2019-11-09, 22:37
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
En riktigt kall vintervardag som den 28 februari 2018 var förbrukningen max 25.6 GW. Vattenkraften gav då12.4 GW ( den har aldrig och kan i princip inte ge mer trots att 16 GW finns installerat)

Det stämmer inte. I skrivande stund håller Vattenfall på att modernisera flera verk för att öka deras effekt. Samtidigt finns det stor potential i att öka den småskaliga vattenkraften. Anledningen till att arbetet inte går fortare beror på att Sveriges elöverskott redan är rekordstort.

Citat:
Hur menar du att vindkraft ska ersätta de 9 GW ( nu 7,3 ) kärnkraft så att vi får el varje timme utan att betala oerhört mycket, om ens tillgänglig produktion finns?

Om vindkraften denna dag gav 2,5 GW och installerad effekt var 6,6 GW betyder det att utnyttjandegraden var 38 %. Enkel matematik ger vid handen att 23,7 GW extra vindkraft hade räckt för att ersätta kärnkraften denna timme.

Om vi också antar att vindkraft till havs har en högre utnyttjandegrad och att energibesparingar minskar behovet av elektricitet minskar mängden extra vindkraft som behövs.

Citat:
Någonstans måste vi alltså hålla en reserv på 8 GW att slå på när det behövs

Att lagra energi är inte något olösligt problem. Se exempelvis

https://www.youtube.com/watch?v=mmrwdTGZxGk

för en innovativ metod.
Citera
2019-11-09, 22:51
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Stiltje är ett hyfsat vanligt fenomen som råder över hela planeten.

Ja? Vad har det med

"Ingen har studerat vad som händer om all världens kärnkraft avskaffas, nej. Hur är det relevant för Sveriges framtida energimix?"

att göra?

Din argumentation blir bara mer och mer förvirrande.

Citat:
Citat:
Det spelar ingen roll eftersom elförsörjningen inte står och faller beroende på tillgången till lokalproducerad vindkraft.

Så ditt framtidsscenario bygger med andra ord inte på vindkraftens dokumenterade opålitlighet?

Forskarnas framtidsscenario (inte "mitt") bygger på vetenskapliga analyser.

Citat:
Citat:
Okej, vi tar det igen.

"Om det vid varje givet tillfälle endast finns 1 % av installerad effekt tillgänglig finns det inte vid något tillfälle mer än 1 % av installerad effekt tillgänglig."

Sant eller falskt?

Låt f(x) vara en funktion från t0 till t1.

"Om f(x) vid varje punkt mellan t0 och t1 understeg 1 %, fanns det ingen punkt mellan t0 och t1 sådan att f(x) översteg 1 %."

Sant eller falskt?

Du vet mycket väl att intermittent vindkraft producerar el med väldigt stor effektmässig spridning
sett över året.

Du fick två ja eller nej-frågor. Du lyckades inte besvara dem.

Ynkligt!

Citat:
Varför skulle det vid vissa tidpunkter inte finnas mer effekt än 1%?

Fråga inte mig! Det var du som skrev det!

"Visst, vidsnurrorna levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt vilket betyder att man måste bygga 100 gånger så många verk för att komma upp i den effekt men ursprungligen planerat för."

Citat:
Citat:
1. Tyskland upplever inte stora driftstörningar i elnätet.

2. Citatet har inte ett skit med påstådda driftstörningar att göra.

Jo, risken att elnätet utsätts för total kollaps inte mindre än 4 gånger under ett år skulle vilket energibolag som helst som är aktivt i ett I-land beteckna som stora driftstörningar.

Du verkar inte veta skillnaden mellan en "driftstörning" och en "risk för en driftstörning." Vänligen lär dig skillnaden.

Citat:
Citat:
Vilket är precis vad du har gjort.

"De faktiska produktionstalen visar att den tillförlitligt tillgängliga kapaciteten av vindkraft ligger lägre än en procent av märkeffekten."

och såhär översatte du hans uttalande

"... att det i varje givet ögonblick endast finns en procent av installerad effekt tillgänglig för slutkunderna."

Översättningarna är inte ekvivalenta.

Du lider verkligen av aspergers. Jag ber om ursökt för att jag drev med dig.

Inte direkt. Men jag antar att det är något liknande du lider av? Annars förstår jag inte varifrån din mycket förvirrande debattstil kommer.

Citat:
Citat:
Det torde biomassa vara eller möjligtvis bergvärme. Dock har du rätt i att ett kärnkraftverk är pålitligare än ett vindkraftverk. Faktumet saknar relevans i sammanhanget.

