2018-10-19, 22:12
Medlem
GizmoBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men du som kan se miljoner stjärnor och har sett fem hunda kilometer bort på jorden borde väl kunna se en sol över Kina, Argentina eller USA? Varför kan man inte det? Och varför når inte solens strålar hit. Solen är ju uppe på någon plats på jorden vid varje givet tillfälle.

Nej, sedan urminnes tider har människan faktiskt vetat att jorden är rund. Det är bara för dig att acceptera.

Det är du som är den tröge här. Ett objekt som faller mot jorden ökar farten (tills det ökande luftmotståndet gör att fartökningen slutar), det skulle det inte göra om det inte påverkades av en konstant kraft. Men ja, det är en naturlig företeelse, även kallad naturlag. Den heter gravitationen.
Att se stjärnor i himlen är inte samma sak som att se saker på platta jorden. När man kollar mot skyn så har ögat ett egenskap som gör att den förtränger damm o dust o ser spikrak på det objekt man vill titta på, i detta fall stjärnor för mig. Men när man är på platta jorden kan inte ögat fokusera på samma sätt, eftersom det är mer rörigt o buller o saker på jorden som gör att ögat inte kan koncentrera sig på samma sätt som när man kollar mot skyn.

Nej sedan urminnes tider tror människan att jorden är platt, därav har legenden gått vidare i nu dagens människans fotspår.

Allt ökar inte farten när det ramlar ner, eftersom det är aldrig vakuum på jorden så det accelerar inte.
Citera
2018-10-19, 22:16
Medlem
GizmoBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Att alla står stabilt på utan beror på att gravitationen verkar mot kordens centrum.

Jo, det är väldigt konstigt, då det inte stämmer imed observationen att objekt skyms av horisonten.
Ingenting skyms av horisonten, det är en naturlig företeelse bara, lev med det, sluta hata.

Att alla står stabilt har inget med gravitationen att göra, vi står still för att jorden är platt, hade jorden varit rund hade det varit svårt att stå still o rakt, prova själv stå på en boll o se hur länge du kan stå still på den, nej precis nån sekund max sen ramlar du av bollen, o så skulle det även vara om jorden varit sfärisk. Men nu när jorden är platt står vi som sagt stabilt.
Citera
2018-10-19, 22:17
Medlem
GizmoBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ingen kan ramla åt något annat håll än dit gravitationen verkar. Alltså ramlar ingen ut i rymden oavsett jordens form. Man ramlar in mot jordens centrum för det är dit kraften verkar.
Men e du trög eller, finns ingen gravitaiton o då skulle man ramla ner i rymden, men eftersom vi lever på en platt jord ramlar ingen.
Citera
2018-10-19, 22:21
Medlem
GizmoBoys avatar
Citat:
Du vet att om det är dag i Sverige så är det dag i ett 'band' rakt norrut och söderut från Sverige. Mitt på dagen i Stockholm är ungefär mitt på dagen i Budapest, Sarajevo, Libyen, osv söderut till Kapstaden. Hur funkar detta med ditt påstående?
Ja det är en rak linje solen står, på platta jorden skiner det likadant i en korrigerad linje över olika kontinenter.

Solen cirkulerar runt jorden, det är inte jorden som cirkulerar solen som ni skeptiker tror, Då är det helt andra egenskaper därför kan det vara ljus o mörkt samtidigt på olika platser på platta jorden.
Citera
2018-10-19, 22:22
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GizmoBoy
Men e du trög eller, finns ingen gravitaiton o då skulle man ramla ner i rymden, men eftersom vi lever på en platt jord ramlar ingen.
Vad är det då som skulle få folk att ramla av rakt ut i rymden? Det har ingen av er plattskallar lyckats förklara. Vissa talar om densitetskraft, andra pratar om elektricitet. Du vägrar att ge någon vettig förklaring över huvud taget utan mal bara på om sunt förnuft och att det inte behövs någon kraft över huvud taget. Alla som vet det minsta om fysik fattar att ingenting skulle falla utan att det fanns en kraft.
Citera
2018-10-19, 22:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Att se stjärnor i himlen är inte samma sak som att se saker på platta jorden. När man kollar mot skyn så har ögat ett egenskap som gör att den förtränger damm o dust o ser spikrak på det objekt man vill titta på, i detta fall stjärnor för mig. Men när man är på platta jorden kan inte ögat fokusera på samma sätt, eftersom det är mer rörigt o buller o saker på jorden som gör att ögat inte kan koncentrera sig på samma sätt som när man kollar mot skyn.

