2019-11-10, 18:55
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Privata företag är vinstdrivande. Om den offentliga sektorn är så illa organiserad att den inte kan stå på egna ben, så är detta givetvis något som exploateras av privata företag. Det betyder fortfarande inte att offentliga medel betalar min lön, eftersom den offentliga sektorns skattemedel förvandlas till privata pengar i samma ögonblick som företaget skickar en faktura till Region X.

Du hade överhuvudtaget inte kunnat arbeta som läkare i Sverige med rådande system, om du inte tar del av skattepengar.
Det betyder just precis att offentliga medel betalar din lön, lika mycket som det betalar lärare eller sjuksystrar.

Om jag blir anställd av ett bemanningsföretag som skickar ut mig som lärare dit det behövs är lönen lika mycket offentliga medel som om jag jobbar inom kommunen.
Citera
2019-11-10, 18:55
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Jag tror inte nödvändigtvis att det är kontraproduktivt. Poängen är ju att det i teorin ska räcka att strypa efterfrågan för att göra prostitutionen olönsam. Det ska ju också noteras att den stora del av de prostituerade som befinner sig i landet illegalt också kan återföras till sina hemländer vid eventuella polisinsatser. I allmänhet kan jag kanske hålla med om att det kan finnas en idé med att blanda in exempelvis socialtjänstemän i fall med inhemska prostituerade som man märker far illa (exmepelvis risk för missbruk) oftare än vad som sker i dagsläget, men problemet med förslag om att de prostituerade ska "åka fast" och utsättas för någon form av tvångsomhändertagande är att kan leda till att de prostituerade utvecklar en rädsla för myndigheterna, vilket oftast kan försvåra samarbete med polisen för att ta fast grövre brottslingar om t.ex. människohandlare.

Förutom, du vet, i stort sett all forskning i wikipediaartikeln jag precis länkade.

Ja, men den här rapporten publicerades året efter att Amnesty antagit sin nya position angående köp av sexuella tjänster. Man kan förstås spekulera i att tidiga fynd från rapporten skulle diskuterats internt innan publikation, men det är inte tal om att den skulle ha använts som referens.

Detta är, som jag påpekat för er på det här forumet i fem års tid nu, en total felcitering av den svenska utredningen. Det är verkligen exakt samma jävla myter som ni upprepar år ut och år in.

Men det finns inga tecken på att sexköpslagen vare sig stryper efterfrågan eller motverkar sexuell människohandel. Sedan finns heller inget självändamål med att minska efterfrågan på sexhandel mellan samtyckande och vuxna. Det är oproblematiskt.

Ja, rapporten från Norge kom efter Amnesty Internationals beslut. Men de har gjort en hel del internationella sonderingar och undersökningar innan detta. Amnestys beslut är entydigt: kriminalisering av sexhandel mellan samtyckande vuxna är ett brott mot mänskliga rättigheter. Samma sak gäller främjande och koppleri i samtycke. Det kommer du inte undan.

Nej, det är ingen "felcitering" från Skarheds rapport. Andemeningen var att sexarbetare haft invändningar angående att lagen gör deras tillvaro sämre, men att detta inte ansågs utgöra något problem, eftersom det skulle kunna tänkas ha en återhållande effekt på prostitutionen. Fritt översatt: "man får knäcka lite ägg om man ska laga omelett".

Sedan har Skarheds rapport anklagats internationellt för att vara totalt ovetenskaplig. Det finns heller inget som stödjer att vare sig sexhandel eller människohandel har minskat efter lagens införande. Det skedde en viss minskning i den synliga gatuprostitutionen, men så var också internet i full utveckling under perioden.

Här är klara bevis om att de negativa effekter som sexsäljare upplevde med sexköpslagen sopas under mattan, och beskrivs som bra effekter för att bekämpa prostitution. Här är de direkta citaten från statens utredning:

Citat:
4.6.4. De utnyttjades syn på kriminaliseringen (sidan 130)

(Vilken rubriksättning? Oberoende och bra? - min kommentar). Här är citat från rapporten:

De personer som utnyttjas i prostitutionen uppger att kriminaliseringen förstärkt det sociala stigma det innebär att sälja sex. De beskriver att de valt att prostituera sig och upplever sig inte vara ofrivilligt utsatta för något. Även om det inte är förbjudet att sälja sex upplever de sig vara jagade av polisen. De upplever sig vara omyndigförklarade i och med att deras handlingar tolereras men deras vilja och val inte respekteras. Vidare menar de att man kan skilja på frivillig och tvingad prostitution.

[...]

När det gäller de personer som fortfarande utnyttjas i prostitution måste ovan nämnda negativa effekter av förbudet som de beskriver närmast betraktas som positiva sett utifrån
perspektivet att syftet med lagen är att bekämpa prostitutionen.

