2019-11-12, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
De tio meterna med kurva finns såklart kvar. Vad i hela världen trodde du?

Så om du inte ser över ett berg så är det inte ett berg?

Vad menar du med att de "såklart finns kvar"? Det syns inte öht. Mellan mig och fyren är det uppenbart att vattnet ej hyser någon kurvad yta.

Nu pratar vi inte om berg här.
Citera
2019-11-12, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan66
Du får allt vara lite försiktig med ditt trollande. Tänk på att det finns de som på fullt allvar tror att du verkligen lever i villfarelsen att vår runda planet är platt...

Att ni kallar mig för troll för att jag efterfrågar riktiga kurvor och inte teoretiska, är sjukt. Helt sjukt. Är det ett sätt att känna er överlägsna i er tro, på något vis? Förstår inte.
Citera
2019-11-13, 00:15
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Att ni kallar mig för troll för att jag efterfrågar riktiga kurvor och inte teoretiska, är sjukt. Helt sjukt. Är det ett sätt att känna er överlägsna i er tro, på något vis? Förstår inte.

Berätta med egna ord HUR du ska se dena kurva. Hur ser du kurvan på en badboll?
Citera
2019-11-13, 00:56
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
På vilket sätt skulle de få fler passagerare genom att flyga i en båge vs rak linje?

*facepalm*
Man flyger normalt inte i en båge om det inte är nödvändigt pga områden man inte vill flyga över t ex krigsområden eller länder med flygförbud eller om man vill mellanlanda för att tanka eller ta ombord och/eller släppa av passagerare. Att det ser ut som en båge när du drar upp rutten på en platt karta beror på att alla platta kartor är projektioner och därmed förvrängda. En rutt Arlanda-Grönland-Los Angeles som ser ut som en båge på den vanliga Mercatorkartan blir inte en båge då du drar rutten på en jordglob utan bågen existerar bara pga Mercatorkartans förvrängning. Den rutt som ser ut som en rakt sträck på Mercator skulle bli en rejäl omväg på den verkliga Jorden.
Citera
2019-11-13, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Berätta med egna ord HUR du ska se dena kurva. Hur ser du kurvan på en badboll?

Jag tittar på badbollen, och ser att det inte rör sig om en platt yta.
Hur ser du inte kurvan på en badboll?
Citera
2019-11-13, 01:06
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Badbollen är ett ganska dåligt exempel eftersom det avstånd vi betraktar den på är minst hundratals mil om vi tänker oss att badbollen är jorden. Skulle vi betrakta jordens på 150 mils avstånd skulle den givetvis se rund ut. För en bakterie som kryper på badbollen och ser bollens yta på en mikrometers höjd(Om bakterien hade haft ögon) vilket motsvarar hur du ser om du står vid strandkanten och tittar ut över havet skulle det inte synas någon kurva eftersom man ser för liten del av bollen.
Citera
2019-11-13, 03:26
Medlem
Franke88s avatar
Hur förklarar ni flat earthers att solen kommer upp ifrån marken vid soluppgång? Och går ner i marken vid solnedgång? Om de går upp/ned utanför jorden, borde man inte kunna se hela jorden hela vägen till solen i sådana fall? Om ögat endast kan se till horizonten, så borde man inte kunna se solen heller då den är utanför horizontens gräns.

https://www.youtube.com/watch?v=dBjloZiVKoQ
Citera
2019-11-13, 06:54
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

HUR ser du det? Förklara!
Citera
2019-11-13, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
HUR ser du det? Förklara!

Jag har genom åren lärt mig se skillnad på hur en välvd och en rak yta ser ut.
Citera
2019-11-13, 09:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vad menar du med att de "såklart finns kvar"? Det syns inte öht. Mellan mig och fyren är det uppenbart att vattnet ej hyser någon kurvad yta.

Nu pratar vi inte om berg här.

Citat:
Jag har genom åren lärt mig se skillnad på hur en välvd och en rak yta ser ut.

Är det helt otänkbart för dig att ytans svaga välvning inte kan ses på själva ytan, men väl som ett krön en dryg halvmil bort?
Citera
2019-11-13, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Hur förklarar ni flat earthers att solen kommer upp ifrån marken vid soluppgång? Och går ner i marken vid solnedgång? Om de går upp/ned utanför jorden, borde man inte kunna se hela jorden hela vägen till solen i sådana fall? Om ögat endast kan se till horizonten, så borde man inte kunna se solen heller då den är utanför horizontens gräns.

https://www.youtube.com/watch?v=dBjloZiVKoQ

Om vi har rätt i att saker och ting faktiskt kan befinna sig bortom vårt synfält på en platt jord, så skulle solen också försvinna bakom horisonten, det krävs bara längre avstånd eftersom den rör sig ovanför oss.
Därtill får man försöka tänka på att solen ej är förstådd i ett geocentriskt scenario. Vad är solen? En lampa? Ett hål som låter ljus skina genom? Rumpan på en enorm eldfluga? Man kan ju bara spekulera. Hur högt upp är denna oförstådda himlakropp? Exakt hur långt når dess ljus? Är ljus vad de lärt oss i skolböckerna? Har det en hastighet? Frågorna blir många så fort du vågar ta steget ut i det okända.

Väldigt bekvämt att istället säga "den går ner bakom jordens kurva. End of discussion."

🙌
Citera
2019-11-13, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Är det helt otänkbart för dig att ytans svaga välvning inte kan ses på själva ytan, men väl som ett krön en dryg halvmil bort?

Eftersom välvningen inte ser särskilt svag ut på de bilder ni hänvisar till, ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in