Jaha? Är det inte såna frågor som diskuteras i en tråd om energipolitik?

Påståendet saknar relevans eftersom det inte visar att kärnkraften måste bevaras. Vilket ju är din huvudtes som du drivit i över 100 inlägg i tråden.

Citat:
Citat:
Varför citerar du en länk om tysk vindkraft när diskussionen rörde utbyggnad av svensk vindkraft?

Därför att det tyska exemplet är en bild av hur svensk energipolitik kommer att misslyckas på liknande sätt?

Jaså? Du påstod nämligen att "Utbyggnadstakten har ju avtagit, så jag behöver kanske inte oroa mig ändå." Jag visade att det var felaktigt och du kontrade då med en länk som handlade om tysk vindkraft.

Vad gäller utbyggnadstaken av svensk vindkraft (fortsatt hög) hade du fullständigt fel men det var för jobbigt att medge.

Citat:
Citat:
"De faktiska produktionstalen visar att den tillförlitligt tillgängliga kapaciteten av vindkraft ligger lägre än en procent av märkeffekten."

Pinsamt...... Du har helt gett upp diskussionen och ägnar dig bara åt att tramsa.

Du inser fortfarande inte att "den tillförlitligt tillgängliga" var en
viktig del av påståendet?

Citat:
Citat:
1. Du svarade inte på frågan: Vari ovanstående citat från dig förekommer "vid given tidpunkt?"

Från din mamma eller hennes röv?

...

Citat:
Citat:
2. Utnyttjandegraden beräknas som andel av maximal teoretisk produktion. Ditt snack om 90 % är rent hittepå.

Knappast, det är du som är okunnig. Googla och sluta vara pinsam.

Upplys mig gärna då. Men påståenden utan täckning accepterar jag inte.

Citat:
Citat:
Torv är inte biomassa.

Jo!

Nej.
Citera
2019-11-09, 22:56
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Bevisa det ditt psykfall!

Det kan vi ta i PM. För mig är det egalt om du är civilingenjör eller inte - du är lika okunnig ändå.

Citat:
Citat:
Förbytt är det inte. Att Tyskland importerade mer el än man exporterade i juni 2019 betyder inte att det kommer fortsätta vara så.

Är du Nostradamus just nu?

Det troligaste är att läget återgår till det normala. Dvs, att Tyskland fortsätter vara en nettoexportör. Tyvärr har jag inga siffror för månaderna efter juni 2019.

Citat:
Citat:
Uppenbarligen inte eftersom andelen kol i energimixen minskat.

Öppnandet av nya kolfält motsäger din febriga optimism.

Citat:
Guest post: Why German coal power is falling fast in 2019
Germany generated significantly less electricity from coal-fired power stations in the first half of 2019, with output down by more than a fifth compared to a year earlier.

Generation from brown coal (lignite) was down by 14 terawatt hours (TWh, 21%) and hard coal was down by 8TWh (24%). With gas generation only increasing moderately (3TWh), the German power sector’s emissions fell by 20m tonnes of CO2 (MtCO2, 19%).

This dramatic shift in Germany’s power sector comes as the Federal Ministry for Economic Affairs and Energy (BMWi) recently outlined its plan for a complete coal phaseout no later than 2038, in line with the recommendations of the country’s coal commission.

https://www.carbonbrief.org/guest-post-why-german-coal-power-is-falling-fast-in-2019

Ägd igen.

Citat:
Eftersom tyskland varit nettoexportör i över 20 år innan den datapunkten så säger den en hel del!

Ja, att datapunkten är en outlier.
Citera
2019-11-09, 23:02
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Citat:
I ett framtida elnät som bygger på vind- och solkraft kommer vi ha ett överskott av el när det är soligt och när det blåser mycket. Smarta bilägare väljer då att ladda sina elbilar just när elpriset är som lägst. På så sätt balanseras elkonsumtionen över tid.

Vad fan pratar du om nu?

Vad är det du inte förstår?

Citat:
Det gör det ju inte alls. I ditt exempel så utnyttjas ju inte batteriernas laddförmåga alls., eller menar du att elbolagen använder batterierna som back-up utan att meddela bilägarna att de gör det?

Eh va? Så här fungerar det, lille Laurentius. Elbilsägarna har sina bilar inkopplade till elnätet med smarta sensorer som reglerar hur mycket batterierna laddas beroende på det exakta elpriset. Om batterierna är nästan urladdade laddas de oavsett pris. Om batterierna är laddade till 30 % laddas de om elpriset understiger en viss gräns. Om laddningen är över 50 % om elpriset är ännu lägre osv.

