2019-11-10, 13:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedoc
I all sjukvård har det skett en kostnadsexplosion på grund av att vi kan behandla fler tillstånd och hålla människor vid liv längre. Det kostar. Studier från USA visar att hälften av alla pengar som spenderas på en individs sjukvård i snitt spenderas under dennes sista levnadsår. Man kan då fundera på hur många kronor det får kosta att hålla någon vid liv 3-6 månader till.
Det tror jag stämmer bra. De elaka profitjagande privatkapitalisterna (med bankkonton utomlands) har bekostat utveckling av såväl läkemedel som sjukvårdsutrustning som gjort det möjligt att behandla mer och mer tillstånd, vilket gör att folk lever längre.

Citat:
Att föra över all sjukvård till den privata sektorn är en mycket dålig idé, av bl.a. det skäl som anges av Lava. Privata vårdgivare säger nämligen nej till det som är för dyrt eller jobbigt (dvs inte genererar vinst). Detta måste det offentliga ta hand om. Det är ett av problemen i Stockholm med alla dessa vårdval som tillåts kosta väldigt mycket pengar men inte måste ta de svåra fallen.
Är det så i länder med privat sjukvård. T ex Schweiz?
Blir du rejektad?

(Jag kan tvärtom tycka att privatkapitalistisk profitjagande försäkringsbolag är väldigt generösa med ersättning vid försäkringsärenden).

Citat:
Att gå helt över på ett amerikanskt system med privata försäkringsbolag försämrar situationen ännu mer. Det enda de gör är att åstadkomma en mellanhand som ska tjäna pengar. Det är kostnadsdrivande. Den offentliga sjukvården är inte ineffektiv för att det är roligt.
Den här typen av okunniga fraser kan man få höra av kommunister.

I verkligheten däremot kommer privat sektor att rationalisera bort alla onödiga kostnader för kunderna.
Finns det någon mellanhand som inte behövs så försvinner den pga konkurrensen.
Och finns det en mellanhand som har för hög marginal så kommer den att sänkas ned av konkurrensen.

Privat sektor är sättet att få fram den billigaste och effektivaste vården. Just därför att de inblandade har så starka incitament att uppnå just det.

Jag kan ibland bli förvånad över att folk i Sverige där det trots allt finns en privat sektor inte förstår basal marknadsekonomi. Det är väl en brist hos mig då.
Jag kan ju förstå om det hade varit 1990 och någon hade kommit till Sverige från en öststat och aldrig upplevt marknadsekonomi. Men riktigt så är det ju inte nu?
Är konkurrens ett okänt begrepp?

Citat:
Försäkringar bygger på att många betalar en relativt liten summa för att skydda sig mot något med låg sannolikhet (eller hög summa/hög sannolikhet). Det fungerar dåligt för sjukvård eftersom alla, eller åtminstone en tillräckligt stor andel, förr eller senare behöver sjukvård i någon form. Då blir det orimligt att lägga det i ett privat försäkringssystem som också ska göra vinst. För det ska de, göra vinst. Det är inte någon goodwillverksamhet bolagen sysslar med. Försäkringen kommer alltid vara prissatt så att bolaget på det stora hela gör vinst. Det går ganska bra att räkna på detta på gruppnivå. Det finns till och med en yrkesgrupp, aktuarie, som har till yrke att räkna ut när människor dör.
Mycket issues om vinst här. Det verkar vara det viktiga att ingen får avkastning på sitt sparande.
Jag antar att skribenten swedoc (och de med liknande bekymmer över vinst) klagar högljutt över att avkastningen på hens pensionssparande är för hög. Och att man vill avstå den.

För så är det väl. Ni som har problem med vinst går inte med på att få någon avkastning på sparande och pensionssparande. Den sortens konsekvens får man väl förutsätta.

En aktuarie räknar ut vilken premie försäkringsbolaget måste ta ut. Tar man för lite går försäkringsbolaget i kk. Och det skulle inte uppskattas av kunderna.

En sjukförsäkring tar vi ut olika mycket av. En del lyckliga klarar sig genom livet med minimal kontakt med sjukvården och dör i sömnen. Medan andra har mer skäl att använda sig av sjukvårdens tjänster. En försäkring är ett sätt att dela på kostnaderna. Och med konkurrens och vinstmöjlighet så finns incitamenten att pressa ned kostnaderna för kunderna.

Citat:
Privat sektor tar för övrigt fram relativt lite själv. Ja, det forskas mycket privat men grundforskningen är i stort sett uteslutande finansierad med gemensamma medel.
I verkligheten är det precis tvärtom. Det som offentlig sektor bidrar med är felräkningspengar i sammanhanget.

