Citat:
Ursprungligen postat av
hjaelploskille
Vad är det egentligen som gör att Nadals serve är så medelmåttig jämfört med resten av toppspelarnas? Hans tycks ju ha fysiken för en bra mycket starkare serve
Förklaringen som jag hört är att han är naturligt högerhänt, vilket gör att serverörelsen inte är helt naturlig för honom. Vet dock inte om han själv sagt eller hållit med om detta; tvivlar nog på det (att han själv sagt det, dvs).
Sen är det nog inte helt klart att den verkligen är så "medelmåttig". Han toppar tex karriärstatistiken på vunna poäng på andraserven, alla underlag medräknade:
https://www.atptour.com/en/stats/2nd-serve-points-won
Men jag håller med om att Federers serve är klart starkare, trots att de är lika långa.
För övrigt är jag generellt rätt förbryllad över att servestyrka inte är mer exakt korrelerat med spelares längd. Alltså: alla servekanoner tenderar att vara rejält långa (Karlovic, Isner), och nån som Goffin eller Nishikori är i princip aldrig storservare. Men sen har du Kyrgios som är 193 cm och ändå servar betydligt bättre än Zverev (198cm), trots att de torde vara rätt jämbördiga vad gäller talang. Eller Federer (185cm) som servar klart bättre än Murray (191cm), trots att även Murray är en storstjärna.