2019-11-11, 20:20
Medlem
S.Kandals avatar
Tänkt på ytterligare en framgångsfaktor framöver.

Sd-folkvalda har skinn på näsan!

Det är ingalunda några veklingar som valt en politisk bana i Sverigedemokraterna. Dessa människor har genom åren riskerat jobb, vänner och familj. Det politiska drivet har överskuggat deras egna väl och ve.
Det glädjer mig således ofantligt att dessa individer äntligen börjar få lön för mödan. Hatten av till er som varit med och kämpat i första linjen. Det måste varit (och delvis fortsatt är) ett rent helvete!
Senast redigerad av S.Kandal 2019-11-11 kl. 20:24.
2019-11-11, 21:36
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Att kritisera invandring, Islamister och genusflummet är idag legitimt. Men fan ta den som avbryter då Greta pratar, då kör MSM-maskineriet igång det nya PK-maskineriet.

Vilket är mycket bra för Sverige och ett gigantiskt steg framåt.

Greta skadar inte Sverige men invandringen har TOK-skadat oss.

Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Om något decennium när man upptäcker att IQ är ärftligt och vissa grupper faktiskt inte har biologiska förutsättningar att konkurrera om högbetalda jobb då kommer det att bli än viktigare för vänsterpartierna att hålla fast vid rasism som förklaringsmodell.

Så kan det nog bli, men då kommer nog politikerna, utan att nämna det vid namn, bli försiktigare med den typen av massinvandring.

Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Har reagerat på att det eskalerat bortom alla gränser.
Snacka om att svenska folket är den kokta grodan. Hade vi slagit på kaoset vi har idag över en natt 1985 hade det varit krigsrubriker.
Har förstått att det inte finns någon gräns där svensken får nog.

Jag tror att den gränsen har passerats i och med dödandet av mamman i Malmö och dödandet av tonårstjejen i Stockholm. SD blir nu därför största parti, det finns ingen återvändo.
Senast redigerad av RingRing2014 2019-11-11 kl. 21:48.
2019-11-11, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal

Det är ingalunda några veklingar som valt en politisk bana i Sverigedemokraterna. Dessa människor har genom åren riskerat jobb, vänner och familj. Det politiska drivet har överskuggat deras egna väl och ve.
Det glädjer mig således ofantligt att dessa individer äntligen börjar få lön för mödan. Hatten av till er som varit med och kämpat i första linjen. Det måste varit (och delvis fortsatt är) ett rent helvete!
Håller helt med dig. Äntligen någon som sett helvetet bakom framgångarna av i dag.
Jag blir beklämd över alla dumma naiva påhopp från tämligen nya deltagare här som anklagar SD för passivitet och girighet. De borde läsa Jimmies bok Satis Polito innan de släpps in här. Får man inte upp vördnad efter det har man inga hjärnvindlingar.

Ska bli intressant att följa deras Landsdagar.
2019-11-11, 22:47
Medlem
JustZlatans avatar
När kommer de kommande mätningarna som tar hänsyn till helgens skjutningar i Malmö?
SD måste bli det största partiet i flera pk-mätningar framför.
2019-11-11, 23:00
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vet inte alltså... Tomas Ramberg antydde att det kunde ligga en hund begraven när han sa i Ekot tidigare ”Det här är ju Sverigedemokraternas misstroendevotum. De (M och KD) framstår som att de pressats att hänga på, oavsett hur det är egentligen, och det är en propagandaframgång för SD”.

Exakt, vad hände ”egentligen” kan man undra. Lova Olsson breakade nyheten om misstroendeförklaringen kl 11:56. Klockan 12:24 uppdaterade hon med att Kristersson hakar på. Är det sannolikt att han på 20 minuter hinner ta del av nyheten, fundera, förankra inom partiet, fatta beslut och meddela Ekot? Tveksamt. Strax därefter hade M:s Twitterkonto färdig ”Avgå, Morgan Johansson”-grafik att lägga ut.

