2019-11-13, 17:46
Medlem
madtops avatar
Länkpost och en massa trams raderat

/Mod
Citera
2019-11-13, 17:48
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Eftersom välvningen inte ser särskilt svag ut på de bilder ni hänvisar till, ja.

Och du har förstått hur stort jordklotet är, samt hur liten yta av det du kan överblicka? Även om du är i ett flygplan.
Citera
2019-11-13, 18:18
Medlem
madtops avatar
Mer innehållslöst trams raderat.
Höj nivån på diskussionen annars blir det varningar.

/Mod
Citera
2019-11-13, 19:21
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
a: Det stämmer, det ser helt platt ut.

b: Det stämmer, ingen lutning går att betrakta.

Dessa två faktorer pekar på en platt jord. Att jorden då omöjligt kan vara platt är ett märkligt påstående.
1. Inte om man zoomar in lite, då syns kurvan.

2. Det går att mäta krökningen. Det finns bropelare som är lodräta men inte parallella.
Citera
2019-11-13, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
1. Inte om man zoomar in lite, då syns kurvan.

2. Det går att mäta krökningen. Det finns bropelare som är lodräta men inte parallella.

1. Bara vid marknivå. Sen undrar jag hur du får ihop det med "jorden är för stor, du kan inte se någon kurva."? Om du kan se saker lutas bort från dig pga en kurva vid marknivå, hur mycket mer lutning borde jag inte kunna bevittna säg 10.000 meter upp? Noll lutning, vilket är det jag kan se, låter fel.

2. Spännande, länk?
Citera
2019-11-13, 19:54
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Eftersom de första 5 bilderna du länkade misslyckas med att visa det jag efterfrågade så får jag bara anta att du inte förstår vad jag letade efter.

Jo då, jag har presenterat precis vad du efterfrågade. Sen att du inte förstår vad du efterfrågade är en fråga för din psykolog.
Du efterfrågade ett skeende på bild. Förstår du problemet med det? Jag löste det dock genom att visa bilder på solnedgångar, tagna från hög höjd, strax före solen gått ner under horisonten, som är tydlig i samtliga bilder, strax efter att solen gått ner under horisonten och medan solen går ner under horisonten. Jag bifogade även en filmsekvens filmad från ett flygplan där man ser solen gå ner under klar och tydlig horisont. Låt höra din bortförklaring.

Citat:
Varför måste solen vara runt 6000km över oss?

Eratostenes. Han gjorde mätningar där solen var i zenit och där den inte var i zenit på samma dag. Han stipulerade att jorden var rund och fick jordens omkrets. Om man gör antagandet att jorden är platt så kan man med enkel geometri räkna ut att solen måste vara ca 6000 km över marken. Så om du befinner dig 10 km över marken, högre än det högsta berget, och fortfarande ser solen gå ner under horisonten så kan inte jorden vara platt.
Citera
2019-11-13, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Jo då, jag har presenterat precis vad du efterfrågade. Sen att du inte förstår vad du efterfrågade är en fråga för din psykolog.
Du efterfrågade ett skeende på bild. Förstår du problemet med det? Jag löste det dock genom att visa bilder på solnedgångar, tagna från hög höjd, strax före solen gått ner under horisonten, som är tydlig i samtliga bilder, strax efter att solen gått ner under horisonten och medan solen går ner under horisonten. Jag bifogade även en filmsekvens filmad från ett flygplan där man ser solen gå ner under klar och tydlig horisont. Låt höra din bortförklaring.

Eratostenes. Han gjorde mätningar där solen var i zenit och där den inte var i zenit på samma dag. Han stipulerade att jorden var rund och fick jordens omkrets. Om man gör antagandet att jorden är platt så kan man med enkel geometri räkna ut att solen måste vara ca 6000 km över marken. Så om du befinner dig 10 km över marken, högre än det högsta berget, och fortfarande ser solen gå ner under horisonten så kan inte jorden vara platt.

Eftersom bilderna du länkade ej visar det jag efterfrågade måste jag hålla fast vid att nej, det gjorde du inte. Ska ta en titt på filmen sen.

Okej, så ett objekt 600 mil upp i luften som rör sig bort från oss kan inte åka bortom vårt synfält för att... Varför, exakt?
Citera
2019-11-13, 20:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Eftersom bilderna du länkade ej visar det jag efterfrågade måste jag hålla fast vid att nej, det gjorde du inte. Ska ta en titt på filmen sen.

Okej, så ett objekt 600 mil upp i luften som rör sig bort från oss kan inte åka bortom vårt synfält för att... Varför, exakt?
Därför att det aldrig kommer att vara någonting mellan oss och solen som hindrar ljuset att nå våra ögon. Enda sättet den skulle kunna försvinna på är om det kommer så långt bort att ljuset som når oss inte skulle räcka till och då kan den inte samtidigt vara så nära att det är middagssol någon annanstans på jorden. Dessutom skulle den krympa ihop för att till slut bli som en stjärna. Den skulle inte gå ner.
Citera
2019-11-13, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Därför att det aldrig kommer att vara någonting mellan oss och solen som hindrar ljuset att nå våra ögon. Enda sättet den skulle kunna försvinna på är om det kommer så långt bort att ljuset som når oss inte skulle räcka till och då kan den inte samtidigt vara så nära att det är middagssol någon annanstans på jorden. Dessutom skulle den krympa ihop för att till slut bli som en stjärna. Den skulle inte gå ner.

Blir återigen förbluffad över hur mycket ni vet om hur en platt jord fungerar. Är det så att ni tillämpar ett heliocentriskt tänk när ni försöker analysera vad som är och inte är möjligt på en platt jord?
Citera
2019-11-13, 21:13
Medlem
Citat:
Blir återigen förbluffad över hur mycket ni vet om hur en platt jord fungerar. Är det så att ni tillämpar ett heliocentriskt tänk när ni försöker analysera vad som är och inte är möjligt på en platt jord?

Hur ljus fungerar och bryts har ingenting med jordens form att göra.

Om du kan dra en obruten linje från solen till dina ögon kommer du att se solen oavsett jordens form.
Citera
2019-11-13, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Hur ljus fungerar och bryts har ingenting med jordens form att göra.

Om du kan dra en obruten linje från solen till dina ögon kommer du att se solen oavsett jordens form.

Och det baserar du på... Vilket exempel?
Citera
2019-11-13, 22:44
Medlem
Citat:
Och det baserar du på... Vilket exempel?

Exempel? Vår kunskap om ljus bygger på empiri, vi har genom hundratals år av laborationer och tester lärt oss hur ljus fungerar.

Vi har lärt oss hur ljus fungerar på jorden. Och om jorden är platt så har vi genom empiri lärt oss hur ljus fungerar på en platt jord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in