Nu har polisen och politiker alltså skickat mötesinbjudan till flera gäng i Malmö så att de tillsammans ska diskutera gängvåldet.
Är dem helt galna?
Skickar de julkort till dem och nämner att de bjuder på saft & bulle om de slutar kriga?
1. Dem vet ju vilka personerna är. Istället för att bjuda in dem på möte så bör de hämtas och låsas in.
2. Gängen kommer aldrig samarbeta med varandra. För mycket blod har redan spillts. Självklart vill de sluta med morden men detr svårt att inte hämnas när ens släktingar dött.
De bjöd in gängledare förra året. Då svarade faktiskt 1 av dem att de kunde tänka sig vara med på mötet. Resterande gäng svarade aldrig.
Måste dock nämna detta:
Tidigare har jag tänkt att satsa på skola och fritidsgårdar varit fel approach. Det hjälper dem inte att hålla sig undan gängen.
Men jag pratade med 2 av mins vänner som bott på Ramels Väg hela sina liv, gått i Rosengårdsskolan och levt bland dessa gäng mer eller mindre 24/7. Jag frågade om hur skolorna var och grejen är att barnen/ungdomarna inte har en aning om vad för jobb det finns där ute.
De flesta väljer att bli bagare, sjuksköterska eller jobba inom hotell & restaurang. Detta inkluderar mina vänner. Lärarna lär inte ut någonting i de skolorna. De får inte information om vilka karrirämöjligheter det faktiskt finns och de saknar hjälpen med att bli kompetent inom de yrkena.
Det är få som VILL jobba inom sjukvården eller bageri. Det leder ingenstans. Otroligt dåliga löner och långa arbetspass.
T.ex. när jag förklarade för min vän att IT/webbutveckling är enkelt att lära sig, gott om jobb, bra lön och ofta goda förmåner, flexibilitet (jobba hemifrån), m.m. så hade han ingen aning om detta.
Lärarna i Rosengård suger verkligen och detta leder till att barnen inte lär sig ett skit. Då har de inga andra val än att ta "skitjobben".
Enligt dom båda så har de samma uppfattning gällande grundskolan: eleverna VILL lära sig mer, de VILL plugga. Men när de väl ska börja gymnasiet är de helt vilse.
Då hoppar de flesta av för de inte ser någon framtid inom t.ex bageri, florist, hotellbranschen. De vill göra annat men får verkligen 0 hjälp på traven.
Att IT är helt okänt för vissa förvånade mig verkligen. Det dom borde göra är att ta in fler utbildningar i skolorna och att redan från grundskolan ta upp fler karrirärmöjligheter.
De hade t.ex ingen praktik. Dd har aldrig fått besök på skolan från olika företag. Barnen har ingen aning om vad för branscher det finns.
Jag skulle säga att IT är det bästa att satsa på. Det behövs folk. Ta in kompetenta lärare, lär dem programmera, lär ut webbutvecklinc, SEO, design, AI, allt möjligt. Efter att jag hade pratat om dem kring detta så valde båda 2 (+ en del av deras bekanta, som var med i gäng) söka till olika IT-utbildningar runt om i landet.
Vore jävligt bra om fler bolag från olila branscher flyttade sina kontor till Rosengård.
Expose:a barnen inför fler karriärmöjligheter.
Det kommer inte lösa alla problem men det kommer med stor sannolikhet förbättra situationen.
Blanda svenska barn i skolorna också så att de lär sig umgås med svenskar. Det var 0 svenskar i mina vänners klasser. Absolut 0.
Nu jobbar en av dem som webbutvecklare på en webbyrå, den andra håller på att ta sin master i UI/UX design.
Hade jag inte hjälpt dom och förklarat att det inte är så svårt att få bra jobb inom IT-branschen så hade de antingen haft ett arbete de inte trivs med eller fortfarande varit med i gäng.
Ord från 2 killar uppvuxna på Ramels Väg.