2019-11-09, 11:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Londinium
Åkt i London och Amsterdam nyligen. Var inte fast pris, utan vad man fick var en estimering innan.

Dock kollade jag precis appen nu (är i Stockholm) och det pris jag fått förslaget verkar fast, men kollar man det finstilta står det:

Jag får det därmed till att om resan tar längre än estimerat, eller om chauffören kör en annan längre väg (för att spara tid?), så blir det dyrare. Så med andra ord tar de alltid det högsta möjliga priset per resa.

Om vi jämför med t ex London så händer det faktiskt rätt ofta att slutpriset blir lägre än estimeringen, men då brukar jag iofs dricksa en pund eller två

Så då får jag förstå det som att det kommer att bli förhandlingar med Uber chauffören om ersättning i framtid? I länder som ex Ryssland där få pratar engelska har ju Uber varit ett lysande alternativ men att ha en ilsken ryss som vill ha mer pengar än det förslag som man som kund antagit känns inte så lockande...
Citera
2019-11-11, 11:11
Medlem
Londiniums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SverkerKA
Så då får jag förstå det som att det kommer att bli förhandlingar med Uber chauffören om ersättning i framtid? I länder som ex Ryssland där få pratar engelska har ju Uber varit ett lysande alternativ men att ha en ilsken ryss som vill ha mer pengar än det förslag som man som kund antagit känns inte så lockande...

Nu är det ju dock inte så att chauffören själv väljer pris, utan Uber gör det baserat på avstånd, tid, tillägg (surge/peak), vägtullar samt bil-klass, men jag förstår att det samtidigt kan vara väldigt förvirrande att det faktiska slutpriset kan variera en hel del från vad man trodde det skulle kosta.
Citera
2019-11-12, 15:12
Bannlyst
Citat:
Nu är det ju dock inte så att chauffören själv väljer pris, utan Uber gör det baserat på avstånd, tid, tillägg (surge/peak), vägtullar samt bil-klass, men jag förstår att det samtidigt kan vara väldigt förvirrande att det faktiska slutpriset kan variera en hel del från vad man trodde det skulle kosta.

Ok det innebär att jag kommer att få slutpriset i min app också om det ändrar sig från själva beställningen? Ber om ursäkt för frågan om det är en självklarhet men Uber har varit bra på alla sätt utomlands just för att slippa förhandla om priset.
Citera
2019-11-12, 17:11
Medlem
Londiniums avatar
Citat:
Ok det innebär att jag kommer att få slutpriset i min app också om det ändrar sig från själva beställningen? Ber om ursäkt för frågan om det är en självklarhet men Uber har varit bra på alla sätt utomlands just för att slippa förhandla om priset.

Så fort som resan är avslutad får du det korrekta priset som du kommer debiteras i appen och via mailkvitto, yes. Sedan kan du välja att också lägga på dricks om du vill (vilket är ett "måste" i t ex US eller så får du 1 stjärna).
Citera
2019-11-12, 17:16
Medlem
Londiniums avatar
Exempelkvitto (vissa detaljer utelämnade):
Citat:
2019-10-...
Toyota Prius+

Deptford, London ...
... Hackney Wick, London ...

UberX
Base Fare £2.50
Time £4.44
Distance £9.25
Clean Air Fee £1.11
Subtotal £17.30
Tip £2.00
Total £19.30
Citera
2019-11-12, 17:28
Bannlyst
Har för mig att jag läste för ett tag sen en artikel om folk som klagade på att de priset hade fyra-fem gånger dubblats mot det föreslagna priset när de bokade i appen.
De hade bokat taxi på julafton/nyårsafton eller liknade men appen "visste" inte att det var en speciell dag så de olika tiläggen och liknade syntes inte vid bokningen utan syntes först efter resan vid betalningen.
Kommer inte ihåg om det var Sverige eller utomlands.
Citera
2019-11-12, 17:30
Bannlyst
Citat:
Vad sa appen från början att resan skulle kosta?
Citera
2019-11-12, 18:59
Medlem
Londiniums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Vad sa appen från början att resan skulle kosta?

Om jag minns rätt så gav den en estimering på 18-21 GBP
Citera
2019-11-13, 09:25
Bannlyst
Citat:

Tack för hjälpen !
Citera
2019-11-15, 07:56
Medlem
Har helt slutat åka med Uber.

Taxijakt är alltid betydligt billigare i mitt fall. Går det inte att få tag i en taxi via Taxijakt-appen så brukar jag boka med taxiappen för det stora bolaget i min stad. Brukar bli samma pris eller något billigare än uber. Dessutom bokar de inte av en körning när man står och väntar som uber flertalet kan få för sig.

Kan inte förstå varför folk väljer att åka uber idag då konkurrensen kommit ifatt och förbi prismässigt
Citera
2019-11-16, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ascetoholix
Har helt slutat åka med Uber.

Taxijakt är alltid betydligt billigare i mitt fall. Går det inte att få tag i en taxi via Taxijakt-appen så brukar jag boka med taxiappen för det stora bolaget i min stad. Brukar bli samma pris eller något billigare än uber. Dessutom bokar de inte av en körning när man står och väntar som uber flertalet kan få för sig.

Kan inte förstå varför folk väljer att åka uber idag då konkurrensen kommit ifatt och förbi prismässigt

Inom riket kan jag förstå att det kanske inte gör så stor skillnad men utomlands i städer med mycket turister är priserna helt obskyra ibland. Så jag tänker fortsätta med Uber när jag reser då jag tycker det är utmärkt...
Citera
2019-11-19, 05:11
Medlem
Citat:
Ingen som åkt Uber nyligen?
Jag åker ofta i Toronto och det är fast pris och väldigt smidigt. De priskrigar med Lyft som är en annan likadan tjänst så det händer ofta att man får mail om rabatter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in