2019-11-10, 14:20
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Kärnkraften är absolut nödvändig för Sveriges elproduktion.

Jag är helt enig med din åsikt tills den dag då fusionsreaktorer förmår producera mer energi än de gör av med och därför kan användas istället. Något man forskat på sedan 50-talet, så jag håller inte andan när jag väntar!
Citera
2019-11-10, 22:03
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Det är helt uppenbart för alla utom dig att ett fullständigt förlitande på väderberoende energikällor ofelbart leder till effektbrist i det SVENSKA elnätet.

Som vanligt tror du dig veta bättre än mängder med experter som alla menar att det visst går.

Om ovanstående vore så uppenbart som du påstå borde du kunna bevisa det. Men det vet vi nu att du inte kan.

Citat:
Citat:
Forskarnas framtidsscenario (inte "mitt") bygger på vetenskapliga analyser.

Analyser som vi redan enats om endast är gissningar.

Analyser är inte samma sak som gissningar. De förstnämnda är underbyggda vilket de sistnämnda inte är. Ett exempel på en gissning är:

"ett fullständigt förlitande på väderberoende energikällor ofelbart leder till effektbrist i det SVENSKA elnätet"

Det är en klockren gissning.

Citat:
Citat:
Du fick två ja eller nej-frågor. Du lyckades inte besvara dem.

Ynkligt!

Du har fortfarande inte förstått skillnaden mellan årligt snitt och momentana ögonblicksvärden.
Ditt antagande är felaktigt:

Jag bad dig om svar på frågan? När kommer det?

Citat:
Citat:
"Om det vid varje givet tillfälle endast finns 1 % av installerad effekt tillgänglig finns det inte vid något tillfälle mer än 1 % av installerad effekt tillgänglig."

Hur menar du att jag ska kunna svara på rent nonsens?

Det du kallar för nonsens är vad alla andra direkt inser är en tautologi.

Citat:
Alla utom du vet att vindkraften är väderberoende och har en väldigt skiftande produktionscykel sett över ett år.

Detta har inte med denna del av ämnet att göra. Håll dig till ämnet är du snäll.

Citat:
Med andra ord stämmer inte ditt påstående att det vid något tillfälle inte kan finnas mer än 1% installerad effekt tillgänglig baserat på att det vid ögonblicket med lägsta mängd alstrade energi endast finns 1% tillgängligt.

Det fetade är en vantolkning av både det jag och Oliver Then påstått. Du läser inte vad jag skriver utan fortsätter slå dig blå mot dina egna halmgubbar.

Citat:
Förstår du inte tankefelet så kan nog inte ens din mamma hjälpa dig.

Det enda relevanta tankefelet är det som har uppstått i din hjärna.

Citat:
Citat:
Fråga inte mig! Det var du som skrev det!

"Visst, vidsnurrorna levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt vilket betyder att man måste bygga 100 gånger så många verk för att komma upp i den effekt men ursprungligen planerat för."

Ja,

Nu bytte du ämne igen.

"Varför skulle det vid vissa tidpunkter inte finnas mer effekt än 1%?"

Är ovanstående fråga fortfarande relevant eller tycker du att mitt svar var adekvat?

Citat:
ändå kan man inte garantera att vindkraften förmår leverera mer än 1% av den installerade effekten vid den tidpunkt då produktionen är som lägst

Det är precis vad man kan.

Citat:
Citat:
Du verkar inte veta skillnaden mellan en "driftstörning" och en "risk för en driftstörning." Vänligen lär dig skillnaden.

Närhet till fullständig kollaps och det faktum att Europas elnät upplevde en sänkning av nätfrekvensen till följd av det skedda gör att tyskt elnät upplevde en driftstörning (utan dina hartassar).

Tyskland upplevde varken en "blackout" (som du skrev tidigare) eller en driftstörning.

Citat:
Citat:
Påståendet saknar relevans eftersom det inte visar att kärnkraften måste bevaras. Vilket ju är din huvudtes som du drivit i över 100 inlägg i tråden.

Kom inte och fabulera om min huvudtes grabben!!

Är min tolkning felaktig?

Citat:
Citat:
Jaså? Du påstod nämligen att "Utbyggnadstakten har ju avtagit, så jag behöver kanske inte oroa mig ändå." Jag visade att det var felaktigt och du kontrade då med en länk som handlade om tysk vindkraft.

