2019-11-12, 09:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tiden och platsen är intressant.
Framgår av HOL advokatbyrås hemsida att han nu i höst och vinter håller kurser på olika håll i landet. Tema är ekobrott, retorik och hur använda iPad under förhandling och sakframställan i tingsrätten.
Kollar man under händelser på hemsidan så ser man att det var mycket aktiviteter runt om i landet 2018. Många kurser, temadagar och liknande.
I början av 2019 så slutade de logga dessa händelser på hemsidan.
Det har alltså funnits otaliga tillfällen för en skytt att hitta HOL på olika platser sedan 2018 och advokatbyrån började annonsera sina kurser och annat.
Det har till och med varit aktivitet i Billys tidigare hemstad Växjö.
Advokatbyrån deltog även som första byrå i Judiska föreningens arbetsmarknadsdagar. Så det är inte bara ”gangstervideos” med Årets Artist 2019 de figurerar i.
HOL har behövt synas när nya byrån skulle marknadsföras. Han verkar inte ha problem att synas heller och har dessutom valt att inte ställa in sina kurser nu i höst och vinter. Det är positivt för då får byrån in pengar och det är ett tecken på styrka att orka köra vidare. Gissar att hans kurser nu i höst och vinter har extra stort intresse.

MGM Billy bor i Stockholm. Ibland pga sitt yrke behöver han bo på annan ort. Tryggast med att skjuta verkar han ha varit i Stockholm.
Finns en annonserad aktivitet där HOL medverkar i Ystad. Panga där hade ju också funkat menar jag. Men Billy kanske var rädd för Kurt Wallander efter att ha läst för många deckare i finkan.

Billy är hemma i Sthlm och då behövs dock inte samma planering. Han väljer trapphuset för minst risk med vittnen där kan han kanske tycka. På allmän plats kan vilken snapchatande mänska som helst vara igång med mobilkameran. Det kritiska är sträckan mellan porten och flyktbil.
Var han maskerad i trapphuset? Kan HOL ha dragit masken av Billy? Då DNA kvar på platsen.

Att han skjuts det datumet och på den platsen är ingen tillfällighet. Det jag menar är att det funnits många tillfällen tidigare att söka upp HOL på olika platser i landet.
Något har triggat skjutningen kort innan den sker även om planeringen alla gånger har pågått längre tillbaka.

En annan sak jag tänkt på är om Billy har ett giltigt körkort. Någon kollade upp KL:s körkort så kanske någon orkar kika även på Billys.
Ja, det verkar tvärt initierat och dålig planering. Det måtte finnas bättre tillfällen.
Frågan är väl varför det ser likadant ut 2015?
Det var därför jag funderade kring direktiv; om det medföljde vissa riktlinjer.
Citera
2019-11-12, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Det stämmer. Så var det. Karin nekade och förundersökningen lades ner i brist på bevis. I senaste intervjun förnekade Karin kännedom om den där utredningen trots att hon hördes.

Hon hördes men nekade så utredningen lades ned i brist på bevis då det skulle ha varit en muntlig ök enligt torpeden som valde att vända sig till polisen. GW har i någon intervju inga problem med att tro att torpeden talar sanning. Enligt GW har det för honom och polisen varit känt under flera år att KL varit ute efter HOL.

Men i den här tråden kommer folk in med jämna mellanrum och försöker förminska detaljer som denna. Man kan ju fråga sig av vilken anledning.
Citera
2019-11-12, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyktbeteende
Fast KL kallades väl visst till någon form av utfrågning i samband med den kallafötter-torpeden?

Edit
Citat från artikeln där Jan Pernvi minns: ”En person som sade sig vara tilltänkt torped lättade då sitt hjärta för polisen och påstod att han fått i uppdrag av kvinnan att ta livet av Henrik Olsson Lilja.
Den tidigare domaren nekade till anklagelserna och förundersökningen lades ner.

https://www.expressen.se/nyheter/olsson-lilja-misshandlad-vid-sin-port-redan-2015/

Debatten vi hade rörde "anstiftan" i trapphuset, där HOL anmälde. Den ledde inte ens till ett förhör med KL.

Citat:
Hörde ni den utpekade, tidigare domaren under utredningen av misshandeln?

