2019-11-14, 22:45
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Precis; det låter taget ur sitt sammanhang. Och 6 år bidde 2 - hur gick det till?
@Blessedfruit har också skrivit att han lovade LW att lämna HD, men sköt upp det gång på gång.
Ja, det är i det här skedet när hon börjar fjärma sig och söka sig till andra män som ett kontrollbehov kan ta över med trakasserier och upptrappat våld som följd.

@Medinsyn hade i alla fall full koll på hur många män hon haft efter skilsmässan samt graden av intimitet:

"Och långt ifrån lösaktig.
Jimmy är djupt ledsen. det fanns aldrig något intimt mellan honom och Lena. Det klickade inte för Lena.
Det fanns heller aldrig något intimt med Speedlinkan. Honom träffade vi aldrig, men Lena pratade om honom. De sågs oregelbundet och ganska sällan. I princip de tillfällen de har loggat burkar ihop.
Tråden saknar fö flera namn på män hon umgicks mer med än somliga av de som det pratas om. Intima relationer har hon haft med Stefan D, Joakim S, Mats L, Jan H och Peter N efter sin skilsmässa. JS, ML och PN var alla mycket korta perioder av intimitet.
"
En trolig följd av spänningen dem emellan, och hon var knappast den som lät sig styras.

Mycket klokt av henne att dokumentera allting; inte ovanligt att kvinnor som känner sig hotade till livet gör så. - En slags förkänning om vad som komma skall. Den egna dokumentationen kan komma att bli avgörande för en fällande dom. Varje enskilt fall där en kvinna dödas av sin man är en tragedi och ett enormt misslyckande från samhällets sida, som ska kunna erbjuda resurser för att förhindra att mannen verkställer sina hot. Vid handläggande av misshandelsärenden är det fåtalet som tas på allvar, och LW kom tyvärr att bli en av dessa kvinnor.
Din hypotes är att han kontaktade henne för att prata men att det går överstyr?
Kan inte tänka mig att HD är ovetandes. Det finns en orsak till att hon är skäligen misstänkt; NFC har levererat något till hennes nackdel? Ett föremål som tillhör HD är upphittat i närheten av brottsplatsen? Hon bor trots allt alldeles i närheten.
Tidigare, i samband med häktningen, uppgavs att man sökte efter ett föremål - vad kan det vara - ett litet undangömt USB-minne?
- Och varför slängde mgm en mobil (hennes?) i närheten av sitt eget hus? - DNA på mobilen eller använde han/de handskar?

Kan det vara ett försök att leda polisen till HD??
Citera
2019-11-14, 22:45
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
"Om man ska gå efter den senaste artikeln verkar åklagaren...."skriver Rosamund i sitt inlägg.
Ja, 'Rosamund' hade tydligen läst de citat du hämtade från Aftonbladets senaste artikel. Kan du inte citera lite mer ur den betalartikeln så att det framgår vad åklagarens "omänskliga resonemang" går ut på?
Senast redigerad av Draifos 2019-11-14 kl. 23:00.
Citera
2019-11-14, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Så är det också. I mitt fall från mina källor så handlar det om att SD och LW träffades i smyg utan andras vetskap och där SD undanhöll information/ljög för HD samt var otrogen mot henne.

Ja var och en får väl tolka det fritt.

Så är det. Men det är skillnad på hur man tolkar relation? Det är viktigt i detta fall att man pratar om samma sak.

En vänskapsrelation kan övergå till en mer intim relation (tillfälligt eller bestående) tillbaka till mer vänskaplig sådan eller inte. Innebörden skiljer dem åt väsentligt.

Många verkar betrakta relation som synonymt med intim relation. Det tror jag är fel.
Citera
2019-11-14, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Så är det. Men det är skillnad på hur man tolkar relation? Det är viktigt i detta fall att man pratar om samma sak.

En vänskapsrelation kan övergå till en mer intim relation (tillfälligt eller bestående) tillbaka till mer vänskaplig sådan eller inte. Innebörden skiljer dem åt väsentligt.

Många verkar betrakta relation som synonymt med intim relation. Det tror jag är fel.