Jag utesluter inte möjligheten att det är uppgjort och ett medvetet statement från M:s sida att backa upp SD för att göra JÖK-partierna nervösa. Att flytta fram positionerna och öppet visa att man inte längre skyr SD eller är rädda för brunsmetning är en signal som kan vara värd prestigeförlusten att låta SD ta initiativet.
Är det inte för "foliehattig"?

Och vad skulle signalen [riktad mot JÖK-partierna] vara värd? Vad skulle "det konservativa blocket" åstadkomma om man gjorde dem nervösa - strama åt flyktingpolitiken, rösta på M? Hur som är det nog mätningarna som gör dem nervösa.

Personligen vet jag inte om SD:s beslut vara ett speciellt lyckat drag... såsom många här verkar tro. Jag hade nog väntat och gett S mer tid att skämma ut sig själva. Nu pratar man mer om SD:s misstroendeförklaring mot Morgan Johansson samt om M/KD/L spelteori runt detta än om själva fucking kaoset Sverige befinner sig i just nu...
2019-11-12, 01:09
Medlem
Stor humor i kvällens aktuellt för er som missat (runt 30 min in i sändningen börjar det) Avslutningen när det helt urartar mellan menaiterna är verkligen underhållande, och för att stanna on topic så kanske SD kan dra in i alla fall några röster på denna uppvisning i kaos.
2019-11-12, 03:27
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Stor humor i kvällens aktuellt för er som missat (runt 30 min in i sändningen börjar det) Avslutningen när det helt urartar mellan menaiterna är verkligen underhållande, och för att stanna on topic så kanske SD kan dra in i alla fall några röster på denna uppvisning i kaos.

Ja jösses, jag såg. Det är så mycket med Sverige som går i fel riktning nu att det syns över allt. Vi badar i bisarr multikulti från MENA.

Kommande mätningar blir ju dunderintressanta. Man är som sagt nästan lika intresserad av mätningarna nu som i valtider.

Kämpa 🇸🇪
2019-11-12, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Är det inte för "foliehattig"?

Och vad skulle signalen [riktad mot JÖK-partierna] vara värd? Vad skulle "det konservativa blocket" åstadkomma om man gjorde dem nervösa - strama åt flyktingpolitiken, rösta på M? Hur som är det nog mätningarna som gör dem nervösa.

Personligen vet jag inte om SD:s beslut vara ett speciellt lyckat drag... såsom många här verkar tro. Jag hade nog väntat och gett S mer tid att skämma ut sig själva. Nu pratar man mer om SD:s misstroendeförklaring mot Morgan Johansson samt om M/KD/L spelteori runt detta än om själva fucking kaoset Sverige befinner sig i just nu...
I SvD ledares podcast var Svend Dahl (liberala nyhetsbyrån), Mikael Sandström (kanslichef M) och Karl Sigfrid (fd riksdagsledamot M) gäster. De fick frågan ”Är det smart av SD att rikta misstroendeförklaring mot Johansson”? Dahl: ”Ja.” Sandström: ”Ja.” Sigfrid: ”Kanske inte klokt, men smart är det nog.” Sigfrid lutade åt att SD gjort mätningar för att kontrollera initiativets popularitet bland befintliga och potentiella SD-väljare.

Och apropå gängsamtalen är det ju känt att M gjorde en publik poäng av att axla rollen som SD-viskare som briefar SD om samtalens innehåll. Det är bl a pga denna öppna kanal jag lurar på att M:s extremt korta reaktionstid på 20 minuter betyder nånting mer än att de är på hugget. Alla andra behövde flera timmar för att diskutera internt, förankra och återkomma. Kristersson och hans stab hinner sno ihop det på 20 minuter mitt i lunchrusningen vid 12:00. Realistiskt? Tveksamt, så jag ansluter mig till Rambergs misstanke om att det vi såg kanske inte var vad som egentligen hände.

