2019-11-14, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
När kommer SCBs stora partisympatiundersökning? Fast den kanske inte är lika betydelsefull idag som förr i tiden?
14 nov: Aftonbladet/Demoskop <— VILD GISSNING
15 nov: SvD/GP/Sifo <— TYP 90% SANNOLIKT
21 nov: SVT/Novus <— GISSNING, DOCK INTE SÅ VILD
27 nov: DN/Ipsos (onsdag) <— TYP 75% SANNOLIKT
03 dec: SCB PSU 2019-11 Valresultat om det vore val idag
10 dec: SCB PSU 2019-11 Partisympatier i befolkningsgrupper
2019-11-14, 12:21
Medlem
Vi ska inte bli alltför besvikna om siffrorna i kommande OU inte är de vi hoppas på. Svensken är ett trögrörligt släkte. På sikt går de nog åt rätt håll. Fast visst vore det kul med en ordentlig smäll till etablissemanget m fl.
2019-11-14, 12:24
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Inget nytt har hänt utom det kända att Demoskop försvinner från Expressen och går till Aftonbladet pga samgåendet med Inizio i somras. Om Demoskop tar över Inizios gamla hålltider för publicering så kommer varje ny månad att börja med 2 veckor utan några OU fram till Sifo i mitten av månaden.

Men det kan också bli så att Demoskop i Aftonbladet får ett helt nytt schema och då kan den första komma närsomhelst, t ex idag eller imorgon. Sifo kommer hursomhelst imorgon em/kväll.

Tänker Expressen anlita en annan OI eller nöjer de sig med en sammanvägning? Jag tror att jag har läst att det blir poll-of-polls, men är inte säker.
2019-11-14, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Tänker Expressen anlita en annan OI eller nöjer de sig med en sammanvägning? Jag tror att jag har läst att det blir poll-of-polls, men är inte säker.
Undersökningar från Sifo som inte är väljarbarometrar. De har redan kört 3-4 st hittills. Inga barometrar/sammanvägningar.
2019-11-14, 13:18
Medlem
Om SD minskar beror det sannolikt på fuskande OI som inte släpper upp sina illegala migranter ur källaren förrän de levererar rätt siffror.
2019-11-14, 13:36
Medlem
KansasCityFagots avatar
Samarbetar SCB men skandalföretaget Evry också i opinionsundersökningarna? I så fall kan man misstänka att den kommande opinionsundersökningen måste annulleras eller baseras delar av intervjumaterialet, precis som de senaste siffrorna på arbetslösheten måste göras.

Det är i alla fall någonting som luktar gravad hund i mossen här. Arbetslöshetssiffrorna friserades konsekvent uppåt av intervjuarna på Evry. Samma sak såg vi för opinionssiffrorna för Sd inför valet, där Sd:s valresultat låg flera procentenheter under opinionsundersökningarna. Samma sak med siffrorna för AfS. Är det ett systemiskt fel när man fuskar med intervjuer att siffrorna generellt blir högre, eller är det ett medvetet fusk när man friserar siffrorna uppåt?

Tänk på saken, vad skulle gynna Sd minst i ett val om:

1. Opinionsundersökningen ger högre siffror än de verkligt uppmätta?
2. Opinionsundersökningen ger lägre siffror än de verkligt uppmätta?

Om man vill vara konspiratorisk så kan man misstänka att om man medvetet ger Sd alltför höga siffror i opinionsundersökningarna så kanske många som tänkt rösta på Sd tycka att Sd ror valet iland utan min röst, och jag kan därför rösta på ett annat parti med gott samvete. Det finns sannolikt många som fortfarande kämpar med inre demoner när de överväger om de ska rösta på Sd eller ej.
Senast redigerad av KansasCityFagot 2019-11-14 kl. 13:38.
2019-11-14, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Samarbetar SCB men skandalföretaget Evry också i opinionsundersökningarna? I så fall kan man misstänka att den kommande opinionsundersökningen måste annulleras eller baseras delar av intervjumaterialet, precis som de senaste siffrorna på arbetslösheten måste göras.
Vet ej, finns ingen info om det. Allt som står är
Genom ett slumpmässigt urval blir cirka 9 000 personer utvalda att intervjuas i Partisympatiundersökningen. Urvalet representerar alla personer som är folkbokförda i Sverige och hade varit röstberättigade om det hade varit ett riksdagsval under det aktuella året. Svaren samlas in genom såväl telefonintervjuer som webbenkäter. Om man inte har besvarat webbenkäten blir man under insamlingsperioden kontaktad via telefon. Vi ringer till alla typer av telefonnummer privata mobilnummer, tjänstetelefoner och fasta hemnummer. Vi gör flera kontaktförsök och kan ringa olika telefonnummer om vi inte får svar vid första försöket.
Samt denna FAQ: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/demokrati/partisympatier/partisympatiundersokningen-psu/produktrelaterat/Fordjupad-information/fragor-och-svar-om-partisympatiundersokningen-psu/

