Citat:
Ursprungligen postat av
BarryHero
Det naturliga vore ju att Gagliolo startar som vänsterback ifall Pierre Bengtsson inte skulle vara spelbar. Tror ni detta blir fallet eller skulle Janne sätta t ex Filip Helander där eller Niklas Hult som inte ens var med i ursprungstruppen till vänster istället för vår italienviking?
Det ska bli intressant att se hur Janne resonerar. Jag ställde mig ju skeptiskt till att Gagliolo skulle få någon speltid den här samlingen, om det inte blev skador i backlinjen. Och ifall Bengtsson hade startat och linkat av i första halvlek borta mot Rumänien, och Janne hade varit tvungen att fatta ett beslut där och då - så tror jag att Filip Helander hade kommit in i spel.
Men det blir ju annorlunda om de vet att Bengtsson förmodligen inte kan medverka. Och har möjlighet att förbereda det hela nu under veckan, genom att köra ett par träningspass med uppställningen Lustig - Lindelöf - Granen - Gagliolo.
Samtidigt har Filip Helander varit med i Jannes landslag från första uttagningen, och startat fyra matcher i EM-kvalet. Han känner de andra spelarna väl. Han gjorde också några matcher för Bologna som vänsterback. Han går in och stänger igen den där kanten mot Rumänien. Men det lär ju inte bli några Serghino-rusher från Filips sida -
https://www.youtube.com/watch?v=I6-Cr89pThg
Riccardo Gagliolo har å sin sida ännu inte spelat en enda sekund för ett svenskt landslag, på någon nivå. Och han har minst sagt problem med språket. Dessutom har han ju varit skadad på sistone, så formen är väl inte helt hundra. Att han klev av med kramp i senaste matchen med Parma är ju en indikation på det.
Att slänga in en dylik debutant i en så här viktig och avgörande kvalmatch känns vanskligt.
Angående Niklas Hult, så har han mig veterligen inte kallats in.
Citat:
Ursprungligen postat av
znorlax
Martin Olsson tror jag gjort sin sista landskamp. Han har inte spelat på länge, vart klubblös länge och get pikar till Janne.
Utöver det har han varit jävligt överskattad p.g.a sitt bra EM 2016.
Ja, det här med att Martin Olsson skulle ha varit bäst i Sverige under EM 2016 är ju falska nyheter. Andreas Isaksson var bäst, i ett på det stora hela uselt Sverige. Martin var på sin höjd okej. Men han visade i alla fall lite vilja, och slog för en gångs skull ett par dugliga inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av
BarryHero
Nej, det tror jag inte. Janne Andersson älskar Martin Olsson. Det visade han inte minst under 2018 när han slängde in Olsson på alla möjliga positioner när han inte fick plats på vänsterbacken. Om Olsson hittar en klubb till våren och får speltid så kan vi mycket väl se honom i en EM-trupp.
Olsson har dessutom pratat om hur han siktar på att spela ytterligare ett par mästerskap.
Det har Jimmy Durmaz också pratat om att han siktar på.
Men det blir knappast några fler mästerskap vare sig för honom, eller för Martin.
Citat:
Ursprungligen postat av
znorlax
Janne gjorde ju det under en väldigt kort period i väldigt få matcher. Någon var bara någon minut dessutom. Det var ju snarare en utstickare snarare än trend eller något indikerande.
Det var två matcher hösten 2018 i Nations League som Martin Olsson spelade som vänstermittfältare, när Emil Forsberg saknades. Janne testade även Hiljemark i en Ingesson-roll på vänstermittfältet i samma veva. För övrigt den senaste landskampen som Hiljemark spelade.
Förutom det så hoppade Martin Olsson in sista tio minuterna som vänstermittfältare mot Schweiz i VM-åttondelen, och fick ett friläge, som han förvaltade så här -
https://youtu.be/012FkPcI1uE?t=73
Citat:
Ursprungligen postat av
400Ben
Det du glömmer här är att Martin Olsson faktiskt var väldigt bra och hett under första halvan av 2018. Blev uttagen i veckans lag i PL några gånger tex. Men sista året har MO varit iskall. Det är inget bevis att Janne älskar honom utan att han faktiskt var väldigt bra där ett tag. faktiskt så bra så han utmanade Ludde om den ordinarie platsen som VB under VM 2018.
Det slutade dock med att Swansea åkte ur Premier League det året. Och nej, Olsson utmanade aldrig Augustinsson på allvar om vänsterbacksplatsen.
Men för att summera det hela: Jag tror också vi sett det sista av Martin Olsson i landslaget.
Även innan han slet av hälsenan, så missade ju Martin Olsson åtskilliga landslagssamlingar på grund av olika skador.
Varför ska en långtidsskadad, klubblös, i övrigt väldigt skadebenägen, ytterst begränsad även när han är som bäst, åkt ur Premier League fyra gånger, och snart 32-årig Martin Olsson, in i landslaget igen.
Han är ingenting att satsa på framöver.