2019-11-12, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Ska tilläggas också att jag hade varit OK med din förklaring, att jorden är för stor och så vidare, om det inte var för er förklaring till varför saker försvinner vid horisonten. Dessa två går ej ihop, hur mycket ni än försöker inbilla er att det gör det

Jag tror inte någon fattar vad du menar med "dessa två går ej ihop".
Vad är det som inte går ihop?

Citat:
Andra faktorer spelar ingen roll för mig om kurvan är obefintlig.

Det har vi förstått. Vi har också förstått att du inte kan/vill se någon kurva.

Förstår du att de andra faktorerna spelar en jättestor roll för andra än dig?
För mig är t.ex det faktum att våra kartor stämmer med verkligheten en väldigt viktig faktor.
Senast redigerad av WilleGarvin 2019-11-12 kl. 20:35.
Citera
2019-11-12, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Menar du att du skulle kunna se kurvan om du tittar ner mot marken på högre höjd? Alltså verkligen titta NER på marken. Eller hur menar du?

Nej. När jag blickar mot horisonten. Den kan ju tydligt ses vid marknivå, icke sant?
Citera
2019-11-12, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag tror inte någon fattar vad du menar med "dessa två går ej ihop".
Vad är det som inte går ihop?

Det har vi förstått. Vi har också förstått att du inte kan/vill se någon kurva.

Förstår du att de andra faktorerna spelar en jättestor roll för andra än dig?
För mig är t.ex det faktum att våra kartor stämmer med verkligheten en väldigt viktig faktor.

Jag ser ingen kurva där ni påstår er se en kurva, nej. Ni ser på något sätt över kurvan, annars kan man inte bekräfta att det är just en kurva, vet inte hur ni bär er åt.
Senast redigerad av Dendummasillen 2019-11-12 kl. 20:44.
Citera
2019-11-12, 20:59
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
De tjänar pengar på att flyga maximalt med passagerare, inte på att flyga kortast sträckor. That is the case. Biljetter för direktflygningar kostar mer än biljetter som går via Frankfurt, London osv, av den anledningen. Har du aldrig fått resa i hela tid liv? Stackare...

På vilket sätt skulle de få fler passagerare genom att flyga i en båge vs rak linje?

*facepalm*
Citera
2019-11-12, 21:02
Medlem
Citat:
Jag ser ingen kurva där ni påstår er se en kurva, nej.

Du svarar inte på vad du menar med "dessa två går ej ihop".

Citat:
Ni ser på något sätt över kurvan, annars kan man inte bekräfta att det är just en kurva, vet inte hur ni bär er åt.

Nej det är ingen som påstår att vi ser över en kurva. Det är precis tvärtom: vi hävdar att det är en kurva för att du inte kan se det som döljs bakom kurvan.

Och jo, man kan konstatera att det är en kurva genom att mäta hur stor höjdskillnad det är mellan det du ser och det som är dolt av kurvan. Om 10 meter av en fyr är dold av horisonten vet vi att 10 meter av fyren ligger under horisonten.
Citera
2019-11-12, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du svarar inte på vad du menar med "dessa två går ej ihop".

Nej det är ingen som påstår att vi ser över en kurva. Det är precis tvärtom: vi hävdar att det är en kurva för att du inte kan se det som döljs bakom kurvan.

Och jo, man kan konstatera att det är en kurva genom att mäta hur stor höjdskillnad det är mellan det du ser och det som är dolt av kurvan. Om 10 meter av en fyr är dold av horisonten vet vi att 10 meter av fyren ligger under horisonten.

Vad händer sen då, med dessa 10 meter, när jag mellan mig och fyren plötsligt ser ett tydligt platt vattendrag, då jag beger mig högre upp?

Om ni ej ser över kurvan, så kan ni inte bekräfta att det rör sig om en kurva. Påstår du något annat ljuger du.
Citera
2019-11-12, 21:08
Medlem
Citat:
Jag ser ingen kurva där ni påstår er se en kurva, nej. Ni ser på något sätt över kurvan, annars kan man inte bekräfta att det är just en kurva, vet inte hur ni bär er åt.
Vi använder hjärnan.
Här har många av oss förklarat på lågstadienivå hur det fungerar. Du vägrar med en dåres envishet att inte förstå.
Ett sista försök:
Ta en boll och rita ett streck på den. Håll bollen rakt framför dig med raka händer. Vrid bollen så att strecket vandrar uppåt och ifrån dig. När strecket försvunnit ur din vy vrider du lite till. Då finns det en kurvatur mellan "horisonten" på bollen och strecket, den går inte att se MEN DEN FINNS I ALLA FALL.
Sänker du bollen mot marken, dvs att du ökar avståndet från din vy och bollen, kommer strecket tillbaka i din vy. FÖRSTÅR DU NU?
Citera
2019-11-12, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Vi använder hjärnan.
Här har många av oss förklarat på lågstadienivå hur det fungerar. Du vägrar med en dåres envishet att inte förstå.
Ett sista försök:
Ta en boll och rita ett streck på den. Håll bollen rakt framför dig med raka händer. Vrid bollen så att strecket vandrar uppåt och ifrån dig. När strecket försvunnit ur din vy vrider du lite till. Då finns det en kurvatur mellan "horisonten" på bollen och strecket, den går inte att se MEN DEN FINNS I ALLA FALL.
Sänker du bollen mot marken, dvs att du ökar avståndet från din vy och bollen, kommer strecket tillbaka i din vy. FÖRSTÅR DU NU?

En teoretisk kurva vi ej kan se alltså? Mmhm, det kan du och din hjärna behålla för er själva.
Citera
2019-11-12, 21:18
Medlem
Citat:
En teoretisk kurva vi ej kan se alltså? Mmhm, det kan du och din hjärna behålla för er själva.
Jepp, det är tyvärr så det fungerar i normalt tänkande hjärnor. Men du kanske är bra på annat? För det är inte din grej med fysik, matematik och logik.
Prova rita en blomma och ge till din mattefröken. Enda sättet att få bättre än F i den kursen.
Citera
2019-11-12, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Jepp, det är tyvärr så det fungerar i normalt tänkande hjärnor. Men du kanske är bra på annat? För det är inte din grej med fysik, matematik och logik.
Prova rita en blomma och ge till din mattefröken. Enda sättet att få bättre än F i den kursen.

Inte det jag har efterfrågat, en enda gång. Häng med i svängarna, så svårt är det inte. 👍
Citera
2019-11-12, 21:45
Medlem
Citat:
Vad händer sen då, med dessa 10 meter, när jag mellan mig och fyren plötsligt ser ett tydligt platt vattendrag, då jag beger mig högre upp?

De tio meterna med kurva finns såklart kvar. Vad i hela världen trodde du?

Citat:
Om ni ej ser över kurvan, så kan ni inte bekräfta att det rör sig om en kurva. Påstår du något annat ljuger du.

Så om du inte ser över ett berg så är det inte ett berg?
Citera
2019-11-12, 21:55
Medlem
Citat:
Du får allt vara lite försiktig med ditt trollande. Tänk på att det finns de som på fullt allvar tror att du verkligen lever i villfarelsen att vår runda planet är platt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in