2019-11-14, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Är förhållandena såna som du beskriver kan jag inte se att det blir någon skillnad vilken storlek betraktaren än har. Är jorden oändlig och 100% platt och 100% plan (som i icke-skrovlig) så blir det ingen skillnad.

Jag fattade ärligt inte vad du menade. Det spelar ingen roll om du ser en kant eller kontur, solen minskar aldrig, och minskar definitivt inte ner till ingenting.

Väldigt många stag i de fackverken där du. Kanske att det kan anas en lutning, men om det gör det så är väl det ett argument för en rund jord. Roligt att du sett detta och använder som ett argument.

Jag använder det som ett argument för att försöka få dig att förstå hur orimligt det sen skulle vara, att den lutning vi ser på bara några kilometers avstånd, ej längre går att betrakta då vi beger oss högre upp. Det ser ut som en lutning, men verkar i verkligheten vi granskar närmare ej gå att bekräfta. Fruktansvärt tramsiga vetenskapliga grunder du står på i den här frågan. Kom ihåg att det är du som använder detta som ett bevis för jordens runda form, inte jag som gör det som ett bevis för att den är platt. Jag visar bara dig hur ditt bevis är bristfälligt. Ett uppenbart bristfälligt bevis som ändå används som ett bevis, är en varningsklocka av högsta rang.

Vad kallar du ett minskat avstånd mellan solens konturer, om inte en förminskning av solen?

I din värld så kan alltså en mikroskopiskt liten människa se över en oändligt stor platt yta? Ingenting hindrar en att se hur långt som helst, så länge ytan man står på är platt? Är anledningen till detta för att du sett kameror belägna över ett bord kunna se bordets hela yta, eller för att du sett ett experiment utföras där någonting mikroskopiskt i storlek från bordets yta, kan se hela vägen till dess kant?
Citera
2019-11-14, 16:45
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag använder det som ett argument för att försöka få dig att förstå hur orimligt det sen skulle vara, att den lutning vi ser på bara några kilometers avstånd, ej längre går att betrakta då vi beger oss högre upp. Det ser ut som en lutning, men verkar i verkligheten vi granskar närmare ej gå att bekräfta. Fruktansvärt tramsiga vetenskapliga grunder du står på i den här frågan. Kom ihåg att det är du som använder detta som ett bevis för jordens runda form, inte jag som gör det som ett bevis för att den är platt. Jag visar bara dig hur ditt bevis är bristfälligt. Ett uppenbart bristfälligt bevis som ändå används som ett bevis, är en varningsklocka av högsta rang.

Vad kallar du ett minskat avstånd mellan solens konturer, om inte en förminskning av solen?

I din värld så kan alltså en mikroskopiskt liten människa se över en oändligt stor platt yta? Ingenting hindrar en att se hur långt som helst, så länge ytan man står på är platt? Är anledningen till detta för att du sett kameror belägna över ett bord kunna se bordets hela yta, eller för att du sett ett experiment utföras där någonting mikroskopiskt i storlek från bordets yta, kan se hela vägen till dess kant?
Vem här har påstått att man skulle kunna se lutningen från marknivå? Det man kan se från marknivå är effekterna av kurvan dvs att avlägsna objekt döljs bakom horisonten. Att se kurvan i sig gör man givetvis inte annat än med kraftig zoom alternativt om man är ett tvåsiffrigt antal mil upp.

Vad skulle hindra mig att se ut till kanten på en platt yta och få halva städer att sjunka ner under vattenytan? På en platt yta säger min logik att avlägsna objekt snarare skulle krympa ihop och på riktigt långa avstånd döljas av dis. Helt ologiskt att se halva Toronto dolt av horisonten på en platt jord.
Senast redigerad av Jonas1968 2019-11-14 kl. 16:51.
Citera
2019-11-14, 16:52
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Låter som en höjdskillnad snarare än en lutningsskillnad. Hur ser botten ut där de står? Kan det skilja 41 mm från de olika bropelarnas grund?
Höjdskillnad? Det är ju avståndet mellan pelarna som blir längre ju högre upp man mäter.

Alltså lutar de ifrån varandra, trots att de är lodräta. Vilket råkar stämma överns med globmodellen.

Citat:
Att säga att jag har fel och du har rätt, och sen endast ha någon enstaka bild eller video från ISS som motbevis för mitt påstående att det faktiskt ser väldigt platt ut, är svaga vetenskapliga bevis. Inser du det?
Det är inte enstaka bilder, det är massor av bilder från ISS, andra rymdfärder och från marknivå.
Att du tycker den ser platt ut är inget bevis alls.

