Citat:
Ursprungligen postat av
corrupted
Paragraf 5 är klar och tydlig som den är, så det stämmer det du skriver ”eftersom den korrekta tolkningen är uppenbar ”. Jag vet inte om begreppet ”720 dagar” var menat som en förklaring av §5 på lätt svenska eller varför den överhuvudtaget uppstod.
Jag håller med fullt ut, det är bra om rykten ”korrigeras så snart de påträffas”, men tyvärr är det många företag som inte följer §5. Jag säger inte att alla företag är oseriösa om du läser hela tråden, men begreppet används allt för ofta för att bara vara lokal spridning.
Googlar man uttrycket ”720 dagar” tillsammans med ordet LAS, får man 1930 träffar. Bara ”720 dagar” ger nästan det dubbla. Det är inte en liten spridning av ett påhittat begrepp.
720 dagar betyder att man blir inlasad 720 dagar efter man skrev anställningsavtalet vid obruten anställning. Det är så begreppet ska förstås och det är så det används, det är alltså inte påhittat mer än själva ordet inlasad.
Citat:
Ursprungligen postat av
corrupted
Menar du anställningsdagar eller arbetsdagar? Det är stor skillnad. Du kan t ex vara anställd på två veckor (14 kalenderdagar) men av dem bara arbeta 10 dagar, dvs 10 arbetsdagar. Vilket är en normal kvot att jobba.
Du menar ”720 anställningsdagar”, det är nästan två kalenderår. Det i sin tur är mindre än totalt 450 arbetsdagar. Men företag vill tolka det som ”720 arbetsdagar”, vilket är en himmelsvid skillnad. Se mina tidigare förklaringar.
På lätt svenska borde den sk ”720 dagar” regeln i stället heta ”453 dagar” regeln. Vilket är antal arbetsdagar man jobbar på två kalenderår (226+226+1). Det är rent matematiskt!
Jag håller med om din förklaring om att uttrycket ”intermittent anställning”. Det är inget begrepp i sig och ingen egen anställningsform.
Du får väl läsa vad jag skriver. Är det inte rätt uppenbart att jag menar anställningsdagar när jag skriver just anställningsdagar. Varar anställningen över veckoslut och helgdagar, och om man har semester, ja då löper anställningen även över dessa dagar. Detta är inga problem att förstå för 99,9% av företagen. De övriga blir varse detta så fort någon som slagit upp LAS påtalar det.
Eftersom anställningar i första hand är tillsvidareanställningar där alla kalenderdagar är anställningsdagar utgör detta norm. Det vore ytterst olämpligt att enbart kalla arbetsdagar för anställningsdagar och därmed ändra från 720-regeln till 435-regeln vid allmän visstidsanställning. Det om något skulle stöka till det.
Fortfarande har du inte gett några exempel på detta "problem" som jag som arbetat med arbetsrätt i 20 år aldrig stött på. Tills du visar ett konkret exempel på felaktigheter som skulle kunna betecknas som systematiska, dvs frekventa feltolkningar, är detta bara ett hjärnspöke hos dig.
Intermittent anställning är visst ett begrepp men det är ingen egen anställningsform.
Men nu till det mest intressanta, varför väljer du att kasta skit på Sören för detta? Även om dina vanföreställningar skulle vara sanna, vilket de naturligtvis inte är, så finns det inte ett smack i tråden som styrker ditt påstående om att Sören, eller AD, har någon skuld i detta.
Ett tips till dig i övrigt, när man väljer att lägga något som ett citat i sitt inlägg så talar man om varifrån citatet kommer.