Citat:
Ursprungligen postat av
Smoothman
Enligt en hyfsat känd svensk f d politiker har det läckt uppgifter från personer som ska stå nära Sabuni att hon avskyr hela januariöverenskommelsen. Hon är övertygad om att det blir L:s död om de stannar till valet 2022. Det påstås också från den här f d politikern att Sabuni ville få hösten på sig för att i lugn och ro samla och ena Liberalernas två falanger - de som är för och emot januariöverenskommelsen. Partiet lär vara mer splittrat och oense än någonsin och Sabuni behöver dessa månader på sig att bearbeta partiet i den riktning hon vill att det ska gå.
Under januari-februari 2020 är det meningen att hon ska meddela att L hoppar av JÖKen. Jag sitter inte på annat än andrahandsinformation om det här och det är därför helt omöjligt att bedöma sanningshalten i detta. Namnet på den f d politikern har jag dock. Sabuni ska känna en stark motvilja mot hela det här "jökandet", hon är inte alls lika pigg på det som Annie Lööf uppenbarligen är.
Om detta nu visar sig stämma, blir det än mer intressant att se hur regeringens försvagning kommer att påverka SD:s ställning i opinionen och om det i förlängningen kan leda fram till extraval.
Det finns många sätt att jöka en svetsare. Ett sätt är att stanna i JÖK:en och lova att rösta med regeringen om man får igenom sina egna krav på kravlistan. Ett annat sätt är att hoppa av JÖK:en, rösta på sina egna förslag i kravlistan och sedan lägga ner rösterna när regeringen vill ha igenom förslag Sabuni inte gillar. Förutsatt att det redan finns majoritet för regeringens förslag utan L:s röster. Annars röstar man med regeringen.
Vad skulle L annars göra? Fälla regeringen och släppa fram triaden M, Kd och Sd? Icke sa' Nicke! Det enda sättet att bryta JÖK:en är om regeringen trilskas med C:s och L:s krav i kravlistan så mycket att de ställer ultimatum till Löfven:
"Släpp igenom våra krav eller vi...", ja vad då? Fälla regeringen och släppa fram M, Kd och Sd? Icke sa' Nicke. I så fall lägger sig L och C platta och släpper igenom regeringens förslag, tillsammans med V, utan att få igenom några förslag från kravlistan.
Vad som än händer kan Åkesson låsa partikansliet och skicka ledningen på semester tills hösten 2022 medan man räknar hur procentenheten tickar in för varje opinionsundersökning. Sd kan inte förlora väljarstöd hur man än bär sig åt.
Slutsats: Löfven kan räkna med att bli jökad, med eller utan JÖK, tills valet 2022. Tar han den i "tvåan"? Inte vet jag, men en sak vet jag, och det är att Löfven är en slug jävel.