Citat:
Jag håller helt med om att bilden från sjön ger anledning att tro där finns en kurva.
Det bevisar att det är en kurva.

Citat:
Hoppas du håller med om att bilden jag visade tagen högre upp ifrån ger anledning att tro där inte finns en kurva.
Absolut inte. Om jag sett att en bräda är krokig när jag tittar "Längs med", då är jag säker på att brädan fortfarande är krokig när jag tittar på den från sidan, då jag inte längre ser att den är krokig.
Tror du på något vis att brädan blir rak när du slutar att titta "längs med"?

Citat:
Om jag kan hålla med om ditt "det ser ut som"-argument, så borde du vara kapabel att hålla med om mitt.
Nej, det finns ju en förklaring varför kurvan är svårare att se om man inte tittar "längs med".

Citat:
Om du gör det, så kan du fortsätta hålla med om min observation hela vägen upp till dessa höga höjder där du säger att kurvan åter uppenbarar sig. Då står vi här med två observationer som pekar på en kurva, dels vid marknivå och sedan vid höjder dit jag som privatperson ej kan ta mig. Allt däremellan talar för att jorden är platt.
Nej, det finns en förklaring till det, se ovan.
Citera
2019-11-14, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vem här har påstått att man skulle kunna se lutningen från marknivå? Det man kan se från marknivå är effekterna av kurvan dvs att avlägsna objekt döljs bakom horisonten. Att se kurvan i sig gör man givetvis inte annat än med kraftig zoom alternativt om man är ett tvåsiffrigt antal mil upp.

Vad skulle hindra mig att se ut till kanten på en platt yta och få halva städer att sjunka ner under vattenytan? På en platt yta säger min logik att avlägsna objekt snarare skulle krympa ihop och på riktigt långa avstånd döljas av dis. Helt ologiskt att se halva Toronto dolt av horisonten på en platt jord.

Ni, ni påstår det.

Vad säger din logik om att avståndet som ska dölja en kurva plötsligt inte gör det när du blickar ut över havet och ser den stad som tidigare var dold bakom "kurvan", när du befinner dig högre upp? Att du ser över kurvan? Att se över en kurva och att se längst med en plan yta ser inte likadant ut.
Citera
2019-11-14, 17:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ni, ni påstår det.

Vad säger din logik om att avståndet som ska dölja en kurva plötsligt inte gör det när du blickar ut över havet och ser den stad som tidigare var dold bakom "kurvan", när du befinner dig högre upp? Att du ser över kurvan? Att se över en kurva och att se längst med en plan yta ser inte likadant ut.
Självklart ser man längre och längre desto högre upp du är. Inget konstigt.
Vad tror du själv orsakar samma fenomen på en skiva? Får inte ihop hur fenomenet med halva Toronto till synes under vattenytan skulle fungera på en platt jord.
Citera
2019-11-14, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Höjdskillnad? Det är ju avståndet mellan pelarna som blir längre ju högre upp man mäter.

Alltså lutar de ifrån varandra, trots att de är lodräta. Vilket råkar stämma överns med globmodellen.

Det är inte enstaka bilder, det är massor av bilder från ISS, andra rymdfärder och från marknivå.
Att du tycker den ser platt ut är inget bevis alls.

Det bevisar att det är en kurva.

Absolut inte. Om jag sett att en bräda är krokig när jag tittar "Längs med", då är jag säker på att brädan fortfarande är krokig när jag tittar på den från sidan, då jag inte längre ser att den är krokig.
Tror du på något vis att brädan blir rak när du slutar att titta "längs med"?

Nej, det finns ju en förklaring varför kurvan är svårare att se om man inte tittar "längs med".

Nej, det finns en förklaring till det, se ovan.

Som jag sagt tidigare, ni är inte beredda att flytta er en millimeter från er förbestämda tro. Ni kan inte ens erkänna vad era ögon berättar för er.

Det är skillnad på "svårare att se" och "inte se".
Citera
2019-11-14, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Självklart ser man längre och längre desto högre upp du är. Inget konstigt.
Vad tror du själv orsakar samma fenomen på en skiva? Får inte ihop hur fenomenet med halva Toronto till synes under vattenytan skulle fungera på en platt jord.

Och jag får inte ihop hur det som ska ha dolt halva Toronto tycks försvinna helt och hållet. Men ja, det är än så länge oförstått exakt vad som orsakar objekt att till synes försvinna under horisonten, i min värld.