På så sätt får elproducenterna avsättning för sin elproduktion och elbilsägarna laddar sina batterier billigt. Smart va?

Citat:
Citat:
Som sagt. Du sa att du tyckte att nivån på diskussionen var låg. Så varför försöker du sänka den ytterligare genom att komma med tarvliga påhopp?

Det är du som har dragit ner "diskussionen" till denna erbarmliga nivå.
Jag har enbart svarat med invektiv när du utsatt mig för dem.

Jaså?

Citat:
Din fysiklärare har totalt misslyckats med att ge dig ens en grundläggande bildning.
Citera
2019-11-09, 23:15
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Citat:
Hur ska jag kunna veta det? Uppenbarligen är deras vindlägen tillräckligt bra för annars hade de inte byggs där de har byggts.

Ehhhhhhh, jag har ju presenterat exempel på vindkraftverk som ligger i områden som utmärkts som dåliga enligt vindlägeskartan.

Uppenbarligen är deras vindlägen inte särskilt dåliga för annars hade verken inte byggts.

Citat:
Citat:
Visst, ett reklamblad. Ditt påstående stöds ändå inte av det.

Nej, det stod inte i "reklambladet."

Joodu!

Vänligen citera det då.

Citat:
Citat:
De autistiska tendenserna tror jag det är du som står för.

Haha, menar du min förmåga att minnas i stort sett allt jag läst så måste jag ge dig rätt!

Varför har du då så svårt att minnas vad jag skrivit?

Citat:
Citat:
Sedan skrev jag "Och kraftnätet kan byggas ut oavsett hur många gnällspikar som bor i landet" och du svarade "Inte om de är markägare som inte ger sitt tillstånd" vilket faktiskt måste tolkas som att du menade att det var omöjligt.

Nja, tillståndsgivandet är ju en process som inte alltid innebär att markägaren vinner?

Det är korrekt att markägare kan sätta sig på tvären vad gäller i princip all utbyggnad av all möjlig infrastruktur i Sverige. Ibland är det bra (inte bygga vägar där havsörnar häckar) ibland är det dåligt. Min poäng är att sura markägare på intet sätt omöjliggör en utbyggnad av kraftnätet.
Citera
2019-11-09, 23:29
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Varför utelämnar du vad de skrev om storskalig dito?

"The deployment of small-scale renewables, or off-grid solutions for people in remote areas (Sánchez and Izzo, 2017), has strong potential for synergies with access to energy (SDG 7), but the actualization of these potentials requires measures to overcome technology and reliability risks associated with large-scale deployment of renewables (Giwa et al., 2017; Heard et al., 2017)."

Texten handlar alltså om storskalig utbyggnad (large-scale deployments) av småskalig förnybar energy (small-scale renewables). Inte om storskalig förnybar energi.

Citat:
Citat:
Kan du inte använda dig av Google Translate? Meningen säger att kombinationen av energieffektiva vitvaror och belysning samt förnybar energi som inte kopplas till elnätet kan leda till signifikanta kostnadsbesparingar samtidigt som tillgängligheten ökas.

Varför utelämnar du de problem som omnämndes?

Suck. Du bad mig översätta texten. Jag översatte den åt dig efter bästa förmåga. Vad mer vill du att jag ska göra?

Citat:
Citat:
Suck. IPCC-rapporten handlar inte om att avskaffa kärnkraften ens. Även om man bedömer att nackdelarna överväger fördelarna med utbyggd kärnkraft.

Att alla fyra scenarior innehåller kärnkraft säger en del.

Nej eftersom IPCC-rapporten inte handlar om att avskaffa kärnkraften. Även om man bedömer att nackdelarna överväger fördelarna med utbyggd kärnkraft.

Citat:
Citat:
Nu försöker ju flera länder i Östeuropa göra sig av med sitt beroende av rysk naturgas eftersom man inte litar på Ryssland. Så, självmål?

Du har alltså missat att tyskarna nyss fått en gaspipeline dragen från Ryssland och därmed gjort sig politiskt beroende av Putin?

Jag har inte missat bygget Nord Stream. Det påbörjades runt år 2000 och nu är det naturligtvis för sent för tyskarna att dra sig ur affären. Men jag är fullständigt övertygad om att de nu ångrar sig.

Citat:
Citat:
Det lär man inte göra om idag.