Absolut. Det finns helt klart utrymme för olika tolkningar.
Citera
2019-11-14, 22:58
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Kan det vara ett försök att leda polisen till HD??
Inte dumt tänkt alls. Meningen var ju att mobilen skulle hittas. - Med någons DNA?
En totalt samvetslös gm riktar gärna misstankarna bort från sig själv. Även om det skulle drabba en närstående. - Som utstuderad hämnd för att HD ansökt om skilsmässa?
Citera
2019-11-14, 23:01
Medlem
Citat:
Precis; det låter taget ur sitt sammanhang. Och 6 år bidde 2 - hur gick det till?
@Blessedfruit har också skrivit att han lovade LW att lämna HD, men sköt upp det gång på gång.
Ja, det är i det här skedet när hon börjar fjärma sig och söka sig till andra män som ett kontrollbehov kan ta över med trakasserier och upptrappat våld som följd.

@Medinsyn hade i alla fall full koll på hur många män hon haft efter skilsmässan samt graden av intimitet:

"Och långt ifrån lösaktig.
Jimmy är djupt ledsen. det fanns aldrig något intimt mellan honom och Lena. Det klickade inte för Lena.
Det fanns heller aldrig något intimt med Speedlinkan. Honom träffade vi aldrig, men Lena pratade om honom. De sågs oregelbundet och ganska sällan. I princip de tillfällen de har loggat burkar ihop.
Tråden saknar fö flera namn på män hon umgicks mer med än somliga av de som det pratas om. Intima relationer har hon haft med Stefan D, Joakim S, Mats L, Jan H och Peter N efter sin skilsmässa. JS, ML och PN var alla mycket korta perioder av intimitet.
"
En trolig följd av spänningen dem emellan, och hon var knappast den som lät sig styras.

Mycket klokt av henne att dokumentera allting; inte ovanligt att kvinnor som känner sig hotade till livet gör så. - En slags förkänning om vad som komma skall. Den egna dokumentationen kan komma att bli avgörande för en fällande dom. Varje enskilt fall där en kvinna dödas av sin man är en tragedi och ett enormt misslyckande från samhällets sida, som ska kunna erbjuda resurser för att förhindra att mannen verkställer sina hot. Vid handläggande av misshandelsärenden är det fåtalet som tas på allvar, och LW kom tyvärr att bli en av dessa kvinnor.
Din hypotes är att han kontaktade henne för att prata men att det går överstyr?
Kan inte tänka mig att HD är ovetandes. Det finns en orsak till att hon är skäligen misstänkt; NFC har levererat något till hennes nackdel? Ett föremål som tillhör HD är upphittat i närheten av brottsplatsen? Hon bor trots allt alldeles i närheten.
Tidigare, i samband med häktningen, uppgavs att man sökte efter ett föremål - vad kan det vara - ett litet undangömt USB-minne?
- Och varför slängde mgm en mobil (hennes?) i närheten av sitt eget hus? - DNA på mobilen eller använde han/de handskar?

Medinsyn är nog en nyckelperson ja och har helt klart insyn i en hel del utav denna soppa. Hen har dock postat felaktigheter så jag tror att både LW och SD ljög/undanhöll information där. Med andra ord gäller kritiskt tänkande här och att ta saker med en nypa salt.

Mgl är kanske det tydligaste exemplet på en annan serös relation som LW haft och skall man tro på uppgifter i tråden så reagerade SD rätt kraftigt på detta.

Ja jag tror att SD kontaktat LW för att prata om något, fixat något inför Norge-resan eller kanske skulle återlämna något han lånat.

Jag får ett starkt intryck att han inte kunde komma och gå i LW:s hem längre på ett sätt som han ansett sig ha rätt till tidigare. Då hade han kunnat komma in. Nu fick han nöja sig med ett samtal utanför. LW hade verkligen gått vidare den här gången.

Jag tror att SD försökte vara smart och handla så gott han kunde. Visst sägs det ligga viss planering bakom men enligt min teori så skulle det primära målet varit att skrämma LW snarare än att döda. Det kan ha handlats lite ologiskt i panik när utgången blev som den blev. Samtidigt så var nog flyktväg hem igen uttänkt även vid hot/misshandel.
Citera
2019-11-14, 23:04
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Inte dumt tänkt alls. Meningen var ju att mobilen skulle hittas. - Med någons DNA?
En totalt samvetslös gm riktar gärna misstankarna bort från sig själv. Även om det skulle drabba en närstående. - Som utstuderad hämnd för att HD ansökt om skilsmässa?

