2019-11-11, 17:02
Medlem
Tänker på mordet i Västerås som någon i den här tråden tog upp av någon anledning, där frun dömdes för anstiftan eller medhjälp till mordet av sin man. HOL var anlitad advokat i det fallet, liknar nu detta!
Dock inte så smart att kopiera delar av något så nyligen hänt, tror domen föll i somras. Möjligheter till ideer skulle iallafall finnas i hans famn. (Kommer inte exakt ihåg när rättegång var...)
Citera
2019-11-11, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Tänker på mordet i Västerås som någon i den här tråden tog upp av någon anledning, där frun dömdes för anstiftan eller medhjälp till mordet av sin man. HOL var anlitad advokat i det fallet, liknar nu detta!
Dock inte så smart att kopiera delar av något så nyligen hänt, tror domen föll i somras. Möjligheter till ideer skulle iallafall finnas i hans famn. (Kommer inte exakt ihåg när rättegång var...)

Tillägg.
Hittade detta, kan vara av intresse, eller inte? GM dömdes till livstid, kvinnan till 12 år men friades i somras av hovrätten.
GM var missnöjd på sin advokat, fick byta till HOL. Hjälpte dock inte.

(FB) Polis utreder misstänkt mord på Saadi Bamandi i Västerås (2016-12-09)
Citera
2019-11-11, 20:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Nånting säger mig ändå att HOL har en del smutsigt byk vi inte fått ta del av, därför jag inte sållar mig till fårskocken än.
Hellre fårskock än fårskalle.

Att KL är misstrodd är inte värst märkligt av olika anledningar.
Åklagare Lucas tycker tydligen det samma iom att hon inte är avskriven.
Citera
2019-11-11, 21:06
Medlem
develis avatar
u jupp
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Han borde ha stått vid sin läst när han fick sommarvikariat på Icas lager i Växjö. Från Wikipedia.

”...när han kom ut ordnade de sociala myndigheterna ett sommarvikariat på ICA:s centrallager i Växjö, en arbetplats han lämnade tämligen omgående.”

Vem vet. Han kanske hade varit ägare till en ICA Maxi idag.

Nu går det säkert att lista ut hur lång tid Billy haft i frihet sedan först dömd på 80-talet och hur mycket tid han då skulle kunnat haft för övning av pistolskytte. Någon vapenlicens ser jag inte att han haft särskilt lätt att få. Skjuta på poliser brukar inte gynna en sådan ansökan.
Så frågan är om hur bra skytt och van med pistol han egentligen är med tanke på att han mest suttit i finkan senaste decennierna?
Övar man i skogen som kriminell och hur ofta?
Kriminella har ju ofta tillgång till vapen men hur ofta kan de avlossa och få erfarenhet av dessa vapen.
Specialstyrkorinom militären, poliser mfl övar på närstrid med vapen inblandat just för att det är mycket farligt för en själv när man hamnar i en sådan situation.
Hur van är en ”vanlig kriminell” i Sverige vid sådan ”strid” egentligen och hur många pistolskott kan Billy ha avlossat i sitt liv egentligen? Och hur ofta mot ”levande mål”?
Ja. Helst ett lager på Ica.

Mycket lär ligga i sinnet likaväl. Krävs väl att vara rätt störd/känslokall att avrätta en människa.
De är nog inte på skjutbanan och tränar direkt oavsett skjutglad.

Tycker plats och tidpunkt verkar korkad öht.
Varför attackera i just trapphuset till lägenheten, typ kartlagd att han går till kontoret?
Samma ställe 2015 fast då blev han misshandlad av två personer.

Låter snarare som om en anstiftare håller i en dirigentpinne och ger direktiv. Andra tider kanske det är mer risk att barnen kan vara med, svårare att ha koll på än på väg till jobbet enligt sedvanlig rutin - och barnen redan på skolan.

Hade varit intressant att veta om torped1 fick med en manual - förutom erbjudande om pengar som jag antar erbjöds.
Senast redigerad av develi 2019-11-11 kl. 21:23.
Citera
2019-11-11, 21:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
(…)
Dels det märkliga i att en handfull polisutredningar där Henrik är målsägande och även till synes präglat utredningarna med sina egna uppgifter, läggs ner gång på gång trots påstådd allvarlig brottslighet.
Det hade jag också tyckt. Att det vore märkligt vill säga.