Vi kommer säkert på det, så småningom. Tills dess tänker jag fortsätta hålla mig borta från en selektivt förekommande kurva som förklaring.
Citera
2019-11-14, 17:41
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Som jag sagt tidigare, ni är inte beredda att flytta er en millimeter från er förbestämda tro. Ni kan inte ens erkänna vad era ögon berättar för er.
l
Det beror på att det inte är en tro.
Der är ju du som inte tror dina ögon, trots att kurvan tydligt syns på bild. Plus att allt som döljs av horisonten talar för en kurva.

Citat:
Det är skillnad på "svårare att se" och "inte se".
l
Korrekt.
Citera
2019-11-14, 17:41
Medlem
Citat:
Och jag får inte ihop hur det som ska ha dolt halva Toronto tycks försvinna helt och hållet.

Vi har förstått att du inte får ihop det. Du behöver inte upprepa det flera gånger.

Citat:
Men ja, det är än så länge oförstått exakt vad som orsakar objekt att till synes försvinna under horisonten, i min värld.

Ja i din värld är det så. För oss andra är det fullkomligt självklart.

Citat:
Vi kommer säkert på det, så småningom. Tills dess tänker jag fortsätta hålla mig borta från en selektivt förekommande kurva som förklaring.

Vi? Prata för dig själv, det var väldigt länge sedan vi övriga kom på varför saker döljs bakom horisonten.

Du kommer dock aldrig komma på det eftersom du tydligt deklarerar att du kommer hålla dig borta från svaret.
Citera
2019-11-14, 17:44
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Hade du en lång kraftledning som gick - säg - ett kvarts varv runt jorden så hade du med rätt teleskop kunnat se den runda klotet även från hög höjd, kanske t o m masternas lutning.

Jag tänker att en som dagen innan menade att solen kan vara en eldflugas rumpa kanske inte är den som ska bedöma vad som är tramsigt eller inte. Och när det kommer till 'vetenskapliga grunder' borde du bara vara tyst. Jag fattar nog intefullt ut vad du far efter. Du ser kraftledningen bilda en nedåtgående kurva, och t o m hur masterna ser ut att luta bortåt. Och då är jorden... platt? Hur får du ihop detta.

Ser du samma ledning över Pontchartrain från ett flygplan så ser du inte kurvan lika tydligt, nej. Jag hänvisar tioll ett ganska bra exempel med en bräda som slagit sig, som en annan användare förgäves försöker få dig att fatta. Det är lättare att se en rundning om du ser 'längs med' med böjda ytan än om du ser den i en rät vinkel mot den. Du fattar inte detta?

Var med nu:

I ditt exempel med den oändliga platta 100% plana jorden, så spelar det ingen roll. Är du ovanför den platta ytan så ser du väldigt långt. Oändligt vet jag inte, det finns ju en händelsehorisont mm, men vi kan se ljuset från stjärnor oerhört längt borta, och jag fattar inte varför den lilla personen inte skulle kunna se lika långt. Det kanske händer nåt med ljusets brytning i linsen i ett så litet öga, men det kan jag inte uttala mig om.

Nu släpper jag dina utvikningar om mikroskopiska människor. Det är bara tramsigt, men jag har ändå förklarat hur jag tänker. Flera gånger.

Myntet på bordet avfärdar jag som bedrägeri, eftersom fotografen placerat kameran under bordsskivans yta. Det har inget med mikroskopmänniskan att göra.
Citera
2019-11-14, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
l
Det beror på att det inte är en tro.
Der är ju du som inte tror dina ögon, trots att kurvan tydligt syns på bild. Plus att allt som döljs av horisonten talar för en kurva.

l
Korrekt.

Du har alltså gått från att inte se lutningen till att kurvan tydligt syns på bild?

Att se någonting försvinna bakom horisonten och samtidigt inte visa någon som helst lutning är inte att se en kurva. Och om elledningarna visar en lutning i samband med kurvan så kan jag bara hänvisa till bilden tagen ovanifrån än en gång, där ingenting tyder på att det skulle ske någon lutning överhuvudtaget.

Alltså, du litar på dina ögon i ett fall, men inte i det andra. Varför?
Citera
2019-11-14, 17:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Och jag får inte ihop hur det som ska ha dolt halva Toronto tycks försvinna helt och hållet. Men ja, det är än så länge oförstått exakt vad som orsakar objekt att till synes försvinna under horisonten, i min värld.

Horisonten flyttar sig längre och längre bort desto högre upp du är. Är inte ologiskt att hela Toronto syns när horisontlinjen hamnat längre bort än Toronto i mina ögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in