Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-27, 11:29
  #9937
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosephCooper
Vittnena är impopulära bland folk - men oftast av anledningar som är enkla att vederlägga för vittnen. De måste helt enkelt göra vissa saker enligt Bibeln och att offra sina barn pga nej till blodtransfusioner är ingenting som är svårt att hitta stöd för i Bibeln. Gud offrade sin egen son så varför skulle föräldrar vara undantagna?

Sedan måste man förstå att många av oss är kvar i leden på grund av bristen på alternativ. De övriga kristna samfunden har huvudet så långt upp i arslet att de inte kan erbjuda oss något egentligt hopp.

Sedan är det en i stort sett meningslös organisation och meningslös lära när man fått grunderna. Man kan lära sig ganske snabbt om de grundläggande lärorna och sedan blir det övriga överflödigt. Torsdagsmötet är särskilt meningslös. Ett förtäckt säljmöte, där man använder skuld för att driva på medlemmarna!

Många läror om generationerna, om vårt förhållande till Gud, om den styrande kretsen roll (som borde skämmas för sin teve-evangelism), samt de olika påhittade rollerna i församlingen som pionjär (ordet finns inte i Bibeln), "kretsis" (som är ett heltidsjobb helt olik Paulus roll som försörjde sig själv) är helt enkelt inte särskilt troget Bibeln. Det går inte att kritisera dock för då åker man ut.

Jag blev själv en "fence-sitter", där jag gick på vissa möten, fyllde i en massa timmar i rapporten (mera när jag var hjälpis), satt med min dator på sammankomsterna och tittade på film med ett sekretessfilter! Hyckleri fungerar, alla trodde att jag var ett troget vittne (som dock gick själv i tjänsten väldigt mycket ) samt att jag kunde sköta mitt jobb och liv och egentligen hade det ganska roligt!

Jag blev inaktiv när en syster jag var ute efter flyttade och tog en annan (kanske bättre än jag....vad vet jag?) Men jag kom tillbaka och fortsätter att "gena" genom sanningen. Jag har inte alls dåligt samvete och anser att det blivit så här pga bristen på en vettig diskussion inom våran organisation. Styrande kretsen måste bort och vi måste få mera samvetsfrihet när det gäller våran tjänst för Gud.

Jag är dock inte hatiskt emot de äldste och de styrande, jag anser bara att de inkräktar på saker och ting som är mellan mig och Gud.

Man blir dock ganska ensam när man varken har lojala vänner utanför eller innanför organisationen. Att vara ärlig i församlingen vore dödsstöten för en. Inget alternativ. Jag ska ha mig en vacker syster som fru om det så blir det sista jag gör.


Ha ha, det är lättraggat inom JV.......men det är det inom andra samfund också. Men jag hade tre flickvänner sista året som JV.

Men passa dig. Blo overksam...flyg under radarn och träffa andra tjejer. Såtillvida du inte känner till nån syster som vill lämna organisationen.
Citera
2017-02-27, 11:33
  #9938
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
En sak har jag grubblat mycket på, om jehovas vittnen har sanningen, varför är många av de så dåliga på att diskutera när man ifrågasätter nåt av jv läran eller är kritisk? typ att antingen undviker de ämnet, börjar citera en bibelvers eller nån illustration och inte svarar något mer än så, eller blir tysta för att inte verkar veta vad de ska säga? Lite suspekt beteende, man ser detta hos flera vittnen jag har talat med.


Därför att kritiskt tänkande skrämmer. Ifrågasättande kan vara nära avfällighet.

Sedan är JVn drillade med att citera en eller två bibelverser, därefter ska diskussionen vara slut. Att föra in andra aspekter är man inte van och behärskar det helt enkelt inte.

Du kan t o m få ditt motiv att fråga ifrågasatt.
Citera
2017-02-27, 11:37
  #9939
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosephCooper
Tack! Jag vet att jag är lite off-topic, men jag vill försöka förklara att vad folk utanför organisationen och vad vi som officiellt erkänner oss som vittnen ser som diskutabelt eller tom motbjudande hos organisationen är väldigt olikt.

Folk retar oftast upp sig på behandlingen av barn, avfällingar eller hur pedofiler behandlas, medans vi inom organisationen mera hänger upp oss på att organisationen "går utöver det skrivna" och inte tillåter oss att ifrågasätta det. Det har blivit värre på senare tid och det har hos mig orsakat en allt större dissonans, som jag visserligen kan leva med, men som nu tyvärr måste ventileras.

Jag ska dock se om jag kan hitta en bättre tråd för det.