Citat:
Jag tror tyvärr att det vi ser med Karolinska är avsiktligt (trots Hanlons rakkniv). Det är helt enkelt meningen att det ska gå åt helvete för att driva på privatiseringen, av ideologiska skäl.
Nu vet inte jag vad som avses med Karolinska här. Men om det handlar om upphandlingen av byggnaden som offentlig sektor gjort, så är det inte konstigt att det blir fel. Med det sagt så tror jag det blivit något fel även om privat sektor gjort upphandlingen. Det är helt enkelt svårt att göra en komplex upphandling och få allt rätt. De som inte gjort det lär inte inse problemen.
Citera
2019-11-10, 15:06
Avslutad
Ser inte riktigt problemet.
Regeringen har ju bestämt sig för att Sverige ska bli ett u-land.

Deras mål är ju att sverige ska gå åt helvete.

Detta är bara starten av apokalypsen.

Grattis Sverige
Citera
2019-11-10, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det tror jag stämmer bra. De elaka profitjagande privatkapitalisterna (med bankkonton utomlands) har bekostat utveckling av såväl läkemedel som sjukvårdsutrustning som gjort det möjligt att behandla mer och mer tillstånd, vilket gör att folk lever längre.

Är det så i länder med privat sjukvård. T ex Schweiz?
Blir du rejektad?

(Jag kan tvärtom tycka att privatkapitalistisk profitjagande försäkringsbolag är väldigt generösa med ersättning vid försäkringsärenden).

Den här typen av okunniga fraser kan man få höra av kommunister.

I verkligheten däremot kommer privat sektor att rationalisera bort alla onödiga kostnader för kunderna.
Finns det någon mellanhand som inte behövs så försvinner den pga konkurrensen.
Och finns det en mellanhand som har för hög marginal så kommer den att sänkas ned av konkurrensen.

Privat sektor är sättet att få fram den billigaste och effektivaste vården. Just därför att de inblandade har så starka incitament att uppnå just det.

Jag kan ibland bli förvånad över att folk i Sverige där det trots allt finns en privat sektor inte förstår basal marknadsekonomi. Det är väl en brist hos mig då.
Jag kan ju förstå om det hade varit 1990 och någon hade kommit till Sverige från en öststat och aldrig upplevt marknadsekonomi. Men riktigt så är det ju inte nu?
Är konkurrens ett okänt begrepp?

Mycket issues om vinst här. Det verkar vara det viktiga att ingen får avkastning på sitt sparande.
Jag antar att skribenten swedoc (och de med liknande bekymmer över vinst) klagar högljutt över att avkastningen på hens pensionssparande är för hög. Och att man vill avstå den.

För så är det väl. Ni som har problem med vinst går inte med på att få någon avkastning på sparande och pensionssparande. Den sortens konsekvens får man väl förutsätta.

En aktuarie räknar ut vilken premie försäkringsbolaget måste ta ut. Tar man för lite går försäkringsbolaget i kk. Och det skulle inte uppskattas av kunderna.

En sjukförsäkring tar vi ut olika mycket av. En del lyckliga klarar sig genom livet med minimal kontakt med sjukvården och dör i sömnen. Medan andra har mer skäl att använda sig av sjukvårdens tjänster. En försäkring är ett sätt att dela på kostnaderna. Och med konkurrens och vinstmöjlighet så finns incitamenten att pressa ned kostnaderna för kunderna.

I verkligheten är det precis tvärtom. Det som offentlig sektor bidrar med är felräkningspengar i sammanhanget.

Nu vet inte jag vad som avses med Karolinska här. Men om det handlar om upphandlingen av byggnaden som offentlig sektor gjort, så är det inte konstigt att det blir fel. Med det sagt så tror jag det blivit något fel även om privat sektor gjort upphandlingen. Det är helt enkelt svårt att göra en komplex upphandling och få allt rätt. De som inte gjort det lär inte inse problemen.

Jag väljer att bemöta detta en gång.

Det som händer i system med helt privata sjukvårdsförsäkringar är att du helt enkelt inte får en försäkring om du har ett kroniskt tillstånd. I länder där du har försäkring genom jobbet, bl.a. Tyskland, så blir du låst till ditt jobb om du råkar få en kronisk sjukdom.

Privata utförare har inget som helst incitament att sänka kostnaderna. Sjuka människor är ofta desperata och betalar vad som helst. Vården är inte någonstans i närheten av att vara en perfekt marknad där dina marknadsekonomiska principer gäller. Tvärt om så är det i stort sätt ogenomträngligt för en icke utbildad att välja mellan olika alternativ och när man ligger där och blöder så är det inget man har tid med.

Apropå mellanhänder som skulle försvinna så händer det till del i t.ex. USA där försäkringsnätverken startar egna sjukhus. Det minskar knappast nämnvärt på kostnaderna och är sällan särskilt bra för de som arbetar där.