.. Om det inte vore för polisiär misär när det kommer till den andra manipulativa damen vid namn Möller. Inte en reaktion att hon sitter som en hondjävul mitt i spindelnätet i flera år.
Förutom ett försäkringsbolag och förtvivlade anhöriga.
Sen fortsätter hyndan ge order om misshandel. Ingen reaktion. Inga förhör.
Sen blir det grövre misshandel. Nothing. Sen mord.
Hon flyter runt som en amöba sen skilsmässan från exet som är livrädd för henne. Omgivningen verkar förblindad av hennes kvinnliga väsen, status och utbildning.
En kränkt narcissist är inte att leka med. Revenge.
Citat:
Hon har insyn i hans liv genom konstant kontakt med barnen, och en del gemensamma bekanta.
.
Hur vet du att hon har konstant kontakt? Du har väl inte träffat henne på ett par år, förutom att följa efter henne i fyra kvarter eller vad du nu skrev om.

Citat:
Nu är det nästan ett par år sedan jag träffade henne, men hon är lika vacker som hon alltid varit till utseendet. Objektivt per gängse definition, är hon alltså rakt av Vacker med stort v.
Inget slitage i den bemärkelsen, faktiskt.
Citat:
Jag har träffat henne åtminstone tre gånger, senast för 2 år sedan.
Senast redigerad av develi 2019-11-11 kl. 22:33.
Citera
2019-11-11, 21:48
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
u jupp

Mycket lär ligga i sinnet likaväl. Krävs väl att vara rätt störd/känslokall att avrätta en människa.

Varför attackera i just trapphuset till lägenheten, typ kartlagd att han går till kontoret?

Låter snarare som om en anstiftare håller i en dirigentpinne och ger direktiv. Andra tider kanske det är mer risk att barnen kan vara med, svårare att ha koll på än på väg till jobbet enligt sedvanlig rutin - och barnen redan på skolan.

Hade varit intressant att veta om torped1 fick med en manual - förutom erbjudande om pengar som jag antar erbjöds.
Ja och varför inte skjuta på gatan bakom en byggnad. I en port är man låst men javisst man kan komma nära. Det kan man göra på gångvägen till jobbet oxå.
Citera
2019-11-11, 21:56
Avslutad
Citat:
Karin har trakasserat Henrik på andra sätt, därav kontaktförbudet. Polisutredningarna om att hon eventuellt skickat bulvaner mot Henrik understödjer såklart kontaktförbudsbeslutet, men du kanske skulle fundera lite på varför det blev ett så kortsiktigt förbud?

Jag har inte emotsagt att Henrik har fått påhälsningar av folk, jag emotsäger att det definitivt är Karin som ligger bakom.
Angående ditt tidigare inlägg (nedan) där du faktist ligger mycket nära vad som hänt.
Skulle du kunna utveckla mer utförligt vad det var som hände med K.L just denna period. Hur i hela friden kunde hon börja umgås med dessa personer?. På vilket sätt skulle hon kunna ha typ umgänge med dessa typer. Du har ju insyn i hennes leverne och måste sitta på flera nycklar varför det gick så stup rätt ner. Vad tror du? Skuld? Hämnd? Buissness? Gentjänster? vad hade KL att erbjuda? ordet är ditt!.

Då är vi nu kring sista kvartalet 2017.
Vid ett par tillfällen har hon synts med Östeuropéer/Kaukasier. Åtminstone två män, 40-50år. Juggemaffia-typer. Svartmuskiga, skärpt blick, läderjackor och bus-gång.. Hela paketet alltså.
Något hon aldrig skulle förknippas med enligt mig, under några kända omständigheter. Vid en kontroll senare framgår att hon inte delat sitt namn till dessa typer, men ett telefonnummer.
Hon har inte setts med dessa under 2018/2019, men det kan vara relevant då det så kraftigt avbröt hennes normala umgängeskrets samt att hon betedde sig skyggt ihop med dessa. Det var smygande på bakgator och raska steg.
Min första tanke då var att hon hamnat i skuld.
Skytten kan mycket väl finnas i denna konstellation.
Senast redigerad av sherlocksnake 2019-11-11 kl. 22:05.
Citera
2019-11-11, 22:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Ja och varför inte skjuta på gatan bakom en byggnad. I en port är man låst men javisst man kan komma nära. Det kan man göra på gångvägen till jobbet oxå.
Ja, det är inte direkt avancerad sniper över det hela och det upprepas i samma trappuppgång. Därför undrar jag om det är direktiv med i bilden, att uppdrag och betalning har vissa villkor.
Vilket lär medföra ökat risktagande för skytten (morgon/tidig förmiddag, folk vakna/i rörelse, ljud och lätt att iaktta i trapphus och utanför) och det medför besvärligare ytor att få in en träff sen (rörlig måltavla, rapphus).
Om HOL inte fightats hade han säkert varit död.
Senast redigerad av develi 2019-11-11 kl. 22:47.
Citera
2019-11-12, 05:26
Medlem
https://www.dn.se/debatt/advokatsamfundet-ignorerar-varningar-om-oetiska-advokater/

...och i detta sammanhang om oetiska advokater nämndes HOL och hans advokatbyrå
Citera
2019-11-12, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
Oavsett vems ide det var kallades inte ens KL till förhör. Handlingen hamnade rätt av i papperskorgen!