Har aldrig ens tänkt i banorna att SCB lejer ut intervjuerna till PSU:n. SCB har 1250 anställda, jag tog för givet att en tresiffrig del av dem jobbade med att intervjua. Vad fan gör de annars om dagarna, handräknar rapsbaggar i Skåne?
Citat:
Tänk på saken, vad skulle gynna Sd minst i ett val om:

1. Opinionsundersökningen ger högre siffror än de verkligt uppmätta?
2. Opinionsundersökningen ger lägre siffror än de verkligt uppmätta?

Om man vill vara konspiratorisk så kan man misstänka att om man medvetet ger Sd alltför höga siffror i opinionsundersökningarna så kanske många som tänkt rösta på Sd tycka att Sd ror valet iland utan min röst, och jag kan därför rösta på ett annat parti med gott samvete. Det finns sannolikt många som fortfarande kämpar med inre demoner när de överväger om de ska rösta på Sd eller ej.
Så resonerar jag också, om siffrorna visar braksuccé för SD så minskar min benägenhet att släpa mig till vallokalen för att sparka upp en redan vidöppen dörr. Dåliga siffror höjer sannolikheten för att jag drar mitt strå till stacken.

Därför har jag aldrig trott på foliehatteorier om att OI artificiellt trycker ner SD för att dämpa deras valframgångar. Det bygger på teorin att låga opinionssiffror gör att väljarna blir ledsna i ögat och spenderar valdagen djupt suckande under en gammal filt – och omvänt, att skyhöga siffror skulle trigga en bandwagoneffekt som ger alla ståfräs och gör att de forsar in i vallokalerna för att triumfatoriskt slamdunka ner SD-sedlar i urnorna.
2019-11-14, 14:49
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
I SvD ledares podcast var Svend Dahl (liberala nyhetsbyrån), Mikael Sandström (kanslichef M) och Karl Sigfrid (fd riksdagsledamot M) gäster. De fick frågan ”Är det smart av SD att rikta misstroendeförklaring mot Johansson”? Dahl: ”Ja.” Sandström: ”Ja.” Sigfrid: ”Kanske inte klokt, men smart är det nog.” Sigfrid lutade åt att SD gjort mätningar för att kontrollera initiativets popularitet bland befintliga och potentiella SD-väljare.

Och apropå gängsamtalen är det ju känt att M gjorde en publik poäng av att axla rollen som SD-viskare som briefar SD om samtalens innehåll. Det är bl a pga denna öppna kanal jag lurar på att M:s extremt korta reaktionstid på 20 minuter betyder nånting mer än att de är på hugget. Alla andra behövde flera timmar för att diskutera internt, förankra och återkomma. Kristersson och hans stab hinner sno ihop det på 20 minuter mitt i lunchrusningen vid 12:00. Realistiskt? Tveksamt, så jag ansluter mig till Rambergs misstanke om att det vi såg kanske inte var vad som egentligen hände.

Värdet av signalen till JÖK-partierna torde vara uppenbart: Från att ha varit en strykrädd opposition som hukar för brunstämpeln och lider av allians-fantomsmärtor gör M/KD gemensam sak med SD och skjuter ett varningsskott som säger att de visst kan samla sig kring en gemensam sak. Då börjar det lukta regeringsalternativ. Och regeringsalternativ har i evigheter varit den tyngsta valutan av alla i den svenska parlamentariska dokusåpan. Det är skillnaden mellan potens och impotens, mellan hot och harmlöshet. Och mycket viktigare för väljarna än vad den här tråden tycks inse.

Efter åren 1976-1982 och allt kaos som följde av att borgarna inte kunde få ihop ett hållbart samarbete, kunde Palme och Carlsson rida på att en röst på borgarna är mer rysk roulette än säker investering. Sen fick vi Bildtregeringen, med det gamla vanliga resultatet att något av partierna ballar ur, denna gång C. Sen kunde Carlsson/Persson i 12 år nöta mantrat om att det bara finns ett verkligt regeringsalternativ. Efter valförlusten 2002 fick borgarna nog och satte sig ner och snickrade ihop alliansen med syftet att neutralisera det hypereffektiva S-knepet att så tvivel om stabilitet och sammanhållning hos oppositionen.