Värdet av signalen till JÖK-partierna torde vara uppenbart: Från att ha varit en strykrädd opposition som hukar för brunstämpeln och lider av allians-fantomsmärtor gör M/KD gemensam sak med SD och skjuter ett varningsskott som säger att de visst kan samla sig kring en gemensam sak. Då börjar det lukta regeringsalternativ. Och regeringsalternativ har i evigheter varit den tyngsta valutan av alla i den svenska parlamentariska dokusåpan. Det är skillnaden mellan potens och impotens, mellan hot och harmlöshet. Och mycket viktigare för väljarna än vad den här tråden tycks inse.

Efter åren 1976-1982 och allt kaos som följde av att borgarna inte kunde få ihop ett hållbart samarbete, kunde Palme och Carlsson rida på att en röst på borgarna är mer rysk roulette än säker investering. Sen fick vi Bildtregeringen, med det gamla vanliga resultatet att något av partierna ballar ur, denna gång C. Sen kunde Carlsson/Persson i 12 år nöta mantrat om att det bara finns ett verkligt regeringsalternativ. Efter valförlusten 2002 fick borgarna nog och satte sig ner och snickrade ihop alliansen med syftet att neutralisera det hypereffektiva S-knepet att så tvivel om stabilitet och sammanhållning hos oppositionen.

Efter det lyckades alliansen vinna och agerade sedan under 8 år så sammansvetsat att många tyckte de borde gå ihop till ett enda parti. Att Reinfeldt kunde säkra en andra mandatperiod för borgerligheten för första gången på evigheter handlade mycket om att han i valrörelsen 2010 vände sossarnas gamla vapen mot dem själva och tjatade om att bara alliansen är ett reellt regeringsalternativ. Sahlin sket i byxan och bildade ”de rödgröna” med Ohly, Wetterstrand och Eriksson. Man kan ju inte stå utan regeringsalternativ!

Att alliansen inte längre är ett regeringsalternativ är en uppfyllld våt dröm som sossarna hade varje natt (och dag) mellan 31 augusti 2004-13 januari 2019. Deras värsta mardröm är att oppositionen formerar ett nytt regeringsalternativ. Med häng på egen majoritet, till råga på allt. Ett år efter valet och redan är SD+M+KD så stora att de i en del mätningar inte ens behöver L för att få majoritet. En av de livlinor som JÖKen ännu kan hålla i är att väljarna vet vad de har men inte vad de får. Det bromsar strömmen från S till konservativa blocket. Den dag som SD+M+KD har ett svar på frågan vad man får, är en dag av ketchupeffekt.
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-11-12 kl. 07:56.
2019-11-12, 09:53
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vi får se, kanske låter SD M vara först med något liknande nästa gång?

Hypotes, helt ogrundad, men bör tänkas: "Helvete, vi skulle kanske inte frågat om de vill haka på, nu hann de komma först"...
2019-11-12, 10:07
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal

Annars skulle man ju kunna tänka sig att politiker (i alla fall ibland) arbetar för sina väljares bästa, och inte personlig vinning.

(Jag hör själv hur dumt det låter, men det BORDE inte vara politikerns egen framgång som är viktig, utan att politiken får genomslag. Jag har för mig att någon partiledare sagt något i den stilen.)
2019-11-12, 10:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear

Misstroendet sätter fokus på att det är regeringen och sossarnas ansvar, inte en naturkatastrof som man inte kan påverka, vilket etablissemanget alltid låtsas som när det gäller migration. Därför är det viktigt att få folk att förstå att detta är S ansvar, detta är S fel.
2019-11-12, 11:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Hypotes, helt ogrundad, men bör tänkas: "Helvete, vi skulle kanske inte frågat om de vill haka på, nu hann de komma först"...
Jag tror inte det var koordinerat. Med absolut så kan någon riksdagsman från SD ha snappat upp stämningen & korridorsnacket inom M i den här frågan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in