Det kan snarare var tvärtom HD som hämnas på SD och LW för deras svek under 6-7 års tid.
Annars hade väl mobilen hittats i närheten av HD:s bostad och inte i skogen vid UW:s och SD:s villa.

Dalaan och sambo kanske ska fundera på om det inte var två kvinnoskrik de hörde den natten och inte bara en.
Citera
2019-11-14, 23:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Just där syftar 'Rosamund' antagligen på den artikel som du själv citerade texten ur:

Ja just i det sista stycket med "omänskligt resonemang" syftar jag på Aftonbladets artikel.

I första stycket syftade jag dock på senaste artikeln i Expressen där SD ska ha sagt att Lena hotat att avslöja deras affär etc.
Citera
2019-11-14, 23:35
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja just i det sista stycket med "omänskligt resonemang" syftar jag på Aftonbladets artikel.

I första stycket syftade jag dock på senaste artikeln i Expressen där SD ska ha sagt att Lena hotat att avslöja deras affär etc.
Expressen publicerar bara gammal skåpmat, om tjafset med anmälningar som SD och LW hade vid årsskiftet 2016/2017. De nya läckta uppgifterna som Aftonbladet kommer med i sin senaste artikel är betydligt mer aktuella.
Senast redigerad av Draifos 2019-11-14 kl. 23:54.
Citera
2019-11-14, 23:37
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Medinsyn är nog en nyckelperson ja och har helt klart insyn i en hel del utav denna soppa. Hen har dock postat felaktigheter så jag tror att både LW och SD ljög/undanhöll information där. Med andra ord gäller kritiskt tänkande här och att ta saker med en nypa salt.
Den med mest insyn kanske, den som blandar sanning med lögn och medvetet lägger ut uppgifter i vilseledande och provokativt syfte.
/.../
Citat:
Jag tror att SD försökte vara smart och handla så gott han kunde. Visst sägs det ligga viss planering bakom men enligt min teori så skulle det primära målet varit att skrämma LW snarare än att döda. Det kan ha handlats lite ologiskt i panik när utgången blev som den blev. Samtidigt så var nog flyktväg hem igen uttänkt även vid hot/misshandel.
Om dådet, där kraftigt våld lär ha brukats, i huvudsak var oplanerat - borde man då inte ha kunnat binda honom vid brottet i ett mycket tidigt skede?
Citera
2019-11-14, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medinsyn
Ojojoj. Jag ska skriva ett kort meddelande till trots att jag lovade att ej svara mer, kommer sedan att tvinga mig att inte läsa mer på några dagar för att inte frestas att skriva mer. För det är det jag menade om att måna om SD. Tramset här hjälper honom inte till ett lättare liv framöver. Skuldfrågan hanteras bäst av åklagaren mfl. Här sprids bara hat.

Det är inte som någon skrev många som står familjerna nära som skriver här då det är allmänt känt att SD berättat för flera att UW kontaktade honom för assistans på förmiddagen 15/5 och tidigare på dagen kontaktade ett av barnen SD i samma ärende. Om UW och SD hade haft problem i sin relation så hade jag sannolikt vetat om det, så de stod säkert på god fot med varandra.

overandout/DK

Hittade ett inlägg från Medinsyn som legat och gnagt i bakhuvudet. Jag minns att jag reagerade på att hen avslutade ett inlägg med initialerna DK och jag fundrade om det var någon förkortning av något man skulle förstå.
Nåväl, en del av det hen skrev ser onekligen ut som att hen hade insyn. Om jag inte vore så trött skulle jag "djupdyka" i tråden en stund till.
Citera
2019-11-14, 23:43
Medlem
Citat:
Absolut. Det finns helt klart utrymme för olika tolkningar.

En blandning mellan äpplen och päron liksom? Kryddad med lite religion och moral.

Bättre då att hålla sig till rättesnöret - fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in