• 3
  • 4
2019-11-19, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Londinium
Så fort som resan är avslutad får du det korrekta priset som du kommer debiteras i appen och via mailkvitto, yes. Sedan kan du välja att också lägga på dricks om du vill (vilket är ett "måste" i t ex US eller så får du 1 stjärna).
Det där sista stämmer inte. Chauffören måste lämna omdöme på kunden innan den ser eventuell dricks.
Citera
2019-11-19, 13:23
Medlem
Londiniums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonahQuizz
Det där sista stämmer inte. Chauffören måste lämna omdöme på kunden innan den ser eventuell dricks.

Det verkar faktiskt som att det du skriver stämmer. I stand corrected!
Citera
2019-11-25, 16:03
Bannlyst
https://www.forbes.com/sites/jackkel.../#10b2cf134792

Travis Kalanick verkar inte ligga på latsidan eller lida av fattigdom efter Uber försäljningen.... nu investerar han i "Clouds Kitchen".... kök för uthyrning till entreprenörer som vill starta eget.

Han ger ju åtminstone jobbtillfällen får man säga.... vi behöver några Travis i Sverige skulle jag tro...
Citera
2019-11-25, 20:31
Medlem
Londiniums avatar
Tuffa tider för Uber i Europa:
Citat:
Update on Uber in London

Today Transport for London (TfL) announced that they will not be renewing Uber’s licence to operate in London.
Citera
2020-05-07, 12:43
Medlem
rovmuns avatar
Försöker vissa chafförer på Uber fula sig genom att ta andra vägar som tar längre tid? Har märkt av detta på senare.

Var tvungen att åka taxi två gånger samma väg igår en gång vid 11 och en gång vid 19:00. Det är lätt att åka på fel avfart om man bara kollar på GPSen och inte tänker och kollar på skyltarna. Taxichauffören åker fel och det gör att man måste åka igenom hela stan istället för runt. Jag säger till honom och han säger att andra vägen var avstängd. Jag ser hur han kolla i mobilen och försöker lokalisera sig, han har ingen aning vad han är. Jag påpekar ytterligare en gång att det är bättre att runt och det går att vända, då säger han att det är mycket kö och tar en annan väg. Jag vet att lite längre fram så vet jag att man kommer se vägen och säger nu ser du att det var ingen kö, han säger då att jag är ny och precis tagit sitt taxikort. Problemet är att han har sitt legitimation uppe och det går ut om 4 år och jag vet att de är giltiga 10år. Så han ljög tre gånger. Jag undrade om han trodde att han körde en turist. Då jag hoppade på ett sådant ställe.

För tre veckor sedan var jag med om en likande grej, åkte mot ett ställe och plötsligt så säger taxichauffören att det är avstängt och måste åka en annan väg.

Har även märkt att vissa åker extremt märkliga vägar.

Är det någon som märkt detta med Uber?
Citera
2020-05-07, 18:26
Medlem
Tycker nog att en stor fördel med Uber är att man använder samma app oavsett om man vill åka i Malmö, Cambridge eller Malaga.
Citera
2020-05-07, 19:50
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Försöker vissa chafförer på Uber fula sig genom att ta andra vägar som tar längre tid? Har märkt av detta på senare.

Var tvungen att åka taxi två gånger samma väg igår en gång vid 11 och en gång vid 19:00. Det är lätt att åka på fel avfart om man bara kollar på GPSen och inte tänker och kollar på skyltarna. Taxichauffören åker fel och det gör att man måste åka igenom hela stan istället för runt. Jag säger till honom och han säger att andra vägen var avstängd. Jag ser hur han kolla i mobilen och försöker lokalisera sig, han har ingen aning vad han är. Jag påpekar ytterligare en gång att det är bättre att runt och det går att vända, då säger han att det är mycket kö och tar en annan väg. Jag vet att lite längre fram så vet jag att man kommer se vägen och säger nu ser du att det var ingen kö, han säger då att jag är ny och precis tagit sitt taxikort. Problemet är att han har sitt legitimation uppe och det går ut om 4 år och jag vet att de är giltiga 10år. Så han ljög tre gånger. Jag undrade om han trodde att han körde en turist. Då jag hoppade på ett sådant ställe.

För tre veckor sedan var jag med om en likande grej, åkte mot ett ställe och plötsligt så säger taxichauffören att det är avstängt och måste åka en annan väg.

Har även märkt att vissa åker extremt märkliga vägar.

Är det någon som märkt detta med Uber?
Det finns förmodligen folk som försöker blåsa dig ja, men det är väl inte annorlunda jämfört med vanliga taxibilar? Fördelen med uber är ju att du med 99% sannolikhet får pengarna tillbaka ifall du rapporterar det.
Citera
2020-08-22, 14:54
Medlem
Finns dem som klagar på att vissa chaufförer fular sig och tar massa omvägar för att priset ska sticka iväg, men igår när en vän beställde en Uber så sa han att priset för resan ser han innan han bekräftar och att det således inte spelar någon roll om chauffören tar tio omvägar, priset är detsamma.

Så vad gäller? Är det tickande taxa eller fastpris? Hör olika.
Citera
2020-10-06, 17:12
Medlem
rovmuns avatar
Jag har märkt tre saker senaste tiden.

1. Även om du skriver in exakt adress så kör många till fram till där utan parkerar på andra sidan gatan eller något nummer därifrån. Står du då inne i porten och väntar, dåligt sikt eller till och med så att du inte kollar andra sidan gatan, då får du betala väntavgfit fastän bilen är på fel ställe.

2. Jag tror att priset beräknas med att det är kostar säg 150kr och det 5km mellan och och b och det tar 10 min. Kör taxi då fel väg och det blir 8km och tar 15 min då får du en annan taxa där det står baspris, tid och avstånd istället för bara restaxa. Det är inte så att chafförer stänger av taxametern.

3. Vissa tider när det är mycket trafik så har jag märkt att uber föreslår konstiga vägar som är mycket längre, har trott att det varit någon olycka eller annat men det visar sig flera gånger att jag dubbelkollat med Google maps och Waze samt Apple maps och de anger då den normala vägen och sen när jag gått tillbaka och matar in samma adress igen i uber och kanske ibland gör detta 2-3 ggr då tillsluts föreslår den samma väg.
Citera
2024-07-08, 11:01
Medlem
rovmuns avatar
Är det någon som testat att boka en längre resa med Uber? Har sett att en resa på runt 20 mil kostar ca 1500kr. Är man tre pers sitter man ok och inte så farligt. Däremot har jag flera undringar. Göteborg - Stockholm runt 4500.

1. Väljs bra bilar eller kan man få en rökskadad bil med hjullager som skurit och man behöver stå ut med det i flera timmar.

2. Hur gör de med vilotider, har de tänkt på det?

3. Tillkommer det massa tid / kostnad om man behöver stanna och skita eller äta, tanka Både chaffis och passagerare?

4. Hur går de runt ä, Kan det ens löna sig att åka till Göteborg för 4500kr. Det är 90 mil ca ToR. Säg att bensinen kosta bara den runt 1000-1200kr, 10h jobb , moms, förädling, bil , lån / leasing, etc sen ska Uber ha en del också. Säg att det är 2700 kr kvar - moms - drivmedel - Uber
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in