Det är möjligt att det stämmer enligt Svenska förhållanden.

Det är alltså möjligt för dig att tillstå att du haft fel?!? Det var stort av dig!

Citat:
Fler vindkraftverk men minskad elproduktion 2018

Utbyggnadstakten för vindkraft är på väg uppåt igen, trots att elproduktionen från vindkraft minskade under 2018. Minskningen beror på mindre blåst än normalt.

Produktionen låg på 17,3 TWh 2017 och 16,6 TWh 2018. Det är ingen större nedgång.

Citat:
Lägger man till det ökande folkliga motståndet mot vindsnurrorna så är det bara en tidsfråga innan buggnationen helt avstannar precis som i tyskland.

Citat:
Vindkraften väntas öka med 60 procent på fyra år
Aldrig förr har det investerats så mycket i vindkraft som under 2017. Det gör att vindkraftsproduktionen förväntas öka med cirka 60 procent på fyra år. Dessutom kan Sverige nå riksdagens mål om ytterligare 18 TWh ny förnybar elproduktion redan 2021, nio år tidigare än målet är satt. Det framgår av Svensk Vindenergis senaste statistik och prognos över vindkraftsutbyggnaden.

– Det är bra för både näringslivet och klimatet att utbyggnaden av förnybar elproduktion går rekordsnabbt. Det underlättar elektrifieringen av transport- och industrisektorn, samtidigt som vi kan exportera klimatvänlig el till länder med mycket kolkraft, säger Charlotte Unger Larson, vd Svensk Vindenergi.

Under 2017 fattades rekordstora investeringsbeslut i vindkraft – omfattande totalt 2 079 MW (cirka 6,8 TWh), varav 1 417 MW bara under det sista kvartalet. Det leder till en väsentligt snabbare utbyggnadstakt. Svensk Vindenergi bedömer att vindkraftsproduktionen under de kommande fyra åren ökar med cirka 60 procent, från cirka 17 TWh år 2017 till drygt 29 TWh år 2021.

https://branschaktuellt.se/energi/vindkraft/17040-vindkraften-vantas-oka-med-60-procent-pa-fyra-ar

Citat:
Citat:
Du inser fortfarande inte att "den tillförlitligt tillgängliga" var en viktig del av påståendet?

Jo. Jag har hela tiden fört fram vikten av att titta på elproduktionens momentana minvärde

Lögn.

Citat:
Visst, vidsnurrorna levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt vilket betyder att man måste bygga 100 gånger så många verk för att komma upp i den effekt men ursprungligen planerat för.

(FB) Partiledardebatt/Agenda 191013 (utbruten) - Energipolitik Löfven mot Kristersson

Citat:
I dag räknar branschen med att ett modernt vindkraftverk på 2 megawatt är i gång 8 000 av årets 8760 timmar. Det motsvarar 90 procent av tiden.

https://www.klimatfakta.info/doku.php?id=vindkraft

Det är tillgänglighetsgraden. Det är inte samma sak som utnyttjandegraden.
Citera
2019-11-10, 22:23
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Nu gissar du igen!
Min signaturtext lyder: "Dunning-Kruger: You don't even know enough to realize just how little you know", ett påstående som stämmer in till 100% på dig.
Hur ska du kunna hänga med i diskussionen när grundskolefysiken är din högsta utbildningsnivå i det ämne som du som vanligt låtsas behärska?

Kan du vänligen sluta försöka tramsa sönder tråden?

Citat:
Citat:
Det troligaste är att läget återgår till det normala. Dvs, att Tyskland fortsätter vara en nettoexportör. Tyvärr har jag inga siffror för månaderna efter juni 2019.

Du tycker inte att det är anmärkningsvärt att ett elnät som du påstår ska ha blivit inte mindre än 5 gånger mer driftsäkert sedan Energiewendes införande pendlar så fort mellan att vara nettoexportör och nettoimportör och det samtidigt rapporteras om stora driftstörningar som till råga på allt påverkar sydeuropas nätfrekvens?

Import och export är naturliga fenomen i marknadsekonomier. De ökar tillgängligheten.

At Tyskland under en enda månad av 60 möjliga importerade mer el än man exporterade måste du väl själv begripa inte är hela världen?

Citat:
Citat:
Ägd igen.

