2019-11-13, 19:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Vad är det egentligen som gör att Nadals serve är så medelmåttig jämfört med resten av toppspelarnas? Hans tycks ju ha fysiken för en bra mycket starkare serve

Förklaringen som jag hört är att han är naturligt högerhänt, vilket gör att serverörelsen inte är helt naturlig för honom. Vet dock inte om han själv sagt eller hållit med om detta; tvivlar nog på det (att han själv sagt det, dvs).

Sen är det nog inte helt klart att den verkligen är så "medelmåttig". Han toppar tex karriärstatistiken på vunna poäng på andraserven, alla underlag medräknade:

https://www.atptour.com/en/stats/2nd-serve-points-won

Men jag håller med om att Federers serve är klart starkare, trots att de är lika långa.

För övrigt är jag generellt rätt förbryllad över att servestyrka inte är mer exakt korrelerat med spelares längd. Alltså: alla servekanoner tenderar att vara rejält långa (Karlovic, Isner), och nån som Goffin eller Nishikori är i princip aldrig storservare. Men sen har du Kyrgios som är 193 cm och ändå servar betydligt bättre än Zverev (198cm), trots att de torde vara rätt jämbördiga vad gäller talang. Eller Federer (185cm) som servar klart bättre än Murray (191cm), trots att även Murray är en storstjärna.
Citera
2019-11-13, 20:43
Medlem
Dom har ju helt olika teknik. Murray har t.ex. ett annat fotarbete i serven. Jag tycker inte att Murrays uppkast smälter samman med serverörelsen särskilt bra. Många bäckar små gör att vissa inte får med lika mycket energi i serven. Energi som sedan kan bli fart eller fart med skruv. Längre spelare har så att säga en större serveruta att pricka, så de kan satsa mer på fart. Kortare spelare måste skruva mer för att få in serven med samma säkerhetsmarginal. Sen ger såklart långa lemmar en bättre "pisksnärtseffekt". Men det gäller att ha bra teknik och ohyggligt bra timing för att kunna utnyttja detta utan att sprida bollarna över hela planen.

Kyrgios serve påminner lite om Pim-Pims tycker jag. En ganska ovanlig serverörelse. Som man ju ser är till för att få en så bra snärt som möjligt inför bollträffen.
Citera
2019-11-13, 22:35
Medlem
Federer har ju en av tidernas bästa servar, cm för cm. Om än att jag tycker att han tappat i slutet av karriären, men då snarast från gudabenådad till väldigt bra.

Skulle ändå påstå att längd och bra förstaserve korrelerar väldigt bra. Wawrinka är inte så jävla lång(under 1.85 iaf) och har en riktigt tung serve men annars är det ju inte många kortare spelare som sticker ut statistiskt. De flesta runt 1.80 som är bra på ATP-nivå har serven som en av sina största svagheter.
Citera
2019-11-13, 22:55
Medlem
Mycket som kan hända i Grupp B nu, väldigt öppet. Tsitsipas är dock vidare i alla scenarion.

Nadal mot Tsitsipas till att börja med, Nadal-seger(han måste vinna) kan både ge honom gruppsegern och respass. Men tycker det är rimligt att anta att han får hjälp av Medvedev mot Zverev, så jag tror att seger ger gruppseger -- och semifinal mot Djokovic eller Federer.

Skulle det ändå bli Nadal, Tsitsipas och Zverev på två segrar vardera kan bara Tsitsipas och Zverev vinna gruppen, men Nadal kan fortfarande ta andraplatsen före Zverev om han vinner med 2-0 och Zverev vinner med 2-1.

Förlorar Nadal mot Tsitsipas är han ute på kass setskillnad, medan Medvedev går vidare om han vinner med 2-0 och Zverev går vidare på setvinst eller bättre isf.
Citera
2019-11-13, 23:36
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Sen är det nog inte helt klart att den verkligen är så "medelmåttig". Han toppar tex karriärstatistiken på vunna poäng på andraserven, alla underlag medräknade:

https://www.atptour.com/en/stats/2nd-serve-points-won

Jag trodde att Söderling skulle rankas högre i den statistiken (60:e med 51.75%), men han var "bara" i paritet med Edberg (58:a, 51.79%). Fegade Robin ofta i sin andraserv?
Citera
2019-11-13, 23:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Jag trodde att Söderling skulle rankas högre i den statistiken (60:e med 51.75%), men han var "bara" i paritet med Edberg (58:a, 51.79%). Fegade Robin ofta i sin andraserv?

Har i ärlighetens namn lite svårt att förstå hur man egentligen ska tolka den statistiken. Att Nadal, Federer och Djokovic alla är mot toppen kan man ju förstå, omgivna av ett par servekanoner som Isner och Roddick (och den senare hade ju mer än en serve). Men hur fan kan Sampras - mannen med två förstaservar - hamna först på 31a plats, medan vi har fucking Kohlschreiber (!!!) och Bautista Agut på plats 10 och 12?