Källa: SOU 2010:49

Disciplina är alltså bevisligen en vidrig och äcklig lögnerska.
Senast redigerad av WordWarrior 2019-11-10 kl. 19:27.
Citera
2019-11-10, 18:57
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Slappna av, alla tänder väl på lite förnedring som krydda. Det betyder inte att man vill se någon förnedras mot deras vilja, eller att någon ska fara illa.

Två frågor:

1. Vad är det som är förnedrande med att kvinnorna på fkk inte har kläder på sig?

2. Vad är det som är förnedrande med att ge en man en avsugning (tex i ett förhållande)?
Citera
2019-11-10, 18:59
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Men det finns inga tecken på att sexköpslagen stryper efterfrågan. Sedan finns inget självändamål med att minska efterfrågan på sexhandel mellan samtyckande och vuxna. Det är oproblematiskt.

Ja, rapporten från Norge kom efter Amnesty Internationals beslut. Men de har gjort en hel del internationella sonderingar och undersökningar innan detta. Amnestys beslut är entydigt: kriminalisering av sexhandel mellan samtyckande vuxna är ett brott mot mänskliga rättigheter. Det kommer du inte undan.

Nej, det är ingen "felcitering" från Skarheds rapport. Andemeningen var att sexarbetare invänt att lagen gör deras tillvara sämre, men att detta inte var något problem, eftersom det skulle kunna tänkas ha en återhållande effekt. Fritt översatt: "man får knäcka lite ägg om man ska laga omelett".

Sedan har Skarheds rapport anklagats internationellt för att vara totalt ovetenskaplig. Det finns heller inget som stödjer att vare sig sexhandel eller människohandel har minskat efter lagens införande. Det skedde en viss minskning i den synliga gatuprostitutionen, men så var också internet i full utveckling under perioden.

Disciplina är alltså bevisligen en vidrig och äcklig lögnerska.

Hur var det nu med ad hominem?

En fråga. Handen på hjärtat, skippa alla lögner och argument som låter bra.

Vilken är den huvudsakliga anledningen till att du vill att prostitition ska legaliseras?
Citera
2019-11-10, 18:59
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Vad skiljer den svenska tjejen som börjat första året på juristlinjen från den lika gamla tjejen från Rumänien som den förstnämnda tjejens pappa köper sex av på bordell i Tyskland

Flera saker:

1. Den rumänska tjejen är lat och bekväm.

2. Den rumänska tjejen kan efter 15 år som hora bekvämt leva resten av sitt liv efter 35 i hemlandet utan att behöva jobba mer.

3. Den rumänska tjejen är inte lika uptight gällande sex som den svenska.

Den rumänska tjejen är alltså ekonomiskt oberoende efter 35, medan den svenska juristtjejen måste jobba till minst 65. Den rumänska tjejen behöver endast jobba i 15 år, dessutom med ett betydligt enklare och mindre ansträngande yrke än jurist.

Juristtjejen har utöver det 500 000 kr i studieskulder när hon är klar med utbildningen.
Citera
2019-11-10, 19:04
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
På dig har det låtit som att det är mer eller mindre enbart skönheter där och som garanterat är där av fritt val.
Jag kan inte uttala mig om fkk specifikt men är tämligen säker på att en hel del kvinnor hamnatei prostitition pga olika mindre bra omständigheter.
Detta är förresten Amnesty säkra på, det skriver de upprepade gånger i samband med att de skriver om att legalisera prostitition.

Många skönheter ja, men också en del som man undrar vad i helvete de gör där. Dessa kan man fundera över, men dem skulle jag aldrig köpa sex av i alla fall.

Jag pratar om de som är snygga.
Citera
2019-11-10, 19:08
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Vilken är den huvudsakliga anledningen till att du vill att prostitition ska legaliseras?

Det finns flera orsaker.

1) Människor ska ha sexuell frihet så länge det är samtyckande och vuxna.

2) Sexarbetare far illa av lagen på flera olika sätt, inte minst säkerhetsmässigt.

3) Sexköpare blir lättare utpressade och rånade med nuvarande lagstiftning.

4) Lagarna bryter mot köpares och säljares mänskliga rättigheter.

5) Skattepengar slösas bort på fel saker.

6) Jag vill personligen ha möjligheten och friheten att betala för sexuella tjänster även i Sverige.

