2019-11-12, 16:35
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Att jag inte vet hur en platt jord ser ut. Det och min lathet.
Det märkliga är dock att ingen lyckats skapa en korrekt platt karta utan att använda sig av en projektion under alla år som människan kunnat rita kartor om nu jorden vore platt.
Jag tror att orsaken till detta är att jorden inte är platt. Du får gärna tro på en konspiration som man lyckats hålla hemlig ända sedan Platon och Aristoteles tid vilket är långt före Kristi födelse. Jag ser det som fullständigt orimligt.
Citera
2019-11-12, 16:38
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Att jag inte vet hur en platt jord ser ut. Det och min lathet.

Varför har INGEN lyckats med att göra en karta över en platt jord?
Vi har i 100-tals år kartlagt jorden efter det enda fungerande sättet, efter en glob. Varför har exakt ALLA gjort det?
Citera
2019-11-12, 17:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du dikterar inte ämnet. Ta din ilska någon annanstans.

Fast de de två sakerna hänger ju intimt samman. Det är ju... udda att helt fokusera på kurvan man ser, men totalt ignorera att ingen någonsin lyckats rita en korrekt karta över en platt jord.
Citera
2019-11-12, 18:03
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Du dikterar inte ämnet. Ta din ilska någon annanstans.

Min ilska kommer ifrån den jargong som exakt alla ni plattskallar har jag dividerat med.
Ni påstår att det inte finns bevis för en klotformad jord när exakt ALLT pekar på det.

När vi frågar var ni bygger ert trams på så tar ni upp olika saker.

Så fort vi ställer frågor ni inte vill svara på då bytet ni inriktning. När vi hojtar till att ni skiter i att svara kommer samma svar upp.

”Ni bestämmer inte”, ”Du ställer riktade frågor”, ”vart vill du komma fram till” bla bla bla.

Du har nu inlägg efter inlägg pratat om detta med kartor. Nu när jag sonika tar upp att vi i 100-tals år har ritat kartor och jag frågar hur det kommer sig att alla dessa kartorna ALLTID blir efter en klotformad jord så vill du inte länge prata om kartor... utan om krökningen på jorden. Och att kartorna bygger på en krökt jord låtsas du inte förstå.

Kartorna som har ritats via sjöfarten har 1000-tals människor skapat under 100-tals år. Massor helt oberoende av varandra. Menar du på att alla har varit med i denna konspiration att mörka en platt jord???
Senast redigerad av Jazzil 2019-11-12 kl. 18:22.
Citera
2019-11-12, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fast de de två sakerna hänger ju intimt samman. Det är ju... udda att helt fokusera på kurvan man ser, men totalt ignorera att ingen någonsin lyckats rita en korrekt karta över en platt jord.

Om båda hänger samman kan vi väl fokusera på att bevisa kurvan först? 🙌
Citera
2019-11-12, 19:29
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Om båda hänger samman kan vi väl fokusera på att bevisa kurvan först? 🙌

Du bevisar kurvan genom våra kartor.
Exakt VAD är det du inte förstår???
Citera
2019-11-12, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
På tal om psykopat så visar ju du upp nåt diagnosbeteende i din oförmåga att se helheten.

DU tycker att du inte kan se jordens välvning från ett flygplan (har du ens rest någonsin?) men saknar förmåga att väga in alla andra faktorer, vilka du kunnat läsa tidigare i tråden. Men det du inte kan förklara väljer du sonika att vara blind för.

Vad är det för diagnos nu igen...?

Jag har inte sett jordens välvning från någon av de många flygresor jag gjort, det stämmer.
Har du?
Andra faktorer spelar ingen roll för mig om kurvan är obefintlig.
Ska tilläggas också att jag hade varit OK med din förklaring, att jorden är för stor och så vidare, om det inte var för er förklaring till varför saker försvinner vid horisonten. Dessa två går ej ihop, hur mycket ni än försöker inbilla er att det gör det.
Jag har sedan presenterat bilder som styrker min tes, att kurvan ser ut att försvinna på högre höjder, och nej, då menar jag inte att saker slutar försvinna vid horisonten, utan att den kurva som ni pekar på med sådan säkerhet helt enkelt inte finns där längre. Den är borta.