Varför inte?

Fråga Peter Hultkvist! Behöver du verkligen få det förklarat för dig varför det inte är toppen att köpa rysskt krigsmateriel?
Citera
2019-11-10, 13:56
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Ja? Vad har det med
"Ingen har studerat vad som händer om all världens kärnkraft avskaffas, nej. Hur är det relevant för Sveriges framtida energimix?"
att göra?

Din argumentation blir bara mer och mer förvirrande.

Det är helt uppenbart för alla utom dig att ett fullständigt förlitande på väderberoende energikällor ofelbart leder till effektbrist i det SVENSKA elnätet.

Citat:
Forskarnas framtidsscenario (inte "mitt") bygger på vetenskapliga analyser.

Analyser som vi redan enats om endast är gissningar.

Citat:
Du fick två ja eller nej-frågor. Du lyckades inte besvara dem.

Ynkligt!

Du har fortfarande inte förstått skillnaden mellan årligt snitt och momentana ögonblicksvärden.
Ditt antagande är felaktigt:

Citat:
"Om det vid varje givet tillfälle endast finns 1 % av installerad effekt tillgänglig finns det inte vid något tillfälle mer än 1 % av installerad effekt tillgänglig."

Hur menar du att jag ska kunna svara på rent nonsens?
Alla utom du vet att vindkraften är väderberoende och har en väldigt skiftande produktionscykel sett över ett år. Med andra ord stämmer inte ditt påstående att det vid något tillfälle inte kan finnas mer än 1% installerad effekt tillgänglig baserat på att det vid ögonblicket med lägsta mängd alstrade energi endast finns 1% tillgängligt.

Förstår du inte tankefelet så kan nog inte ens din mamma hjälpa dig.

Citat:
Fråga inte mig! Det var du som skrev det!

"Visst, vidsnurrorna levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt vilket betyder att man måste bygga 100 gånger så många verk för att komma upp i den effekt men ursprungligen planerat för."

Ja, om man vill garantera samma eltillgång även när kärnkraften är nedlagd så krävs det att man bygger långt fler vindkraftverk än vad den installerade effekten skenbart indikerar, ändå kan man inte garantera att vindkraften förmår leverera mer än 1% av den installerade effekten vid den tidpunkt då produktionen är som lägst (vi pratar tyskt elnät eftersom siffran 0,4% är gammal och jag inte hittat någon nyare).

Citat:
Du verkar inte veta skillnaden mellan en "driftstörning" och en "risk för en driftstörning." Vänligen lär dig skillnaden.

Närhet till fullständig kollaps och det faktum att Europas elnät upplevde en sänkning av nätfrekvensen till följd av det skedda gör att tyskt elnät upplevde en driftstörning (utan dina hartassar).

Citat:
Påståendet saknar relevans eftersom det inte visar att kärnkraften måste bevaras. Vilket ju är din huvudtes som du drivit i över 100 inlägg i tråden.

Kom inte och fabulera om min huvudtes grabben!!

Citat:
Jaså? Du påstod nämligen att "Utbyggnadstakten har ju avtagit, så jag behöver kanske inte oroa mig ändå." Jag visade att det var felaktigt och du kontrade då med en länk som handlade om tysk vindkraft.

Det är möjligt att det stämmer enligt Svenska förhållanden.
Vindkraftens oförmåga till driftsäkerhet är dock något vi alla borde oroa oss för.

Citat:
Fler vindkraftverk men minskad elproduktion 2018

Utbyggnadstakten för vindkraft är på väg uppåt igen, trots att elproduktionen från vindkraft minskade under 2018. Minskningen beror på mindre blåst än normalt.

Utbyggnadstakten förväntas sjunka p,ga svårheten att få tillstånd.

Citat:
Tillstånd påverkar utbyggnadstakten
Innan ett vindkraftverk kan byggas behövs tillstånd. Under tidsperioden 2014 till 2018 inkom 187 tillståndsansökningar varav ungefär en tredjedel fick avslag. De vanligaste anledningarna till avslag för tillstånd var på grund av artskyddsfrågor eller att kommuner eller Försvarsmakten sade nej.

https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2019/fler-vindkraftverk-men-minskad-elproduktion-2018/

Lägger man till det ökande folkliga motståndet mot vindsnurrorna så är det bara en tidsfråga innan buggnationen helt avstannar precis som i tyskland.

Citat:
Du inser fortfarande inte att "den tillförlitligt tillgängliga" var en
viktig del av påståendet?