Nej sedan urminnes tider tror människan att jorden är platt, därav har legenden gått vidare i nu dagens människans fotspår.

Allt ökar inte farten när det ramlar ner, eftersom det är aldrig vakuum på jorden så det accelerar inte.

Fast solen är väl ändå över träd, hus och berg även i din plattmodell? Ändå går det inte stt se den, det måste du tycka är märkligt?

Var har du hört om denna märkliga okända egenskap du påstår att ögat har? Hittat på själv lite, eller finns det någon källa?

Fel. Sedan mycket länge har människan haft helt klart för sig att jorden är en sfär. Till och med ’vanligt folk’ visste att jorden var klotformad på medeltiden.

Du kan inte säga att fallande föremål inte accelererar, för det är fel. De gör det pga en konstant kraft som drar dem nedåt mot jordens mitt.

Vad säger du om Död och återfödds påstående att stjärnorna ligger ganska nära jorden?
Citera
2018-10-19, 22:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ja det är en rak linje solen står, på platta jorden skiner det likadant i en korrigerad linje över olika kontinenter.

Solen cirkulerar runt jorden, det är inte jorden som cirkulerar solen som ni skeptiker tror, Då är det helt andra egenskaper därför kan det vara ljus o mörkt samtidigt på olika platser på platta jorden.

Vad är en korrigerad linje?

Hur kan en cirkulerande sol över en platt jord göra dag i ett smalt område från norr till söder? Obegripligt.

Som du märker måste du komma på konstigare och konstigare förklaringar till försvar för en platt jord. Korrigerade linjer, mystiska egenskaper i våra ögon. Synfält som sträcker sig 500km, fast solen över din platta jord kan du inte se nattetid. Det blir bara mer och mer bisarrt.

Dessutom är ni plattskallar inte ens överens om hur jorden, solen och stjärnorna är funtade. Det är ju också märkligt, eller hur?
Senast redigerad av Clay Allison 2018-10-19 kl. 22:41.
Citera
2018-10-19, 23:19
Medlem
GizmoBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vad är det då som skulle få folk att ramla av rakt ut i rymden? Det har ingen av er plattskallar lyckats förklara. Vissa talar om densitetskraft, andra pratar om elektricitet. Du vägrar att ge någon vettig förklaring över huvud taget utan mal bara på om sunt förnuft och att det inte behövs någon kraft över huvud taget. Alla som vet det minsta om fysik fattar att ingenting skulle falla utan att det fanns en kraft.
Sunt förnuft, är man upponer vänd så ramlar man ner, har du aldrig ramlat från någon träd eller dylikt, exakt så är det på en sfärisk jord man ramlar ner om jorden vore rund. Men eftersom vi lever på en platt jord sker det inte.
Citera
2018-10-19, 23:24
Medlem
GizmoBoys avatar
Citat:
Fast solen är väl ändå över träd, hus och berg även i din plattmodell? Ändå går det inte stt se den, det måste du tycka är märkligt?

Var har du hört om denna märkliga okända egenskap du påstår att ögat har? Hittat på själv lite, eller finns det någon källa?

Fel. Sedan mycket länge har människan haft helt klart för sig att jorden är en sfär. Till och med ’vanligt folk’ visste att jorden var klotformad på medeltiden.

Du kan inte säga att fallande föremål inte accelererar, för det är fel. De gör det pga en konstant kraft som drar dem nedåt mot jordens mitt.

Vad säger du om Död och återfödds påstående att stjärnorna ligger ganska nära jorden?