– Nej, det tror jag inte det gjordes. Det fanns ju ingen konklusion annat än advokatens aningar om att det möjligen skulle vara hon som låg bakom. Jag kan inte minnas att hon hördes i den saken, säger Jan Pernvi.

Vad gäller "kalla fötter torpeden" blev hon frågad och nekade och där slutade det "fallet".
Citera
2019-11-12, 09:36
Medlem
Citat:
Det stämmer. Så var det. Karin nekade och förundersökningen lades ner i brist på bevis. I senaste intervjun förnekade Karin kännedom om den där utredningen trots att hon hördes.

Hon nekade till incidenten i trapphuset. Mycket riktigt hade hon rätt, hon hördes aldrig i det ärendet.
Citera
2019-11-12, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det verkar tvärt initierat och dålig planering. Det måtte finnas bättre tillfällen.
Frågan är väl varför det ser likadant ut 2015?
Det var därför jag funderade kring direktiv; om det medföljde vissa riktlinjer.

De är vanligt att de här kriminella gängen arbetar med uppsökande verksamhet i bo hem. Nu tänker jag på hot/utpressning i första hand mot privatpersoner. Mindre vittnen och lättare att komma nära bo. Jag tror HOL dessutom har haft någon form av privat skydd när han rört sig på offentliga platser.
Citera
2019-11-12, 09:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
Vågar du inte skriva ut riktlinjerna/direktiven du insiunerar i flertalet med inlägg?

Jag skulle kunna göra det åt dig(då dina signaler är mycket enkla att tyda) men jag tycker faktiskt det är din sak.
Var det för svårt?

1. Jag funderar kring BP och tidpunkt.
2. Det finns bättre ställen och tider.
3. KL har varit misstänkt tidigare x 2.
4. KL är inte avskriven misstanke.
5. KL har kontrollerat att barnen inte var på plats.
6. HOL har blivit misshandlad tidigare i samma trapphus.

A) är det ett mönster med nåt direktiv från anstiftare.
B) Eller har det skett nåt abrupt som ger kass planering som A nyss.nämnde.

Att du sen leker wannabe advokat åt KL skiter jag blankt i, du förnekar dig inte.
Däremot kan du tillföra nåt i diskussionen än värdelöst OT.
Senast redigerad av develi 2019-11-12 kl. 10:20.
Citera
2019-11-12, 10:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp
De är vanligt att de här kriminella gängen arbetar med uppsökande verksamhet i bo hem. Nu tänker jag på hot/utpressning i första hand mot privatpersoner. Mindre vittnen och lättare att komma nära bo. Jag tror HOL dessutom har haft någon form av privat skydd när han rört sig på offentliga platser.
Ja, det kallas indrivning och knäskålar brukar knäckas för att de ska betala.
Döda har svårt att få.upp portmonnän.

..och det är fortfarande ett märkligt klockslag för detta mordförsök i mitt tycke - dålig planering?

....och KL sägs ha gjort double check gällande sina barn.
Senast redigerad av develi 2019-11-12 kl. 10:08.
Citera
2019-11-12, 10:16
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Hon nekade till incidenten i trapphuset. Mycket riktigt hade hon rätt, hon hördes aldrig i det ärendet.

Det var på grund av den händelsen torpeden som Karin lejt valde att gå till polisen och berätta vad han varit med om. Jag tror inte att de blandat ihop de två olika sakerna. Hon hördes av polisen angående torpeden. Vad sa hon mer? Torpeden hade ett namn hon skulle ha kommit ihåg, vilket hon påstod sig inte göra.
Citera
2019-11-12, 10:22
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp
Hon hördes men nekade så utredningen lades ned i brist på bevis då det skulle ha varit en muntlig ök enligt torpeden som valde att vända sig till polisen. GW har i någon intervju inga problem med att tro att torpeden talar sanning. Enligt GW har det för honom och polisen varit känt under flera år att KL varit ute efter HOL.

Men i den här tråden kommer folk in med jämna mellanrum och försöker förminska detaljer som denna. Man kan ju fråga sig av vilken anledning.