Eftersom du framhåller marknadsekonomins fördelar kanske du kan förklara varför USA använder ca 18 % av BNP till sjukvård medan Sverige använder ca 9%. Då har också USA en stor grupp helt oförsäkrade och en barndödlighet i paritet med vissa u-länder.

Ang vinst så har jag inget emot att folk gör vinst men för just sjukvård så skulle jag hellre se de pengarna satsade på mer sjukvård (eller personalen). Ja, det finns absolut ineffektivitet inbyggt i systemet, bl.a. LOU, men det är ändå bättre än alternativet.

Du får gärna leverera källa på att privata företag lägger enorma summor på R&D. Sist jag kollade (vilket ska medges var rätt länge sen nu) så la amerikanska läkemedelsbolag ungefär tre gånger så mycket pengar på marknadsföring som på R&D. Många grundvetenskapliga upptäckter och även många medicintekniska produkter tas fram i samarbete med universitet där de sedan hamnar i olika spinoffbolag.
Citera
2019-11-11, 19:38
Avslutad
Citat:
Jag håller inte med.
Jag tycker att det är lämpligt med en läkare som sjukhusdirektör för Karolinska. Det är en mycket omfattande och komplex verksamhet som man bör förstå. Det är lättare om man är läkare. De sjukhusdirektörer du nämner har samtliga varit erfarna chefer, det är inte där det brister.

Problemet är att Karolinska är exceptionellt. Det har absolut tillåtits en del otillbörligt frifräsande men en hel del banbrytande forskning har också kommit ut ur det. Sannolikt har man varit lite för generös och glidit en del med olika medel och vad de är avsedda för.

Det stora problemet är dock ett annat. För ett antal år sedan ville starka krafter göra om K till ett skyltfönster för deras modell, Värdebaserad vård. Detta var i stort sett ett fientligt övertagande av sjukhusledningen och där satt ett flertal människor med jävskonflikter. Karolinska har absolut haft problem förut också men detta är en annan liga. Man införde en i stort sett oprövad verksamhetsmodell samtidigt som man flyttade in i sitt nya alldeles för dyra hus. Dessutom håller man samtidigt med detta på att göra om hela sjukvården i Stockholm. Produktivitetsbortfallet var ett faktum när antalet chefer ökade med 30% och enorma mängder möten hölls. Detta sammanfaller väl med de siffror vi fått se för produktivitet kontra helårsarbetskrafter. Denna organisationsmodell har man sedan ändrat två gånger till, givdtvis med fler oändliga möten.

Den största skulden för detta ligger hos BCG samt de som lät det ske. Många personer är att klandra, bl. a. paret Svenonius.

Men sjukhusdirektörerna, läkarna, har inget ansvar?

Alla håller inte med dig.

Citat:
Det har funnits en kultur på Karolinska sjukhuset att strunta i ekonomiska ramar och i stället lita på att politikerna tillför extra pengar när ekonomin kärvar
Vem sätter kulturen? Hm. Ledningen?

Citat:
En av de som är kritiska är Håkan Sörman, ordförande i Karolinskas styrelse.

– Man tror att det blåser över, att det kommer pengar så man klarar sig. Men nu gör det inte det, säger han.

Sörman är bland annat kritisk till att sjukhuset inte tidigare anpassat personalstyrkan till det nya uppdraget.
För mig låter det som att han kritiserar... sjukhusledningen?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50elRb/kritik-mot-karolinska-man-tror-det-kommer-pengar
Citera
2019-11-11, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men sjukhusdirektörerna, läkarna, har inget ansvar?

Alla håller inte med dig.

Vem sätter kulturen? Hm. Ledningen?

För mig låter det som att han kritiserar... sjukhusledningen?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50elRb/kritik-mot-karolinska-man-tror-det-kommer-pengar

Jag har inte påstått att sjukhusledningen är utan ansvar. Det jag sa var att läkarna som har varit sjukhuschefer också har varit mycket erfarna chefer, dvs de har inte fått jobbet bara för att de är läkare. Speciellt Melvin Samsom har ett stort ansvar för att ha kört sjukhuset rejält i botten. Dessutom var han korrupt på ett individuellt plan när han tog in sina polare som konsulter, den dyraste för 55 kkr/dag. Inte månad, per dag.

Sjukhusledningen har definitivt ett ansvar, även individuella läkare (vilket jag också säger i stycket nedanför).

Huvudanledningen till att det är problem är dock inte detta. Titta på när det började omorganiseras och när antalet anställda som inte direkt bidrog till vården började öka. Där kommer du hitta förklaringen.