Jo. Jag har hela tiden fört fram vikten av att titta på elproduktionens momentana minvärde när det gäller tillförlitlighet medan du framför ett årligt snittvärde, något som med all tydlighet visar att du inte har en aning om vad du snackar om.

Citat:

Citat:
I dag räknar branschen med att ett modernt vindkraftverk på 2 megawatt är i gång 8 000 av årets 8760 timmar. Det motsvarar 90 procent av tiden.

https://www.klimatfakta.info/doku.php?id=vindkraft

Citat:
I Svenska kraftnäts rapport för tre år sedan kunde man läsa att man i scenariot för den kommande vintern ser efter hur stor del av den anlagda effekten som är tillgänglig under 90 procent av årets timmar. Man kallar detta för effekttillgänglighet.

Citat:
https://second-opinion.se/mindre-el-fr%C3%A5n-vindkraft-den-g%C3%A5ngna-vintern/

Jag kommer att återkomma med SVK:s siffror för 2019 samt framtida prognoser i ett senare inlägg eftersom texten är så lång.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2019-11-10 kl. 14:13.
Citera
2019-11-10, 13:58
Medlem
Citat:
Det kan vi ta i PM. För mig är det egalt om du är civilingenjör eller inte - du är lika okunnig ändå.

Nu gissar du igen!
Min signaturtext lyder: "Dunning-Kruger: You don't even know enough to realize just how little you know", ett påstående som stämmer in till 100% på dig.

Hur ska du kunna hänga med i diskussionen när grundskolefysiken är din högsta utbildningsnivå i det ämne som du som vanligt låtsas behärska?

Citat:
Det troligaste är att läget återgår till det normala. Dvs, att Tyskland fortsätter vara en nettoexportör. Tyvärr har jag inga siffror för månaderna efter juni 2019.

Du tycker inte att det är anmärkningsvärt att ett elnät som du påstår ska ha blivit inte mindre än 5 gånger mer driftsäkert sedan Energiewendes införande pendlar så fort mellan att vara nettoexportör och nettoimportör och det samtidigt rapporteras om stora driftstörningar som till råga på allt påverkar sydeuropas nätfrekvens?

Citat:
Ägd igen.

Ägd? Paxar du även saker på lekplatsen där du hänger i förhoppning att hitta yngre kompisar när de äldre ratar dig eftersom du bevisligen inte kan föra ett samtal utan att begära källor på allt?

Sänkningen av brunkols-elproduktionen grundar sig i politiska agendabaserade beslut.
Tyskarna kommer att vara tvugna att förlita sig allt mer på brunkol och import i framtiden om man vill undvika black-outs i elnätet.

Nya kolgruvor bevisar mitt påstående vad du än mytar om.

Citat:
Ja, att datapunkten är en outlier.

Jag skulle vilja kalla den ett trendbrott, exakt samma slutsats som artikeln kommit fram till.
Citera
2019-11-10, 13:59
Medlem
Citat:
Vad är det du inte förstår?

Du pratade ju ursprungligen om att använda bilbatterier som back-up som kan användas för att exempelvis reglera vindkraften?
Vad har bilägares vilja att ladda batterierna när elpriserna är låga eller t,om negativa med påståendet att göra?

Citat:
Eh va? Så här fungerar det, lille Laurentius. Elbilsägarna har sina bilar inkopplade till elnätet med smarta sensorer som reglerar hur mycket batterierna laddas beroende på det exakta elpriset. Om batterierna är nästan urladdade laddas de oavsett pris. Om batterierna är laddade till 30 % laddas de om elpriset understiger en viss gräns. Om laddningen är över 50 % om elpriset är ännu lägre osv.

På så sätt får elproducenterna avsättning för sin elproduktion och elbilsägarna laddar sina batterier billigt. Smart va?

Vad har ditt pateteiska försök till härskarteknik med användande av bilbatterier som back-up att göra?
Vill du diskutera elbilar så finns andra trådar för det. Här är det OT och förvirrat trams.
Citera
2019-11-10, 14:01
Medlem
Citat:
Uppenbarligen är deras vindlägen inte särskilt dåliga för annars hade verken inte byggts.

Vindens energi är proportionell mot vindhastigheten i kubik, vilket innebär att energiinnehållet blir 8 gånger större vid fördubblad vindhastighet.
Val av bästa tillgängliga vindlägen är med andra ord en förutsättning för lönsamhet.
Hur bra är de vindlägen du nämner här ovan? Killgissar du?