Trams från LaurentiusLucidor

Artikeln som visade att Tyskland håller på att fasa ut sin kolanvändning gjorde dig alltså svarslös?

https://www.carbonbrief.org/guest-post-why-german-coal-power-is-falling-fast-in-2019

Citat:
Sänkningen av brunkols-elproduktionen grundar sig i politiska agendabaserade beslut.
Tyskarna kommer att vara tvugna att förlita sig allt mer på brunkol och import i framtiden om man vill undvika black-outs i elnätet.

Sänkningen beror både på ekonomiska aspekter och ekologisk hänsyn. Vind- och solkraft är nu så billigt att Tyskland kan fasa ut kolkraften utan problem. Varför använda kol när det är en dyrare energikälla liksom?

Har du någon källa som styrker att Tyskland skulle behöva förlita sig på brunkol i framtiden eller är det fria fantasier som vanligt?

Citat:
Nya kolgruvor bevisar mitt påstående vad du än mytar om.

Nej, att Tyskland minskar sin konsumtion av kol innebär inte att den helt har upphört!

Citat:
Citat:
Ja, att datapunkten är en outlier.

Jag skulle vilja kalla den ett trendbrott, exakt samma slutsats som artikeln kommit fram till.

Knappast. I artikeln står det:

Citat:
Germany has been a net power exporter for almost two decades and booked net exports of about 50 billion kWh in 2018. Growing exports have been one of many reasons why the rapid expansion of renewable power sources in Germany has not been matched by a parallel drop in carbon emissions, according to researchers.
Citera
2019-11-10, 22:30
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Du pratade ju ursprungligen om att använda bilbatterier som back-up som kan användas för att exempelvis reglera vindkraften?
Vad har bilägares vilja att ladda batterierna när elpriserna är låga eller t,om negativa med påståendet att göra?

Nej, jag pratade om att bilägare väljer att ladda sina bilar när elpriset är lågt:

Citat:
I ett framtida elnät som bygger på vind- och solkraft kommer vi ha ett överskott av el när det är soligt och när det blåser mycket. Smarta bilägare väljer då att ladda sina elbilar just när elpriset är som lägst. På så sätt balanseras elkonsumtionen över tid.

Jag ha aldrig pratat om att använda bilbatterier som backup. Var du fått det ifrån begriper jag inte.

Citat:
Citat:
Eh va? Så här fungerar det, lille Laurentius. Elbilsägarna har sina bilar inkopplade till elnätet med smarta sensorer som reglerar hur mycket batterierna laddas beroende på det exakta elpriset. Om batterierna är nästan urladdade laddas de oavsett pris. Om batterierna är laddade till 30 % laddas de om elpriset understiger en viss gräns. Om laddningen är över 50 % om elpriset är ännu lägre osv.

På så sätt får elproducenterna avsättning för sin elproduktion och elbilsägarna laddar sina batterier billigt. Smart va?

Vad har ditt pateteiska försök till härskarteknik med användande av bilbatterier som back-up att göra?

Det är stört omöjligt för mig att förstå vad du menar? Menar du att det är ett problem om bilbatterier framtiden laddas när elpriset är lågt?
Citera
2019-11-10, 22:47
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Vindens energi är proportionell mot vindhastigheten i kubik, vilket innebär att energiinnehållet blir 8 gånger större vid fördubblad vindhastighet.
Val av bästa tillgängliga vindlägen är med andra ord en förutsättning för lönsamhet.

Uppenbarligen inte eftersom det måste har byggts vindkraftverk i områden även utanför de som du har valt att kalla "de bästa" (hela Västergötland t.ex).

Citat:
Hur bra är de vindlägen du nämner här ovan? Killgissar du?

Uppenbarligen är deras vindlägen inte särskilt dåliga för då hade inte verken byggts.

[quote]
Citat:
Vänligen citera det då.

Varför? Har du problem med närminnet eftersom du nyss påstod att du läst "rapporten"?

För att det som du påstår står i rapporten inte alls står i rapporten...

Citat:
Citat:
Varför har du då så svårt att minnas vad jag skrivit?

På grund av din okunskap om ämnet som diskuteras så skriver du mest felaktigt eller totalt ovidkommande trams. varför ska man lägga sånt på minnet tycker du?

Ja, det kan man undra! Själv har jag ett minne som en häst och kommer plågsamt nog ihåg all skit du skrivit!

