2019-11-11, 14:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Menar du att kurvan ej ökar ju längre bort du kan se? Är det verkligen så det fungerar på en sfär?

Nej det är inte det jag säger. Jag menar att det är väldigt svårt - om inte omöjligt - att med blotta ögat se välvningen på ett litet litet utsnitt av ytan på en gigantisk sfär.

Förstår du vad jag menar?
Citera
2019-11-11, 15:08
Medlem
Citat:
Inga bevis, alltså? Didn't think so!

Nu var det inte bevis för den sfäriska jorden vi diskuterade utan vi diskuterade att du tycker att en obefintlig kurva falsifierar en rund jord.

Citat:
En obefintlig kurva tycker jag falsifierar en rund jord alldeles utmärkt. 👍

Du måste först bevisa att det inte finns en kurva.
Och det har ju hittills gått sisådär - det finns exakt noll observationer som stödjer din "tes".
Citera
2019-11-11, 16:07
Medlem
Citat:
Bevisa för mig att det är en kurva och ingenting annat, så kan vi släppa den här debatten en gång för alla.
Alla verkar förstå utom du. Bevisa istället varför det INTE är en kurva. Det åligger faktiskt dig att komma med motbevis.
Citera
2019-11-11, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Alla verkar förstå utom du. Bevisa istället varför det INTE är en kurva. Det åligger faktiskt dig att komma med motbevis.

Absolut inte. Ni skriver som om kurvan är självklar. Det är den inte och ni tycks inte kunna bevisa den.
Citera
2019-11-11, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej det är inte det jag säger. Jag menar att det är väldigt svårt - om inte omöjligt - att med blotta ögat se välvningen på ett litet litet utsnitt av ytan på en gigantisk sfär.

Förstår du vad jag menar?

Jag hade köpt ditt argument om det inte var för att redan vid marknivå så ska man enligt dig kunna se ganska höga objekt försvinna bakom kurvan. När jag sen beger mig högre upp så kan jag åter se dessa objekt men ingenting tyder på att den kurva som du förespråkar längre finns där.
Citera
2019-11-11, 16:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag hade köpt ditt argument om det inte var för att redan vid marknivå så ska man enligt dig kunna se ganska höga objekt försvinna bakom kurvan. När jag sen beger mig högre upp så kan jag åter se dessa objekt men ingenting tyder på att den kurva som du förespråkar längre finns där.

Ja men vi är ju överens om att nederdelen av objekt skyms av vattnet, visst då?

Man har i alla tider byggt fyrar höga för att ljuset ska ses på så långt håll som möjligt. Och de funkar, även vid klart väder och bra sikt ser man fyrens topp långt före man ser dess fot.

Detta beror på att vattnets välvning skymmer basen.

Men sitter du i ett flygplan och tittar ned är den ytan du kan se alldeles för liten för att du ska kunna uppfatta välvningen. Precis som Turning Torsos topp endast är en halvmeter - eller vad det var - längre bort än dess bas, när du ser byggnaden på fyra mils avstånd.

Skillnaden blir för liten på de i sammanhanget små avstånden.
Citera
2019-11-11, 17:07
Medlem
Citat:
Ja men vi är ju överens om att nederdelen av objekt skyms av vattnet, visst då?

Man har i alla tider byggt fyrar höga för att ljuset ska ses på så långt håll som möjligt. Och de funkar, även vid klart väder och bra sikt ser man fyrens topp långt före man ser dess fot.

Detta beror på att vattnets välvning skymmer basen.

Men sitter du i ett flygplan och tittar ned är den ytan du kan se alldeles för liten för att du ska kunna uppfatta välvningen. Precis som Turning Torsos topp endast är en halvmeter - eller vad det var - längre bort än dess bas, när du ser byggnaden på fyra mils avstånd.

Skillnaden blir för liten på de i sammanhanget små avstånden.

Halva TT ser ut att vara skymd. Det är rätt mycket kurva, det. Kurva som sen försvinner. "Den finns där, du ser den bara inte!" håller inte i min bok av starka argument för att den skulle finnas där. Sorry! 😘(Emojiiii)
Citera
2019-11-11, 17:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Halva TT ser ut att vara skymd. Det är rätt mycket kurva, det. Kurva som sen försvinner. "Den finns där, du ser den bara inte!" håller inte i min bok av starka argument för att den skulle finnas där. Sorry! 😘(Emojiiii)

Men limma fast en legobit eller nåt på en boll, på högkant. Vrider du legobiten en bit bort och tittar så blicken tangerar bollens ’topp’ så ser du halva biten skymd av bollen.

Du kanske t o m kan föreställa dig detta utan att behöva limma lego?

Olika skalor men precis samma fenomen. Tror du på detta?
Citera
2019-11-11, 17:16
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
På tillräckligt nära avstånd är ju ända gången vi faktiskt ser kurvan, enligt dig. Om vi bortser från bilder ifrån rymden, såklart.
Inte alls, helt fel slutsats igen.
Det är bara svårare att ta en skarp bild på horisonten från högre höjd, eftersom horisonten är längre bort då.

Enligt den platta modellen finns det ingen horisont. Förutom möjligen jordens kant (om det finns någon). Den verkar dock inte gå att påvisa alls.
Citera
2019-11-11, 17:19
Medlem
Citat:
Men limma fast en legobit eller nåt på en boll, på högkant. Vrider du legobiten en bit bort och tittar så blicken tangerar bollens ’topp’ så ser du halva biten skymd av bollen.

Du kanske t o m kan föreställa dig detta utan att behöva limma lego?

Olika skalor men precis samma fenomen. Tror du på detta?

Jag har inga problem att föreställa mig kurvan i samband med bilderna på TT. Problemet uppstår när kurvan inte gör sig påmind på högre höjd. Vilket får mig att tro att det inte rör sig om någon kurva öht, utan något annat. 👌
Citera
2019-11-11, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Inte alls, helt fel slutsats igen.
Det är bara svårare att ta en skarp bild på horisonten från högre höjd, eftersom horisonten är längre bort då.

Enligt den platta modellen finns det ingen horisont. Förutom möjligen jordens kant (om det finns någon). Den verkar dock inte gå att påvisa alls.

Varför skulle det inte finnas någon horisont på en platt jord? Är vi ännu en gång tillbaka i antagandet att du ska se ett oändligt avstånd bara för att du befinner dig på en platt yta?
Citera
2019-11-11, 17:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag har inga problem att föreställa mig kurvan i samband med bilderna på TT. Problemet uppstår när kurvan inte gör sig påmind på högre höjd. Vilket får mig att tro att det inte rör sig om någon kurva öht, utan något annat. 👌

Den grejen kan du ju också testa med bollen och legot. Obs, det blir tydligare ju större boll du hittar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in