Citat:
Vänligen citera det då.

Varför? Har du problem med närminnet eftersom du nyss påstod att du läst "rapporten"?

Citat:
Varför har du då så svårt att minnas vad jag skrivit?

På grund av din okunskap om ämnet som diskuteras så skriver du mest felaktigt eller totalt ovidkommande trams. varför ska man lägga sånt på minnet tycker du?

Citat:
Det är korrekt att markägare kan sätta sig på tvären vad gäller i princip all utbyggnad av all möjlig infrastruktur i Sverige. Ibland är det bra (inte bygga vägar där havsörnar häckar) ibland är det dåligt. Min poäng är att sura markägare på intet sätt omöjliggör en utbyggnad av kraftnätet.

Markägare är inte de enda som sätter käppar i hjulet för den förnybara elproduktionen.
Hårdare miljökrav från EU kommer att begränsa vart man får bygga vindkraft (vilket är bra eftersom man tidigare planerade att riva upp beslut tagna genom Natura 2000 till förmån för vindkraften).
Vattenkraftens förmåga att reglera förnybar elproduktion kommer även att påverkas av dessa krav (vilket visas i länken till SVK-dokumentet som snart kommer).
Faktum är att 2014 saknade inte mindre än 3600 av totalt 3727 vattenkraftverk och regleringsdammar tillstånd enligt miljöbalken (källa: sidan 54 i boken Farväl till kärnkraften av Per Kågeson).
Citera
2019-11-10, 14:04
Medlem
Citat:
"The deployment of small-scale renewables, or off-grid solutions for people in remote areas (Sánchez and Izzo, 2017), has strong potential for synergies with access to energy (SDG 7), but the actualization of these potentials requires measures to overcome technology and reliability risks associated with large-scale deployment of renewables (Giwa et al., 2017; Heard et al., 2017)."

Texten handlar alltså om storskalig utbyggnad (large-scale deployments) av småskalig förnybar energy (small-scale renewables). Inte om storskalig förnybar energi.

Ditt påstående är själv-emotsägande (storskalig-småskalighet).
Leta vänligen upp källorna och bevisa att du inte ljuger som vanligt.
Texten bevisar hur som helst IPCC:s låga tilltro till vindkraftens tillförlitlighet och varför man valt att räkna med kärnkraftens fortsatta överlevnad i alla sina scenarior.

Citat:
Suck. Du bad mig översätta texten. Jag översatte den åt dig efter bästa förmåga. Vad mer vill du att jag ska göra?

Inte förvränga min argument?
Google translate utför notoriskt dåliga översättningar.
Jag för min del läser mer böcker på Engelska än Svenska och har inga problem med att upprätthålla en mycket god läsförståelse.

Citat:
Nej eftersom IPCC-rapporten inte handlar om att avskaffa kärnkraften. Även om man bedömer att nackdelarna överväger fördelarna med utbyggd kärnkraft.

Anledningen till att kärnkraften ingår i varje scenario beror på de förnyelsebara energikällornas opålitlighet och oförmåga till driftsäkerhet genom sin väderberoende, intermittenta natur.

Citat:
Jag har inte missat bygget Nord Stream. Det påbörjades runt år 2000 och nu är det naturligtvis för sent för tyskarna att dra sig ur affären. Men jag är fullständigt övertygad om att de nu ångrar sig.

Killgissning?

Citat:
Fråga Peter Hultkvist! Behöver du verkligen få det förklarat för dig varför det inte är toppen att köpa rysskt krigsmateriel?

Likförbannat har försvaret gjort precis det du påstod aldrig kunde ske!
Citera
2019-11-10, 14:06
Medlem
Citat:

Här följer utdrag ur SVK:s rapport om kraftbalansen.

https://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/2019/kraftbalansrapport2019.pdf

Citat:
Årets kraftbalansrapport visar att marginalerna för den svenska kraftbalansen och
förmågan att vara självförsörjande med el under höglastsituationer krymper
(sidan 3).

Analysen av kommande vinter visar att den svenska effektbalansen har försämrats.
Enligt prognosen för topplasttimmen vintern 2019/2020 har Sverige ett nationellt
underskott på 1 000 MW vid en normalvinter och 2 000 MW vid en tioårsvinter.
I förra årets rapport var underskottet 400 MW vid en normalvinter 2018/2019. Ett
ökat underskott innebär att Sverige blir mer beroende av import.
Däremot innebär
det inte nödvändigtvis att risken för lastfrånkoppling ökar.