Citat:
Citat:
Det är korrekt att markägare kan sätta sig på tvären vad gäller i princip all utbyggnad av all möjlig infrastruktur i Sverige. Ibland är det bra (inte bygga vägar där havsörnar häckar) ibland är det dåligt. Min poäng är att sura markägare på intet sätt omöjliggör en utbyggnad av kraftnätet.

Markägare är inte de enda som sätter käppar i hjulet för den förnybara elproduktionen.
Hårdare miljökrav från EU kommer att begränsa vart man får bygga vindkraft (vilket är bra eftersom man tidigare planerade att riva upp beslut tagna genom Natura 2000 till förmån för vindkraften).

Hårdare krav kommer isåfall från svenska myndigheter och inte från EU. Men källan som du själv citerade (Energimyndighetens inventering från 2012) visar att tillgången på bra vindlägen är god. Bara på en bråkdel av de platser som Energimyndigheten anser vara särskilt gynsamma för vindkraft har det byggts på.
Citera
2019-11-10, 23:07
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Citat:
"The deployment of small-scale renewables, or off-grid solutions for people in remote areas (Sánchez and Izzo, 2017), has strong potential for synergies with access to energy (SDG 7), but the actualization of these potentials requires measures to overcome technology and reliability risks associated with large-scale deployment of renewables (Giwa et al., 2017; Heard et al., 2017)."

Texten handlar alltså om storskalig utbyggnad (large-scale deployments) av småskalig förnybar energy (small-scale renewables). Inte om storskalig förnybar energi.

Ditt påstående är själv-emotsägande (storskalig-småskalighet).
Leta vänligen upp källorna och bevisa att du inte ljuger som vanligt.

Kan du inte läsa engelska? Min översättning av texten är fullständigt korrekt. Om du inte tror mig får du översätta den själv.

Citat:
Texten bevisar hur som helst IPCC:s låga tilltro till vindkraftens tillförlitlighet och varför man valt att räkna med kärnkraftens fortsatta överlevnad i alla sina scenarior.

Det är en felaktig tolkning. Som författarna själva förklarat kan de inte på lösa grunder att kärnkraften globat kommer att ha avskaffas till 2050. De senaste åren har det dock tillkommit evidens som tyder på att kärnkraften håller på att avskaffa sig själv. I nästa utgåva av rapporten är det full tänkbart att avskaffad kärnkraft kommer med som ett alternativ. Blir du glad då, eller kommer du böla om "korrupta" forksare?

Citat:
Citat:
Suck. Du bad mig översätta texten. Jag översatte den åt dig efter bästa förmåga. Vad mer vill du att jag ska göra?

Jag för min del läser mer böcker på Engelska än Svenska och har inga problem med att upprätthålla en mycket god läsförståelse.

Dåså! Då borde du faktiskt ha lyckats översätta texten själv.

Citat:
Citat:
Nej eftersom IPCC-rapporten inte handlar om att avskaffa kärnkraften. Även om man bedömer att nackdelarna överväger fördelarna med utbyggd kärnkraft.

Anledningen till att kärnkraften ingår i varje scenario beror på de förnyelsebara energikällornas opålitlighet och oförmåga till driftsäkerhet genom sin väderberoende, intermittenta natur.

Fria fantasier.

Citat:
Citat:
Jag har inte missat bygget Nord Stream. Det påbörjades runt år 2000 och nu är det naturligtvis för sent för tyskarna att dra sig ur affären. Men jag är fullständigt övertygad om att de nu ångrar sig.

Killgissning?

Nej. Det är uppenbart att man varken i Tyskland eller någon annanstans i EU är bekväm med projektet.

Citat:
Likförbannat har försvaret gjort precis det du påstod aldrig kunde ske!

Gamla avställda vagnar för trupptransport. Inte samma sak som att låta kineser bygga kärnkraftverk i Sverige.
Citera
2019-11-10, 23:31
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Här följer utdrag ur SVK:s rapport om kraftbalansen.

Du klippte-och-klistrande i onödan. Så här gick replikskiftet:

Citat:
Citat:
Citat:
2. Utnyttjandegraden beräknas som andel av maximal teoretisk produktion. Ditt snack om 90 % är rent hittepå.

Knappast, det är du som är okunnig. Googla och sluta vara pinsam.

Upplys mig gärna då. Men påståenden utan täckning accepterar jag inte.

Och absolut ingenting av det du citerat motsäger mitt påstående "utnyttjandegraden beräknas som andel av maximal teoretisk produktion."

