Citat:
FN:s särskilda rapportör om tortyr (Nils Melzer) är ingen tyckare i allmänhet, utan en av de främsta auktoriteterna som finns i världen i det ämnet. Trollet kommer att fortsätta att försöka vilseföra om detta i hundratals inlägg till och det finns ingen poäng med att ställa frågor till det.
Men angående vad du säger om "information som är offentlig" så är det värt att påpeka att i kraft av sin rapportör-roll så har Melzer haft möjlighet att inhämta egen information. Till skillnad från allmänna tyckare (vare sig de sitter på en ledarredaktion på en tidning eller bakom sin flashbackdator) så har han kunnat begära att få undersöka saker på plats som vid besök till fängelset Belmarsh. När han slog larm i våras var det efter att ha gjort just ett sådant besök tillsammans med två medicinska experter.
Nu har förresten Sverige nyligen svarat på Melzers senaste förfrågningar till Sverige i september. Melzer visar hela svaret på twitter där UD efter två månader bekräftar att de fått hans brev och svarar att de inte tänker kommentera eller svara på något som står där. "The Government has no further observations to make." Brevet som Sverige besvarar på detta sätt finns här.
Men angående vad du säger om "information som är offentlig" så är det värt att påpeka att i kraft av sin rapportör-roll så har Melzer haft möjlighet att inhämta egen information. Till skillnad från allmänna tyckare (vare sig de sitter på en ledarredaktion på en tidning eller bakom sin flashbackdator) så har han kunnat begära att få undersöka saker på plats som vid besök till fängelset Belmarsh. När han slog larm i våras var det efter att ha gjort just ett sådant besök tillsammans med två medicinska experter.
Nu har förresten Sverige nyligen svarat på Melzers senaste förfrågningar till Sverige i september. Melzer visar hela svaret på twitter där UD efter två månader bekräftar att de fått hans brev och svarar att de inte tänker kommentera eller svara på något som står där. "The Government has no further observations to make." Brevet som Sverige besvarar på detta sätt finns här.
Problemet är ju att Melzer inte bryr sig om vad Sverige och UK svarar på hans förfrågningar, han går ändå ut med information baserat på partsinlagan från JA. T.ex. att han upprepar det där med att man inte ville anmäla honom för våldtäkt från början. Detta är ju helt irrelevant eftersom en brottsutredning fungerar så att man utreder de brottsrubriceringar man fattar misstanke för under det löpande arbetet och det kan i många fall, inte minst för sexualbrott, vara så att anmälaren inte vet exakt vad som är olagligt och hur olika handlingar klassas enligt lagen. Är det inte en klassisk överfallsvåldtäkt med penetration så kan det vara svårt att veta hur lagen ser på olika fall.
Melzer borde alltså gå på fakta, att man under förundersökningen faktiskt kommit fram till att JA är misstänkt för våldtäkt. På sannolika skäl misstänkt, högsta misstankegraden innan åtal. Exakt vad kvinnorna sa när de kom in på polisstationen är ointressant och överspelat. Bara ett exempel på uttalanden på pajasnivå från Melzer. Ovanpå det har vi att man aldrig kan bortse från att det är JA själv som orsakat att han hamnat där han hamnat. Via långa överklaganden, flykten undan rättvisan på ambassaden i 7 år - som dessutom gav honom 25 veckor i fänglse - och överklagandet av begäran av utlämning till USA. Har han rent mjöl i påsen har han inget att frukta vare sig av Sverige eller UK. Men han tycks inte ha rent mjöl i påsen och det är viktigt för världen att se hur mjölet i hans påse faktiskt ser ut. Att han plågar sig själv för att slippa visa upp detta är inget som kan lasta någon annan än han själv, vilket Melzer borde förstå men han tycks ha bestämt sig för en viss uppfattning baserat på JA:s partsinlaga.
Märkligt att Melzer hanterar så viktiga frågor via twitter. Sverige svarar helt korrekt då de hänvisar till sitt tidigare svar som de lämnat till Melzer och som han tydligen inte brytt sig om. Sverige har stark förundersökningssekretess när det gäller våldtäktsfall, Melzer skriver om kvinnorna och uttalar sig i rättsfallen via twitter baserat på JA:s partsinlaga. Totalt rättsvidrigt!
__________________
Senast redigerad av Anonymare 2019-11-13 kl. 07:36.
Senast redigerad av Anonymare 2019-11-13 kl. 07:36.