Tur att det inte var ett smutsigt förtal då.
Då får väl den förtalade väcka ett åtal för det om den vill det. Jag tror inte det skulle hålla i en domstol.
”Den som lämnat uppgiften ska inte dömas till ansvar om han var skyldig att uttala sig eller det annars med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgifter i saken. Grundregeln är att det ska finnas ett allmänt intresse av att uppgiften lämnas. En ytterligare förutsättning för att ej dömas till ansvar är emellertid att uppgiften var sann eller att det fanns skälig grund för den.”
- Det finns ett allmänt intresse.
- Eftersom det finns ett allmänt intresse så är det också försvarligt.
- Det finns skälig grund för att uppgiften är sann.
Om det vore så lätt att bli dömd för förtal så skulle Anna Lander åkt dit för det också. Hon påstår att människor har begått brott redan innan huvudförhandlingen ägt rum, är det verkligen helt förenligt med lagen tycker du? Eller finns det någon lag som säger att en åklagare får säga precis vad den vill?
Tänk på vad du själv skriver också. Det kan vara brottsligt att hävda att andra begått brott.
Du kanske ska föregå med gott exempel?
Vad skulle jag skrämmas om menar du? Jag är inte farlig!
Att veta saker om någon annan person är inte olagligt på något sätt, som du själv sagt så ingår det i en åklagares yrke att bli kritiserad, i och med det så ingår det också att man kan bli granskad. Det är en del i att vara statstjänsteman.
Du var ju nyfiken på vem källan var, du kan ju klura själv utifrån den ledtråd du just fått. Ställ inte frågor om du inte kan acceptera ett svar.
Lägg ut källan du. Yttrandefriheten tillåter dig.
Jag sa att det finns väldigt mycket information, även om sådana omständigheter som inte är relevanta. Lika naturligt som det är att jag inte skulle skriva om hennes barn är det att jag inte offentliggör källan.
Jag ser inte det som ett hot i alla fall.
Ska vi låta firemire avgöra om det är ett hot eller inte?
Då får väl den förtalade väcka ett åtal för det om den vill det. Jag tror inte det skulle hålla i en domstol.
”Den som lämnat uppgiften ska inte dömas till ansvar om han var skyldig att uttala sig eller det annars med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgifter i saken. Grundregeln är att det ska finnas ett allmänt intresse av att uppgiften lämnas. En ytterligare förutsättning för att ej dömas till ansvar är emellertid att uppgiften var sann eller att det fanns skälig grund för den.”
- Det finns ett allmänt intresse.
- Eftersom det finns ett allmänt intresse så är det också försvarligt.
- Det finns skälig grund för att uppgiften är sann.
Om det vore så lätt att bli dömd för förtal så skulle Anna Lander åkt dit för det också. Hon påstår att människor har begått brott redan innan huvudförhandlingen ägt rum, är det verkligen helt förenligt med lagen tycker du? Eller finns det någon lag som säger att en åklagare får säga precis vad den vill?
Tänk på vad du själv skriver också. Det kan vara brottsligt att hävda att andra begått brott.
Du kanske ska föregå med gott exempel?
Citat:
Nej jag står upp just nu.
Sitter du och försöker skrämmas.
Vad skulle jag skrämmas om menar du? Jag är inte farlig!
Att veta saker om någon annan person är inte olagligt på något sätt, som du själv sagt så ingår det i en åklagares yrke att bli kritiserad, i och med det så ingår det också att man kan bli granskad. Det är en del i att vara statstjänsteman.
Du var ju nyfiken på vem källan var, du kan ju klura själv utifrån den ledtråd du just fått. Ställ inte frågor om du inte kan acceptera ett svar.

Citat:
De har inte med det här att göra över huvud taget vad jag vet. Eller har dem det?
Det gjorde du precis. Va faan har deras barn med detta att göra. Du sjunker så lågt.
Citat:
Hälsokällan i bergslagen är min källa, i alla fall när jag dricker kolsyrat vatten. Vilket jag för den delen aldrig gör. Kan det ändå vara min källa? Livets stora gåta.
Jag kan lägga ut namnet på din källa, så kan vi se vederbörandes historia. Så jävla lågt.
Lägg ut källan du. Yttrandefriheten tillåter dig.
Citat:
Du får tro vad du vill, vi har tankefrihet i Sverige. Men ett hot om vadå menar du?
Jag tror detta kan anses som ett hot.
Jag sa att det finns väldigt mycket information, även om sådana omständigheter som inte är relevanta. Lika naturligt som det är att jag inte skulle skriva om hennes barn är det att jag inte offentliggör källan.
Jag ser inte det som ett hot i alla fall.
Ska vi låta firemire avgöra om det är ett hot eller inte?
Senast redigerad av 23-aringen 2019-11-10 kl. 22:28.
Senast redigerad av 23-aringen 2019-11-10 kl. 22:28.