Jag undrar också varför en del blundar för vad Karin gjort. Jag hoppas verkligen att snubben som sitter häktad berättar. Även om inga tekniska bevis finns kan det finnas så många indicier som till slut leder till fällande dom för fröken anstiftare.

Om hon inte kan straffas så får vi nöja oss med att värsta straffet för en anstiftare måste vara att det tilltänkta offret överlever, gång på gång.
Senast redigerad av Combival 2019-11-12 kl. 10:28.
Citera
2019-11-12, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Var det för svårt?

1. Jag funderar kring BP och tidpunkt.
2. Det finns bättre ställen och tider.
3. KL har varit misstänkt tidigare x 2.
4. KL är inte avskriven misstanke.
5. KL har kontrollerat att barnen inte var på plats.
6. HOL har blivit misshandlad tidigare i samma trapphus.

A) är det ett mönster med nåt direktiv från anstiftare.
B) Eller har det skett nåt abrupt som ger kass planering som A nyss.nämnde.

Att du sen leker wannabe advokat åt KL skiter jag blankt i, du förnekar dig inte.
Däremot kan du tillföra nåt i diskussionen än värdelöst OT.

Du vågade alltså inte ta bladet från munnen utan får förtröstar dig på andra. Med tur kanske någon nappar, du får hålla tummarna

Citat:
Det var på grund av den händelsen torpeden som Karin lejt valde att gå till polisen och berätta vad han varit med om. Jag tror inte att de blandat ihop de två olika sakerna. Hon hördes av polisen angående torpeden. Vad sa hon mer? Torpeden hade ett namn hon skulle ha kommit ihåg, vilket hon påstod sig inte göra.

Det är väl tidningarna som ger henne namnet på "torpeden" under intevjun? Kanske hon fick namnet även när hon förhördes men jag gissar att det är 100 turer mellan HOL och KL, att minnet kan svikta är i så fall förtåeligt.
Citera
2019-11-12, 10:42
Medlem
Citat:
Debatten vi hade rörde "anstiftan" i trapphuset, där HOL anmälde. Den ledde inte ens till ett förhör med KL.

Vad gäller "kalla fötter torpeden" blev hon frågad och nekade och där slutade det "fallet".

Ta det lite vackert nu. Som vi vet svarade KL att hon hade kommit ihåg det namn polisen nämnde nu i senaste förhören som identitet på den person som kommit in med anmälan om ”anstiftan 1”. Det var ju ett väldigt speciellt klingande namn. Alltså påstår KL att hon har ett ganska bra minne. Det behöver för övrigt en bra rådman och assessor också.

Hur skulle polisen kunna ha identitet på de personerna som misshandlat HOL utanför trapphuset men de är inte lagförda?

Så det måste vara anstiftan 1 som hon påstår att hon inte känner igen namnet på anmälaren som kontaktade polisen med anledning av uppdrag mord?

Edit: såg att jag var lite tvåa eller trea på bollen här.
Senast redigerad av Avel 2019-11-12 kl. 10:52.
Citera
2019-11-12, 10:49
Medlem
Citat:
Du vågade alltså inte ta bladet från munnen utan får förtröstar dig på andra. Med tur kanske någon nappar, du får hålla tummarna

Det är väl tidningarna som ger henne namnet på "torpeden" under intevjun? Kanske hon fick namnet även när hon förhördes men jag gissar att det är 100 turer mellan HOL och KL, att minnet kan svikta är i så fall förtåeligt.

Aftonbladet avslöjar anstiftan 1 den 7 september:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpqGe3/uppgifter-toppjuristen-utreddes-for-anstiftan-redan-2015

Aftonbladet avslöjar anstiftan 2 25 september:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70Lor8/toppjuristen-utreddes-for-tredje-anstiftan--i-samma-trapphus

Vid tiden för intervjun så kände nog redaktionen endast till anstiftan 1 och det var den som hon svarade att hon inte kände igen namnet på anmälaren och den i samvetskval tilltänkta och tillfrågade torpeden.

Hundra turer där det går att likställa att hon varit anklagad för anstiftan? Nja, de tillfällen sticker ut och de borde hon minnas. Så mycket annat hade hon inte att fixa med om dagarna helt uppenbarligen.
Senast redigerad av Avel 2019-11-12 kl. 11:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in