet vakttornet i Amerika har betalat ut massiva belopp ifråga om pedofil övergrepp, fin sanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in