Citat:
Ursprungligen postat av
KansasCityFagot
Samarbetar SCB men skandalföretaget Evry också i opinionsundersökningarna? I så fall kan man misstänka att den kommande opinionsundersökningen måste annulleras eller baseras delar av intervjumaterialet, precis som de senaste siffrorna på arbetslösheten måste göras.
Vet ej, finns ingen info om det. Allt som står är
Genom ett slumpmässigt urval blir cirka 9 000 personer utvalda att intervjuas i Partisympatiundersökningen. Urvalet representerar alla personer som är folkbokförda i Sverige och hade varit röstberättigade om det hade varit ett riksdagsval under det aktuella året. Svaren samlas in genom såväl telefonintervjuer som webbenkäter. Om man inte har besvarat webbenkäten blir man under insamlingsperioden kontaktad via telefon. Vi ringer till alla typer av telefonnummer privata mobilnummer, tjänstetelefoner och fasta hemnummer. Vi gör flera kontaktförsök och kan ringa olika telefonnummer om vi inte får svar vid första försöket.
Samt denna FAQ:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/demokrati/partisympatier/partisympatiundersokningen-psu/produktrelaterat/Fordjupad-information/fragor-och-svar-om-partisympatiundersokningen-psu/
Har aldrig ens tänkt i banorna att SCB lejer ut intervjuerna till PSU:n. SCB har 1250 anställda, jag tog för givet att en tresiffrig del av dem jobbade med att intervjua. Vad fan gör de annars om dagarna, handräknar rapsbaggar i Skåne?
Citat:
Tänk på saken, vad skulle gynna Sd minst i ett val om:
1. Opinionsundersökningen ger högre siffror än de verkligt uppmätta?
2. Opinionsundersökningen ger lägre siffror än de verkligt uppmätta?
Om man vill vara konspiratorisk så kan man misstänka att om man medvetet ger Sd alltför höga siffror i opinionsundersökningarna så kanske många som tänkt rösta på Sd tycka att Sd ror valet iland utan min röst, och jag kan därför rösta på ett annat parti med gott samvete. Det finns sannolikt många som fortfarande kämpar med inre demoner när de överväger om de ska rösta på Sd eller ej.
Så resonerar jag också, om siffrorna visar braksuccé för SD så minskar min benägenhet att släpa mig till vallokalen för att sparka upp en redan vidöppen dörr. Dåliga siffror höjer sannolikheten för att jag drar mitt strå till stacken.
Därför har jag aldrig trott på foliehatteorier om att OI artificiellt trycker ner SD för att dämpa deras valframgångar. Det bygger på teorin att låga opinionssiffror gör att väljarna blir ledsna i ögat och spenderar valdagen djupt suckande under en gammal filt – och omvänt, att skyhöga siffror skulle trigga en bandwagoneffekt som ger alla ståfräs och gör att de forsar in i vallokalerna för att triumfatoriskt slamdunka ner SD-sedlar i urnorna.