Det nya uppdraget som Karolinska har är helt orealistiskt om man tänker sig erbjuda vettig sjukvård till länets invånare. Det är politikernas fel.
Citera
2019-11-11, 22:45
Avslutad
Citat:
Jag har inte påstått att sjukhusledningen är utan ansvar. Det jag sa var att läkarna som har varit sjukhuschefer också har varit mycket erfarna chefer, dvs de har inte fått jobbet bara för att de är läkare. Speciellt Melvin Samsom har ett stort ansvar för att ha kört sjukhuset rejält i botten. Dessutom var han korrupt på ett individuellt plan när han tog in sina polare som konsulter, den dyraste för 55 kkr/dag. Inte månad, per dag.

Sjukhusledningen har definitivt ett ansvar, även individuella läkare (vilket jag också säger i stycket nedanför).

Huvudanledningen till att det är problem är dock inte detta. Titta på när det började omorganiseras och när antalet anställda som inte direkt bidrog till vården började öka. Där kommer du hitta förklaringen.

Det nya uppdraget som Karolinska har är helt orealistiskt om man tänker sig erbjuda vettig sjukvård till länets invånare. Det är politikernas fel.
Och du tror att det är politiker som ligger bakom den idén? Det är läkare som kläckte idén att koncentrera högspec vård till Karolinska. Den skedde i början av 2000-talet och HS och KS slogs samman som en konsekvens av den idén, och det var läkare som ville ha det så. Läkare har högt anseende i vårdvärlden, vilket du säkert är väl medveten om. Idéer som läkare för fram eller stöder är mycket svårt för politiker och tjänstemän att gå emot. Det är härligt att åtnjuta det där anseendet och få igenom sina idéer, eller hur? Inte lika kul att ta ansvar när de där idéerna visade sig vara dåliga.
Citera
2019-11-12, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och du tror att det är politiker som ligger bakom den idén? Det är läkare som kläckte idén att koncentrera högspec vård till Karolinska. Den skedde i början av 2000-talet och HS och KS slogs samman som en konsekvens av den idén, och det var läkare som ville ha det så. Läkare har högt anseende i vårdvärlden, vilket du säkert är väl medveten om. Idéer som läkare för fram eller stöder är mycket svårt för politiker och tjänstemän att gå emot. Det är härligt att åtnjuta det där anseendet och få igenom sina idéer, eller hur? Inte lika kul att ta ansvar när de där idéerna visade sig vara dåliga.

Det var/är vissa läkare som vill ha det så. Jag kan lova dig att vi andra inte tycker att de är utan ansvar. Jag har inte heller påstått att de är utan ansvar. Det jag säger är att huvudansvaret ligger någon annanstans. Många av de mest drivande för den nya organisationen har slutat, andra har ändrat sig och medgett sitt fel.

Sjukhusen slogs ihop för att man bl.a. trodde att det skulle spara pengar. Trots alla bevis på motsatsen. Det är samma konsulter som har rest runt och slagit ihoo sjukhus i VGR och skåne som gjorde detta (har tyvärr inte namnet i huvudet just nu).
Senast redigerad av swedoc 2019-11-12 kl. 08:04.
Citera
2019-11-16, 21:35
Medlem
dovAkins avatar
Kommer bli varsel på Danderyd, SÖS och Södertälje också står det i internt mejl från Danderyds VD
Citera
2019-11-16, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Kommer bli varsel på Danderyd, SÖS och Södertälje också står det i internt mejl från Danderyds VD
När skickades det mailet tro ?
Citera
2019-11-17, 00:17
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovport
När skickades det mailet tro ?

Igår eftermiddag (Fredag)Lär dyka upp tidningarna kommande vecka. Står att det kommer ta ca 6 månader att gå igenom typ vilka som får gå osv. Bifogar bilder från mejlet här

Står ”troligen”

https://minfil.com/Qab5W4Afn2/971F4A54-C370-4243-8463-0055958B1F88_jpeg

https://minfil.com/Idb9W7A8n0/C696E03B-3DB7-4AA6-8A51-C11E9E8EBA94_jpeg
Citera
2019-11-17, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Igår eftermiddag (Fredag)Lär dyka upp tidningarna kommande vecka. Står att det kommer ta ca 6 månader att gå igenom typ vilka som får gå osv. Bifogar bilder från mejlet här

Står ”troligen”

https://minfil.com/Qab5W4Afn2/971F4A54-C370-4243-8463-0055958B1F88_jpeg

https://minfil.com/Idb9W7A8n0/C696E03B-3DB7-4AA6-8A51-C11E9E8EBA94_jpeg
Ok,tack. Man brukar undvika att gå ut med negativa besked på fredagar men inte här tydligen.
Citera
2019-11-17, 00:33
Medlem
dovAkins avatar
Var en PDF på 33 sidor totalt detta stod även med gällande KS

Nedersta spalten https://minfil.com/Lbh5W4A1n1/9F333789-4F30-4595-BFA9-172B9E4BCE14_jpeg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in