Citat:
Ursprungligen postat av
Robert Prytz
Jag får inte riktigt ihop hur denna skjutning har gått till. Att bilbomben och skjutningen hör ihop låter rimligt. De 6 min som skiljer mellan bomben och skjutningen verkar väl avvägda. 6 min är väl ungefär vad det tar för en standardutryckning i Malmö och ganska exakt vad det tar för en patrullbil att åka från Möllevången till platsen för sprängningen.
OM händelserna hänger ihop så är den här skjutningen välplanerad. Bomb ska fixas och den ska placeras på rätt avstånd från Möllan, vapen ska fixas. Någon har väl dessutom släppts av cyklisterna på lagom avstånd från Möllan för inte fan kan man cykla runt med automatvapen en helgkväll.
För att genomföra hela det här måste man ju vara säker på att BO är just där och då. Annars skiter sig allt. Och det är ju jävligt lätt hänt att allt går i kras. Det räcker ju att BO träffat en kund för att han inte ska vara på torget när mördarna kommer dit. Eller att han gått och pissat.
Om man tänker sig att en medhjälpare har stått på torget och bekräftat att BO är på plats till bombutlösaren och cyklisterna, så borde inte ens det räcka för att vara säker på att mordet går i lås. På 6 minuter kan mycket hända som får BO att röra sig därifrån.
Kanske är detta utfört av någon som kände BO och kunde få dem att vara just där och då?
Du har säkert rätt i att det är planerat, men är det så komplicerat?
Ett möjligt händelse förlopp:
Bomber är lättilverkade och antagligen har alla grupperingar några på lager.
Tonåringar är flockdjur och har sina vanor och inpinkade platser, lågoddsare att bo skulle drälla runt där det hände, förr eller senare och stanna kvar en god stund. Kanske gärningsmännen var på plats förra helgen, men bo dök inte upp. Hade de inte lyckats denna gång, kaske de åter varit på plats nästa helg.
Vapen ingår i grundutrustning, inget som behöver "fixas". Gm cyklar dit med pistol(er) i innerfickan (varifrån kom "automatvapnet") och inväntar bo. Bo iakttas, bombkumpanen rings upp och åker till förutbestämd plats och smäller av sin laddning.
Gm hör när det smäller, väntar några minuter och cyklar sedan fram till bo och skjuter på kort håll. Cyklar sedan lugnt iväg i några kringelkrokar, lämnar cykeln, promenerar en kort sträcka och byter till annat fordon, eller går in till en "bekant" som bor i närheten och "råkar" vara hemma för tillfället.
Visst vore det en planering, men inte så avancerat i mina ögon.
Poångterar att det bara är ett av många möjlig scenarior.