Nej man ser inte alltid solen så är det bara, eftersom den är alltid vid kanten på platta jorden, så den döljs till o från blotta ögat, som jag sa det är inte samma sak som att titta mot himlen med alla stjärnor än att titta rakt fram när man står på jorden, mot himlen fokuserar ögonen på annat sätt då det inte finns så mycket objekt där uppe o då kan ögat koncentrera sig bättre på saker, medans på platta jorden är det svårare ögat är inte anpassat på samma sätt

FEL sedan länge o förr i tiden trodde man jorden var platt o de tror man än idag. Tror du att någon helt plötsligt kom o sa "nee jorden är platt så det så" ? Det finns grunder till det man tror o tänker, genomarbetat område.

Fallande föremål accelerar inte, det är bara en myt. Men du får tro vad du vill..

Död återfödd har helt rätt stjärnorna är närmare jorden än vad man vet, det är därför jag har sett miljontals stjärnor
Citera
2018-10-19, 23:25
Medlem
GizmoBoys avatar
Citat:
Vad är en korrigerad linje?

Hur kan en cirkulerande sol över en platt jord göra dag i ett smalt område från norr till söder? Obegripligt.

Som du märker måste du komma på konstigare och konstigare förklaringar till försvar för en platt jord. Korrigerade linjer, mystiska egenskaper i våra ögon. Synfält som sträcker sig 500km, fast solen över din platta jord kan du inte se nattetid. Det blir bara mer och mer bisarrt.

Dessutom är ni plattskallar inte ens överens om hur jorden, solen och stjärnorna är funtade. Det är ju också märkligt, eller hur?
Korrigerad linje är precis som det låter, vet du inte vad korrigerad betyder eller, trodde du var en svenne.

Vad är det som är obegripligt att solen kan göra dag i ett smalt område från norr till söder?
Citera
2018-10-19, 23:59
Medlem
Citat:
Död återfödd har helt rätt stjärnorna är närmare jorden än vad man vet, det är därför jag har sett miljontals stjärnor
Hm.. Det var konstigt. Enligt DoÅ befinner sig alla stjärnor man observerat med teleskop inom 6,5325 ljustimmar bort, men igår påstod du dig, med blotta ögat, kunna både se och mäta avståndet till stjärnor som ligger flera miljoner ljusår bort och det alltså utan teleskop.
Ni verkar inte direkt överens, eller har du ändrat dig sen igår?
Citat:
Jag vet inte vad du ser, jag vet däremot vad jag ser, och jag har mätt att vissa stjärnor ligger flera miljoner ljusår bort, jag vet fler som sett stjärnor miljoner ljusår bort. På en klar stjärnhimmel kan jag se åtskilliga miljoner stjärnor beroende åt vilket håll på mot skyn jag kollar.

Edit
Dessutom förefaller DoÅ anse att totala antalet stjärnor rör sig om biljoner (10^12) medan du skrev att det finns miljarder, miljarder och åter miljarder stjärnor (10^27) vilket till och med är ca 3300 gånger fler än de trehundra tusen triljoner som astronomer kommit fram till (3x10^23).
Kanske är det så att ni båda har lika fel...
Senast redigerad av Prudent 2018-10-20 kl. 00:56.
Citera
2018-10-20, 00:26
Medlem
Citat:
Kan ni inte bara acceptera att det finns ingen kraft som håller oss nere på jorden eller att saker ramlar ner. Det är ingen kraft.
Det jag menar är att det är naturlig fysik. Vad är det för mening att en sak ska åka upp istället för ner?
Hoppar vi upp måste vi landa ner, eftersom vi startar från botten alltid och måste helt enkelt återvända till botten om vi inte flyger förstås.
Hoppar man upp så kommer man ner igen, absolut.
Tänk dig nu att du står på markytan och hoppar upp en liten bit. Eftersom man enligt dig alltid startar från botten och återvänder till botten kommer du i din värld utan gravitation rimligtvis återvända till den botten du startade ifrån. Nu visar det sig att precis på platsen för din start och återkomst är det ett brunnslock som någon hastigt rycker bort när du hoppat upp. Vad händer när du kommer ner till startnivån igen?
Senast redigerad av Prudent 2018-10-20 kl. 00:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in