Under de kommande åren stängs ytterligare två kärnkraftsreaktorer i Sverige.
Samtidigt ökar produktionen från icke planerbar elproduktion. Sannolikt kommer
effektunderskottet att öka. Inga antaganden har gjorts kring ökad
användarflexibilitet, vilket på sikt skulle kunna minska effekttoppen under
topplasttimmen. Svenska kraftnät ser dock en risk att utbyggnad av flexibel
elproduktion och användarflexibilitet inte förverkligas eftersom lönsamheten för
dessa ser ut att vara fortsatt låg
(sidan 7).

Kärnkraft

Kärnkraften i Sverige producerade 65,6 TWh el under 201816, vilket var ca 42 procent av den totala elproduktionen i Sverige. Under topplasttimmen producerade
den svenska kärnkraften 95 procent av installerad effekt
(sidan 15).

Vindkraft

År 2018 producerade vindkraften i Sverige 16,3 TWh el17, vilket är ca 10 procent av
den totala elproduktionen i landet
(2017 producerades 17,0 TWh el från vindkraft).
Elproduktionen från vindkraften var högre under vintern 2018/2019 än föregående
vinter och uppgick i genomsnitt till ca 37 procent av installerad effekt (29 procent
föregående vinter).
Under 90 procent av tiden producerade vindkraften minst 12 procent av installerad
effekt (7 procent föregående vinter). Som mest producerade vindkraften ca 6 000
MWh/h under vintern och som minst 130 MWh/h. Under topplasttimmen producerade vindkraften 846 MWh/h, vilket är 11 procent av installerad effekt( sidan 16).

11% under höglasttimmen är ändå väldigt bra och ligger exakt på SVK:s uppskattade värde!

Uppskattningen ifrågasätts dock i forskaren Jon Olaussons doktorsavhandling som ligger till grund för en bloggtext.
http://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A970637&dswid=-3406

Citat:
Vindkraftsproduktionen är som sagt i hög grad stokastisk och det är därför ofta mer meningsfullt att studera hur hög produktion man kan förvänta med viss sannolikhet. Svenska Kraftnät höjde nyligen det rekommenderade ”effektvärdet” för vindkraft från 6% till 11% eftersom produktionen generellt är högre under vintermånaderna. Med andra ord räknar SvK med att svensk vindkraft med 90% sannolikhet producerar minst 11% av installerad effekt när vi som bäst behöver den. Med tanke på det mer detaljerade sambandet som redovisats ovan var denna ändring ett misstag; för de fem procent av tiden när förbrukningen var som störst är det beräknade effektvärdet endast 6.5%.

https://sec-op.se/vindkraften-ger-mindre-vid-effekttoppar/

Inga garantier finns med andra ord att man ska ha samma tur varje år.

För att återgå till SVK:s rapport så görs även en prognos för kommande vinter:

Citat:
Vindkraften förväntas byggas ut med 1700 MW installerad effekt.

Samtidigt som installerad effekt alltså väntas öka med ca 1 700 MW, minskar förväntad tillgänglig produktionskapacitet med ca 600 MW jämfört med prognosen
för föregående vinter. Detta förklaras med att tillkommande effekt i form av vind och solkraft har låg förväntad tillgänglighet vid topplasttimmen, medan denna tillgänglighet för den nedlagda kärnkraften är hög
(sidan 30).

För vattenkraften begränsas den maximala produktionskapaciteten av ett antal faktorer, exempelvis fallhöjdsförluster på grund av sänkta magasinsnivåer, avställningar, tappningsrestriktioner i samband med isläggning och vattendomar. Vattenkraften i Sverige bedöms maximalt kunna producera 13 400 MWh/h vid någon tidpunkt. Då prognosen för installerad effekt vattenkraft är 16 318 MW motsvarar det en tillgänglighet på drygt 82 procent.

Kärnkraften beräknas ha en tillgänglighet på 90 procent. Detta antagande bygger
på en analys av marknadsmeddelanden och historisk produktion.
Baserat på statistik antas vindkraften ha en tillgänglighet på 9 procent under topplasttimmen. Det baseras på medianvärdet av tionde percentilen för vindkraftens
produktion under åren 2007–2016. Vindkraftens tillgänglighet är högre under
vintertid jämfört med resten av året men under perioder med sträng kyla (just när
förbrukningen i Sverige oftast är som högst) avtar tillgängligheten
(sidan 31).

Förmågan att reglera vindkraften skrivs alltså ned samtidigt med vindkraftens tillgänglighet under topplasttimmen.