Fast KL kallades väl visst till någon form av utfrågning i samband med den kallafötter-torpeden?

Edit
Citat från artikeln där Jan Pernvi minns: ”En person som sade sig vara tilltänkt torped lättade då sitt hjärta för polisen och påstod att han fått i uppdrag av kvinnan att ta livet av Henrik Olsson Lilja.
Den tidigare domaren nekade till anklagelserna och förundersökningen lades ner.

https://www.expressen.se/nyheter/olsson-lilja-misshandlad-vid-sin-port-redan-2015/
Senast redigerad av Flyktbeteende 2019-11-12 kl. 07:53.
Citera
2019-11-12, 08:01
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyktbeteende
Fast KL kallades väl visst till någon form av utfrågning i samband med den kallafötter-torpeden?

Edit
Citat från artikeln där Jan Pernvi minns: ”En person som sade sig vara tilltänkt torped lättade då sitt hjärta för polisen och påstod att han fått i uppdrag av kvinnan att ta livet av Henrik Olsson Lilja.
Den tidigare domaren nekade till anklagelserna och förundersökningen lades ner.

https://www.expressen.se/nyheter/olsson-lilja-misshandlad-vid-sin-port-redan-2015/

Det stämmer. Så var det. Karin nekade och förundersökningen lades ner i brist på bevis. I senaste intervjun förnekade Karin kännedom om den där utredningen trots att hon hördes.
Citera
2019-11-12, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
u jupp

Tiden och platsen är intressant.
Framgår av HOL advokatbyrås hemsida att han nu i höst och vinter håller kurser på olika håll i landet. Tema är ekobrott, retorik och hur använda iPad under förhandling och sakframställan i tingsrätten.
Kollar man under händelser på hemsidan så ser man att det var mycket aktiviteter runt om i landet 2018. Många kurser, temadagar och liknande.
I början av 2019 så slutade de logga dessa händelser på hemsidan.
Det har alltså funnits otaliga tillfällen för en skytt att hitta HOL på olika platser sedan 2018 och advokatbyrån började annonsera sina kurser och annat.
Det har till och med varit aktivitet i Billys tidigare hemstad Växjö.
Advokatbyrån deltog även som första byrå i Judiska föreningens arbetsmarknadsdagar. Så det är inte bara ”gangstervideos” med Årets Artist 2019 de figurerar i.
HOL har behövt synas när nya byrån skulle marknadsföras. Han verkar inte ha problem att synas heller och har dessutom valt att inte ställa in sina kurser nu i höst och vinter. Det är positivt för då får byrån in pengar och det är ett tecken på styrka att orka köra vidare. Gissar att hans kurser nu i höst och vinter har extra stort intresse.

MGM Billy bor i Stockholm. Ibland pga sitt yrke behöver han bo på annan ort. Tryggast med att skjuta verkar han ha varit i Stockholm.
Finns en annonserad aktivitet där HOL medverkar i Ystad. Panga där hade ju också funkat menar jag. Men Billy kanske var rädd för Kurt Wallander efter att ha läst för många deckare i finkan.

Billy är hemma i Sthlm och då behövs dock inte samma planering. Han väljer trapphuset för minst risk med vittnen där kan han kanske tycka. På allmän plats kan vilken snapchatande mänska som helst vara igång med mobilkameran. Det kritiska är sträckan mellan porten och flyktbil.
Var han maskerad i trapphuset? Kan HOL ha dragit masken av Billy? Då DNA kvar på platsen.

Att han skjuts det datumet och på den platsen är ingen tillfällighet. Det jag menar är att det funnits många tillfällen tidigare att söka upp HOL på olika platser i landet.
Något har triggat skjutningen kort innan den sker även om planeringen alla gånger har pågått längre tillbaka.

En annan sak jag tänkt på är om Billy har ett giltigt körkort. Någon kollade upp KL:s körkort så kanske någon orkar kika även på Billys.
Senast redigerad av Avel 2019-11-12 kl. 09:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in