Efter det lyckades alliansen vinna och agerade sedan under 8 år så sammansvetsat att många tyckte de borde gå ihop till ett enda parti. Att Reinfeldt kunde säkra en andra mandatperiod för borgerligheten för första gången på evigheter handlade mycket om att han i valrörelsen 2010 vände sossarnas gamla vapen mot dem själva och tjatade om att bara alliansen är ett reellt regeringsalternativ. Sahlin sket i byxan och bildade ”de rödgröna” med Ohly, Wetterstrand och Eriksson. Man kan ju inte stå utan regeringsalternativ!

Att alliansen inte längre är ett regeringsalternativ är en uppfyllld våt dröm som sossarna hade varje natt (och dag) mellan 31 augusti 2004-13 januari 2019. Deras värsta mardröm är att oppositionen formerar ett nytt regeringsalternativ. Med häng på egen majoritet, till råga på allt. Ett år efter valet och redan är SD+M+KD så stora att de i en del mätningar inte ens behöver L för att få majoritet. En av de livlinor som JÖKen ännu kan hålla i är att väljarna vet vad de har men inte vad de får. Det bromsar strömmen från S till konservativa blocket. Den dag som SD+M+KD har ett svar på frågan vad man får, är en dag av ketchupeffekt.
En oerhört klok taktisk manöver!
Sabuni och Fjamåt måste hata sig själva när de tvingades att förklara varför de är nöjda med Morgan samtidigt som nästan hela landet lider p.g.a. den nya "Sverigebilden".
Sabuni inser att det inte finns några taktiska stödröster att räkna med vid kommande val.
Snacka om uppförsbacke för L

Enbart den borgare som är nöjd med Morgans (sossarnas) hantering av skjutningar, bomber, rån och våldtäkter kan känna sig nöjd med att L och C stödjer Morgan.
2019-11-14, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear

De har sagt att de skall anlita SIFO och beställa mer fördjupade undersökningar än enbart partisympatier. Det har ju också kommit en hel del sedan de ändrade. Exempelvis https://www.expressen.se/tv/politik/expressensifo-nytt-bakslag-for-lofven/

Citat:
Expressen/Sifo: Åkesson större än Löfven i storstäderna

eller https://www.expressen.se/nyheter/expressensifo-valjarna-splittrade-om-snabbtag/

Citat:
Expressen/Sifo: Väljarna splittrade om snabbtåg

De kanske inte kommer att ha någon klassisk opinionsmätning alls? Hursomhelst har Expressen haft intressanta SIFO mätningar den senaste månaden.
2019-11-14, 15:42
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
En oerhört klok taktisk manöver!
Sabuni och Fjamåt måste hata sig själva när de tvingades att förklara varför de är nöjda med Morgan samtidigt som nästan hela landet lider p.g.a. den nya "Sverigebilden".
Sabuni inser att det inte finns några taktiska stödröster att räkna med vid kommande val.
Snacka om uppförsbacke för L

Enbart den borgare som är nöjd med Morgans (sossarnas) hantering av skjutningar, bomber, rån och våldtäkter kan känna sig nöjd med att L och C stödjer Morgan.

Det är sant, några stödröster från M kommer det inte mer att bli från moderatväljare som så många gånger räddat Folkpartiet kvar i riksdagen.
Jag trodde ett tag att kanske Sabuni skulle ställa upp på misstroendet då hon inte är helt till freds med Jöken. Nu hade det ändå inte räckt för ett fällande av Morgan men som en markering. C däremot är helt förlorat i vänsterpankakan.
2019-11-14, 17:47
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
De har sagt att de skall anlita SIFO och beställa mer fördjupade undersökningar än enbart partisympatier. Det har ju också kommit en hel del sedan de ändrade. Exempelvis https://www.expressen.se/tv/politik/expressensifo-nytt-bakslag-for-lofven/

eller https://www.expressen.se/nyheter/expressensifo-valjarna-splittrade-om-snabbtag/

De kanske inte kommer att ha någon klassisk opinionsmätning alls? Hursomhelst har Expressen haft intressanta SIFO mätningar den senaste månaden.
Min fetning.

Fördjupade undersökningar.....kanske det handlar om att hitta vinklingar som inte kommer att tala till SD's fördel?

Typ

"Tycker du att det är rätt att sära flyende barn från deras föräldrar?" vilket sedan förvandlas till ett argument för en kravlös anhöriginvandring.

"Tycker du att det är rätt att sätta 14-åringar i fängelse?" som sedan förvandlas till ett argument mot en sänkning av straffmyndighetsåldern.
2019-11-14, 19:33
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Undersökningar från Sifo som inte är väljarbarometrar. De har redan kört 3-4 st hittills. Inga barometrar/sammanvägningar.

Märkligt att Expressen inte ordnat någon ersättning för Demoskop.

Vad har för övrigt hänt med Sentio? Ingenting sedan den 26 september. Vill ingen betala för deras siffror längre?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in