7) Det finns inga tecken på att lagen har några positiva effekter.
Citera
2019-11-10, 19:10
Medlem
Babianens avatar
Citat:

För att män ska ha samma sexuell frihet som kvinnor har haft de senaste 50+ åren.
Citera
2019-11-10, 19:11
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Jag tror inte nödvändigtvis att det är kontraproduktivt. Poängen är ju att det i teorin ska räcka att strypa efterfrågan för att göra prostitutionen olönsam. Det ska ju också noteras att den stora del av de prostituerade som befinner sig i landet illegalt också kan återföras till sina hemländer vid eventuella polisinsatser. I allmänhet kan jag kanske hålla med om att det kan finnas en idé med att blanda in exempelvis socialtjänstemän i fall med inhemska prostituerade som man märker far illa (exmepelvis risk för missbruk) oftare än vad som sker i dagsläget, men problemet med förslag om att de prostituerade ska "åka fast" och utsättas för någon form av tvångsomhändertagande är att kan leda till att de prostituerade utvecklar en rädsla för myndigheterna, vilket oftast kan försvåra samarbete med polisen för att ta fast grövre brottslingar om t.ex. människohandlare.
Vet du något land i hela världen där man lyckats med att förbjuda prostitution? Nämn ett, ett enda genom historien.
Förvisso har vissa diktaturer en haft en fantastisk statistik av låg brottslighet och högt röstdeltagande, fast tänkande människor förstår varför DDR hade så utopiska siffror att redovisa för omvärlden.

Du är inget annat än ett diktatoriskt as som gör bäst i att hålla käften när det kommer till diskussioner om människors fria vilja. Du vill inte ha den, du ljuger för att stävja den, förmodligen om det mesta du plitar ner. Allt i syfte att forma världen enligt dina egna normer.
Bli politiker eller journalist för fan, du hade passat perfekt i mallen.
Citat:

Förutom, du vet, i stort sett all forskning i wikipediaartikeln jag precis länkade.

Ja, men den här rapporten publicerades året efter att Amnesty antagit sin nya position angående köp av sexuella tjänster. Man kan förstås spekulera i att tidiga fynd från rapporten skulle diskuterats internt innan publikation, men det är inte tal om att den skulle ha använts som referens.

Detta är, som jag påpekat för er på det här forumet i fem års tid nu, en total felcitering av den svenska utredningen. Det är verkligen exakt samma jävla myter som ni upprepar år ut och år in.

Nä, men spelar det någon roll om gick på tidiga indikationer eller en färdig rapport eftersom rapporten ändå bekräftade slutsatserna.
Du är så förutsägbar, så enkel i skallen när det kommer till att försöka dölja din uppenbara agenda vilken går ut på att försöka anpassa dig efter godhetens tempelriddare.
Du hade för övrigt fungerat utmärkt som en nazistisk lägervakt. Gör som du blir tillsagd, bocka och buga, skjut de som inte passar in i mallen och ifrågasätt aldrig vad som står i partiprogrammet.
Kräk, jag börjar få nog av dig och dina likars utopier, inte bara i sådana här frågor, utan även i andra och viktigare där ni inte tvekar att offra oskyldigas blod för att tvinga på andra era fantasifoster.
Usch.
Citera
2019-11-10, 19:12
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Vad skiljer den svenska tjejen som börjat första året på juristlinjen från den lika gamla tjejen från Rumänien som den förstnämnda tjejens pappa köper sex av på bordell i Tyskland

1) Att den svenska tjejen måste jobba med ett tråkigt jobb för resten av livet.

2) Att ingen man vill ha den svenska tjejen.

3) Att tjejen kommer att sluta som cat lady eller singel mamma.
Citera
2019-11-10, 19:14
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Jag kan inte uttala mig om fkk specifikt men är tämligen säker på att en hel del kvinnor hamnatei prostitition pga olika mindre bra omständigheter.

1) Hur kan du vara "tämligen säker" på det? Du har aldrig varit där och aldrig pratat med nån av tjejerna.

2) De skulle skratta åt dig och tycka att du är en loser.
Citera
2019-11-10, 19:14
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Det finns flera orsaker.

1) Människor ska ha sexuell frihet så länge det är samtyckande och vuxna.

2) Sexarbetare far illa av lagen på flera olika sätt, inte minst säkerhetsmässigt.

3) Sexköpare blir lättare utpressade och rånade med nuvarande lagstiftning.

4) Lagarna bryter mot köpares och säljares mänskliga rättigheter.

5) Skattepengar slösas bort på fel saker.

6) Jag vill personligen ha möjligheten och friheten att betala för sexuella tjänster även i Sverige.

7) Det finns inga tecken på att lagen har några positiva effekter.

Okej, så skäl nr 6 är huvudsakliga skälet?
Övriga punkter är ingenting du brukar lyfta fram som så viktigt i andra frågor eller sammanhang här på forumet nämligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in