Citat:
Det tror jag stämmer bra. De elaka profitjagande privatkapitalisterna (med bankkonton utomlands) har bekostat utveckling av såväl läkemedel som sjukvårdsutrustning som gjort det möjligt att behandla mer och mer tillstånd, vilket gör att folk lever längre.I all sjukvård har det skett en kostnadsexplosion på grund av att vi kan behandla fler tillstånd och hålla människor vid liv längre. Det kostar. Studier från USA visar att hälften av alla pengar som spenderas på en individs sjukvård i snitt spenderas under dennes sista levnadsår. Man kan då fundera på hur många kronor det får kosta att hålla någon vid liv 3-6 månader till.
Citat:
Är det så i länder med privat sjukvård. T ex Schweiz?Att föra över all sjukvård till den privata sektorn är en mycket dålig idé, av bl.a. det skäl som anges av Lava. Privata vårdgivare säger nämligen nej till det som är för dyrt eller jobbigt (dvs inte genererar vinst). Detta måste det offentliga ta hand om. Det är ett av problemen i Stockholm med alla dessa vårdval som tillåts kosta väldigt mycket pengar men inte måste ta de svåra fallen.
Blir du rejektad?
(Jag kan tvärtom tycka att privatkapitalistisk profitjagande försäkringsbolag är väldigt generösa med ersättning vid försäkringsärenden).
Citat:
Den här typen av okunniga fraser kan man få höra av kommunister.I verkligheten däremot kommer privat sektor att rationalisera bort alla onödiga kostnader för kunderna.
Finns det någon mellanhand som inte behövs så försvinner den pga konkurrensen.
Och finns det en mellanhand som har för hög marginal så kommer den att sänkas ned av konkurrensen.
Privat sektor är sättet att få fram den billigaste och effektivaste vården. Just därför att de inblandade har så starka incitament att uppnå just det.
Jag kan ibland bli förvånad över att folk i Sverige där det trots allt finns en privat sektor inte förstår basal marknadsekonomi. Det är väl en brist hos mig då.
Jag kan ju förstå om det hade varit 1990 och någon hade kommit till Sverige från en öststat och aldrig upplevt marknadsekonomi. Men riktigt så är det ju inte nu?
Är konkurrens ett okänt begrepp?
Citat:
Mycket issues om vinst här. Det verkar vara det viktiga att ingen får avkastning på sitt sparande.Försäkringar bygger på att många betalar en relativt liten summa för att skydda sig mot något med låg sannolikhet (eller hög summa/hög sannolikhet). Det fungerar dåligt för sjukvård eftersom alla, eller åtminstone en tillräckligt stor andel, förr eller senare behöver sjukvård i någon form. Då blir det orimligt att lägga det i ett privat försäkringssystem som också ska göra vinst. För det ska de, göra vinst. Det är inte någon goodwillverksamhet bolagen sysslar med. Försäkringen kommer alltid vara prissatt så att bolaget på det stora hela gör vinst. Det går ganska bra att räkna på detta på gruppnivå. Det finns till och med en yrkesgrupp, aktuarie, som har till yrke att räkna ut när människor dör.
Jag antar att skribenten swedoc (och de med liknande bekymmer över vinst) klagar högljutt över att avkastningen på hens pensionssparande är för hög. Och att man vill avstå den.
För så är det väl. Ni som har problem med vinst går inte med på att få någon avkastning på sparande och pensionssparande. Den sortens konsekvens får man väl förutsätta.
En aktuarie räknar ut vilken premie försäkringsbolaget måste ta ut. Tar man för lite går försäkringsbolaget i kk. Och det skulle inte uppskattas av kunderna.
En sjukförsäkring tar vi ut olika mycket av. En del lyckliga klarar sig genom livet med minimal kontakt med sjukvården och dör i sömnen. Medan andra har mer skäl att använda sig av sjukvårdens tjänster. En försäkring är ett sätt att dela på kostnaderna. Och med konkurrens och vinstmöjlighet så finns incitamenten att pressa ned kostnaderna för kunderna.
Citat:
I verkligheten är det precis tvärtom. Det som offentlig sektor bidrar med är felräkningspengar i sammanhanget.Nu vet inte jag vad som avses med Karolinska här. Men om det handlar om upphandlingen av byggnaden som offentlig sektor gjort, så är det inte konstigt att det blir fel. Med det sagt så tror jag det blivit något fel även om privat sektor gjort upphandlingen. Det är helt enkelt svårt att göra en komplex upphandling och få allt rätt. De som inte gjort det lär inte inse problemen.