Har ju givetvis inte bara med serven att göra, men Sampras var ju överlägsen Kohlschreiber på varenda avdelning. Vet inte om det kan vara gruset som spökar, men om man kollar på bara HC ligger ändå tysken före Pete. Väldigt underligt.

Grymt viktig match nu mellan Federer och Djokovic. Väldigt mycket på spel. Vad jag förstår kan Federer skänka Nadal förstaplatsen för detta år genom en vinst.
Citera
2019-11-14, 00:05
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Har i ärlighetens namn lite svårt att förstå hur man egentligen ska tolka den statistiken. Att Nadal, Federer och Djokovic alla är mot toppen kan man ju förstå, omgivna av ett par servekanoner som Isner och Roddick (och den senare hade ju mer än en serve). Men hur fan kan Sampras - mannen med två förstaservar - hamna först på 31a plats, medan vi har fucking Kohlschreiber (!!!) och Bautista Agut på plats 10 och 12?

Har ju givetvis inte bara med serven att göra, men Sampras var ju överlägsen Kohlschreiber på varenda avdelning. Vet inte om det kan vara gruset som spökar, men om man kollar på bara HC ligger ändå tysken före Pete. Väldigt underligt.

Ett problem är väl att bollen kan slås tio gånger över nät innan poängen avgörs och vid det laget är ju själva serven mer av akademiskt intresse.

Jag kollade ex. upp Nadals statistik för vunna poäng i motståndarens andraserve och han vinner ju nästan lika många poäng där (55.34%), så vet inte hur mycket hans fina statistik (57.45%) i egen serve säger egentligen.

Federer har 56.86% i egen serve och 50.96% i motståndarens.

Det vore mer relevant att se hur många poäng spelarna vinner inom 4-5 slag efter serven.
Senast redigerad av Stefan4 2019-11-14 kl. 00:07.
Citera
2019-11-14, 00:17
Avslutad
Citat:
Ett problem är väl att bollen kan slås tio gånger över nät innan poängen avgörs och vid det laget är ju själva serven mer av akademiskt intresse.

Jag kollade ex. upp Nadals statistik för vunna poäng i motståndarens andraserve och han vinner ju nästan lika många poäng där (55.34%), så vet inte hur mycket hans fina statistik (57.45%) i egen serve säger egentligen.

Federer har 56.86% i egen serve och 50.96% i motståndarens.

Det vore mer relevant att se hur många poäng spelarna vinner inom 4-5 slag efter serven.

Sant. Tror nog heller inte Nadals stat där säger så mycket just om serven. Dock är det nog ändå tveksamt om man kan kalla den "medelmåttig". Men visst, den är sämre än Federers och Djokovics.

Ändå underligt hur såväl Sampras som Lendl kan ligga långt efter Kohlschreiber där. Möjligt att Sampras inte riktigt hade den konsistens som utmärkt Fedalovic. 14 GS, men däremellan hade han nog också en tendens att få spö tidigt lite då och då i andra mindre viktiga turneringar.
Citera
2019-11-14, 00:21
Medlem
abandoftrusts avatar
Citat:

Grymt viktig match nu mellan Federer och Djokovic. Väldigt mycket på spel. Vad jag förstår kan Federer skänka Nadal förstaplatsen för detta år genom en vinst.

Japp hoppas att revangen kommer, matchbollarna från Wimbledon sitter i ännu, hade varit underbart.

https://www.youtube.com/watch?v=udVgrURMIlY
Citera
2019-11-14, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
Märklig match. Han vände just 0-4 till 5-5. Men det var inte mycket till vamos. Ge oss lite biceps! Den här tjuren är ju tamare än Ferdinand.

Öh? Tjuren Ferdinand är typ den galnaste tjuren i världen... Men han har likt Nadal tålamod också.
Citera
2019-11-14, 00:31
Medlem
Angående servande så måste man vara explosiv för att serva hårt också. Så det är mest genetiskt. Har man längden så har man en klar fördel men det går att maximera genom bra teknik och att vara explosiv. Är du inte explosiv så kommer du aldrig att kunna serva särskilt hårt, inte ens om du har grym teknik. Så man får jobba med det man har. Federer är en teknisk servare, han kan inte serva supersnabbt men han servar bra. Variation, precision samt så maskerar han sina servar mycket bra.

Citat:

Största felet med Söderlings servar var att han hade så högt uppkast. Det är mycket dåligt att ha det, man får lätt problem om man spelar utomhus och det är lite dåliga förhållanden då. Vilket Robin led ganska rejält av. Han var mycket bättre på att serva i inomhusturneringar.

Citat:

Lite överraskande kanske men Tysken är faktiskt en sjuk underskattad servare i min bok. Han vann faktiskt äss-ligan i Wimbledon ett år. Men ja, man hade kanske inte tippat att han skulle ligga före Sampras på någon serve-lista.
Senast redigerad av terribilis 2019-11-14 kl. 00:33.
Citera
2019-11-14, 16:47
Medlem
Nån som har koll på matematiken nu när vi vet förutsättningarna? 2-0 i set till Berrettini. Vem kan gå vidare osv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in