Citat:
Ursprungligen postat av
Lava
Du kan säkert själv räkna ut att din upplevelse inte är normativ, för om så vore hade vi inte haft någon hetare samhällsdebatt om att tillgängligheten inom den totala vårdapparaten är katastrofal.
Tillgängligheten i vården har på bred front försämrats med en utveckling som i det närmaste kan beskrivas som radikal.
Jag förnekar inte att det inte fanns problem tidigare men de problem som fanns och beskrevs under 80-talet är utifrån dagens perspektiv skrattretande.
Varför skulle det inte finnas en het samhällsdebatt ändå?
Sedan när är debatter i Sverige baserade på fakta och inte fantasier???
Här finns en artikel om den ständiga vårdkrisen:
http://magasinetneo.se/artiklar/den-standiga-vardkrisen/
(Notera att neo minsann inte har något skäl att försvara offentlig sektor. Snarare tvärtom).
Huvudproblemet är att det sköts av offentlig sektor. Det är en dysfunktionell organisationsform som saknar incitament till förbättringar. Alla lösningar för den stavas mer resurser.
Jag har när dessa kommentarer ibland poppat upp frågat hur långa köerna är i den privata hårvården. Och då skär det ihop i skallen för kommunisterna. Där finns inga köer. Där finns överkapacitet.
Men detta är privat sektor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lava
Köerna är så långa att många tandläkare tagit bort kösystemet, det är samma upplägg som inom vården, du får ringa varje morgon och kontrollera om några nya tider släppts.
Det beror helt på vad du söker för akuta besvär, det finns jourtandläkare (kostnad därefter) som många gånger kan lösa den akuta situationen provisoriskt men sedan behöver du tid för att slutföra åtgärden och då sitter du plötsligt i den där kön med ett problem som borde kunna åtgärdas direkt.
Om det där är folktandvården du pratar om så är jag i sig inte förvånad. Men när jag skrev om tandläkare var det privat sektor som avsågs. Därav frågan om den som låter sina patienter vänta har några patienter kvar.
Jag har en närstående som kommit ur kallelser från tandläkare. Han kollade på nätet och ringde en som hade god referenser. Det var inte akut utan bara undersökning. Men det dröjde inte länge innan han fick komma dit. Så jag ser inte att det finns någon direkt underkapacitet i tandvården. I privat sektor vill säga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lava
Det är inte välfärden som är problemet, det är den nya obalansen mellan andelen invånare som betalar skatt och andelen invånare som bara belastar systemet.
Problemet är offentlig sektor. Det är fundamentalt för den organisationsformen. Det kommer alltid vara problem med offentlig sektor.
Att vi överhuvudtaget får bättre vård beror på att den offentliga sjukvården köper läkemedel och sjukvårdsutrustning av privat sektor. Då får den de förbättringar de själva inte har några incitament att ordna.
Privat sektor blir därmed också sjukvårdens förbannelse. Privat sektor tar fram produkter som gör att fler kan botas. Fler sjukdomstillstånd kan identifieras med bättre analysmetoder. Fler kan botas med bättre läkemedel och bättre utrustning.
I och med detta kan fler patienter behandlas. Och fler överlever och kan återkomma till sjukvården som patienter.
Vidare stiger livslängden efter 65. Bara sedan 2009 har den ökat med 1 år. Det gör att vi genererar fler besök under vår livstid. De flesta besök görs som barn och pensionärer.
Detta leder till högre belastning på sjukvården och när den då har en organisationsform som saknar incitament till förbättring får vi just den stående krisen. Folk vet då att en behandlingsform existerar. Att den inte fanns för 20 år sedan skiter folk i. Dom bara ska ha den. Men offentlig sektor har inget annat sätt ätt lösa problemet än att A) ropa på mer resurser B) skapa köer.
Om jag berättade hur illa det var i sjukvården för 40-50 år sedan skulle folk här inte tro på mig.
Det har alltid varit obalans mellan de som nyttjar offentlig sektors tjänster och vi som betalar. Det är inget nytt. Den obalansen ökades på 60-70-80-talen. På 70 och 80-talet fick vi inga reallöneökningar i Sverige. Just för att Erlander/Palme/Carlsson jobbade hårt på att öka den obalans du nämner.
Majoriteten vill ha den här obalansen. De anser att de profiterar på den. De tror att de får mer av statens stöldgods än man plundras på själv. (S) har varit speciellt skickliga på att kommunicera det. Nu har vi också SD som kommunicerar samma sak men med en lite modifiering.
Det enda som kan rädda oss är internationell konkurrens som antingen gör att vi avvecklar offentlig sektor eller åker tillbaka till ett u-land.
Om vänsterväljarna fortsätter med parasitpolitiken så ökar flyttakten för näringslivet och vi får brain drain. Och då ser jag ingen framtid för Sverige.