Sannolikt har man dragit åt tumskruvana mer för att hålla medlemmarna kvar. Många har släktingar och vänner som hoppat av....organisationen är livrädd för att många fler, fr a yngre ska lämna. Därav den tuffare synen på uteslutna och andra detaljregleringar.
Men detta kan förstås slå tillbaka.....de flesta JVn inser att organisationen går långt utöver det skrivna på i princip alla områden i livet.
Citera
2017-02-27, 12:08
  #9940
Medlem
Trumpifieringen har pågått i många år här, nästan oavbrutet dag och natt.
Citera
2017-02-27, 12:22
  #9941
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Trumpifieringen har pågått i många år här, nästan oavbrutet dag och natt.
Vilken relevans har din åsikt om trumpifiering eller inte, gällande JW:s moralism och reglemente?

Var ser du m.a.o någon sammankoppling?
Citera
2017-02-27, 12:32
  #9942
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Sannolikt har man dragit åt tumskruvana mer för att hålla medlemmarna kvar. Många har släktingar och vänner som hoppat av....organisationen är livrädd för att många fler, fr a yngre ska lämna. Därav den tuffare synen på uteslutna och andra detaljregleringar.
Men detta kan förstås slå tillbaka.....de flesta JVn inser att organisationen går långt utöver det skrivna på i princip alla områden i livet.
Varför man skulle kunna ge sig på en kvalificerad gissning, om att de återstående därför premieras lite extra eller ges överdrivet "beröm" med ordalag som t.ex hur kloka de är.. förståndig, mogna.. kunniga.. ja helt enkelt experter.

Hur sekten kan haussa upp självkänslan, som de enskilda kan tänkas bli till slut beroende av.. att ges personlig bekräftelse är någonting mänskligt väldigt viktigt.. att behöva "börja om" , "där ute där ingen känner en, som varit gullad med" , ger aldrig den boost.. som man kan ha blivit beroende av!

Samma fenomen bland grundskole-elever som givits stort beröm över sina prestationer och fått komplimanger efter komplimanger, men väl dags för gymnasiet.. så ser de att de inte längre "utskiljer sig" att vara så duktiga eller fina, utan enbart helt ordinära elever.. så boost uteblir.. och de dippar.

Ett jehovas vittne, ute i verklighetens villkor och spelregler, kan förståeligt nog, dippa och kanske uppleva meningslöshet i uppförsbacken.. för att placera sig på någon slags topp där ens personlighet bekräftas.

Så i kontexten, är vittnet ett fuds lamm.. utanför jw-kontexten.. en ordinär person som behöver prestera något, för att ges värdet.. prestera något för samhället vill säga, inte för en gammeldogmatiker, en jättestor skillnad i en modern och mkt teknokratisk värld som i princip aldrig.. mäter individen gentemot bibelns innehåll.

Det är synd om de unga försvarslösa där i sektvärmen, väldigt synd om dem, men inte hopplöst.. ibland måste det ha med egna överlevnadsviljan att göra, hur individen lyckas göra en snabb framtidsprognos! och det utan hjälp av familj eller jehovasretoriken som dväljer inomsekteristiskt, den ska lyckas anlita sitt skarpare intellekt, för att ta steget, alternativt, helt enkelt LARMA och larma konsekvent!!
Citera
2017-03-21, 17:52
  #9943
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Trumpifieringen har pågått i många år här, nästan oavbrutet dag och natt.

Det vore intressant att läsa ett förtydligande.
Citera
2017-04-04, 23:58
  #9944
Medlem
Fittheligeandes avatar
Imorgon avgörs det ifall de blir förbjudna i Ryssland eller inte.

https://www.jw.org/sv/nyheter/r%C3%A...tnen-20170316/
Citera
2017-04-05, 01:00
  #9945
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Imorgon avgörs det ifall de blir förbjudna i Ryssland eller inte.

https://www.jw.org/sv/nyheter/r%C3%A...tnen-20170316/
Ett citat är alltid bra att ha med som förtydligar vad som ska hända under förmiddagen i Ryssland.
Citat:
Rysslands justitiedepartement har lämnat in en begäran till Högsta domstolen om att ”förklara den religiösa organisationen, Jehovas vittnens administrativa centrum, extremistisk, förbjuda dess verksamhet och upplösa den”. Den 15 mars 2017 meddelade Högsta domstolen på sin officiella hemsida att de hade tagit emot den här begäran från justitiedepartementet. Det administrativa centrumet blev senare informerat om att Högsta domstolen ska behandla fallet. Förhandlingen är planerad att hållas den 5 april 2017, kl. 10:00.
Första stycket från den här källan:
https://www.jw.org/sv/nyheter/r%C3%A...tnen-20170316/
Citera
2017-04-06, 14:22
  #9946
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Imorgon avgörs det ifall de blir förbjudna i Ryssland eller inte.

