Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Eftersom de första 5 bilderna du länkade misslyckas med att visa det jag efterfrågade så får jag bara anta att du inte förstår vad jag letade efter.
Jo då, jag har presenterat precis vad du efterfrågade. Sen att du inte förstår vad du efterfrågade är en fråga för din psykolog.
Du efterfrågade ett skeende på bild. Förstår du problemet med det? Jag löste det dock genom att visa bilder på solnedgångar, tagna från hög höjd, strax före solen gått ner under horisonten, som är tydlig i samtliga bilder, strax efter att solen gått ner under horisonten och medan solen går ner under horisonten. Jag bifogade även en filmsekvens filmad från ett flygplan där man ser solen gå ner under klar och tydlig horisont. Låt höra din bortförklaring.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Varför måste solen vara runt 6000km över oss?
Eratostenes. Han gjorde mätningar där solen var i zenit och där den inte var i zenit på samma dag. Han stipulerade att jorden var rund och fick jordens omkrets. Om man gör antagandet att jorden är platt så kan man med enkel geometri räkna ut att solen måste vara ca 6000 km över marken. Så om du befinner dig 10 km över marken, högre än det högsta berget, och fortfarande ser solen gå ner under horisonten så kan inte jorden vara platt.