Problemet med effektbrist tas upp:

Citat:
Denna rapport undersöker effektsituationen på nationell nivå. På senare tid har risken för kapacitetsbegränsningar blivit mer aktuell, bl.a. i Stockholm, Uppsala,
Malmö och Västerås. Detta kallas ibland för lokal effektbrist (sidan 33).

Effektreserven fasas ut vilket gör nätet känsligare för driftstörningar:

Citat:
Effektreserven får uppgå till 750 MW vintern 2019/2020 enligt förordning
(2016:423) om effektreserv. I början av 2017 upphandlades 562 MW elproduktionskapacitet för vinterperioderna 2017-2021. Återstående kapacitet i form av förbrukningsreduktion fastställdes under våren 2019 till 190 MW (sid33).

Finnarna kommer till vår hjälp:

Citat:
4.1 Effektbalansen de kommande fyra vintrarna

Kärnkraftsreaktorernas framtid har stor påverkan på Sveriges effektbalans under
topplasttimmen. Ringhals 2 (904 MW) stängs i slutet av 2019. Ringhals 1
(880 MW) stängs senast i slutet av 2020. Dessa stängningar medför en tydligt försämrad effektbalans för Sverige. I Finland byggs reaktorn Olkiluoto 3 med en effekt
om 1 600 MW, vilken efter mycket stora förseningar förväntas tas i drift i januari
2020. Reaktorn kommer då att minska Finlands importberoende och bidra till
bättre effektbalans i det nordiska elsystemet överlag.

Vindkraft är det kraftslag som växer mest i Sverige. Denna ökning kommer sannolikt att fortsätta. Vindkraften kan dock inte bidra till effektbalansen under vinterns
kalla perioder med samma tillgänglighet som den kärnkraft den ersätter och dess
produktion är inte planerbar
(sidan 34).

4.2 Effektbalansen år 2030 och framåt

Det finns indikationer på att en betydande andel kraftvärme kan försvinna ur det
svenska elsystemet, då marknadsförutsättningarna leder till att kraftvärme ersätts
med värmeverk, som bara producerar värme och inte el. Kraftvärmen finns i huvudsak i SE3 och SE4 där underskott redan råder under topplasttimmen.

Sannolikt blir vattenkraftens bidrag till balansering och effekttillräcklighet ännu
viktigare när annan planerbar produktion försvinner ur elsystemet. Under de kommande tjugo åren ska alla som bedriver vattenverksamhet för produktion av vattenkraftsel förse sin verksamhet med moderna miljövillkor.
Havs- och vattenmyndigheten, Energimyndigheten och Svenska kraftnät har tagit fram ett förslag på nationell plan som ger nationell helhetssyn i fråga om att verksamheterna ska förses med moderna miljövillkor på ett samordnat sätt med största möjliga nytta för vattenmiljön och för nationell effektiv tillgång till vattenkraftsel.

Förslag på plan ska lämnas till regeringen senast den 1 oktober.
Effektbalansen under topplasttimmen kommer sannolikt att försämras sett ur ett
nationellt perspektiv, när stor volym planerbar produktion försvinner och i huvudsak ersätts av vindkraft.

Effektbalansen under topplasttimmen kommer sannolikt att försämras sett ur ett
nationellt perspektiv, när stor volym planerbar produktion försvinner och i huvudsak ersätts av vindkraft
.

4.3 Slutsatser

En av de viktigaste slutsatserna i Svenska kraftnäts långsiktiga analyser är att bristande lönsamhet fortsatt riskerar att hindra utbyggnad av planerbar elproduktion.
Elpriserna bedöms förbli låga fram till dess att kärnkraften läggs ned, vilket kan innebära att annan produktion inte hinner ersätta kärnkraften i tid.

Analyserna visar att nedläggning av kärnkraften leder till en ökad risk för effektbrist. Detta illustrerar behovet av mer förbrukningsflexibilitet och planerbar elproduktion.

Eftersom ett ökat underskott innebär större importbehov kan det heller inte uteslutas att handelskapaciteter kan komma att behöva utökas. Import kan dock bara bidra till att undvika effektbrist om angränsande länder har möjlighet att exportera.

När andelen icke-planerbar produktion ökar markant i Sverige och andra länder blir möjligheten att överföra el mellan elområden (både mellan länder och inom
Sverige) än viktigare (sidan 35).

Frågan är om du kan killgissa dig ur det faktum att rapporten stödjer allt jag framfört som argument i tråden!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in