Citat:
Ett ökat underskott innebär att Sverige blir mer beroende av import. Däremot innebär det inte nödvändigtvis att risken för lastfrånkoppling ökar.

Här fetade du den första meningen, men inte den andra. Varför då?

Citat:
https://sec-op.se/vindkraften-ger-mindre-vid-effekttoppar/

Mer intressant från Olausons debattartikel som du "glömde" att citera:

Citat:
Som redan nämnts i artikeln av Mats Olin är det troligt att effektvärdet i framtiden kommer att öka. Det beror främst på ökade kapacitetsfaktorer för nyare verk men till viss del även på bättre geografisk spridning av parkerna (speciellt om havsbaserad vindkraft byggs ut). I en Energiforsk-rapport från 2015 tog forskare vid Uppsala Universitet fram ett flertal scenarier av framtida vindkraftsutbyggnad och modellerade produktionen för dessa. Genom att studera dessa tidsserier kan vi få en bild av hur effektvärden kan tänkas förändras i framtiden.

Med basscenariot för år 2020 (scenario A1) blir beräknat effektvärde 8.6%, dvs. något mer än de 6.5% som var fallet för historiska data. Med ett scenario för år 2030 med extra höga kapacitetsfaktorer (B6) blir motsvarande värde 12.8%. Med andra ord påverkas effektvärdet ganska kraftigt av de antagna egenskaperna hos framtidens vindkraftverk.

Sedan är det som Olauson forskat på främst landbaserad vindkraft. Havsbaserad vindkraft har en betydligt högre utnyttjandegrad än landbaserad dito och är även dyrare. Vindkraftsparkerna utanför Danmarks kust har en kapacitetsfaktor på mellan 40 och 50 %.

Citat:
Inga garantier finns med andra ord att man ska ha samma tur varje år.

Som Staffan Engström skriver i kommentaren:

Citat:
Olausons resultat baseras på den åttaåriga serien 2007 – 2014. Både definitioner och tidsperioder skiljer sig alltså. Inte konstigt då att också resultaten blir olika, särskilt som Olauson kraftfullt påpekar att vindkraftens egenskaper förändras med både ökad spridning och teknisk utveckling. När jag provade Olausons metod på data från 2015 fick jag f ö ett kraftvärde om 10 %, alltså betydligt högre än de 6,6 % som han redovisar för den långa perioden.

Det är självklart att utnyttjandegraden minskar om man börjar räkna från 2007 då vindkraftverken inte var lika stora och inte lika effektiva som de är idag.

Citat:
Problemet med effektbrist tas upp:

Som man skriver löser man det med förtätningar av kraftnätet.

Citat:
Finnarna kommer till vår hjälp:

Vi har inte någon elbrist så någon hjälp får vi inte av dem. När de sätter igång sin kärnkraft kommer vi få ett ännu större överskott eftersom vi inte kommer kunna exportera el till dem.
Citera
2019-11-11, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Som vanligt tror du dig veta bättre än mängder med experter som alla menar att det visst går.

Om ovanstående vore så uppenbart som du påstå borde du kunna bevisa det. Men det vet vi nu att du inte kan.

SVK:s rapport som jag länkar till i ett senare inlägg visar att mina slutsatser är riktiga.
Vem menar du har bättre insyn i det Svenska kraftnätet än det statliga affärsverk som förvaltar svenska statens stamnät för elkraft och är systemansvarig myndighet för elförsörjningen i Sverige?

Citat:
Jag bad dig om svar på frågan? När kommer det?

Din fråga är ovidkommande.
Ett årligt maxvärde har inget med ett årligt minvärde att göra.
Minvärdet 1% av den installerade effekten var den största mängd inhemsk vindkraftsel elbolagen kunde garantera fanns tillgängligt för tyska elkonsumenter i år.
Motsvarande siffra för det svenska elnätet var 0,4% 2014.

Maxvärdet har inget med detta värde att göra.
Jag säger som Carl Lidbom: "Du får inget svar därför att det är trams".

Citat:
Det du kallar för nonsens är vad alla andra direkt inser är en tautologi.

"Alla andra" förstår att ett maxvärde inte har något med frågan vi diskuterar att göra.

Citat:
Detta har inte med denna del av ämnet att göra. Håll dig till ämnet är du snäll.

Nu har du helt tappat det.
Varför anser du att det faktum att vindkraften är väderberoende inte har med ämnet vindkraft att göra?

