2019-11-15, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Hur menar du?

Titta på bilderna ni säger visar en kurva.
Citera
2019-11-15, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Och varför tror du horisonten hamnar just 5 km ut? På en platt skiva borde man verkligen se betydligt längre än 5 km och gränsen hur långt du kan se borde ju faktiskt också variera betydligt mer beroende på väderförhållanden än vad den gör. Det är ju dessutom inte längre till botten av en båt eller en skyskrapa än vad det är till toppen. Man ser naturligtvis inte kurvaturen i sig då omkretsen är hela 4000 mil.

Horisonten som vi ser den kanske är 5km ut men i videon jag länkat syns det tydligt att vattnet egentligen sträcker sig längre ut, då man kan se fåglar dyka ner i vad som tycks vara tunna luften. Men den observationen verkar ni blankt ignorera?
Citera
2019-11-15, 17:23
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Vilken krökning? Jag ser en horisont, ingen kurva.
Inte om du tittar från sidan, men om du tittar längs med (som i exemplet med brädan), då ser du på bilderna från Pontachtrain att kraftledningen och bron bildar en tydlig kurva.

Även från sidan ser man kurvan om man komprimerar bilden i sidled:
https://youtu.be/tOCodgq1oM8
Som sagt, kurvan har stor radie, vilket gör den svår att se, men inte omöjlig att se.
Citera
2019-11-15, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Inte om du tittar från sidan, men om du tittar längs med (som i exemplet med brädan), då ser du på bilderna från Pontachtrain att kraftledningen och bron bildar en tydlig kurva.

Även från sidan ser man kurvan om man komprimerar bilden i sidled:
https://youtu.be/tOCodgq1oM8
Som sagt, kurvan har stor radie, vilket gör den svår att se, men inte omöjlig att se.

Jag vet att det ser tydligt ut på bilderna. Jag menar på att det inte är en kurva vi ser, utan något som orsakar det att se ut som en kurva.

Kanske samma sak som orsakar vattnet att skapa en falsk horisontlinje, så som i videon jag länkat?

Så nu kan vi plötsligt se kurvan sidleds också? Borde inte denna kurva vara ganska tydlig 40.000 meter upp, om man den gör sig påmind 150 meter upp? Eller måste jag komprimera även den horisonten för att få fram en kurva?
Citera
2019-11-15, 17:48
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag vet att det ser tydligt ut på bilderna. Jag menar på att det inte är en kurva vi ser, utan något som orsakar det att se ut som en kurva.
Ad-hoc-resonemang.
Hur leder det till platt jord?

Om något gör att det ser ut som en kurva, men det är ingen kurva, då kan ju kraftledningarna lika bra dansa tango eller vad som helst. ”Någonting gör att kraftledningar som dansar tango ser ut som de formar en kurva, som råkar stämma med globmodellen”.

Citat:
Kanske samma sak som orsakar vattnet att skapa en falsk horisontlinje, så som i videon jag länkat?
Horisontlinjen är inte falsk hela tiden, det beror på vädret. Chicago Skyline skulle ju till exempel synas hela tiden, om jorden vore platt, inte enbart när extrem refraktion råder.

Citat:
Så nu kan vi plötsligt se kurvan sidleds också?
Ja, men den är svårare att se, vilket jag förklarat flera gånger.

Citat:
Borde inte denna kurva vara ganska tydlig 40.000 meter upp, om man den gör sig påmind 150 meter upp? Eller måste jag komprimera även den horisonten för att få fram en kurva?
Antagligen. Du behöver vara på 30 mils höjd, för att enkelt se kurvan. ISS är på 40 mils höjd, därifrån går det inte att missa kurvan.
Citera
2019-11-15, 17:50
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Horisonten som vi ser den kanske är 5km ut men i videon jag länkat syns det tydligt att vattnet egentligen sträcker sig längre ut, då man kan se fåglar dyka ner i vad som tycks vara tunna luften. Men den observationen verkar ni blankt ignorera?
Igen har ignorerat att refraktionen böjer ljuset nedåt så att vi ibland kan se lite längre än horisonten.
Citera
2019-11-15, 17:56
Medlem
Citat:
Igen har ignorerat att refraktionen böjer ljuset nedåt så att vi ibland kan se lite längre än horisonten.

Ah, så vad är det fåglarna dyker ned i? Vattnet bakom kurvan?
Citera
2019-11-15, 18:00
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Förutom att det allt som oftast ser väldigt platt ut.
Om jorden vore platt skulle den se platt ut hela tiden.

Citat:
Ska ni hålla på med era båtar som försvinner som ett bevis för en kurva, så kan vi likväl peka på att den kurvan ej syns till utöver den observationen.
Utöver observationer av båtar under horisonten så finns andra observationer där kurvan syns. Kraftledningen över sjön Pontachtrain är en sådan observation.

Citat:
Förstå att vi använder oss av samma argumentation.
Du har inga argument. Du försöker pressa in en fyrkantig kloss (observationer som visar en sfärisk jord) i ett runt hål (din på förhand bestämda tro om jordens form).
Citera
2019-11-15, 18:02
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ah, så vad är det fåglarna dyker ned i? Vattnet bakom kurvan?
Nej, de flyger så lågt i luften bakom horisonten, så att refraktionen inte längre ”ser” dem.
Citera
2019-11-15, 18:05
Medlem
Citat:
Om jorden vore platt skulle den se platt ut hela tiden.

Utöver observationer av båtar under horisonten så finns andra observationer där kurvan syns. Kraftledningen över sjön Pontachtrain är en sådan observation.

Du har inga argument. Du försöker pressa in en fyrkantig kloss (observationer som visar en sfärisk jord) i ett runt hål (din på förhand bestämda tro om jordens form).

Det ser platt ut, nästan hela tiden. Bortsett från längst med marken och över vattendrag, på långa avstånd, alternativt bilder från platser du och jag inte kan bege oss.
Det är alltså din förbestämda tro på att jorden är rund som får dig att ignorera vad vi kan bevittna under 99% av vägen från mark till atmosfärens tak.

Snacka om att blunda för verkligheten.
Citera
2019-11-15, 18:06
Medlem
Citat:
Nej, de flyger så lågt i luften bakom horisonten, så att refraktionen inte längre ”ser” dem.

Så vad är det vi ser dem dyka ner i? Ett osynligt vattendrag ovanför horisonten?
Citera
2019-11-15, 18:34
Medlem
Citat:
… utan något som orsakar det att se ut som en kurva...

Återstår bara för dig att förklara vad detta "något" är och därefter visa att "något" är mer sannolikt än kurvan. Och samtidigt komma med hypoteser för alla andra observationer om jordens form.

Vad säger du t.ex om det faktum att vi hittar på jorden? Vi känner till en massa avstånd och riktiningar som väldigt tydligt falsifierar en platt jord. Vad har du för förklararing?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in