2019-11-11, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag har inga problem att föreställa mig kurvan i samband med bilderna på TT. Problemet uppstår när kurvan inte gör sig påmind på högre höjd. Vilket får mig att tro att det inte rör sig om någon kurva öht, utan något annat. 👌

Men den gör sig påmind på högre höjd.
Halva ön är dold under horisonten:
https://beyondhorizons.eu/2016/08/03/pic-de-finestrelles-pic-gaspard-ecrins-443-km/

Och det är nog fler än jag som har sett solen gå ned under horisonten från ett flygplan.
Citera
2019-11-11, 17:32
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Varför skulle det inte finnas någon horisont på en platt jord?
Därför att inget hindrar ljuset från att nå dina ögon/kamera.

Citat:
Är vi ännu en gång tillbaka i antagandet att du ska se ett oändligt avstånd bara för att du befinner dig på en platt yta?
Helt fel slutsats igen. Jag antar att havet eller plan mark skulle försvinna i ett dis. Inte sluta tvärt, exakt där den runda jordens krökning råkar finnas.
Citera
2019-11-11, 17:38
Medlem
Citat:
Varför skulle det inte finnas någon horisont på en platt jord? Är vi ännu en gång tillbaka i antagandet att du ska se ett oändligt avstånd bara för att du befinner dig på en platt yta?

Det är inget antagande att ljus kan färdas hur långt som helst så länge det är fri sikt, det är ett mycket väl prövat faktum. Och detta oavsett om du är på en platt yta eller en sfärsik yta.

Så en så enkel sak som att solen så här års inte syns på mer än 12 timmar är ett väldigt tydligt bevis för att något döljer solen. Och vi vet att det inte är "perspektiv".
Citera
2019-11-11, 17:40
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag hade köpt ditt argument om det inte var för att redan vid marknivå så ska man enligt dig kunna se ganska höga objekt försvinna bakom kurvan.
Det är enligt alla som tagit kort/filmat på tillräckligt långt avstånd.

Citat:
När jag sen beger mig högre upp så kan jag åter se dessa objekt men ingenting tyder på att den kurva som du förespråkar längre finns där.
Någonting skymmer ju på lägre höjd. Det bevisar kurvan.

Om vi tar exemplet med den krökta brädan igen. Du ser tydligt att den är krokig när du tittar ”längs med”. När du går bort en bit från brädan och ser på den i sidled, är du då OK med att plankan fortfarande är krokig, trots att det är svårare att se för tillfället?
Citera
2019-11-11, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson

Om vi tar exemplet med den krökta brädan igen. Du ser tydligt att den är krokig när du tittar ”längs med”. När du går bort en bit från brädan och ser på den i sidled, är du då OK med att plankan fortfarande är krokig, trots att det är svårare att se för tillfället?

"Svårare att se" är inte detsamma som att i alla lägen(förutom från marknivå) "inte se". 🙌
Citera
2019-11-11, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson

"Någonting" ja, inte "en kurva".
Citera
2019-11-11, 19:05
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
"Svårare att se" är inte detsamma som att i alla lägen(förutom från marknivå) "inte se". 🙌
Nej. Från tillräckligt hög höjd syns den även i sidled. Sedan räcker det med att se den från ett sammanhang. Som den krokiga brädan.
Citera
2019-11-11, 19:08
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
"Någonting" ja, inte "en kurva".
Var du ok med brädan?
Der ser ut som en kurva och beter sig som en kurva. När vi mäter den blir det alltid samma radie på kurvan. Alltså är det en kurva.
Citera
2019-11-11, 19:44
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Vad är det annars som döljer båtar, byggnader och berg? Har du en förklaring på varför detta sker som är bättre så ska jag gratulera dig när nobelpriset är i din hand.

Aldrig i livet att FE bevis leder till Nobelpris, hur bra och solida de än skulle vara. Sådan fungerar inte kabalen
Citera
2019-11-11, 21:00
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Aldrig i livet att FE bevis leder till Nobelpris, hur bra och solida de än skulle vara. Sådan fungerar inte kabalen

Inte sett ett bevis än, och från dig mest lögner.
Citera
2019-11-11, 21:55
Medlem
Franke88s avatar
Är intresserad av flat earth men det är en grej som jag inte kan greppa såhär långt:

Om ni tittar på en karta över hur en platt jord hade sett ut, t.ex. här. Där ser ni att avståndet mellan Afrikas södra kust och Australien är dubbelt så långt som mellan Sverige och Australien. Men jag har flugit både mellan Sydafrika och Australien och Sverige - Australien. När man flyger från Sverige så tar det ca 18-20 timmar. När man flyger från Sydafrika så tar det endast 9-10 timmar. Hur är detta möjligt?

Det är bara att gå in och titta på direktflyg så ser ni. Använd flightconnections.com/.

Kan någon förklara detta för mig?
Senast redigerad av Franke88 2019-11-11 kl. 21:59.
Citera
2019-11-11, 22:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Är intresserad av flat earth men det är en grej som jag inte kan greppa såhär långt:

Om ni tittar på en karta över hur en platt jord hade sett ut, t.ex. här. Där ser ni att avståndet mellan Afrikas södra kust och Australien är dubbelt så långt som mellan Sverige och Australien. Men jag har flugit både mellan Sydafrika och Australien och Sverige - Australien. När man flyger från Sverige så tar det ca 18-20 timmar. När man flyger från Sydafrika så tar det endast 9-10 timmar. Hur är detta möjligt?

Det är bara att gå in och titta på direktflyg så ser ni. Använd flightconnections.com/.

Kan någon förklara detta för mig?

Du anar inte vilka bisarra förklaringar du kommer att få, om inte samtliga plattjordare låtsas de inte har sett ditt inlägg.

Men det får mig att tänka att plattjorderiet är en vanföreställning som i princip endast finns på det norra halvklotet.

De som bor på det södra ser ju lättare att deras upplevda verklighet inte stämmer med den plattjordarna presenterar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in