Citat:
Det fetade är en vantolkning av både det jag och Oliver Then påstått. Du läser inte vad jag skriver utan fortsätter slå dig blå mot dina egna halmgubbar.

Så du står nu helt plötsligt på Oliver Thens sida och argumenterar mot mig som drar exakt samma slutsats som Oliver Then uttrycker?!?!? Du är för rolig i din totala naivitet!!

Citat:
Nu bytte du ämne igen.

"Varför skulle det vid vissa tidpunkter inte finnas mer effekt än 1%?"

Är ovanstående fråga fortfarande relevant eller tycker du att mitt svar var adekvat?

Ditt svar var inte adekvat eftersom du inte ens förmår förstå att Oliver Thens siffra inte alls har med ett årligt maxvärde att göra.

Citat:
Det är precis vad man kan.

Nej, eftersom minvärdet var 1% av installerad effekt så är 1% det största värde som garanterat alltid finns tillgängligt.

Citat:
Tyskland upplevde varken en "blackout" (som du skrev tidigare) eller en driftstörning.

Jo, sänkning av nätfrekvensen till otillåtna värden är en driftstörning. Påstår du annat så får du bevisa det!

Citat:
Är min tolkning felaktig?

I stort sett allt du påstår är felaktigt.

Citat:
Det är alltså möjligt för dig att tillstå att du haft fel?!? Det var stort av dig!

Eftersom jag argumenterar utifrån ett tillförlitlighetsperspektiv så kan jag bjuda på det eftersom införandet av mer intermittent vindkraft och avvecklande av planerbar basenergi leder till försämrad tillförlitlighet.

Citat:
Produktionen låg på 17,3 TWh 2017 och 16,6 TWh 2018. Det är ingen större nedgång.

Vad skulle du beskriva som en större nedgång? 100%?

Citat:
Lögn.

Nej, beskyll inte mig för att vara lögnare din okunnige pajas.
Din uträkning visar med all tydlighet att du inte förmår sätta dig in i frågan vi diskuterar.

Citat:
Det är tillgänglighetsgraden. Det är inte samma sak som utnyttjandegraden.

Du påstod att vindkraftverken är aktiva 100% av årets alla timmar, branschen räknar med att de är aktiva 90%. Du killgissade och hade som vanligt fel.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2019-11-11 kl. 10:39.
Citera
2019-11-11, 10:28
Medlem
Citat:
Kan du vänligen sluta försöka tramsa sönder tråden?

Trams.
Du fick tråden att urarta redan i andra inlägget.
Vad annat kan du komma med än trams?

Citat:
Import och export är naturliga fenomen i marknadsekonomier. De ökar tillgängligheten.

At Tyskland under en enda månad av 60 möjliga importerade mer el än man exporterade måste du väl själv begripa inte är hela världen?

Trendbrottet är här! Volatiliteten visar tydligt att tyskarna tappat kontrollen över sitt elnät och förlitar sig nu på vädrets makter.

Citat:
Artikeln som visade att Tyskland håller på att fasa ut sin kolanvändning gjorde dig alltså svarslös?

Precis som jag säger så beror minskad kolanvändning på agendabaserade politiska beslut.
Det faktum att man nu öppnar nya kolgruvor och därmed förbereder en ökad användning i syfte att kunna reglera vindkraften och dessutom importerar naturgas visar att man totalt misslyckats med miljömålen.

Citat:
Sänkningen beror både på ekonomiska aspekter och ekologisk hänsyn. Vind- och solkraft är nu så billigt att Tyskland kan fasa ut kolkraften utan problem. Varför använda kol när det är en dyrare energikälla liksom?

För att sol och vind behöver back-up under mörka vinterdagar när det inte blåser?

Citat:
Har du någon källa som styrker att Tyskland skulle behöva förlita sig på brunkol i framtiden eller är det fria fantasier som vanligt?

Källan är att man planerar nya brunkolsbrott vid sidan av det enorma tillskott Vattenfalls havererade brunkolssatsning gett. En satsning som kostat skattebetalarna många sköna miljarder som kunde ha gått till att bygga planerbar basenergi istället.

Citat:
Knappast. I artikeln står det:

Vad är det du inte förstår? Det faktum att tyskland tidigare varit nettoexportör har bidragit till utbyggnad av sol och vind, vilket inte lett till några miljövinster.

