2019-11-13, 14:50
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
En plan yta = ingen kurva. Hur svårt ska det vara att förstå det?

Fast nu är ju inte ytan plan. Det är bara så att du ser ett så litet utsnitt av en gigantisk sfär att du inte kan se att den är välvd. Fast detta vet du ju.
Citera
2019-11-13, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fast nu är ju inte ytan plan. Det är bara så att du ser ett så litet utsnitt av en gigantisk sfär att du inte kan se att den är välvd. Fast detta vet du ju.

Det stämmer inte överens med den kurva ni förespråkar i videon. Ledsen.
Citera
2019-11-13, 14:53
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Vore ju av yttersta intresse att veta hur långt ifrån varandra båtarna befinner sig i video nr 2. Så man kan bekräfta att det stämmer överens med den kurva som ni förespråkar. Vidare vill jag påstå att om personen hade åkt upp säg 500 meter i luften hade det sett ut som båtarna befann sig på samma plana yta. Kurvan försvinner. 👍

Citat:

Om du tar en stor badboll. Ritar två prickar med 2 mm avstånd ifrån varandra. Håller bollen 3 cm från ditt öga så dom två punkterna är mitt i ditt synfält.

Kommer du kunna se någon kurva mellan dom två prickarna?
Citera
2019-11-13, 14:57
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Vore ju av yttersta intresse att veta hur långt ifrån varandra båtarna befinner sig i video nr 2. Så man kan bekräfta att det stämmer överens med den kurva som ni förespråkar. Vidare vill jag påstå att om personen hade åkt upp säg 500 meter i luften hade det sett ut som båtarna befann sig på samma plana yta. Kurvan försvinner. 👍
Du hade högst troligen sett hela bortre båten vid 500m vilket bekräftar att vattenytan inte är plan. Kurvan försvinner inte, det ser bara så ut.
Citera
2019-11-13, 15:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det stämmer inte överens med den kurva ni förespråkar i videon. Ledsen.

Jo det stämmer. Står du på en strand syns välvningen som ett krön på vattnet en dryg halvmil bort. Befinner sig ett fartyg strax bortom det avståndet så skyms lite lite av båtens höjd precis ovanför vattenlinjen. Ju längre bortom 'krönet' ju mer skyms.

Det är precis så välvningen manifesterar sig, även om det av någon anledning går emot vad känner är rimligt.
Citera
2019-11-13, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Du hade högst troligen sett hela bortre båten vid 500m vilket bekräftar att vattenytan inte är plan. Kurvan försvinner inte, det ser bara så ut.

Kul hur ni använder er av exakt samma argument som mig. "Det ser bara så ut." Ja, det ser så ut. Jag tror det ser så ut för att det faktiskt är så. Det är platt. Motbevisa mig gärna, och när ni gör det, peka inte på en kurva som tydligt syns för att sedan inte synas alls, för då är ni inne på samma spår som jag, dvs "den försvinner."
Citera
2019-11-13, 15:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

En plan yta skulle vara plan oavsett om du står på markytan eller tittar på ytan från 12 000 meters höjd och oavsett hur mycket du zoomar. Hur svårt skall det vara att fatta det?
Citera
2019-11-13, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
En plan yta skulle vara plan oavsett om du står på markytan eller tittar på ytan från 12 000 meters höjd och oavsett hur mycket du zoomar. Hur svårt skall det vara att fatta det?

Bara i din värld där fenomenet vi ser med båtarna bara kan förklaras med en kurva. En tro på något vi annars aldrig kan se. Väldigt religiöst resonerande.
Citera
2019-11-13, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968

Tydligen inte, då ni säger att man tydligt kan se hur den ej är plan när man blickar ut över havet.
Citera
2019-11-13, 15:33
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Bara i din värld där fenomenet vi ser med båtarna bara kan förklaras med en kurva. En tro på något vi annars aldrig kan se. Väldigt religiöst resonerande.

Märkligt att du undviker att svara på min fråga om badbollen

Jag kan utveckla den, du står framför globen i Stockholm.
Du ritar två punkter med en penna, det är 1 cm mellan punkterna.
Då står med näsan ca 10 cm från ytan på globen. Du tittar rakt ner punkterna.

Kommer du kunna se någon kurva mellan punkterna?
Citera
2019-11-13, 16:00
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Tydligen inte, då ni säger att man tydligt kan se hur den ej är plan när man blickar ut över havet.

Ingen här har påstått att man ser själva krökningen. Det man ser är effekterna av den dvs att t ex höga byggnader och berg döljs bakom horisonten. Finns ingen annan rimlig förklaring än kurvan. Speciellt som horisonten alltid är där den borde vara enligt globmodellen.
Zoomar man som med bilderna från Lake Ponchatrain så syns dock kurvan tydligt. En plan yta skulle förbli plan oavsett hur mycket du zoomar.
Citera
2019-11-13, 17:45
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Kul hur ni använder er av exakt samma argument som mig. "Det ser bara så ut." Ja, det ser så ut. Jag tror det ser så ut för att det faktiskt är så. Det är platt. Motbevisa mig gärna, och när ni gör det, peka inte på en kurva som tydligt syns för att sedan inte synas alls, för då är ni inne på samma spår som jag, dvs "den försvinner."
Problemet är att du tar "ser så ut" som en sanning. Att "det ser så ut" är inte detsamma som att det är det. Videona motbevisar det du säger, du kan inte förklara varför en båts underdel döljs på avstånd. Ingen plattjordare har kunnat till dags dato.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in