Karta hit och karta dit. Utan kurva, ingen boll. Hur mycket du än försöker intala mig att ingen kurva behöver kunna observeras(även fast du säger att man kan observera den, tydligt) så är jag inte låst till samma sfäriska tänk som du är. Du ser kurvor där de inte verkar finnas och säger samtidigt till mig att kurvor ej går att se.

Man blir alldeles snurrig.
Senast redigerad av Dendummasillen 2019-11-12 kl. 19:39.
Citera
2019-11-12, 19:45
Medlem
Citat:

Karta hit och karta dit. Utan kurva, ingen boll.

Utan en fungerande plattjordskarta, ingen plattjord.
Citera
2019-11-12, 19:57
Medlem
madtops avatar
Off-topic raderat.
Försök låta bli att diskutera vad ni vill diskutera och vem som är dum i huvudet. Håll er till ämnet helt enkelt.

/Moderator
Senast redigerad av madtop 2019-11-12 kl. 20:22.
Citera
2019-11-12, 19:58
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Jag har inte sett jordens välvning från någon av de många flygresor jag gjort, det stämmer.
Har du?
Andra faktorer spelar ingen roll för mig om kurvan är obefintlig.
Ska tilläggas också att jag hade varit OK med din förklaring, att jorden är för stor och så vidare, om det inte var för er förklaring till varför saker försvinner vid horisonten. Dessa två går ej ihop, hur mycket ni än försöker inbilla er att det gör det.
Jag har sedan presenterat bilder som styrker min tes, att kurvan ser ut att försvinna på högre höjder, och nej, då menar jag inte att saker slutar försvinna vid horisonten, utan att den kurva som ni pekar på med sådan säkerhet helt enkelt inte finns där längre. Den är borta.

Karta hit och karta dit. Utan kurva, ingen boll. Hur mycket du än försöker intala mig att ingen kurva behöver kunna observeras(även fast du säger att man kan observera den, tydligt) så är jag inte låst till samma sfäriska tänk som du är. Du ser kurvor där de inte verkar finnas och säger samtidigt till mig att kurvor ej går att se.

Du har alltså aldrig hållit i en fotboll i hela ditt liv? Det är är tragiskt... aldrig hållit i en badboll, tennisboll eller ens en pingisboll.

Stackare...

Kurvan är inte något ”objekt” som stannar kvar när du ökat din höjd. Du kan aldrig åka fram till denna kurva för att ta på den eller går runt och titta på den.

Tänk dig att du håller en fotboll. Håll bollen helt nära dina ögon. Du ser en viss mängd utav fotbollen. Om du nu ökar avståndet från bollen med ditt öga så kommer du se mer av bollen.

Nej, kurvan försvinner inte vid högre höjd. Den finns där hela tiden. Vet inte riktigt vart du fått det ifrån.

Allt EXAKT som vi gör på vår jord.
Exakt VAD är det du inte förstår?
Senast redigerad av Jazzil 2019-11-12 kl. 20:08.
Citera
2019-11-12, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Du har alltså aldrig hållit i en fotboll i hela ditt liv? Det är är tragiskt... aldrig hållit i en badboll, tennisboll eller ens en pingisboll.

Stackare...

Kurvan är inte något ”objekt” som stannar kvar när du ökat din höjd. Du kan aldrig åka fram till denna kurva för att ta på den eller går runt och titta på den.

Tänk dig att du håller en fotboll. Håll bollen helt nära dina ögon. Du ser en viss mängd utav fotbollen. Om du nu ökar avståndet från bollen med ditt öga så kommer du se mer av bollen.

Allt EXAKT som vi gör på vår jord.
Exakt VAD är det du inte förstår?

Jag pratar inte om observationer då jag blickar nedåt mot marken. Ta din fotboll och din otrevliga ton dit någon vill lyssna, snälla.
Citera
2019-11-12, 20:30
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Jag pratar inte om observationer då jag blickar nedåt mot marken. Ta din fotboll och din otrevliga ton dit någon vill lyssna, snälla.

Menar du att du skulle kunna se kurvan om du tittar ner mot marken på högre höjd? Alltså verkligen titta NER på marken. Eller hur menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in