Have been (perfekttempus) betyder inte will be (futurum). Hur står det till med skolengelskan?
Citera
2019-11-11, 10:28
Medlem
Citat:
Nej, jag pratade om att bilägare väljer att ladda sina bilar när elpriset är lågt:

Vad har det med diskussionen att göra?

Citat:
Det är stört omöjligt för mig att förstå vad du menar? Menar du att det är ett problem om bilbatterier framtiden laddas när elpriset är lågt?

Det är stört omöjligt för mig att förstå varför du drar upp laddning av bilbatterier i en tråd som handlar om förnybara energikällor.

Du drog upp energilagring med hjälp av cementfyllda tunnor i samband med diskussionen kring bilbatterier, givetvis trodde jag att du menade att batterierna skulle användas som back-up eftersom ett sådant förslag lagts fram.
Menade du inte det så är laddning av batterier OT i denna tråd.
Citera
2019-11-11, 10:30
Medlem
Citat:
Uppenbarligen inte eftersom det måste har byggts vindkraftverk i områden även utanför de som du har valt att kalla "de bästa" (hela Västergötland t.ex).

Jo, din bristande fysikkunskap förändrar inte faktumet att tillgång till bra vindlägen är en grundförutsättning för vindkraftsbolagens lönsamhet.

Citat:
Uppenbarligen är deras vindlägen inte särskilt dåliga för då hade inte verken byggts.

Du glömmer att huvuddelen av vindkraftverken har byggts under tider då enorma subventioner fanns tillgängliga. Det är först när systemet med elcertifikat brakat ihop (nu) som vindkraften måste stå på egna ben och bevisa att lönsamhet finnes.

Citat:
För att det som du påstår står i rapporten inte alls står i rapporten...

Jo det gör det.

Citat:
Hårdare krav kommer isåfall från svenska myndigheter och inte från EU. Men källan som du själv citerade (Energimyndighetens inventering från 2012) visar att tillgången på bra vindlägen är god. Bara på en bråkdel av de platser som Energimyndigheten anser vara särskilt gynsamma för vindkraft har det byggts på.

Hur många av dessa lägen är fortfarande lediga idag? Hur många kan man väntas få tillstånd på eftersom kraven för miljöhänsyn drastiskt ökat?
Endast ett av tre verk får tillstånd enligt en källa jag tidigare länkat till.
Citera
2019-11-11, 10:31
Medlem
Citat:
Kan du inte läsa engelska? Min översättning av texten är fullständigt korrekt. Om du inte tror mig får du översätta den själv.

Du tror lite väl mycket om dina egna kunskaper i engelska.
Du kan ju bevisligen inte skilja på olika tempusformer, så varför bör en eventuell trådläsare lita på din försäkran om att översättningen är korrekt utförd?

Citat:
Det är en felaktig tolkning. Som författarna själva förklarat kan de inte på lösa grunder att kärnkraften globat kommer att ha avskaffas till 2050.

Kan du vara snäll och översätta denna mening. Förstår inte vad du vill ha sagt.

Citat:
De senaste åren har det dock tillkommit evidens som tyder på att kärnkraften håller på att avskaffa sig själv. I nästa utgåva av rapporten är det full tänkbart att avskaffad kärnkraft kommer med som ett alternativ. Blir du glad då, eller kommer du böla om "korrupta" forksare?

Nej jag blir inte glad eftersom det inte finns någon förnybar energiform som kan ersätta pålitlig planerbar basenergi.
Killgissar du när du påstår att det är "full tänkbar" att det kommer alternativ helt utan inslag av kärnkraft i nästa rapport?
Klart du gör, och dina gissningar är som vi alla vet inget att lägga någon vikt vid.

Citat:
Dåså! Då borde du faktiskt ha lyckats översätta texten själv.

Jag gjorde ju det och visade därmed att du inte är kapabel till att göra detsamma utan att ta google translate till hjälp.

Citat:
Nej. Det är uppenbart att man varken i Tyskland eller någon annanstans i EU är bekväm med projektet.

Bekväm!?! Vad gör det för skllnad när man redan är beroende av Putin för att behålla sitt välstånd?

Citat:
Gamla avställda vagnar för trupptransport. Inte samma sak som att låta kineser bygga kärnkraftverk i Sverige.

Du hade med andra ord som vanligt fel?
Det borde lära dig att inte använda dina tramsiga metaforer, allt från mejerivaror till frukter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in