Citat:
Ursprungligen postat av
Ipsi
Ok, det är möjligt, men just i antifeministiska sammanhang så är det bara ett sätt att försöka plocka offerpoäng på att feminister inte har stoppat manlig omskärelse.
Ja visst. Och min teori är att det här, som jag anser genuina, motståndet har sin rot i antifeminismen men de har blivit övertygade. Jag föreställer mig att det i modern tid har blivit mycket vanligare att protestera mot detta.
Men när jag letar efter statistik som skulle styrka detta (svårt att hitta visar det sig) så finner jag alla möjliga organisationer, flera som är specifikt inriktade på judiska pojkar (av och för judar alltså). De flesta verkar ha startats på 90-talet eller senare.
Nu kan man förvisso tänka sig att de skulle ha fått tanken och blivit motiverade när diskussionen om kvinnlig könsstympning kom upp, men jag tror att det oftare handlar om att man blivit övertygad av antifeministisk retorik, iallafall när det gäller de som tagit upp den här frågan de senaste 10 åren.
Men oavsett vad roten till det hela må vara så kan de ändå ha rätt i frågan, jag tycker inte vi behöver manlig omskärelse, jag tycker inte heller det är så hemskt och jag är inte säker på att jag vill ha ett förbud, men jag utesluter inte det. Som princip ska man inte få utföra kirurgiska ingrepp som inte är medicinskt motiverade på en patient som inte kan ge sitt medgivande (dvs inte är myndig). Det kolliderar givetvis och uppenbarligen med religionsfriheten och jag kan förstå att den senare oftast väger tyngst, för man anser att ingeppet är harmlöst.