https://www.jw.org/sv/nyheter/r%C3%A...tnen-20170316/
Därför seglar katolska kyrkan upp i media, vilket visar vad jehovas sekten ägnat sig åt under tiderna, smutskastning och systematiska agendor , men hemmavid.. dock har jv haft tillgång till cyberrymden länge och väl, i riktning väst/usa.. öst/asien men fick det jobbigt i syd.. så där fick det bli krig istället.. jv men också jw är en djupt känslostörd sekt utan förmåga att se helheter.. nu kan det vara så att individfokuseringen i jv-andan inte alls är symptomatisk - dock får jag rysningar i hela kroppen vid vartenda avslöjande, och det är ju toppen av isbergen . gatekeepers lyckas ändå försöka få upp jv att ses som "en religion bland religionerna", men klart att det finns kristna i jv-sekten, självklart.. däremot har hjärntvätterierna pågått sedan sekten bildades och det var ju inte så fasansfullt längesedan, krigsskadade norrmän eller upplänningar.. var ska de annars ta vägen? om de känner främlingskänslorna mot sig så fort de försökt att ändå konsolideras sig med SvK, nuför tiden tror jag att jehovas vittnen är mer öppet deklarerande sig att vara enbart-mindre-cirklar-men tillhörande SvK, kanske utifrån de smutsiga och illvilliga agendorna som fått sekten på fall. Att det finns dem som ändå försöker, är nog de äldre.. hur många aktiva resp. passiova medlemmar har sekten egentligen.. de mest hjärntvättade är med all sannolikhet de trognaste som "känner sådant medlidande" att se det som mer produktivt att inte fäkta emot, utan spela spelen.. med vänlighet och att de försöker inte påminna dem, om de illvilliga agendorna som de tjänat.

Dessutom ligger det i gudstrons natur, att tro på sagor.. vilket är utmärkt nr man ska smyga in samhällspropaganda, en propaganda åt sig själv, och en åt andra och så har ju jv vad de tycker ryggen fri, iom att de har så "enkla" församlingssalar istället för "de felaktiga kyrkobyggnaderna", för är det inte lättare att förgripa sig på någon i kyrka än i alla de-enkla-salar-som -jv-installerat-sig-i?
Islam behövde ju varken struktur ordning eller byggnader, det gick ju helt utmärkt att skapa en "religion" för det, och i modern tid mynta att när-man-inte-accepterar-polygami-eller -fundamental islam, då "är man" islamofob och de har ju hela DO för sig själv, iofs delar de DO med romerna(zigenarna som de själv sa att "det ska heta" - men inte längre zig. det ska vara rumänsk praxis, sedan kan jag undra hur accepterat fundamtnal islam är i Rumänien.. det vet ju bara "de lärde" , dem som varit på plats och sett att de är jättedemokratiska där romsk gudstolkning statuerats, och är det samma gud , är Allah Gud.. elller finns ord för månen, solen , merkurius, pluto etc? på arabiska?

det vet väl dem som tar lån på livstid, för att lära andra vad islam minsann inte är.

oj lite off topic, inte meningen.. men hört att jv nu för tiden, ber om blod.. men ska vara släktingars blod. vad jag hört, vilket kan vara falskt eftersom det ju är en hemlig org. somvid blodprovstagning o.dyl.. "undanber" sig offentlioghetsprinciper, nej främlingsrädslor är kanske naturligt.. det är ju efterlivet man älskar, livet är ju ingenting mot "guds rike"
__________________
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2017-04-06 kl. 14:26.
Citera
2017-05-28, 13:35
  #9947
Medlem
rex144s avatar
JV blir snart bankrutt, deras publikationer har minskat med över 70% de senaste 10 åren, nedskärningar överallt, Vakttornet och Vakna ges ut varannan månad och utan datum eftersom man vill inte att folk ska tro att jv delar ut gamla tidskrifter,

varför denna ekonomiska kris? Dels på grund av enorma skadestånd pga pedofilskandaler och på grund av internet,,, JV kan inte längre verka i skymundan, alla deras skandaler kommer upp i dagen, vilket gör att många lämnar deras organisation
__________________
Senast redigerad av rex144 2017-05-28 kl. 13:38.
Citera
2017-05-28, 17:39
  #9948
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
varför denna ekonomiska kris? Dels på grund av enorma skadestånd pga pedofilskandaler och på grund av internet,,, JV kan inte längre verka i skymundan, alla deras skandaler kommer upp i dagen, vilket gör att många lämnar deras organisation

Japp, det är inte som före, när JV på individual-nivån kunne vräka sin komplicerade demagogi över nån svag och existentiellt osäker person, som inte kunne "försvara" sig.

Nu kan diskussionen föras offentligt ... med erfarna religionskritiker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback